0112-KDIL2-2.4011.150.2022.1.AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.150.2022.1.AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 1 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 28 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

(...) (dalej: "Wnioskodawca") jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich przychodów (dochodów) od 2004 r.

Z przyczyn osobistych Wnioskodawca rozważa zmianę otoczenia. W drugiej połowie 2022 r. lub w pierwszej połowie 2023 r. Wnioskodawca zamierza przeprowadzić się na stałe do Holandii. W tym celu Wnioskodawca planuje zakup lub wynajem nieruchomości w Holandii (przeznaczonej na własne cele mieszkaniowe), otwarcie tam rachunku bankowego oraz zapewnienie edukacji i opieki dla (...) na terytorium Holandii. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie posiadał tam centrum interesów osobistych, będzie tam zwykle przebywał oraz przestanie spędzać w Polsce więcej niż 183 dni w trakcie roku. W rezultacie, w przyszłości Wnioskodawca utraci status polskiego rezydenta podatkowego, gdyż dojdzie do zmiany jego rezydencji podatkowej w rozumieniu art. 30da ust. 2 pkt 2 Ustawy PIT (dalej: "Zmiana Rezydencji"). Jednocześnie, Wnioskodawca uzyska holenderską rezydencję podatkową, na skutek czego będzie posiadał tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Holandii. Oznacza to, że po Zmianie Rezydencji Wnioskodawca będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w Holandii od całości przychodów/dochodów, w tym także osiąganych poza Holandią. Niezależnie od powyższego Wnioskodawca nie zamierza nabywać holenderskiego obywatelstwa i cały czas pozostanie obywatelem Polski. W celu prowadzenia spraw oraz sprawowania zarządu nad majątkiem Wnioskodawcy znajdującym się na terytorium RP Wnioskodawca będzie przebywał w Polsce od kilkunastu do kilkudziesięciu dni w roku, zależnie od potrzeb.

Wnioskodawca w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień Zmiany Rezydencji podatkowej będzie miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez łącznie co najmniej pięć lat.

W związku ze Zmianą Rezydencji, wyprowadzką z Polski i znaczącym utrudnieniem dalszego rozwijania polskich przedsiębiorstw z zagranicy Wnioskodawcy zależy na uporządkowaniu struktury kapitałowo-właścicielskiej posiadanych w Polsce aktywów, zwiększeniu efektywności kontroli nad polskimi spółkami, których Wnioskodawca jest wspólnikiem, a także scentralizowaniu obecnych i przyszłych inwestycji w Polsce. W celu realizacji tych założeń Wnioskodawca - wraz z innym wspólnikiem będącym osobą fizyczną i polskim rezydentem podatkowym - planują zawarcie umowy spółki cywilnej (dalej: "SC").

Wkład Wnioskodawcy do SC będzie polegał na wniesieniu do tego podmiotu m.in.:

1.

udziałów/akcji w kilku spółkach kapitałowych z siedzibą na terytorium Polski, których aktywa nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Polski,

2.

przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, prowadzonego obecnie przez Wnioskodawcę w ramach jego indywidualnej pozarolniczej działalności gospodarczej,

3.

środków pieniężnych.

Wkład Wnioskodawcy do SC nie będzie obejmował nieruchomości.

Przedsiębiorstwo obecnie prowadzone przez Wnioskodawcę w ramach jego indywidualnej działalności gospodarczej, które w całości lub w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie elementem wkładu Wnioskodawcy do SC, to start-up o nazwie (...) (dalej: "..."). W ramach tej działalności Wnioskodawca rozwija koncept (...). Następne (...) będą umieszczane w biurowcach, na dworcach, halach przemysłowych czy innych galeriach handlowych. Przedsiębiorstwo (...), jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, obejmuje m.in. własność ruchomości (w tym składników majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 Ustawy PIT, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g Ustawy PIT przekracza 1.500 zł).

SC zostanie utworzona w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca i jego wspólnik będą prowadzili za pośrednictwem SC działalność gospodarczą w zakresie przede wszystkim:

1.

wykonywania uprawnień właścicielskich w podmiotach zależnych,

2.

zarządzania posiadanymi aktywami,

3.

pomnażania majątku poprzez nowe inwestycje,

4.

obrotu udziałami, akcjami, papierami wartościowymi i pochodnymi instrumentów finansowych,

5.

realizacji praw wynikających z udziałów, akcji, papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych.

W świetle powyższego, przeważającym rodzajem działalności gospodarczej prowadzonej z wykorzystaniem SC będą - opierając się o nomenklaturę stosowaną w PKWiU - usługi holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych (PKWiU 70.10.10.0.).

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy i jego przyszłego wspólnika prowadzona w formie SC, będzie wykonywana z wykorzystaniem biura znajdującego się w Polsce. W ramach SC Wnioskodawca i jego przyszły wspólnik zatrudnią personel (pracowników lub współpracowników), służący prowadzeniu spraw SC oraz realizacji obowiązków zarządczych nad majątkiem wykorzystywanym w ramach SC.

Spełniając wymagane przepisami Ustawy o Ryczałcie warunki, Wnioskodawca złoży oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od początku istnienia SC. Ewidencja przychodów z tego tytułu będzie prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Na moment Zmiany Rezydencji w skład majątku Wnioskodawcy będą wchodzić w szczególności następujące aktywa:

1.

udział we współwłasności łącznej składników majątkowych związanych ze SC,

2.

ogół praw i obowiązków wspólnika w polskiej spółce osobowej, której więcej niż 50% aktywów może składać się z nieruchomości położonych na terytorium Polski,

3.

nieruchomości mieszkalne położone na terytorium Polski,

4.

grunty rolne położone na terytorium Polski,

5.

złoto inwestycyjne,

6.

środki pieniężne zgromadzone w gotówce, na polskich rachunkach bankowych.

Łączna wartość wskazanych powyżej aktywów przekracza kwotę 4 min złotych.

Po Zmianie rezydencji Wnioskodawca będzie osiągał przychody z tytułu:

1.

działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Polski w ramach SC,

2.

udziałów w zyskach polskiej spółki osobowej, której więcej niż 50% aktywów składa się z nieruchomości położonych na terytorium Polski,

3.

przychodów z najmu nieruchomości mieszkalnych położonych na terytorium Polski,

4.

odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na polskich rachunkach bankowych.

Pytania

1. Czy po Zmianie Rezydencji przychód Wnioskodawcy, który zostanie osiągnięty za pośrednictwem SC, będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce jako uzyskany w ramach zakładu położonego na terytorium Polski?

2. Czy na moment Zmiany Rezydencji udział Wnioskodawcy we współwłasności łącznej składników majątkowych związanych ze SC w postaci udziałów/akcji w kilku spółkach kapitałowych z siedzibą na terytorium Polski, których aktywa nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Polski, będzie podlegał opodatkowaniu z zastosowaniem podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków?

3. Czy ewentualny przychód Wnioskodawcy osiągnięty w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie SC z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółce kapitałowej z siedzibą na terytorium Polski (w szczególności w formie sprzedaży na rzecz osoby trzeciej lub odpłatnego zbycia na rzecz spółki w celu umorzenia) wniesionych w ramach wkładu do SC, będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie, niezależnie od osiągnięcia go przed lub po Zmianie Rezydencji?

4. Czy ewentualny przychód Wnioskodawcy osiągnięty w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie SC, z tytułu zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, będących składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 Ustawy PIT o przekraczającej 1.500 zł wartości początkowej ustalonej zgodnie z art. 22g Ustawy PIT, stanowiących część przedsiębiorstwa będącego elementem wkładu Wnioskodawcy do SC, będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f tiret drugie Ustawy o Ryczałcie, niezależnie od osiągnięcia go przed lub po Zmianie Rezydencji?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie - w odniesieniu do pytania nr 1 - po Zmianie Rezydencji przychód Wnioskodawcy, który zostanie osiągnięty za pośrednictwem SC, będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce jako uzyskany w ramach zakładu położonego na terytorium Polski.

UZASADNIENIE

Zgodnie z Ustawą PIT:

1.

osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy) (art. 3 ust. 2a);

2.

za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład (art. 3 ust. 2b pkt 3);

3.

przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a);

4.

zagraniczny zakład to m.in. stała placówka, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabryka, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych, chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej (art. 5a pkt 22 lit. a).

Zgodnie z UPO:

1.

określenie "przedsiębiorstwo jednego umawiającego się Państwa" i "przedsiębiorstwo drugiego umawiającego się Państwa" oznaczają odpowiednio przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie i przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (art. 3 ust. 1 pkt f);

2.

zyski przedsiębiorstwa umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi (art. 7 ust. 1);

3.

określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa (art. 5 ust. 1);

4.

określenie "zakład" obejmuje w szczególności: miejsce zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat i kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych (art. 5 ust. 2).

Zgodnie z zarówno Ustawą PIT, jak i UPO za zagraniczny zakład uznaje się każde miejsce regularnie wykorzystywane przez dany podmiot do wykonywania działalności. Placówką taką może być w szczególności oddział, przedstawicielstwo czy wynajęte biuro. Z tego, że placówka musi być stała, wynika, że zakład może istnieć tylko wtedy, gdy placówka nie ma charakteru wyłącznie tymczasowego. Za stałą placówkę uznaje się też m.in. władanie pewną przestrzenią bez znaczenia na posiadany do niej tytuł prawny przy założeniu, że jej wykorzystywanie wykazuje pewien stopień trwałości.

Zdaniem Wnioskodawcy SC, której będzie wspólnikiem, spełnia powyższą przesłankę z uwagi na fakt, iż będzie posiadać swoją siedzibę (w tym biuro) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kolejną przesłanką istnienia zakładu jest prowadzenie za pośrednictwem tej stałej placówki działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca i jego przyszły wspólnik będą prowadzili poprzez SC działalność gospodarczą w zakresie wykonywania uprawnień właścicielskich w podmiotach zależnych, zarządzania posiadanymi aktywami (w tym udziałami/akcjami w polskich spółkach kapitałowych), pomnażania majątku poprzez nowe inwestycje, obrotu udziałami, akcjami, papierami wartościowymi i pochodnymi instrumentów finansowych, a także realizacji praw wynikających z udziałów, akcji, papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych.

Wnioskodawca, jako wspólnik SC, będzie zaangażowany w prowadzenie jej spraw. Dodatkowo, za zarządzanie SC będzie odpowiedzialny drugi wspólnik SC będący osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym. Jak zostało wskazane w zdarzeniu przyszłym, prowadząc działalność gospodarczą w ramach SC, Wnioskodawca i jego przyszły wspólnik będą zatrudniali w Polsce personel prowadzący sprawy SC oraz wykonujący obowiązki zarządcze nad majątkiem wykorzystywanym w ramach SC.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze, że:

1. po Zmianie Rezydencji Wnioskodawca będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski (tj. będzie na nim spoczywał ograniczony obowiązek podatkowy),

2. Wnioskodawca będzie prowadził w ramach SC działalność gospodarczą na terytorium Polski,

3. działalność gospodarcza prowadzona w ramach SC przez Wnioskodawcę będzie wykonywana z wykorzystaniem biura i personelu znajdujących się na terytorium Polski,

przychód Wnioskodawcy, który zostanie przez niego osiągnięty za pośrednictwem SC po Zmianie Rezydencji, będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce jako uzyskany w ramach zakładu położonego na terytorium Polski.

W Pana ocenie - w odniesieniu do pytania nr 2 - na moment Zmiany Rezydencji udział Wnioskodawcy we współwłasności łącznej składników majątkowych związanych ze SC w postaci udziałów/akcji w kilku spółkach kapitałowych z siedzibą na terytorium Polski, których aktywa nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Polski, nie będzie podlegał opodatkowaniu z zastosowaniem podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków.

UZASADNIENIE

Zgodnie z Ustawą PIT:

1.

od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1);

2.

przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni, papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (art. 30b ust. 4);

3.

opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków podlega zmiana rezydencji podatkowej przez podatnika podlegającego w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w wyniku której Rzeczpospolita Polska w całości albo w części traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa (art. 30da ust. 2 pkt 2);

4.

opodatkowanie podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków w wyniku zmiany rezydencji podatkowej, o której mowa w art. 30da ust. 2 pkt 2, nie dotyczy składników majątku, które po zmianie rezydencji podatkowej pozostają związane z położonym na terytorium Polski zagranicznym zakładem podatnika, który zmienił rezydencję podatkową (art. 30da ust. 5).

Zgodnie z UPO: 1. zyski z przeniesienia własności majątku ruchomego stanowiącego część mienia zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, łącznie z zyskami, które pochodzą z tytułu przeniesienia własności takiego zakładu (odrębnie albo z całym przedsiębiorstwem) mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (art. 13 ust. 2).

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy wskazać, że zmiana rezydencji podatkowej powoduje opodatkowanie podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków składników majątkowych należących do podatnika wyłącznie w przypadku, w którym Polska w całości albo w części traci prawo do opodatkowania dochodów z ich zbycia. Dodatkowo, opodatkowanie z zastosowaniem exit tax nie dotyczy składników majątku związanych z położonym w Polsce zakładem podatkowym podatnika, który zmienił rezydencję podatkową.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w chwili Zmiany Rezydencji Wnioskodawca będzie prowadził w Polsce działalność gospodarczą za pośrednictwem SC. Składnikami majątku będącymi przedmiotem łącznej współwłasności Wnioskodawcy i jego przyszłego wspólnika związanymi ze SC będą m.in. wspomniane udziały/akcje w kilku spółkach kapitałowych z siedzibą na terytorium Polski, których aktywa nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Polski.

Przedmiotem prowadzonej na terenie Polski za pośrednictwem SC działalności gospodarczej Wnioskodawcy i jego wspólnika będzie zaś:

1.

zarządzanie posiadanymi aktywami,

2.

pomnażanie majątku poprzez nowe inwestycje,

3.

obrót udziałami, akcjami, papierami wartościowymi i pochodnymi instrumentami finansowymi,

4.

realizacja praw wynikających z udziałów, akcji, papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych.

Jak zostało z kolei przedstawione w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pierwszego pytania, fakt, iż Wnioskodawca będzie prowadził w Polsce rzeczoną działalność gospodarczą za pośrednictwem SC, powinien powodować powstanie zagranicznego zakładu Wnioskodawcy w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, wspomniane udziały/akcje w kilku spółkach kapitałowych z siedzibą na terytorium Polski, których aktywa nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Polski, będą - w ocenie Wnioskodawcy - składnikami majątku związanymi z położonym w Polsce zakładem podatkowym.

W konsekwencji, bazując na literalnym brzmieniu art. 30da ust. 5 Ustawy PIT, udział Wnioskodawcy we współwłasności łącznej składników majątkowych związanych ze SC w postaci udziałów/akcji w kilku spółkach kapitałowych z siedzibą na terytorium Polski, których aktywa nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Polski, nie powinien podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków z chwilą Zmiany Rezydencji, ponieważ aktywa te będą składnikami majątku związanymi z położonym w Polsce zakładem podatkowym.

Jednocześnie, Polska nie utraci prawa do opodatkowania przychodów ze zbycia tych aktywów, ponieważ zgodnie z UPO zyski z przeniesienia własności majątku ruchomego stanowiącego część mienia zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, łącznie z zyskami, które pochodzą z tytułu przeniesienia własności takiego zakładu (odrębnie albo z całym przedsiębiorstwem) mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Mając zaś na uwadze opisany wcześniej przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę i jego przyszłego wspólnika w ramach SC, dochody ze zbycia omawianych aktywów będą dochodami z działalności gospodarczej, które zgodnie z Ustawą PIT, po Zmianie Rezydencji, będą podlegały opodatkowaniu w Polsce jako dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium RP poprzez położony na terytorium RP zagraniczny zakład.

Prawidłowość powyższego stanowiska znajduje potwierdzenie w wydanych w odniesieniu do zbliżonych stanów faktycznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 czerwca 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.288.2020.1.MAP):

* Potwierdza to również treść ort. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym: za przychody z działalności gospodarczej nie uważa się przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Wyjątkiem jest sytuacja - zgodnie z art. 5b ust. 2 powołanej ustawy - gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest nabywanie i zbywanie papierów wartościowych, udziałów, akcji, ogółu praw i obowiązków w spółkach osobowych i podatnik dokonuje takiej transakcji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym w formie spółki niebędącej osobą prawną). Wówczas uzyskany dochód z tego tytułu należy traktować jako dochód z wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

i 26 listopada 2020 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.630.2020.3.MT), w której organ stwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie także w pkt 26 komentarza do art. 13 Konwencji, stanowiącego część Komentarza do Modelowej Konwencji OECD, 2017, str. 296: Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalność w formie spółki lub innego porozumienia, która zgodnie z prawem podatkowym Umawiającego się Państwa jest traktowana jako transparentna podatkowo, to Państwo to, zgodnie z artykułem 13 ustęp 2, będzie mogło opodatkować w rękach niebędących rezydentami podatkowymi wspólników takiego podmiotu zyski uzyskane ze sprzedaży majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu położonego w tym Państwie, w tym zyski uzyskane ze zbycia samego przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, na moment Zmiany Rezydencji udział Wnioskodawcy we współwłasności łącznej składników majątkowych związanych ze SC w postaci udziałów/akcji w kilku spółkach kapitałowych z siedzibą na terytorium Polski, których aktywa nie składają się w więcej niż 50% z nieruchomości położonych na terytorium Polski, nie będzie podlegał opodatkowaniu z zastosowaniem podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast wniosek w zakresie pytań nr 3 i nr 4 dotyczących zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl