0112-KDIL2-2.4011.366.2020.2.KP - Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych działalności dropshipping.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.366.2020.2.KP Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych działalności dropshipping.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2020 r. (data wpływu 13 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych działalności Dropshipping - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek - uzupełniony pismem z 6 czerwca 2020 r. (data wpływu 9 czerwca 2020 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych działalności Dropshipping.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od września 2019 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca jest zwolniony z Vat. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega na sprzedaży internetowej wcześniej zakupionych towarów. Wnioskodawca sprzedaje je na allegro i własnym sklepie internetowym. Wnioskodawca chciał rozszerzyć działalność o model sprzedaży Dropshipping, ale jako sprzedaż we własny imieniu i na własny rachunek. Będzie to polegało na tym, że klient kupi od Wnioskodawcy przedmiot. Wpłaci pieniądze za ten przedmiot. Wówczas Wnioskodawca zakupi ten przedmiot w hurtowni. Wnioskodawca zrobi przelew na odpowiednią kwotę za ten przedmiot dla hurtowni. Wnioskodawca poda hurtowni adres klienta, który zakupił ten przedmiot, a ona mu go wyśle. Czyli Wnioskodawca będzie normalnie kupował przedmioty na sprzedaż od hurtowni, ale dostawa z hurtowni będzie bezpośrednio do klienta, a nie do Wnioskodawcy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że będzie to typowa usługa sprzedaży, gdyż towar Wnioskodawca będzie kupował na własny rachunek i będzie sprzedawał go we własnym imieniu. Następnie towar hurtownia wyśle do klienta, który zakupił od Wnioskodawcy towar. Sprzedaż Wnioskodawcy internetowa i oparta na modelu dropshipping na własny rachunek będzie dotyczyła PKWiU:

* 47.00.65 jako "Sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego",

* 47.00.66 jako "Sprzedaż detaliczna sprzętu turystycznego",

* 47.00.67 jako "Sprzedaż detaliczna gier i zabawek".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając w takim modelu Dropshippingu, czyli sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek, Wnioskodawca będzie mógł nadal korzystać z formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy jest to działalność handlowa. Dokonuje sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek.

Wnioskodawca zakupuje przedmiot w hurtowni, który sprzedaje klientowi. Przedmiot zakupiony w hurtowni nie jest wysłany do Wnioskodawcy, a bezpośrednio do klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43 z późn. zm.): ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy: opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów. Wyjaśnienia wymaga, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, ponieważ Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są urzędy statystyczne. Urząd statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej lub wykonywanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik. W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Wynika to z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl powyższej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy),

* 3,0% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy).

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy: działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a cytowanej ustawy: towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone. Zatem, aby je zdefiniować, należy ustalić, jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. I tak według Słownika języka polskiego pod redakcją A. Więcek, Wydanie Naukowe PWN SA, Warszawa 2005, str. 797 - przetwarzać to: przerabiać, zmieniać, przekształcać.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od września 2019 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w której jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Działalność Wnioskodawcy polega na sprzedaży internetowej wcześniej zakupionych towarów. Wnioskodawca sprzedaje towary na allegro oraz we własnym sklepie internetowym. Wnioskodawca planuje rozszerzyć działalność o model sprzedaży Dropshipping, ale jako sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek. Sprzedaż ta będzie polegała na tym, że klient kupi od Wnioskodawcy przedmiot, wpłaci za niego pieniądze. Następnie Wnioskodawca kupi ten przedmiot w hurtowni, zrobi przelew za ten przedmiot dla hurtowni, a następnie poda adres klienta i hurtownia wyśle zakupiony przedmiot bezpośrednio do klienta. Działalność internetowa i oparta na modelu Dropshipping na własny rachunek będzie dotyczyła PKWiU, 47.00.65 jako "Sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego", 47.00.66 jako "Sprzedaż detaliczna sprzętu turystycznego" oraz 47.00.67 jako "Sprzedaż detaliczna gier i zabawek".

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że działalność gospodarcza Wnioskodawcy - internetowa i oparta na modelu Dropshipping, która będzie sklasyfikowana jak wyżej podał Wnioskodawca - spełnia definicję zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie została wymieniona w załączniku Nr 2 do ustawy.

Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do kontynuowania opodatkowania osiąganych przychodów, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując - sprzedając w modelu Dropshippingu, czyli sprzedaż we własnym imieniu i na własny rachunek, Wnioskodawca będzie mógł nadal korzystać z formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Końcowo należy zaznaczyć, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różnić od stanu, który wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl