0112-KDIL2-1.4012.371.2018.2.MG - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Zajęcia warsztatowe".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.371.2018.2.MG Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Zajęcia warsztatowe".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2018 r. (data wpływu 12 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Zajęcia warsztatowe dla osób (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Zajęcia warsztatowe dla osób (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 10 sierpnia 2018 r., o brakujący podpis osoby upoważnionej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zawarło umowę o powierzenie grantu pn.: "Zajęcia warsztatowe dla osób (...)" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Działanie 19. "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER".

Celem projektu jest aktywizacja mieszkańców z grup a (osoby 60+) i osoby niepełnosprawne z obszaru objętego LSR w oparciu o posiadane zasoby w zakresie rękodzielnictwa lokalnego.

W ramach projektu zaplanowano:

* aktywizację grupy mieszkańców z grup a poprzez przekazanie umiejętności i doświadczeń własnych (prezentacja i pokaz),

* zakup sprzętu wystawienniczego: 14 stołów, parasola, namiotu.

Faktury dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Stowarzyszenie.

Efekty realizacji projektu będą własnością Stowarzyszenia.

Uczestnictwo w projekcie (zajęcia) będzie nieodpłatne.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Zakupione przez Stowarzyszenie towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Stowarzyszenie jako stowarzyszenie zwykłe nie prowadzi działalności odpłatnej i działalności opodatkowanej gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu "Zajęcia warsztatowe dla osób (...)" realizowanego w ramach PROW na lata 2014-2020. Działanie 19, "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. Zakupione przez Stowarzyszenie sprzęty będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Uczestnictwo w projekcie "Zajęcia warsztatowe dla osób (...)" będzie nieodpłatne.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności odpłatnej ani gospodarczej.

W odniesieniu do projektu "Zajęcia warsztatowe dla osób (...)" realizowanego w ramach PROW na lata 2014-2020. Działanie 19, "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na mocy art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zawarło umowę o powierzenie grantu pn.: "Zajęcia warsztatowe dla osób (...)" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Działanie 19, "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER". Celem projektu jest aktywizacja mieszkańców z grup a (osoby 60+) i osób niepełnosprawnych z obszaru objętego LSR w oparciu o posiadane zasoby w zakresie rękodzielnictwa lokalnego.

W ramach projektu zaplanowano:

* aktywizację grupy mieszkańców z grup a poprzez przekazanie umiejętności i doświadczeń własnych (prezentacja i pokaz),

* zakup sprzętu wystawienniczego: 14 stołów, parasola, namiotu.

Faktury dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Stowarzyszenie. Efekty realizacji projektu będą własnością Stowarzyszenia. Uczestnictwo w projekcie (zajęcia) będzie nieodpłatne. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług. Zakupione przez Stowarzyszenie towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Stowarzyszenie jako stowarzyszenie zwykłe nie prowadzi działalności odpłatnej i działalności opodatkowanej gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem, bowiem uczestnictwo w projekcie (zajęcia) będzie nieodpłatne i - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione przez Stowarzyszenie towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "Zajęcia warsztatowe dla osób (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl