0112-KDIL2-1.4012.642.2018.1.BC - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn.: "Rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej przy zespole parkowo-pałacowym".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.642.2018.1.BC Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn.: "Rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej przy zespole parkowo-pałacowym".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn.: "Rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej przy zespole parkowo-pałacowym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn.: "Rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej przy zespole parkowo-pałacowym".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat utworzony został w 1999 r. w ramach reformy administracyjnej. Samorząd Powiatu działa na podstawie:

* ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.);

* uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 i 21 ustawy, powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji rządowej.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług.

W dniu 21 marca 2018 r. Powiat, jako Beneficjent podpisał umowę z Województwem o dofinansowanie operacji pn.: "Rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej przy zespole parkowo-pałacowym", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.

Umowa związana jest z realizacją operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objęte programem w zakresie: budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub kulturalnej.v

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnych.

Realizatorem powyższego zadania jest Starostwo Powiatowe, jako jednostka organizacyjna powiatu. Celem planowanego przedsięwzięcia jest stworzenie na terenie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju nowej jakościowo infrastruktury sportowo-rekreacyjnej w postaci zmodernizowanej siłowni zewnętrznej oraz zwiększenie wyłączenia społecznego mieszkańców gminy R. do końca 2018 r.

Przedmiotem niniejszego projektu jest rozbudowa siłowni zewnętrznej i małego placu zabaw, umiejscowionych na terenie zespołu parkowo-pałacowego, o urządzenie do kalisteniki i wielofunkcyjne urządzenie rekreacyjne dla najmłodszych, utwardzenie nawierzchni pod istniejącymi urządzeniami oraz montaż oświetlenia - 1 latarni solarnej LED.

Nowo powstała inwestycja jest ogólnodostępna i bezpłatna dla użytkowników. Mając powyższe na uwadze oraz treść przywołanych przepisów, czynności wykonywane przez Powiat polegające na rozbudowie siłowni zewnętrznej i placu zabaw nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż inwestycja ta po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów. Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat jest powołany.

Określony umową budżet projektu wynosi 99.998,31 zł brutto, w tym przewidziana pomoc zewnętrzna - 63.628,00 zł, tj. 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. W wyniku przeprowadzonego rozpoznania cenowego wyłoniono wykonawcę, który wykonał inwestycję w kwocie brutto 121.766,41 zł. Przekraczająca budżet projektu kwota 21.768,10 zł, jako koszt niekwalifikowany projektu została opłacona ze środków własnych Powiatu. Wartość podatku VAT od wykonanej inwestycji wynosi 22.769,33 zł.

Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn.: "Rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej przy zespole parkowo-pałacowym", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, poddziałanie "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objęte programem w zakresie: budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub kulturalnej?

Stanowisko Wnioskodawcy, Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7 i 22 ww. ustawy.

W oparciu o "Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020", podatki i inne opłaty, w szczególności podatek VAT, mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości ich odzyskania na mocy prawodawstwa krajowego.

Powyższy warunek określony oznacza, iż zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej, jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Celem planowanego przedsięwzięcia jest stworzenie na terenie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju nowej jakościowo infrastruktury sportowo-rekreacyjnej w postaci zmodernizowanej siłowni zewnętrznej oraz zwiększenie wyłączenia społecznego mieszkańców gminy R. do końca 2018 r.

Przedmiotem niniejszego projektu jest rozbudowa siłowni zewnętrznej i małego placu zabaw umiejscowionym na terenie zespołu parkowo-pałacowego o urządzenie do kalisteniki i wielofunkcyjne urządzenie rekreacyjne dla najmłodszych, utwardzenie nawierzchni pod istniejącymi urządzeniami oraz montaż oświetlenia - 1 latarni solarnej LED. Nowo powstała inwestycja jest ogólnodostępna i bezpłatna dla użytkowników.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnych.

Mając powyższe na uwadze oraz treść powołanych przepisów, czynności wykonywane przez Powiat polegające na rozbudowie siłowni i małego placu zabaw nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż inwestycja ta po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów.

Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat jest powołany. Wobec powyższego podatek od towarów i usług (VAT) uznaje się za wydatek kwalifikowalny, ponieważ Beneficjent nie ma żadnej potencjalnej, prawnej możliwości jego odzyskania.

Określony umową budżet projektu wynosi 99.998,31 zł brutto, w tym przewidziana pomoc zewnętrzna - 63.628,00 zł, tj. 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. W wyniku przeprowadzonego rozpoznania cenowego wyłoniono wykonawcę, który wykonał inwestycję w kwocie brutto 121.766,41 zł. Przekraczająca budżet projektu kwota 21.768,10 zł, jako koszt niekwalifikowany projektu została opłacona ze środków własnych Powiatu. Wartość podatku VAT od wykonanej inwestycji wynosi 22.769,33 zł.

Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Sposób i termin zwrotu podatku VAT określony został w przepisach art. 87 ust. 2-10a ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. kultury fizycznej i turystyki (pkt 8 ww. artykułu).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Samorząd Powiatu działa na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym oraz uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu.

W dniu 21 marca 2018 r. Powiat, jako Beneficjent podpisał umowę z Województwem o dofinansowanie operacji pn.: "Rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej przy zespole parkowo-pałacowym".

Realizatorem powyższego zadania jest Starostwo Powiatowe, jako jednostka organizacyjna powiatu. Celem planowanego przedsięwzięcia jest stworzenie na terenie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju nowej jakościowo infrastruktury sportowo-rekreacyjnej w postaci zmodernizowanej siłowni zewnętrznej oraz zwiększenie wyłączenia społecznego mieszkańców gminy R. i do końca 2018 r.

Przedmiotem niniejszego projektu jest rozbudowa siłowni zewnętrznej i małego placu zabaw, umiejscowionym na terenie zespołu parkowo-pałacowego, o urządzenie do kalisteniki i wielofunkcyjne urządzenie rekreacyjne dla najmłodszych, utwardzenie nawierzchni pod istniejącymi urządzeniami oraz montaż oświetlenia - 1 latarni solarnej LED.

Nowo powstała inwestycja jest ogólnodostępna i bezpłatna dla użytkowników. Mając powyższe na uwadze, czynności wykonywane przez Powiat polegające na rozbudowie siłowni zewnętrznej i placu zabaw nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż inwestycja ta po jej zakończeniu będzie własnością Powiatu i nie będzie generowała przychodów. Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Powiat jest powołany.

Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy budzi kwestia, czy Powiat ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Powiat bowiem nie nabywa towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie działa w charakterze podatnika VAT.

Ponadto, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - efekty zrealizowanego projektu nie będą służyć Powiatowi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Powiat nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w analizowanej sprawie nie będzie spełniać ww. warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn.: "Rozbudowa infrastruktury sportowo-rekreacyjnej przy zespole parkowo-pałacowym", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, poddziałanie "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objęte programem w zakresie: budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub kulturalnej.

Zatem w analizowanej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14na § 2 cyt. ustawy, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl