0112-KDIL2-1.4012.578.2017.1.MG - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na organizacji imprezy gminnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.578.2017.1.MG Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na organizacji imprezy gminnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 7 grudnia 2017 r. (data wpływu 7 grudnia 2017 r.) oraz 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 21 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn.: Organizacja wydarzenia..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn.: Organizacja wydarzenia...". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 7 i 18 grudnia 2017 r. o adres elektronicznej skrzynki podawczej Gminy w systemie EPUAP oraz przeformułowanie pytania i dodatkową informację.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT w zakresie czynności dotyczących dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz sprzedaży i dzierżawy gruntów, a także wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) służące zgodnie z art. 7 wspomnianej ustawy do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Gmina jest gminą wiejską zlokalizowaną w północnej części województwa. Strukturalne rozproszenie i odległość od większych ośrodków miejskich, które skupiają najważniejsze instytucje kultury i środowiska, przekładają się na utrudniony dostęp do kultury dla lokalnej społeczności.

W roku 2017 przypada rocznica istnienia jednej z miejscowości gminy. Wydarzenie to ma istotne znaczenie dla historii gminy i jej promocji. W ramach obchodów jubileuszu Gmina zorganizowała wydarzenie plenerowe, na które pozyskała dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020", tytuł operacji: "Organizacja wydarzenia...". Obchody (...) to dwudniowa impreza plenerowa o charakterze ogólnodostępnym i bezpłatnym dla wszystkich mieszkańców gminy i przyjezdnych gości. Miejsce organizacji wydarzenia to błonia w otoczeniu malowniczych i zabytkowych murów obronnych XVI-wiecznego zamku. Program wydarzenia, zakładający m.in. liczne prezentacje sceniczne, z udziałem lokalnych i znanych ze scen ogólnopolskich artystów, inscenizacje historyczne i inne atrakcje w postaci degustacji kulinarnych, warsztatów dawnych zawodów, konkursów, wystaw lokalnych artystów i rzemieślników, a także wzlotów balonem jest całkowicie bezpłatny dla przybyłych uczestników, w związku, z czym nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Celem wydarzenia jest odkrywanie, dokumentowanie i upowszechnianie wiedzy z zakresu lokalnej historii, wplecionej w bogatą historię Polski. Wydarzenie kultywuje również bogate lokalne tradycje gminy poprzez prezentacje dawnych charakterystycznych dla obszarów wiejskich zwyczajów, tradycyjnych rzemiosł oraz tradycyjnych często zapomnianych potraw kulinarnych. Wydarzenie służy budowaniu tożsamości lokalnej mieszkańców i w szczególności promocji Gminy.

Wydatki ponoszone na realizację ww. działań promocyjnych nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowana impreza - wydarzenie nie generuje zysku.

Wnioskodawca pismem z dnia 18 grudnia 2017 r. doprecyzował opis sprawy o następującą informację:

Zadanie wpisuje się w katalog obowiązkowych zadań własnych gminy wymienionych w ustawie dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) art. 7 ust. 1 - Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury (pkt 9) i promocji gminy (pkt 18).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przeformułowane w piśmie z dnia 18 grudnia 2017 r.).

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji wydarzenia - Organizacja wydarzenia...?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do katalogu zadań gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy należą zadania dotyczące kultury oraz promocji gminy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ponieważ realizowane działania podczas imprezy są ogólnodostępne, nieodpłatne oraz skierowane do odbiorcy zbiorowego, dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych kosztów realizacji wydarzenia.

Wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi w zakresie dofinansowania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania są wystawiane na Gminę. Udział w tej imprezie jest całkowicie darmowy i nie są pobierane żadne opłaty wstępu, cegiełki itp.

Impreza ma charakter kulturalny, który ma na celu wewnętrzną i zewnętrzną promocję walorów Gminy, w tym jako atrakcyjnego miejsca do życia, wypoczynku (walory turystyczno-rekreacyjne), promocję terenów wiejskich jako potencjalnych miejsc rozwoju przedsiębiorczości, propagowanie lokalnej historii, kultury i sztuki ludowej oraz popularyzacji lokalnych produktów kulinarnych, a także aktywizacji i integracji lokalnej społeczności poprzez zaangażowanie jej w życie społeczne i kulturalne gminy, wzmocnienie tożsamości lokalnej.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez Gminę, jako czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji imprezy - "Organizacja wydarzenia..." a tym samym w dofinansowaniu na realizację tejże imprezy podatek VAT należy uznać jako koszt kwalifikowalny.

Interpretacja indywidualna w sprawie braku możliwości odzyskania VAT będzie stanowiła niezbędny załącznik do wniosku o płatność dla realizacji przedmiotowego zadania w ramach poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategu rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zadanie wpisuje się w katalog obowiązkowych zadań własnych gminy wymienionych w ustawie dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) art. 7 ust. 1 - Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury (pkt 9) i promocji gminy (pkt 18).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT w zakresie czynności dotyczących dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz sprzedaży i dzierżawy gruntów, a także wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym służące zgodnie z art. 7 wspomnianej ustawy do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina jest gminą wiejską zlokalizowaną w północnej części województwa śląskiego. Strukturalne rozproszenie i odległość od większych ośrodków miejskich, które skupiają najważniejsze instytucje kultury i środowiska, przekładają się na utrudniony dostęp do kultury dla lokalnej społeczności. W roku 2017 przypada rocznica istnienia jednej z miejscowości Gminy. Wydarzenie to ma istotne znaczenie dla historii gminy i jej promocji. W ramach obchodów jubileuszu Gmina zorganizowała wydarzenie plenerowe, na które pozyskała dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020", tytuł operacji: "Organizacja wydarzenia..." Obchody to dwudniowa impreza plenerowa o charakterze ogólnodostępnym i bezpłatnym dla wszystkich mieszkańców gminy i przyjezdnych gości. Miejsce organizacji wydarzenia to błonia, w otoczeniu malowniczych i zabytkowych murów obronnych XVI-wiecznego zamku obronnego. Program wydarzenia, zakładający m.in. liczne prezentacje sceniczne, z udziałem lokalnych i znanych ze scen ogólnopolskich artystów, inscenizacje historyczne i inne atrakcje w postaci degustacji kulinarnych, warsztatów dawnych zawodów, konkursów, wystaw lokalnych artystów i rzemieślników, a także wzlotów balonem jest całkowicie bezpłatny dla przybyłych uczestników, w związku, z czym nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Celem wydarzenia jest odkrywanie, dokumentowanie i upowszechnianie wiedzy z zakresu lokalnej historii, wplecionej w bogatą historię Polski. Wydarzenie kultywuje również bogate lokalne tradycje gminy poprzez prezentacje dawnych charakterystycznych dla obszarów wiejskich zwyczajów, tradycyjnych rzemiosł oraz tradycyjnych często zapomnianych potraw kulinarnych. Wydarzenie służy budowaniu tożsamości lokalnej mieszkańców Gminy i w szczególności promocji Gminy.

Wydatki ponoszone na realizację ww. działań promocyjnych nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowana impreza - wydarzenie nie generuje zysku.

Zadanie wpisuje się w katalog obowiązkowych zadań własnych gminy wymienionych w ustawie dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 - Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury (pkt 9) i promocji gminy (pkt 18).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji opisanego wydarzenia.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Organizacja opisanego we wniosku wydarzenia odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina, wykonując to zadanie, działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznane za podatnika, gdyż realizuje ono w tym zakresie zadania własne, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, w związku z tym nabywając towary bądź usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto, jak wskazał Zainteresowany, wydatki ponoszone na realizację ww. działań promocyjnych nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowana impreza - wydarzenie nie generuje zysku.

Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione. W konsekwencji, Zainteresowanemu nie przysługuje, zarówno w części, jak i w całości, prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu w trakcie jego realizacji.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji projektu pn.: Organizacja wydarzenia...". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa, jako podatnik VAT i wydatki poniesione na realizację ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl