0112-KDIL2-1.4012.438.2019.2.MD - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez fundację.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.438.2019.2.MD Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez fundację.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2019 r. (data wpływu 15 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2019 r. (data wpływu 19 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 listopada 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego, sformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska do tak sformułowanego pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Głównym zadaniem statutowym Fundacji jest utworzenie i prowadzenie kompleksu mieszkań wspomaganych dla ośmiu dorosłych osób niepełnosprawnych intelektualnie, które utracą możliwość funkcjonowania w swoim otoczeniu rodzinnym. W tym celu na uzyskanym nieodpłatnie obiekcie, Fundacja rozpoczęła prace remontowo-adaptacyjne z dniem 17 września 2018 r., składając jednocześnie wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego konkursu RPO (...) 2014-2020. W dniu 28 marca 2019 r. została podpisana umowa z Instytucją Zarządzającą czyli Województwem (...) na współfinansowanie przedmiotowej inwestycji w wysokości 80,9% kosztów kwalifikowanych. Z uwagi na fakt, iż inwestycja zbliża się do końca, co wiąże się z koniecznością złożenia końcowego wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego (...), niezbędnym jest dołączenie załącznika w postaci indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającego brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu. Fundacja, istniejąca od 2015 r., jest instytucją non profit, nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej. Działalności takiej nie zamierza również prowadzić przez najbliższe 6 lat.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 15 listopada 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że Fundacja jest organizacją pozarządową i niedochodową. Fundacja prowadzi wyłącznie działalność nieodpłatną, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Głównym zadaniem statutowym Fundacji jest utworzenie i prowadzenie kompleksu mieszkań wspomaganych dla ośmiu dorosłych osób niepełnosprawnych intelektualnie, które utracą możliwość funkcjonowania w swoim otoczeniu rodzinnym. W tym celu na uzyskanym nieodpłatnie obiekcie, Fundacja rozpoczęła prace remontowo-adaptacyjne z dniem 17 września 2018 r., składając jednocześnie wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego konkursu RPO 2014-2020. W dniu 28 marca 2019 r. została podpisana umowa z Zarządem Województwa (...) na współfinansowanie przedmiotowej inwestycji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 80,9% kosztów kwalifikowanych. W dniu 20 grudnia 2019 r. planowane jest rzeczowe i finansowe zakończenie realizacji projektu, którego efektem będzie zwiększenie dostępności do wysokiej jakości usług publicznych dorosłym osobom, zagrożonym wykluczeniem społecznym z powodu swojej niepełnosprawności intelektualnej. Aktywizacja społeczna, zwiększenie zaradności życiowej oraz zapewnienie godnych warunków życia to zasadniczy cel realizowanego projektu. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z prowadzoną działalnością Fundacja, na podstawie art. 43 ustęp 1 pkt 22 i 23 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), nie jest czynnym podatnikiem VAT, dlatego też nie odlicza podatku VAT od towarów i usług. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 ani nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT. Konieczność uzyskania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych wynika z zapisów umowy o dofinansowanie projektu, zawartej z Województwem (...). Do końcowego wniosku o płatność należy bowiem dołączyć indywidulną interpretację przepisów prawa podatkowego, stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu w przypadku, gdy podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odzyskania przez Fundację podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 15 listopada 2019 r., zgodnie z artykułem 43 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), Fundacja nie posiada możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, ujętego w fakturach wystawianych na Fundację przez dostawcę usług i towarów dotyczących realizowanego projektu, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabywane w ramach projektu usługi i towary nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że głównym zadaniem statutowym Fundacji jest utworzenie i prowadzenie kompleksu mieszkań wspomaganych dla ośmiu dorosłych osób niepełnosprawnych intelektualnie, które utracą możliwość funkcjonowania w swoim otoczeniu rodzinnym. W tym celu na uzyskanym nieodpłatnie obiekcie, Fundacja rozpoczęła prace remontowo-adaptacyjne z dniem 17 września 2018 r., składając jednocześnie wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego konkursu RPO 2014-2020. W dniu 28 marca 2019 r. została podpisana umowa z Instytucją Zarządzającą czyli Województwem (...) na współfinansowanie przedmiotowej inwestycji w wysokości 80,9% kosztów kwalifikowanych. Fundacja, istniejąca od 2015 r., jest instytucją non profit, nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej. Działalności takiej nie zamierza również prowadzić przez najbliższe 6 lat.

Fundacja jest organizacją pozarządową i niedochodową. Fundacja prowadzi wyłącznie działalność nieodpłatną, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W dniu 20 grudnia 2019 r. planowane jest rzeczowe i finansowe zakończenie realizacji projektu, którego efektem będzie zwiększenie dostępności do wysokiej jakości usług publicznych dorosłym osobom, zagrożonym wykluczeniem społecznym z powodu swojej niepełnosprawności intelektualnej. Aktywizacja społeczna, zwiększenie zaradności życiowej oraz zapewnienie godnych warunków życia to zasadniczy cel realizowanego projektu. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z prowadzoną działalnością Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 ani nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego - na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy - związanego z realizowanym zadaniem.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach ogłoszonego konkursu RPO 2014-2020.

W konsekwencji, stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zaznaczyć, że wydając niniejszą interpretację indywidualną tut. Organ oparł się w szczególności na informacjach zawartych w opisie sprawy, że Fundacja nie jest czynnym podatnikiem VAT a efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl