0112-KDIL2-1.4012.404.2017.1.AWA - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu budowy boiska sportowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.404.2017.1.AWA Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu budowy boiska sportowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizowanej inwestycji pn.: "Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego o nawierzchni poliuretanowej przy ZSP (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizowanej inwestycji pn.: "Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego o nawierzchni poliuretanowej przy ZSP (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat rozpoczął realizację inwestycji w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pn.: "Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego o nawierzchni poliuretanowej przy ZSP (...)". Inwestycja zakłada budowę boiska o nawierzchni poliuretanowej wraz z ogrodzeniem i wyposażeniem sportowym. Boisko przystosowane będzie do uprawiania następujących dyscyplin sportowych: piłka ręczna, siatkówka, tenis ziemny, koszykówka, lekkoatletyka - skok w dal. Budowa boiska będzie realizowana w ramach zadań własnych Powiatu. Po zrealizowaniu inwestycji przedmiotowe boisko zostanie przekazane stosowną uchwałą Zarządu Powiatu w trwały zarząd swojej jednostce organizacyjnej - Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych. Z uwagi na swoją specyfikę inwestycja ma charakter niekomercyjny i niedochodowy. Obiekt (tj. wielofunkcyjne boisko sportowe) służyć będzie zarówno uczniom ZSP w ramach lekcji wychowania fizycznego w szkole, jak i aktywnym formom spędzania czasu wolnego blisko miejsca zamieszkania mieszkańcom obszaru Lokalnej Grupy Działania (LGD). Celem głównym operacji jest zwiększenie dostępności do obiektów infrastruktury rekreacyjnej, bez konieczności ponoszenia z tego tytułu nakładów finansowych. Nowo wybudowane boisko będzie ogólnodostępne dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz będzie służyło całemu lokalnemu społeczeństwu. Utrzymanie obiektu ponoszone będzie w całości ze środków budżetu Powiatu. Korzystanie z obiektu będzie w całości bezpłatne i Powiat z tego tytułu nie będzie czerpał żadnych korzyści finansowych i materialnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wielofunkcyjnego boiska sportowego przy ZSP, Powiat ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizowanej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT "nie uznaje się za podatnika podatku VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych". Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przy czym występuje w tej roli wyłącznie w związku z wykonywaniem działalności o charakterze cywilnoprawnym, co potwierdza powyższy przepis prawa. Realizując inwestycję polegającą na budowie boiska sportowego Powiat nie występuje w roli czynnego podatnika VAT, ponieważ realizuje zadania ustawowe i statutowe, do których został powołany. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 8) powiat wykonuje określone ustawami zadania ponadgminne, publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność między innymi w zakresie edukacji i kultury fizycznej i turystyki. Ponadto też, na zasadzie (art. 5 ust. 7 pkt 1, la, 2-4) ustawy o systemie oświaty, właściwy organ powiatu zobligowany jest do zapewnienia należytych warunków funkcjonowania szkół. Budowa boiska będzie więc związana z realizacją zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki. Inwestycja ma zaspokoić potrzeby lokalnej ludności co do form aktywnego spędzania czasu wolnego oraz umożliwić realizację podstawowych zadań z zakresu wychowania fizycznego w szkole. Boisko nie będzie służyło Powiatowi jako obiekt przynoszący dochody, które generowałyby podatek należny. Korzystanie z obiektu będzie w całości bezpłatne i Powiat z tego tytułu nie będzie czerpał żadnych korzyści finansowych i materialnych. Ponadto warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o czym mówi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zgodnie z brzmieniem którego "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego", co wyklucza możliwość dokonania przez Powiat odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Biorąc pod uwagę powyższe Powiat stoi na stanowisku, że na podstawie art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wielofunkcyjnego boiska sportowego o nawierzchni poliuretanowej przy ZSP, Powiatowi nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesionych w ramach realizacji powyższej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

a.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

b.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym - w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jak stanowi art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat rozpoczął realizację inwestycji w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pn.: "Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego o nawierzchni poliuretanowej przy ZSP (...)". Inwestycja zakłada budowę boiska o nawierzchni poliuretanowej wraz z ogrodzeniem i wyposażeniem sportowym. Boisko przystosowane będzie do uprawiania następujących dyscyplin sportowych: piłka ręczna, siatkówka, tenis ziemny, koszykówka, lekkoatletyka - skok w dal. Budowa boiska będzie realizowana w ramach zadań własnych Powiatu. Po zrealizowaniu inwestycji przedmiotowe boisko zostanie przekazane stosowną uchwałą Zarządu Powiatu w trwały zarząd swojej jednostce organizacyjnej - Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych. Z uwagi na swoją specyfikę inwestycja ma charakter niekomercyjny i niedochodowy. Obiekt (tj. wielofunkcyjne boisko sportowe) służyć będzie zarówno uczniom ZSP w ramach lekcji wychowania fizycznego w szkole, jak i aktywnym formom spędzania czasu wolnego blisko miejsca zamieszkania mieszkańcom obszaru Lokalnej Grupy Działania. Celem głównym operacji jest zwiększenie dostępności do obiektów infrastruktury rekreacyjnej, bez konieczności ponoszenia z tego tytułu nakładów finansowych. Nowo wybudowane boisko będzie ogólnodostępne dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz będzie służyło całemu lokalnemu społeczeństwu. Utrzymanie obiektu ponoszone będzie w całości ze środków budżetu Powiatu. Korzystanie z obiektu będzie w całości bezpłatne i Powiat z tego tytułu nie będzie czerpał żadnych korzyści finansowych i materialnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizowanej inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego odbywa się w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpił. Z wniosku wynika bowiem, że Powiat realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Powiat nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto - jak wynika z wniosku - korzystanie z obiektu będzie w całości bezpłatne i Powiat z tego tytułu nie będzie czerpał żadnych korzyści finansowych i materialnych. W efekcie stwierdzić należy, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

W konsekwencji, Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę wielofunkcyjnego boiska sportowego, poniesione w ramach realizacji ww. inwestycji. Powyższe wynika, z tego, że w zakresie realizacji projektu nie zostaną spełnione przesłanki, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku, tj. Powiat nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem w analizowanej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl