0112-KDIL2-1.4012.411.2017.1.AS - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu przez izbę rolniczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.411.2017.1.AS Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu przez izbę rolniczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 31 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 9 października 2017 r.) oraz z dnia 3 października 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismami w dniach 9 i 11 października 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 3 października 2017 r.).

Izby rolnicze, zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U. z 20012.101.927, z późn. zm.), posiadają osobowość prawną. Można je uznać za organizacje zawodowe rolników, które za zadania mają rozwiązywanie problemów rolnictwa i reprezentowanie zrzeszonych w niej podmiotów. Członkami izb rolniczych z mocy prawa są osoby fizyczne i prawne, będące podatnikami podatku rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, osoby fizyczne i prawne będące podatnikami podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej oraz członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadających w tych spółdzielniach wkłady gruntowe.

Izba Rolnicza, jako beneficjent, nie może odzyskać podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. szkoleń, ponieważ nie jest podatnikiem VAT (art. 15 ust. 1 ustawy).

Zdarzenie przyszłe 1.

Izba Rolnicza w konsorcjum z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego złoży wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania: "Transfer (...)", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020, poddziałanie 1.1 "Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywanie umiejętności".

Działanie ma na celu przeszkolenie rolników (cel szczególny zgodnie z PROW 2014-2020: 4 Odtworzenie, ochrona i wzbogacenie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem) w ramach poddziałania "Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych", w ramach działania "Transfer (...)", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Pomoc ma być przyznana na realizację operacji:

1.

która nie jest sfinansowana z udziałem innych środków publicznych;

2.

która nie zastępuje zajęć edukacyjnych przewidzianych programem nauczania obowiązującego w szkołach ponadgimnazjalnych lub programem kształcenia dla poszczególnych kierunków na uczelniach;

3.

w której udział jest bezpłatny dla uczestniczących w niej ostatecznych odbiorców, którymi mogą być:

a.

rolnik,

b.

domownik rolnika,

c.

małżonek rolnika,

d.

osoba zatrudniona w rolnictwie,

e.

właściciel lasu,

f.

wnioskodawca lub beneficjent operacji typu "Premie dla młodych rolników", w ramach poddziałania "Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników", objętego PROW na lata 2014-2020.

Projekt będzie realizowany w konsorcjum z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w roku 2018.

Źródłem finansowania jest Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pomoc jest przyznawana w formie refundacji kosztów szkoleń, w tym: bezpośrednie koszty operacji, tj.: wynagrodzenia kadry zarządzającej, dydaktycznej, księgowej, pracowników rekrutujących uczestników, druk plakatów i broszur, najem pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń z wyposażeniem (komputer, rzutnik multimedialny, ekran, tablica), zakup artykułów biurowo-kancelaryjnych, koszt usługi cateringowej oraz innych pozostałych kosztów zawartych w harmonogramie i kosztów pośrednich, będzie polegało na refundacji izbie rolniczej 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych operacji, zgodnie z § 7 pkt 1 Rozporządzenia MRiRW z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcia dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności" oraz poddziałania "Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych", w ramach działania "Transfer (...)", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 2 wymienionego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją operacji w ramach działania "Transfer wiedzy i działalność informacyjna", objętego PROW na lata 2014-2020, nie będą wykorzystywane do innych czynności w ramach prowadzonej działalności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Izba Rolnicza, realizująca projekt w ramach umowy konsorcjum z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, może odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. szkoleń?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 3 października 2017 r.), planowane do realizacji przez Izbę Rolniczą, jako konsorcjanta, usługi szkoleniowe są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych.

Podatek naliczony, wynikający z nabywanych towarów i usług związanych z tymi usługami nie podlega odliczeniu, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedstawionej sprawie, podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu służyć będą świadczeniu usług szkoleniowych, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, czyli nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego. Ponadto towary i usługi nabywane w związku z realizacją operacji w ramach opisanego przedsięwzięcia, nie będą wykorzystywane do innych czynności w ramach prowadzonej działalności.

Faktury dokumentujące wydatki będą wystawiane na Izbę Rolniczą. Ponadto Izba Rolnicza, jako beneficjent nie może odzyskać podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. szkoleń, ponieważ nie jest podatnikiem VAT (art. 15 ust. 1 ustawy).

W związku z powyższym, Izbie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji planowanych szkoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego, zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Na mocy tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1315, z późn. zm.), izby posiadają osobowość prawną.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o izbach rolniczych, izba nie może prowadzić działalności gospodarczej.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT. Zainteresowany złoży wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania: "Transfer (...)", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020, poddziałanie 1.1 "Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywanie umiejętności". Działanie ma na celu przeszkolenie rolników (cel szczególny zgodnie z PROW 2014-2020: 4 Odtworzenie, ochrona i wzbogacenie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem), w ramach poddziałania "Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych" w ramach działania "Transfer (...)", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Źródłem finansowania jest Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pomoc jest przyznawana w formie refundacji kosztów szkoleń, w tym: bezpośrednie koszty operacji tj.: wynagrodzenia kadry zarządzającej, dydaktycznej, księgowej, pracowników rekrutujących uczestników, druk plakatów i broszur, najem pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń z wyposażeniem (komputer, rzutnik multimedialny, ekran, tablica), zakup artykułów biurowo-kancelaryjnych, koszt usługi cateringowej oraz innych pozostałych kosztów zawartych w harmonogramie i kosztów pośrednich, będzie polegało na refundacji izbie rolniczej 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych operacji. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją operacji w ramach działania, nie będą wykorzystywane do innych czynności w ramach prowadzonej działalności.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii ustalenia, czy ma on możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, wynikającego z faktur zakupowych dotyczących projektu pn.: "Transfer (...)".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, Izba nie jest podatnikiem VAT, a z treści wniosku wynika, że towary i usługi, nabywane w związku z realizacją operacji w ramach opisanego projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego tj. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. Interpretacja dotyczy zatem jedynie kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupowych dotyczących ww. projektu.

Wskazać również należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl