0112-KDIL2-2.4011.522.2021.1.KP - Opodatkowanie w formie karty podatkowej przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.522.2021.1.KP Opodatkowanie w formie karty podatkowej przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 16 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z tytułu świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Pan X prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lipca 2015 r., pod firmą indywidualna Praktyka Lekarska X, prowadzoną pod adresem..., zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP... i numerem REGON.... Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm., dalej zwana "ustawa o PIT") i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana przez Niego forma opodatkowania to podatek liniowy.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego (zwane dalej: "Usługi") jako lekarz ginekolog, a w zakres jego usług wpisują się między innymi:

* Badania prenatalne,

* Diagnostyka niepłodności,

* Konsultacja ginekologiczna + cytologia,

* Konsultacja ginekologiczna + USG,

* Konsultacja ginekologiczna + USG + cytologia,

* Konsultacja położnicza,

* Konsultacja położnicza + USG,

* Konsultacja z zakresu ginekologii estetycznej,

* Krioterapia nadżerki szyjki macicy,

* Monitorowanie owulacji,

* Prowadzenie ciąży,

* USG piersi,

* USG płodu,

* Wkładka domaciczna.

Wnioskodawca planuje założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której będzie pełnił funkcję członka/prezesa zarządu. Spółka będzie zajmować się świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Wnioskodawca planuje świadczyć usługi lekarskie na rzecz ww. Spółki. Wnioskodawca będzie świadczył usługi w wolnym zawodzie (praktyka lekarska) i nie będzie korzystał z usług osób niezatrudnionych przez siebie, ani prowadził innej działalności gospodarczej poza świadczeniem Usług. Wnioskodawca wskazuje również, że pozostaje w związku małżeńskim, Jego małżonka jest lekarzem i świadczy usługi w oparciu o umowę o pracę. Wnioskodawca nie wytwarza i nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów.

Z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie Usług Wnioskodawca zamierza rozliczać się na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej na podstawie art. 25 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwana dalej "ustawa o ryczałcie"), w przedstawionym zdarzeniu przyszłym?

2. Czy podejmując aktywność zawodową jako członek zarządu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także obejmując udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca zachowa prawo rozliczenia swoich dochodów (przychodów) osiąganych z działalności lekarskiej w formie karty podatkowej?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy o ryczałcie, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mają prawo płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części VIII tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi w zakresie ochrony zdrowa ludzkiego ujęte zostały w poz. I części VIII Wolne zawody - świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik do ustawy o ryczałcie.

Sformułowana w art. 4 ust. 11 na potrzeby ustawy o ryczałcie, definicja wolnego zawodu stanowi, że pod pojęciem wolnego zawodu rozumiana jest pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym ze za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Jak wskazuje art. 25 ustawy o ryczałcie podatnicy, którzy spełniają poniższe przesłanki mają możliwość skorzystania z formy opodatkowania w postaci karty podatkowej:

* złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

* we wniosku, o którym mowa w pkt 1 zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

* przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

* nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 - działalność opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

* małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

* nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym.

* pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, podatek dochodowy na zasadach ogólnych, to podatek dochodowy od osób fizycznych opłacany przy zastosowaniu podstawy obliczania podatku, o której mowa w art. 26 ustawy o PIT i skali, o której mowa w art. 27 tejże ustawy.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o ryczałcie, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4. Należy jednak zwrócić uwagę, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczenia usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

Wnioskodawca wskazuje, że w przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym Jego działalność spełnia wszystkie przesłanki do opodatkowania swojego dochodu w formie karty podatkowej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o ryczałcie podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23 podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli nie prowadzą poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z definicji pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy wynika, że jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność:

* zarobkową,

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługowa,

* polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin i złóż,

* polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Istotnym rozwinięciem tego przepisu jest art. 5b ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada osobowość prawną. Oznacza to, że występuje jako odrębny od wspólników podmiot, mogący nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Spółka ta ma zdolność do czynności prawnych, zdolność sądową, zdolność układową i upadłościową.

W imieniu spółki działa jej zarząd. Umowa spółki może ustanowić radę nadzorczą lub komisję rewizyjną albo oba te organy. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast podstawową kategorią dochodów dla udziałowców spółki jest wypłata pieniężna w postaci dywidendy, która zaliczana jest do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT zaliczanych do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 7 tej ustawy.

Innym wynagrodzeniem dla udziałowców spółki może być:

1.

przychód otrzymany przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych - art. 13 ust. 7 ww. ustawy,

2.

przychód uzyskany na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - art. 13 ust. 9 ww. ustawy,

3.

przychód z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło - art. 13 ust. 8 ww. ustawy.

Powyższe przychody, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

4. przychody z tytułu umowy o pracę, czy powtarzających się świadczeń niepieniężnych - stanowiące źródło przychodów wymienione są odpowiednio art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą będzie spółka z o.o. natomiast przychody, które Wnioskodawca otrzyma z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub z objęcia udziałów w spółce, czy inne nie będą zaliczane do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem nie stanowi to problemu do wyboru formy opodatkowania w postaci karty podatkowej w stosunku do prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1095 z późn. zm.): ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy: osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z treści art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że: zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli.

Stosownie natomiast do art. 25 ust. 1 ww. ustawy: podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z ww. przepisów jednoznacznie wynika, że jedną z przesłanek wyłączających z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej jest prowadzenie, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23 ustawy, innej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, na dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej, nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym albo nie zawiadomił na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie; zawiadomienie to podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników. Wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej podatnik może dołączyć do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składanego na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego jako lekarz ginekolog. Ponadto Wnioskodawca planuje założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), w której będzie pełnił funkcję członka/prezesa zarządu. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyć usługi na rzecz Spółki.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 z późn. zm.): użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną i spółkę akcyjną.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jest spółką kapitałową, w związku z czym posiada osobowość prawną. W imieniu spółki działa jej zarząd, który prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Składa się z jednego albo większej liczby członków. Do zarządu mogą być powołane osoby spośród wspólników lub spoza ich grona. Umowa spółki może ustanowić radę nadzorczą lub komisję rewizyjną albo oba te organy. Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności (art. 219 § 1 ww. kodeksu).

W świetle powyższego, to spółka kapitałowa, a nie jej wspólnicy, prowadzi działalność gospodarczą (odmiennie niż ma to miejsce w przypadku spółek osobowych). Natomiast wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1 (art. 191 § 1 ww. ustawy).

Zatem w odniesieniu do osób fizycznych będących udziałowcami sp. z o.o. podlegającej przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód wspólników zalicza się do dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych, jako jeden z rodzajów dochodów z kapitałów pieniężnych.

W katalogu przychodów określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: oprócz przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3) zostały wymienione m.in. źródła przychodów:

* działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7).

Wyodrębnienie w katalogu ww. źródeł przychodów - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem przychodów udziałowca spółki z o.o. nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście lub odrębne źródło - kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 7 ustawy.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z powyższych przepisów wynika, że przychody otrzymywane przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub innych organów stanowiących osób prawnych należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, a nie do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy: za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, faktycznie uzyskane z tego udziału (...).

W świetle powyższego, przychody uzyskane z kapitałów pieniężnych i działalności wykonywanej osobiście, co do zasady, nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej.

Mając na względzie powyższe należy wskazać, że Wnioskodawca będący wspólnikiem oraz prezesem zarządu w Spółce przychody z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego (lekarz) może opodatkować w formie karty podatkowej.

Reasumując - działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmująca usługi opisane we wniosku będzie mogła podlegać opodatkowaniu w formie karty podatkowej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie podejmując aktywność zawodową jako członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także obejmując udziały w tej spółce Wnioskodawca zachowa prawo do rozliczenia swoich dochodów osiąganych z działalności lekarskiej w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl