0112-KDIL2-2.4011.69.2019.1.AM - Obowiązki sprawozdawcze z tytułu transakcji z podmiotami powiązanymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.69.2019.1.AM Obowiązki sprawozdawcze z tytułu transakcji z podmiotami powiązanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2019 r. (data wpływu 27 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej i złożenia oświadczenia o jej sporządzeniu oraz obowiązku dołączenia do rocznego zeznania podatkowego uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej i złożenia oświadczenia o jej sporządzeniu oraz obowiązku dołączenia do rocznego zeznania podatkowego uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca jest komplementariuszem spółki komandytowej (dalej: "SpK"), która prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na (...).

I.

SpK w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonywała w roku podatkowym rozpoczętym przed 1 stycznia 2019 r. (dalej: "FY18") transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy o PIT, które miały istotny wpływ na wysokość dochodu SpK. W roku podatkowym poprzedzającym FY18 przychody SpK, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły równowartość 10 mln EUR. Wnioskodawca nie został wyznaczony z grona wspólników SpK do sporządzania dokumentacji cen transferowych w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK - tj. do sporządzania dokumentacji cen transferowych w związku transakcjami dokonywanymi przez SpK wyznaczony został inny wspólnik będący podmiotem krajowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w odniesieniu do FY18 na gruncie przepisów ustawy o PIT w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2019 r.:

a. Wnioskodawca nie miał obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi oraz wskazania w deklaracji PIT-36L oraz informacji PIT/B obowiązku sporządzania przedmiotowej dokumentacji?

b. Wnioskodawca nie był zobowiązany do złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 25a ust. 7 ustawy o PIT w odniesieniu do dokumentacji podatkowej w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi?

c. Wnioskodawca nie był zobowiązany do dołączenia do zeznania podatkowego za FY18 uproszczonego sprawozdania o transakcjach z podmiotami powiązanymi (PIT/TP), o którym mowa w art. 45 ust. 9 ustawy o PIT, w odniesieniu do dokumentacji podatkowej w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi?

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów ustawy o PIT w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2019 r., w odniesieniu do FY18:

a.

nie był on zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi oraz nie był zobowiązany do wskazania w deklaracji PIT-36L oraz w informacji PIT/B obowiązku sporządzania przedmiotowej dokumentacji;

b.

nie był on zobowiązany do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 7 ustawy o PIT;

c.

nie był on zobowiązany do dołączenia do zeznania podatkowego za FY18 uproszczonego sprawozdania o transakcjach z podmiotami powiązanymi (PIT/TP), o którym mowa w art. 45 ust. 9 ustawy o PIT.

UZASADNIENIE

W myśl art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT powiązania występują m.in., gdy podmiot zagraniczny bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego.

Zgodnie z art. 25a ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT podatnicy, których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 mln euro, dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 i 4 ustawy o PIT, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty) - są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń.

Zgodnie natomiast z art. 25a ust. 1f oraz 1g ustawy o PIT w przypadku podatników uzyskujących przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (np. spółka komandytowa), jeżeli taka spółka niebędąca osobą prawną dokonuje transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, spełnienie warunku prowadzenia ksiąg rachunkowych i limit przychodów lub kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się dla tej spółki. W takim przypadku dokumentacja podatkowa może zostać sporządzona przez wyznaczonego wspólnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce. Wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzedłożenie wymaganej dokumentacji podatkowej.

W myśl art. 25a ust. 7 ustawy o PIT podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, mają również obowiązek składać urzędom skarbowym oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej, do dnia upływu terminu określonego dla złożenia rocznego zeznania podatkowego.

Zgodnie z art. 45 ust. 9 ustawy o PIT podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi (PIT/TP).

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej przedłużył do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego terminy:

1.

sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 25a ust. 1 ustawy o PIT;

2.

złożenia urzędnikowi skarbowemu oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 7 ustawy o PIT;

3.

dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w art. 45 ust. 9 ustawy o PIT.

W świetle powyższych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na wyznaczenie innego wspólnika będącego podmiotem krajowym do sporządzenia dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK, na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek sporządzania takiej dokumentacji. Zdaniem Wnioskodawcy sam obowiązek sporządzania dokumentacji należy bowiem odróżnić od odpowiedzialności za nieprzedłożenie takiej dokumentacji. Innymi słowy Wnioskodawca nie był zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK, ale może ponosić ewentualną odpowiedzialność za nieprzedłożenie takiej dokumentacji (np. w przypadku niesporządzenia jej przez wyznaczonego wspólnika) w trakcie kontroli podatkowej.

W ocenie Wnioskodawcy uprawnionym jest również stwierdzenie, iż w związku z faktem, że na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi w FY18, to zgodnie z brzmieniem art. 25a ust. 7 ustawy o PIT na Wnioskodawcy nie spoczywał również obowiązek złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych. W myśl art. 25a ust. 7 ustawy o PIT obowiązek złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej ciąży na podatniku zobowiązanym do sporządzania takiej dokumentacji. W związku natomiast z faktem, że do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi w FY18 wyznaczony został inny wspólnik SpK, to on jako podmiot zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych, zgodnie z brzmieniem art. 25a ust. 7 ustawy o PIT, jako jedyny jest również zobowiązany do przedłożenia przedmiotowego oświadczenia. Równocześnie obowiązek taki nie ciążył na Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje również, że w sytuacji, gdy nie był on zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych z tytułu transakcji dokonywanych przez niego z podmiotami powiązanymi, a do sporządzania dokumentacji z tytułu transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi jest wyznaczony inny wspólnik, to Wnioskodawca w deklaracji PIT-36L nie powinien zaznaczać kwadratu pod pozycją 10 (Podatnik był obowiązany do sporządzania dokumentacji, o której mowa w art. 25a ust. 1 ustawy), natomiast w informacji PIT/B w pozycjach 56 (Podatnik był obowiązany do sporządzenia elementu dokumentacji podatkowej, o którym mowa w art. 25a ust. 2d ustawy) oraz 57 (Podatnik był obowiązany do sporządzenia elementu dokumentacji podatkowej, o którym mowa w art. 25a ust. 2b pkt 2 ustawy) powinien zaznaczyć kwadrat "2. nie".

Zdaniem Wnioskodawcy nie był on również zobowiązany do dołączenia do zeznania podatkowego za FY18 uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi (PIT/TP). Zgodnie z brzmieniem art. 45 ust. 9 ustawy o PIT obowiązek dołączenia do zeznania podatkowego uproszczonego sprawozdania PIT/TP spoczywa na podatniku, który jest obowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych - w świetle tych postanowień obowiązek ten będzie zatem spoczywał jedynie na innym wspólniku, jako na podmiocie wyznaczonym do sporządzania dokumentacji cen transferowych, w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi. Równocześnie obowiązku takiego nie miał Wnioskodawca.

Wnioskodawca pragnie również wskazać, że stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 sierpnia 2019 r. sygn. 0112-KDIL3-3.4011.226.2019.1.AM, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest komplementariuszem spółki komandytowej (dalej: SpK). SpK w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dokonywała w roku podatkowym rozpoczętym przed 1 stycznia 2019 r. (dalej: FY18) transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które miały istotny wpływ na wysokość dochodu SpK. W roku podatkowym poprzedzającym FY18 przychody SpK, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły równowartość 10 mln EUR. Wnioskodawca wskazał, że nie został wyznaczony z grona wspólników SpK do sporządzania dokumentacji cen transferowych w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK. Do sporządzania dokumentacji cen transferowych w związku transakcjami dokonywanymi przez SpK wyznaczony został inny wspólnik będący podmiotem krajowym.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą obowiązku sporządzenia przez niego dokumentacji podatkowej i złożenia oświadczenia o jej sporządzeniu oraz obowiązku dołączenia do rocznego zeznania podatkowego uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi.

Mając na uwadze powyższe, należy przywołać następujące przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli:

1.

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

2.

osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

3. ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów - i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

W myśl art. 25 ust. 4 ww. ustawy: przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

1.

podmiot krajowy, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo

2.

ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, z wyłączeniem Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.

Ponadto na mocy art. 25a ust. 1 powoływanej ustawy podatnicy:

1.

prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej, którzy w roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadzą i prowadzili księgi rachunkowe:

a.

dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub

b.

ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 25 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)

- których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro, lub

2.

dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 euro, lub

3.

zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:

a.

umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub

b.

umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości - przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro

- są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej "dokumentacją podatkową".

W myśl art. 25a ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za transakcje lub inne zdarzenia mające istotny wpływ na wysokość dochodu (straty) podatnika, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których łączna wartość przekracza w roku podatkowym równowartość 50 000 euro, z tym że w przypadku podatników, których przychody w rozumieniu przepisów o rachunkowości, w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość:

1.

2 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 20 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 50 000 euro powiększoną o 5000 euro za każdy 1 000 000 euro przychodu powyżej 2 000 000 euro;

2.

20 000 000 euro, lecz nie więcej niż równowartość 100 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość przekracza w roku podatkowym kwotę stanowiącą równowartość kwoty 140 000 euro powiększoną o 45 000 euro za każde 10 000 000 euro przychodu powyżej 20 000 000 euro;

3.

100 000 000 euro - za takie transakcje lub inne zdarzenia uznaje się transakcje lub inne zdarzenia jednego rodzaju, których wartość w roku podatkowym przekracza kwotę stanowiącą równowartość kwoty 500 000 euro.

Na podstawie przytoczonych powyżej uregulowań należy m.in. stwierdzić, że konieczność sporządzenia dokumentacji, o której mowa w art. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, występuje, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

* podmiot dokonujący transakcji dla celów działalności gospodarczej prowadził w roku poprzedzającym rok podatkowy oraz prowadzi w roku podatkowym księgi rachunkowe,

* przychody lub koszty tego podmiotu, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość 2 000 000 euro,

* między ww. podmiotem a jego kontrahentem istnieją powiązania w rozumieniu art. 25 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy,

* łączna kwota transakcji w roku podatkowym między podmiotami powiązanymi przekracza kwotę 50 000 euro.

Jak stanowi art. 25a ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: w przypadku prowadzenia przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej w formie spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli spółka niebędąca osobą prawną dokonuje transakcji lub innych zdarzeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1, spełnienie warunku prowadzenia ksiąg rachunkowych i limit przychodów lub kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się dla tej spółki.

Ponadto zgodnie z art. 25a ust. 1g ww. ustawy: w przypadku, o którym mowa w ust. 1f, dokumentacja podatkowa może zostać sporządzona przez wyznaczonego wspólnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzedłożenie wymaganej dokumentacji podatkowej.

Jak wynika z powyższych regulacji, w przypadku spółki niemającej osobowości prawnej, mimo że nie posiada ona statusu podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, prawodawca założył, że spełnienie warunku prowadzenia ksiąg rachunkowych i limit przychodów albo kosztów ustala się dla tej spółki. Jednocześnie przepis ust. 1f powoływanego artykułu przewiduje możliwość przeniesienia obowiązku sporządzania dokumentacji na jednego ze wspólników mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tym niemniej odpowiedzialność z tytułu niesporządzenia dokumentacji spoczywa na wszystkich wspólnikach.

Co więcej - zgodnie z treścią art. 25a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: podatnicy, o których mowa w ust. 1, 1b, 5a i 5b, są obowiązani składać urzędom skarbowym oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji podatkowej, do dnia upływu terminu określonego dla złożenia rocznego zeznania podatkowego, z tym że oświadczenie to nie dotyczy informacji, o których mowa w ust. 2d. W przypadku podatników, o których mowa w ust. 5a, oświadczenie może podpisać osoba upoważniona do reprezentowania zagranicznego zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. przepisu miało na celu dodanie przepisu nakładającego obowiązek pisemnego oświadczenia przez podatnika o kompletności dokumentacji podatkowej. Zagadnienia dotyczące polityki cen transakcyjnych dotykają szeregu zagadnień z rachunkowości zarządczej, decyzji strategicznych grupy. Dlatego konieczne jest wiarygodne potwierdzenie przez podatnika kompletności sporządzonej dokumentacji podatkowej.

Jednocześnie należy zauważyć, że obowiązek składania oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej ciąży na podatnikach, którzy taką dokumentację faktycznie sporządzają. W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki niebędącej osobą prawną dokumentacja podatkowa - zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 25a ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - może zostać sporządzona przez wyznaczonego wspólnika. Wyznaczonego wspólnika traktuje się jak osobę zobowiązaną do sporządzenia dokumentacji podatkowej w imieniu spółki niebędącej osobą prawną. Dlatego w przypadku wyznaczenia wspólnika - oświadczenie, o którym mowa w art. 25a ust. 7 ww. ustawy, powinien złożyć ten wspólnik. Natomiast w sytuacji, gdy wspólnik nie został wyznaczony - do sporządzenia dokumentacji i złożenia oświadczenia zobowiązani są wszyscy wspólnicy.

Ponadto jak stanowi art. 45 ust. 9 powoływanej ustawy: podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do rocznego zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Jak wskazuje powyższy przepis, obowiązek załączania do rocznego zeznania podatkowego uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji lub innych zdarzeń zachodzących między podmiotami powiązanymi został nałożony na podatników, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej między podmiotami powiązanymi, jak i w przypadku dokonywania płatności należności bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego. Dodatkowym warunkiem zobowiązania podatników do załączania sprawozdania jest przekroczenie w danym roku podatkowym przychodów lub kosztów w rozumieniu ustawy o rachunkowości o równowartości 10 mln euro. Próg 10 mln euro został ustalony tak, aby nie obejmować tym obowiązkiem przedsiębiorstw prowadzących działalność w małej skali, lecz tylko w skali średniej i dużej. Rozwiązanie to miało na celu usprawnienie działania administracji skarbowej w zakresie analizy ryzyka zaniżania dochodów do opodatkowania przez podmioty powiązane lub podmioty dokonujące zapłaty należności do tzw. rajów podatkowych. W efekcie dokonanej analizy ograniczono wszczynanie kontroli podatkowych u podatników, u których nie występuje istotne ryzyko zaniżenia dochodu do opodatkowania.

Stosownie do art. 45 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w ust. 9, uwzględniając informacje dotyczące podmiotów powiązanych, rodzaju powiązań z tymi podmiotami, rodzaju i przedmiotu transakcji lub innych zdarzeń, zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a także kierując się potrzebą ułatwienia podatnikom poprawnego sporządzenia tego sprawozdania.

Na podstawie upoważnienia zawartego w powołanej wyżej regulacji minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydając rozporządzenie z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1205, z późn. zm.), określił wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową (PIT/TP). Jednocześnie formularz ten stanowił załącznik do rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu.

Natomiast na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków z zakresu dokumentacji podatkowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 555) przedłużono do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego terminy:

1.

sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 25a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2.

złożenia urzędowi skarbowemu oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 7 ww. ustawy;

3.

dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w art. 45 ust. 9 tej ustawy.

W związku z późn. zm. wprowadzonymi ww. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2018 r. podatnicy, którzy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są obowiązani do sporządzenia uproszczonego sprawozdania, mogą skorzystać z przedłużonego terminu na jego złożenie, odrębnie od zeznania podatkowego, tj. po terminie złożenia zeznania podatkowego.

Jednocześnie na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2018 r. w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1301) określono nowy wzór uproszczonego sprawozdania PIT-TP.

Celem wprowadzenia zmian do wzoru uproszczonego sprawozdania było umożliwienie podatnikom będącym w specyficznej sytuacji, tj. podatnikom wyznaczonym, jako wspólnikom, do sporządzenia dokumentacji podatkowej dla transakcji lub innych zdarzeń zawieranych przez spółkę niebędącą osobą prawną, możliwości prawidłowego wypełniania ciążącego na nich obowiązku w zakresie złożenia uproszczonego sprawozdania.

Odnosząc przedstawione powyżej przepisy prawa do opisanej sytuacji, należy stwierdzić, że skoro ustawodawca w art. 25a ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dopuszcza, by dokumentację podatkową sporządził wyznaczony wspólnik spółki niebędącej osobą prawną, to Wnioskodawca - z uwagi na to, że do tego celu nie został wyznaczony - nie miał obowiązku jej sporządzenia.

W konsekwencji nie był zobowiązany do wykazania w rocznym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) składanym na formularzu PIT-36L oraz w informacji o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej za dany rok podatkowy składanej na załączniku PIT/B obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej lub jej elementu.

Nie zwalnia to jednak Wnioskodawcy z odpowiedzialności za nieprzedłożenie wymaganej dokumentacji podatkowej przez wyznaczonego do tego wspólnika.

Jednocześnie należy zauważyć, że skoro Wnioskodawca nie został wyznaczony do sporządzenia dokumentacji podatkowej, nie był również zobowiązany do złożenia oświadczenia o jej sporządzeniu na podstawie art. 25a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca nie jest wspólnikiem wyznaczonym do sporządzenia dokumentacji podatkowej - nie był również zobowiązany do dołączenia do rocznego zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi na podstawie dyspozycji zawartej w art. 45 ust. 11 powoływanej ustawy.

Reasumując - w odniesieniu do FY18 na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2019 r.:

a. Wnioskodawca nie był zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi oraz nie był zobowiązany do wskazania w deklaracji PIT-36L oraz informacji PIT/B obowiązku sporządzania tej dokumentacji;

b. Wnioskodawca nie był zobowiązany do złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 25a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do dokumentacji podatkowej w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi;

c. Wnioskodawca nie był zobowiązany do dołączenia do zeznania podatkowego za FY18 uproszczonego sprawozdania o transakcjach z podmiotami powiązanymi (PIT-TP), o którym mowa w art. 45 ust. 9 ww. ustawy, w odniesieniu do dokumentacji podatkowej w związku z transakcjami dokonywanymi przez SpK z podmiotami powiązanymi.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl