0112-KDIL2-2.4011.770.2022.1.WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.770.2022.1.WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 29 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 26 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni (dalej jako: Podatnik, Wynajmująca) jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym. Nie prowadzi ona działalności gospodarczej.

Podatniczka jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym z usługami, dla którego Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Budynek ten podzielony jest na lokale, z czego następujące z nich stanowią przedmiot najmu:

- lokal usługowy obejmujący część parterową i piwniczną (a) o ogólnej powierzchni (...) m2,

- lokal na I piętrze (b) o powierzchni (...) m2,

- lokal na III piętrze (c) o powierzchni (...) m2,

- lokal na IV piętrze (d) o powierzchni (...) m2.

Najem wskazanych wyżej lokali świadczony jest przez Wnioskodawczynię na podstawie umów najmu zawartych z trzema różnymi podmiotami (dalej jako: Najemcy).

Lokal usługowy (a) wynajmowany jest na podstawie umowy najmu z dnia 15 października 20xx r., w myśl której Najemca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Wnioskodawczyni czynszu w kwocie 10.000,00 zł (odpowiednio waloryzowanej w oparciu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w danym roku ogłaszany zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, każdego roku począwszy od kolejnego miesiąca po dniu publikacji wskaźnika w danym roku względem roku poprzedniego).

Ponadto, na podstawie wskazanej umowy, Najemca został zobowiązany do ponoszenia wszelkich kosztów eksploatacyjnych lokalu, w zakresie:

- zawieranych przez Najemcę umów,

- kosztów eksploatacyjnych: zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków, odbioru śmieci oraz części kosztów z umowy ubezpieczenia budynku.

Koszty wynikające z zawieranych przez Najemcę umów, w myśl zobowiązania z dnia 15 października 20xx r., są wpłacane przez niego bezpośrednio na rachunki bankowe usługodawców wskazane w owych umowach. Koszty eksploatacyjne zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków, odbioru śmieci i część ubezpiecznia budynku są zaś uiszczane przez Najemcę na rachunek bankowy Wynajmującej. Wnioskodawczyni otrzymuje od poszczególnych usługodawców faktury VAT z tytułu wykorzystania ww. mediów, a następnie obciąża ich równowartością Najemcę, wystawiając na jego rzecz refakturę.

Lokal (b) wynajmowany jest na podstawie umowy najmu z dnia 1 czerwca 20xx r., w myśl której Najemca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Wnioskodawczyni czynszu w kwocie 5.225,00 zł (z waloryzacją, jak lokal (a)).

Ponadto, na podstawie wskazanej umowy Najemca został zobowiązany do ponoszenia wszelkich kosztów eksploatacyjnych lokalu, w zakresie:

- zawieranych przez Najemcę umów,

- kosztów eksploatacyjnych windy, kosztów zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków i odbioru śmieci.

Koszty wynikające z zawieranych przez Najemcę umów, w myśl zobowiązania z dnia 1 czerwca 20xx r., są wpłacane przez niego bezpośrednio na rachunki bankowe usługodawców wskazane w owych umowach. Koszty eksploatacyjne windy, koszty zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków i odbioru śmieci są zaś uiszczane przez Najemcę na rachunek bankowy Wynajmującej. Wnioskodawczyni otrzymuje od poszczególnych usługodawców faktury VAT z tytułu wykorzystania ww. mediów, a następnie obciąża ich równowartością Najemcę, wystawiając na jego rzecz refakturę.

Lokale (c) i (d) wynajmowane są przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy z dnia 12 października 20xx r., w myśl której Najemca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Wnioskodawczyni czynszu w kwocie 9.000,00 zł (z waloryzacją, jak lokal (a)). Postanowienia umowne dotyczące rozliczenia kosztów eksploatacyjnych lokali są tożsame jak zapisy dotyczące przedmiotowej kwestii, zamieszczone w treści umowy z dnia 1 czerwca 20xx r.

Przychody otrzymywane z tytułu wynajmu wskazanych lokali opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jak już wyżej wskazywano, Wynajmująca nie prowadzi działalności gospodarczej, której przedmiotem byłby najem nieruchomości. Nie figuruje ona w CEIDG ani KRS. Jest to najem prywatny wykonywany przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Pytania

Czy Wnioskodawczyni powinna odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od całej kwoty otrzymywanej od Najemców z tytułu zawartych umów, tj. od czynszu najmu oraz opłat związanych z korzystaniem z wynajmowanych lokali, tj. kosztów eksploatacyjnych windy, kosztów zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków, odbioru śmieci i części kosztów z umowy ubezpieczenia, czy też wyłącznie od części otrzymywanej od Najemców kwoty stanowiącej czynsz najmu?

Pani stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawczyni powinna ona odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłącznie od części otrzymywanej od Najemców kwoty stanowiącej czynsz najmu.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o PIT rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

W myśl przepisów wskazanej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

- pozarolnicza działalność gospodarcza,

- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Jak już wskazano w opisie stanu faktycznego sprawy, Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnej formie, a w szczególności w zakresie usług związanych z wynajmem nieruchomości. Wobec tego źródłem osiąganego przez nią przychodu jest wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT najem.

Według art. 9a ust. 6 ustawy o PIT dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym stanowi art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych oraz przedstawionego na wstępie stanu faktycznego sprawy wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zaistnienia między podatnikiem a innym podmiotem stosunku prawnego w postaci najmu, uregulowanego najczęściej umową w formie pisemnej. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym powoduje po jego stronie powstanie przychodu w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w przytoczonym wyżej art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. pieniądze (czynsz) muszą zostać otrzymane lub postawione do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez podmiot wynajmujący nie są natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu, tj. koszty eksploatacyjne windy, koszty zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków i odbioru śmieci. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Potwierdzenie tak sformułowanego stanowiska znajduje się m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2022 r., znak: 0114-KDIP3-2.4011.277.2022.2.EW,w której Dyrektor KIS wysnuł następujące wnioski:

"Mając na uwadze treść wniosku oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że koszty opłat eksploatacyjnych, do ponoszenia których w umowie najmu zobowiązany jest najemca, nie będą stanowić w myśl art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychodu z najmu lokalu mieszkalnego. Pan jedynie pośredniczy w zakresie uiszczania ww. opłat eksploatacyjnych. Tym samym, przychód dla Pana, od którego winien Pan obliczać zryczałtowany podatek dochodowy, będzie stanowić wyłącznie kwota otrzymana od najemcy tytułem czynszu najmu rozumianego jako wynagrodzenie za oddanie przedmiotu najmu w używanie".

Mając na uwadze okoliczności niniejszego stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że koszty opłat eksploatacyjnych, do ponoszenia których w zawartych przez Wnioskodawczynię umowach wynajmu zobowiązani są Najemcy, nie będą stanowić w myśl art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychodów z najmu lokali.

Jak stanowią opisane w treści stanu faktycznego umowy, to Najemcy zobowiązani są do uiszczania opłat w zakresie zawartych przez siebie umów z usługodawcami, jak i opłat z tytułu kosztów eksploatacyjnych windy, kosztów zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków i odbioru śmieci, z tytułu których to na Wynajmującą wystawiane są faktury VAT z tytułu ich zużycia. Wnioskodawczyni refakturuje równowartość wskazanych kosztów na Najemców, wobec czego jest ona jedynie pośrednikiem w zakresie uiszczania ww. opłat eksploatacyjnych. W momencie zapłaty przez Najemców na rzecz Wnioskodawczyni tytułem wskazanych opłat nie otrzymuje ona środków do swojej swobodnej dyspozycji, a jedynie kwoty przeznaczone na poczet wskazanych wydatków, do których uiszczania - jak stanowią umowy - zobowiązani są Najemcy. Wobec tego nielogicznym byłoby uznanie, iż stanowią one osiągany przez Wynajmującą przychód, gdyż w przedstawionej wyżej sytuacji jest ona jedynie podmiotem przekazującym środki od Najemców na rzecz właściwych usługodawców.

Tym samym przychód, od którego Wnioskodawczyni powinna obliczać zryczałtowany podatek dochodowy, stanowić będą wyłącznie kwoty otrzymane od Najemców tytułem czynszu najmu rozumianego jako wynagrodzenie za oddanie przedmiotu najmu w używanie.

Potwierdzenie tak sformułowanego stanowiska znajduje się także w Interpretacjach Indywidualnych wydanych przez Dyrektora KIS, z dnia 14 kwietnia 2022 r. znak: 0112-KDIL2-2.4011.29.2022.2.AG czy też wyżej przytaczanej interpretacji z dnia 4 maja 2022 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.277.2022.2.EW.

Wobec powyższego nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawczyni powinna odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłącznie od kwoty otrzymywanej od Najemców lokali tytułem czynszu najmu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza,

* pkt 6 - najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać na podstawie wyżej powołanego art. 11 tej ustawy.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.).

Jak stanowi art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednak, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem, takie jak: koszty eksploatacyjne windy, koszty zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków, odbioru śmieci i część kosztów z umowy ubezpieczenia, jeżeli z umowy najmu wynikać będzie, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Z treści złożonego wniosku wynika, że jest Pani właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym z usługami. Budynek ten podzielony jest na lokale, z czego część z nich stanowi przedmiot najmu. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, w tym nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w zakresie wynajmu. Przychody otrzymywane z tytułu wynajmu wskazanych we wniosku lokali opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Najemcy na podstawie umów najmu zostali zobowiązani do ponoszenia wszelkich kosztów eksploatacyjnych lokali. Koszty eksploatacyjne są uiszczane przez Najemcę na Pani rachunek bankowy. Otrzymuje Pani od poszczególnych usługodawców faktury VAT z tytułu wykorzystania wymienionych w opisie sprawy mediów, a następnie obciąża ich równowartością Najemcę, wystawiając na jego rzecz refakturę.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy i powołanych przepisów stwierdzam, że przychodem do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych są otrzymywane przez Panią kwoty czynszu. Natomiast pozostałe należności z tytułu opłat eksploatacyjnych: koszty eksploatacyjne windy, koszty zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków, odbioru śmieci i część kosztów z umowy ubezpieczenia - nie stanowią przychodów ze źródła, jakim jest najem, i tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu "świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń", o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie powodują przysporzenia majątkowego po Pani stronie.

Reasumując - kwoty, jakie najemcy opłacają za Pani pośrednictwem tytułem opłat eksploatacyjnych: koszty eksploatacyjne windy, koszty zużywania energii elektrycznej, paliwa gazowego, wody, odprowadzanych ścieków, odbioru śmieci i część kosztów z umowy ubezpieczenia nie stanowią u Pani przysporzenia majątkowego, a w konsekwencji nie stanowią przychodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl