0112-KDIL2-1.4012.435.2018.1.MC - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.435.2018.1.MC Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej". Wniosek uzupełniono w dniu 4 września 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat składa deklaracje VAT za okresy miesięczne.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Powiat w sierpniu 2018 r. zamierza złożyć wniosek na realizację projektu z wykorzystaniem dofinansowania unijnego na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzania energii", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - przebudowa drogi publicznej będącej w zarządzie Powiatu. Nazwa zadania: "Przebudowa drogi powiatowej". Planowany termin złożenia wniosku o dofinansowanie - 30 sierpnia 2018 r.

W ramach przebudowy planuje się wykonanie: jezdni o nawierzchni bitumicznej, oznakowanie pionowe i poziome, odwodnienie deszczowe jezdni. Stan istniejący: nieruchomość, na której przewidziano projektowaną inwestycję stanowi obecnie pas drogi o nawierzchni bitumicznej, który jest w bardzo złym stanie technicznym i bez uregulowanego odwodnienia. Droga powiatowa posiada przekrój szlakowy z jezdnią o nawierzchni bitumicznej o szerokości 5,00 m. W wyniku przebudowy zostanie poszerzona do szerokości 5,50 m z obustronnymi poboczami i z obustronnymi rowami na ww. odcinku. Obustronne rowy są częściowo zamulone i w wyniku przebudowy zostaną oczyszczone. Obecnie nie wszystkie zjazdy są zaopatrzone w przepusty - po przebudowie wszystkie będą je posiadały. W ramach przebudowy zostanie wykonane:

* poszerzenie jezdni do szer. 5,50 m,

* zostaną ułożone nowe warstwy z betonu asfaltowego (warstwa wyrównawcza i ścieralna),

* zostaną oczyszczone rowy, odmulone i naprawione przepusty pod zjazdami,

* pobocza zostaną uzupełnione i wyrównane,

* wykonane zostanie oznakowanie poziome (linie krawędziowe).

Droga powiatowa ma duże znaczenie dla Powiatu, z uwagi na jej bezpośrednie połączenie z dwiema drogami wojewódzkimi DW nr A na jej południowym skraju i DW nr B w jej północnej części. DW nr A łączy się bezpośrednio z drogą krajową nr C z możliwymi kierunkami połączeń w kierunku X i Y. Bezpośrednie drugie połączenie drogi powiatowej z drogą wojewódzką DW nr B na północnym jej skraju i dalej z drogą krajową nr D daje możliwość korzystania z połączenia drogami wyższego rzędu (wyższej klasy) na zachód - w kierunku na XY, na południe - w kierunku na XZ oraz bezpośrednio drogą wojewódzką DW nr B w kierunku na YZ. Dzięki połączeniu z ww. drogami wojewódzkimi umożliwia przejazd przez cały Powiat bezpiecznymi drogami wyższego rzędu od granicy południowo - wschodniej powiatu, tj. od granicy z Powiatem 1 do granicy z Powiatem 2 i Powiatem 3 w części północno - wschodniej Powiatu, dlatego też jest używana przez pojazdy służb ratunkowych, policji straży pożarnej, itp. Jest główną drogą łączącą siedziby Gmin A i B. Jest drogą o bardzo dużym natężeniu ruchu ze względu na jej lokalizację w środkowej części Powiatu i bliskie położenie wokół niej wielu miejscowości. Korzystają z niej jako trakt komunikacyjny mieszkańcy wszystkich okolicznych miejscowości chcący korzystać z instytucji publicznych i usługowych w A i B. Bezpośrednio przy przedmiotowym odcinku drogi znajduje się wielki kompleks leśny - bardzo popularne miejsce w Powiecie, z którego korzystają mieszkańcy Powiatu w celach rekreacyjnych, spacerowych. Jest to najbardziej popularne miejsce dla grzybiarzy, dlatego też szczególnie w okresie letnim i jesiennym ruch na tym odcinku jest natężony.

Ponadto, w piśmie z dnia 29 sierpnia 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wskazał, że zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi - art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), a wydatki z nią związane Powiat będzie ponosił w ramach wykonywania zadania publicznego o charakterze ponadgminnym na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu " Przebudowa drogi powiatowej" z wykorzystaniem dofinansowania unijnego na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzania energii", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - przebudowa drogi publicznej będącej w zarządzie Powiatu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej " z wykorzystaniem dofinansowania unijnego na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzania energii", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - przebudowa drogi publicznej będącej w zarządzie Powiatu. Powiat uważa, iż takiego prawa nie będzie miał zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu.

Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. w projektu wynika z tego, iż Powiat nie będzie występował jako płatnik podatku VAT na postawie art. 15 ust. 6 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Powiat realizując ww. projekt będzie wykonywał zadania publiczne o charakterze ponadgminnym na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.).

Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi - art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). W związku z powyższym Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie-są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym - w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat składa deklaracje VAT za okresy miesięczne.

Powiat w sierpniu 2018 r. zamierza złożyć wniosek na realizację projektu z wykorzystaniem dofinansowania unijnego na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzania energii", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - przebudowa drogi publicznej będącej w zarządzie Powiatu. Nazwa zadania: "Przebudowa drogi powiatowej". Planowany termin złożenia wniosku o dofinansowanie - 30 sierpnia 2018 r.

W ramach przebudowy planuje się wykonanie: jezdni o nawierzchni bitumicznej, oznakowanie pionowe i poziome, odwodnienie deszczowe jezdni. Stan istniejący: nieruchomość, na której przewidziano projektowaną inwestycję stanowi obecnie pas drogi o nawierzchni bitumicznej, który jest w bardzo złym stanie technicznym i bez uregulowanego odwodnienia. Droga powiatowa posiada przekrój szlakowy z jezdnią o nawierzchni bitumicznej o szerokości 5,00 m. W wyniku przebudowy zostanie poszerzona do szerokości 5,50 m z obustronnymi poboczami i z obustronnymi rowami na ww. odcinku. Obustronne rowy są częściowo zamulone i w wyniku przebudowy zostaną oczyszczone. Obecnie nie wszystkie zjazdy są zaopatrzone w przepusty - po przebudowie wszystkie będą je posiadały. W ramach przebudowy zostanie wykonane:

* poszerzenie jezdni do szer. 5,50 m,

* zostaną ułożone nowe warstwy z betonu asfaltowego (warstwa wyrównawcza i ścieralna),

* zostaną oczyszczone rowy, odmulone i naprawione przepusty pod zjazdami,

* pobocza zostaną uzupełnione i wyrównane,

* wykonane zostanie oznakowanie poziome (linie krawędziowe).

Droga powiatowa ma duże znaczenie dla Powiatu, z uwagi na jej bezpośrednie połączenie z dwiema drogami wojewódzkimi DW nr A na jej południowym skraju i DW nr B w jej północnej części. DW nr A łączy się bezpośrednio z drogą krajową nr C z możliwymi kierunkami połączeń w kierunku X i Y. Bezpośrednie drugie połączenie drogi powiatowej z drogą wojewódzką DW nr B na północnym jej skraju i dalej z drogą krajową nr D daje możliwość korzystania z połączenia drogami wyższego rzędu (wyższej klasy) na zachód - w kierunku na XY, na południe - w kierunku na XZ oraz bezpośrednio drogą wojewódzką DW nr B w kierunku na YZ. Dzięki połączeniu z ww. drogami wojewódzkimi umożliwia przejazd przez cały Powiat bezpiecznymi drogami wyższego rzędu od granicy południowo - wschodniej powiatu, tj. od granicy z Powiatem X do granicy z Powiatem Y i Powiatem Z w części północno - wschodniej Powiatu, dlatego też jest używana przez pojazdy służb ratunkowych, policji straży pożarnej, itp. Jest główną drogą łączącą siedziby Gmin A i B. Jest drogą o bardzo dużym natężeniu ruchu ze względu na jej lokalizację w środkowej części Powiatu i bliskie położenie wokół niej wielu miejscowości. Korzystają z niej jako trakt komunikacyjny mieszkańcy wszystkich okolicznych miejscowości chcący korzystać z instytucji publicznych i usługowych w A i B. Bezpośrednio przy przedmiotowym odcinku drogi znajduje się wielki kompleks leśny - bardzo popularne miejsce w Powiecie, z którego korzystają mieszkańcy Powiatu w celach rekreacyjnych, spacerowych. Jest to najbardziej popularne miejsce dla grzybiarzy, dlatego też szczególnie w okresie letnim i jesiennym ruch na tym odcinku jest natężony. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi - art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a wydatki z nią związane Powiat będzie ponosił w ramach wykonywania zadania publicznego o charakterze ponadgminnym na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu " Przebudowa drogi powiatowej X" z wykorzystaniem dofinansowania unijnego na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzania energii", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - przebudowa drogi publicznej będącej w zarządzie Powiatu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie, przebudowa drogi powiatowej odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując to zadanie będzie działał jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizować będzie w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Powiat będzie realizował opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Powiat nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej " z wykorzystaniem dofinansowania unijnego na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzania energii", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - przebudowa drogi publicznej będącej w zarządzie Powiatu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl