0112-KDIL2-1.4012.493.2019.2.AS - Prawo do odliczenia VAT w związku z inwestycją realizowaną przez gminną bibliotekę publiczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.493.2019.2.AS Prawo do odliczenia VAT w związku z inwestycją realizowaną przez gminną bibliotekę publiczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony pismem w dniu 21 listopada 2019 r. o prawidłowe umocowanie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminna Biblioteka Publiczna w (...) (...), jest samorządową instytucją kultury i prowadzi działalność kulturalną przewidzianą ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1479, z późn. zm.), ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983), ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.), oraz Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w (...) z dnia (...).

Organizatorem Biblioteki jest Gmina (...).

Biblioteka posiada statut oraz osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora. Nadzór merytoryczny nad biblioteką wchodzącą w skład ogólnokrajowej sieci bibliotecznej, sprawuje Miejska Biblioteka Publiczna we (...) i Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. (...). Celem Biblioteki jest zaspokojenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, oświatowych, kulturalnych i informacyjnych mieszkańców gminy.

Ponadto, do podstawowych zadań biblioteki należy:

a.

gromadzenie i opracowywanie materiałów bibliotecznych służących rozwijaniu czytelnictwa oraz zaspokajaniu potrzeb informacyjnych, edukacyjnych i samokształceniowych mieszkańców gminy,

b.

udostępnianie zbiorów na miejscu, wypożyczenia na zewnątrz, pośredniczenie w wymianie międzybibliotecznej,

c.

organizowanie czytelnictwa i udostępnianie materiałów bibliotecznych ludziom specjalnej troski,

d.

tworzenie i udostępnianie własnych komputerowych baz danych katalogowych,

e.

opracowywanie i prowadzenie form pracy czytelnikom służącym popularyzowaniu czytelnictwa, sztuki, nauki oraz upowszechnianie dorobku kulturalnego gminy,

f.

współdziałanie z bibliotekami innych sieci, instytucjami i organizacjami w zakresie rozwijania czytelnictwa i zaspokajania potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczności gminy.

Biblioteka realizuje swoje zadania w siedzibie głównej, mieszczącej się w (...). Biblioteka posiada filie:

a.

filia Biblioteczna w (...),

b.

filia biblioteczna w (...).

Gminna Biblioteka Publiczna w (...) jest jednym z partnerów projektu " (...)", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020.

Przebudowa Filii Bibliotecznej w (...) przewiduje rozbudowę i przebudowę z częściową zmianą sposobu użytkowania świetlicy wiejskiej - budynku publicznego na potrzeby filii biblioteki, społeczności lokalnej i popularyzacji dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (...). Projektowana przebudowa budynku stanowi murowany w technologii tradycyjnej obiekt niepodpiwniczony, parterowy ze strychem.

Projekt obejmuje wykonanie następujących zadań:

1. Opracowanie studium wykonalności - zadanie zrealizowano.

2. Opracowanie dokumentacji projektowej - zadanie zrealizowano.

3. Opracowanie dokumentacji przetargowej.

4. Zarządzanie projektem.

5. Promocja projektu.

6. Nadzór inwestorski.

7. Filia Biblioteczna w (...) mała architektura, zagospodarowanie terenu, wyposażenie.

Korzystanie z rozbudowanej i przebudowanej Filii Biblioteki w (...) będzie ogólnodostępne i nieodpłatne, jak również wdrożenie ekspozycji multimedialnej, które będzie polegało na zakupie urządzeń do wyświetlania i prezentacji filmów dotyczącej historii, obyczajów (...) oraz prowadzeniu warsztatów o tej tematyce.

Wszelkie czynności w zakresie tej inwestycji podejmuje Gminna Biblioteka Publiczna w (...), która nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Dokonując zakupów towarów i usług, Biblioteka zamierza przyporządkować ponoszone koszty wyłącznie do działalności statutowej prowadzonej nieodpłatnie i nie odliczać podatku VAT. Efekty realizacji projektu i związanych z nim działań promocyjnych oraz edukacyjnych dotyczących m.in. dziedzictwa kulturowego (...), będą mogły mieć wpływ na: zwiększenie liczby odwiedzających, a tym samym wzrost ilości czytelników oraz wypełnienie obowiązku nałożonego na instytucję kultury zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983, z późn. zm.), poprzez prowadzenie nieodpłatnych działań promocyjnych i edukacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z kosztami poniesionymi w ramach projektu " (...)" współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Gminnej Bibliotece Publicznej w (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez podatników, wykonujących na zlecenie GBP opisaną inwestycję?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1479, z późn. zm.), usługi bibliotek, których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), są ogólnie dostępne, bezpłatne i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Nieodpłatne usługi świadczone przez GBP w (...) nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), GBP (...) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących przebudowy i rozbudowy Filii Biblioteki w (...), dofinansowanych środkami unijnymi w ramach RPO (...) na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury i prowadzi działalność kulturalną przewidzianą ustawą o bibliotekach, ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawą o samorządzie gminnym, ustawą o finansach publicznych, ustawą o rachunkowości oraz Statutem Gminnej Biblioteki Publicznej. Organizatorem Biblioteki jest Gmina. Biblioteka posiada statut oraz osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora. Nadzór merytoryczny nad biblioteką wchodzącą w skład ogólnokrajowej sieci bibliotecznej, sprawuje Miejska Biblioteka Publiczna i Wojewódzka Biblioteka Publiczna. Celem Biblioteki jest zaspokojenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, oświatowych, kulturalnych i informacyjnych mieszkańców gminy. Ponadto, do podstawowych zadań biblioteki należy: gromadzenie i opracowywanie materiałów bibliotecznych służących rozwijaniu czytelnictwa oraz zaspokajaniu potrzeb informacyjnych, edukacyjnych i samokształceniowych mieszkańców gminy; udostępnianie zbiorów na miejscu, wypożyczenia na zewnątrz, pośredniczenie w wymianie międzybibliotecznej; organizowanie czytelnictwa i udostępnianie materiałów bibliotecznych ludziom specjalnej troski; tworzenie i udostępnianie własnych komputerowych baz danych katalogowych; opracowywanie i prowadzenie form pracy czytelnikom służącym popularyzowaniu czytelnictwa, sztuki, nauki oraz upowszechnianie dorobku kulturalnego gminy; współdziałanie z bibliotekami innych sieci, instytucjami i organizacjami w zakresie rozwijania czytelnictwa i zaspokajania potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczności gminy. Biblioteka realizuje swoje zadania w siedzibie głównej. Biblioteka posiada filie w (...) i w (...). GBP jest jednym z partnerów projektu " (...)". Przebudowa Filii Bibliotecznej w (...) przewiduje rozbudowę i przebudowę z częściową zmianą sposobu użytkowania świetlicy wiejskiej - budynku publicznego na potrzeby filii biblioteki, społeczności lokalnej i popularyzacji dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (...). Projektowana przebudowa budynku stanowi murowany w technologii tradycyjnej obiekt niepodpiwniczony, parterowy ze strychem. Projekt obejmuje wykonanie następujących zadań: opracowanie studium wykonalności - zadanie zrealizowano; opracowanie dokumentacji projektowej - zadanie zrealizowano; opracowanie dokumentacji przetargowej; zarządzanie projektem; promocja projektu; nadzór inwestorski; Filia Biblioteczna w (...) mała architektura, zagospodarowanie terenu, wyposażenie. Korzystanie z rozbudowanej i przebudowanej Filii Biblioteki będzie ogólnodostępne i nieodpłatne, jak również wdrożenie ekspozycji multimedialnej, które będzie polegało na zakupie urządzeń do wyświetlania i prezentacji filmów dotyczącej historii, obyczajów (...) oraz prowadzeniu warsztatów o tej tematyce. Wszelkie czynności w zakresie tej inwestycji podejmuje Wnioskodawca, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Dokonując zakupów towarów i usług, Biblioteka zamierza przyporządkować ponoszone koszty wyłącznie do działalności statutowej prowadzonej nieodpłatnie i nie odliczać podatku VAT. Efekty realizacji projektu i związanych z nim działań promocyjnych oraz edukacyjnych dotyczących m.in. dziedzictwa kulturowego (...), będą mogły mieć wpływ na: zwiększenie liczby odwiedzających, a tym samym wzrost ilości czytelników oraz wypełnienie obowiązku nałożonego na instytucję kultury zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, poprzez prowadzenie nieodpłatnych działań promocyjnych i edukacyjnych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją powyższego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a korzystanie z rozbudowanej i przebudowanej Filii Biblioteki w (...) oraz wdrożenie ekspozycji multimedialnej będzie ogólnodostępne i nieodpłatne. Wnioskodawca wskazał również, że zamierza przyporządkować ponoszone koszty wyłącznie do działalności statutowej prowadzonej nieodpłatnie.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację projektu pn.: "(...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl