0112-KDIL2-1.4012.164.2018.1.MC - Prawo do odliczenia przez gminę w całości lub części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu, którego przedmiotem będzie rewitalizacja obiektów oraz zagospodarowania działki, na której znajduje się kompleks zabytkowych budynków stacji kolejowej - dworzec oraz wieża ciśnień.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.164.2018.1.MC Prawo do odliczenia przez gminę w całości lub części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu, którego przedmiotem będzie rewitalizacja obiektów oraz zagospodarowania działki, na której znajduje się kompleks zabytkowych budynków stacji kolejowej - dworzec oraz wieża ciśnień.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2018 r. (data wpływu 5 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 kwietnia 2018 r. (data wpływu 13 kwietnia 2018 r. i 19 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej w związku z realizacją przedmiotowego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 kwietnia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy i prawidłowy adres elektroniczny w systemie e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest osoba prawna - Gmina, natomiast Urząd Gminy wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Gminie. Zatem wszystkie nałożone na Gminę zadania wykonywane są za pośrednictwem Urzędu Gminy, który zapewnia obsługę organizacyjną.

Gmina, która jest właścicielem zabytkowego dworca kolejowego składa wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Utworzenie Centrum Przyrody i Techniki (...)". Wniosek składany jest do instytucji pośredniczącej - Aglomeracji w naborze odbywającym się w terminie od dnia 12 marca 2018 r. do dnia 16 kwietnia 2018 r., w ramach Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 5.3.3 Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (RPO W 2014-2020). Wnioskowany projekt może uzyskać wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Projekt będzie realizowany w formule partnerstwa, w którym Gmina pełnić będzie rolę lidera (partnera wiodącego). Pozostałymi partnerami w projekcie będą: Gmina, Muzeum Wsi, Regionalna Organizacja Turystyczna, Stowarzyszenie Miłośników (...).

Przedmiotem projektu będzie rewitalizacja obiektów oraz zagospodarowania działki, na której znajduje się kompleks zabytkowych budynków stacji kolejowej - dworzec oraz wieża ciśnień. Rewitalizacja będzie obejmowała przeprowadzenie remontu wraz z przebudową budynku dworca, wymianę systemu ogrzewania w części budynku objętej projektem, z uwzględnieniem źródeł proekologicznych (ogrzewanie elektryczne, pompa ciepła), wymianę i dostosowanie instalacji kanalizacyjnej, wodociągowej, wentylacyjnej, elektrycznej, p.poż, założenie klimatyzacji, renowację stref wejściowych do budynku, renowację okien, renowację zabytkowej wieży ciśnień, odnowienie i uzupełnienie ciągu komunikacyjnego - chodnika i nawierzchni jezdni prowadzących do obiektów objętych projektem, wydzielenie miejsc parkingowych dla docelowych użytkowników obiektu.

Zrewitalizowany budynek dworcowy uzyska charakter ponadlokalnego centrum przyrody i techniki i zostanie udostępniony na cele społeczno-kulturalne, muzealne oraz turystyczne. Obiekty, które zostaną zrewitalizowane w wyniku projektu uzyskają nowy charakter użytkowy. Jednocześnie w części budynku dworca pozostaną zabezpieczone pomieszczenia mogące pełnić funkcje niezbędne w obsłudze pasażerów (poczekalnia, kasy biletowe), biorąc pod uwagę możliwość przywrócenia w przyszłości pasażerskiego przewozu kolejowego na tej linii.

Budynek dworca wpisany jest do rejestru zabytków Województwa, natomiast wieża ciśnień wpisana jest do ewidencji zabytków Gminy. Wszystkie planowane prace zostały poddane uzgodnieniu przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

W ramach partnerstwa w projekcie zadaniami przypisanymi do Gminy, jako partnera wiodącego będą:

1.

zawarcie w imieniu i na rzecz partnerów umowy o dofinansowanie projektu;

2.

reprezentowanie partnerów przed instytucją pośredniczącą;

3.

zarządzanie administracyjne projektem;

4.

koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań partnerów przy realizacji zadań zawartych w projekcie;

5.

informowanie instytucji pośredniczącej o problemach w realizacji projektu, w tym o zamiarze zaprzestania jego realizacji lub o zagrożeniu nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników;

6.

zapewnienie udziału partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w umowie;

7.

wsparcie partnerów w realizacji powierzonych zadań;

8.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z partnerami oraz instytucją pośredniczącą;

9.

przedkładanie wniosków o płatność do instytucji pośredniczącej celem rozliczenia wydatków w projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań partnera wiodącego i pozostałych partnerów;

10.

gromadzenie informacji o uczestnikach projektu i ich przekazywanie do instytucji pośredniczącej;

11.

koordynacja działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celach;

12.

przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektu;

13.

prace przygotowujące, rozbiórkowe, a także remontowo-budowlane i konserwatorskie w budynku dworca i wieży ciśnień;

14.

zagospodarowanie terenu działki;

15.

nadzór budowlany;

16.

wyposażenie i organizacja obiektu.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej. W wyniku realizacji planowanego projektu powstanie obiekt służący upowszechnianiu kultury. Przedmiotowy projekt jest nieodpłatny i nie będzie generował dochodów Gminy, jak również dla żadnego z partnerów projektu.

Ponadto, w piśmie z dnia 13 kwietnia 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że Urząd Gminy jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Realizacja projektu będzie wynikała z własnych zadań Gminy na podstawie:

1. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT: art. 86 ust. 1 ustawy o VAT; art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT; art. 15 ust. 1 ustawy o VAT; art. 15 ust. 2 ustawy o VAT; art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

2. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, z późn. zm.): art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w odniesieniu do projektu, który może zostać dofinansowany z Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 5.3.3 Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji RPO W 2014-2020 ze środków EFRR, ma możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego i wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, dotyczących zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją planowanego projektu, który może zostać dofinansowany z Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 5.3.3 Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji RPO W 2014-2020 ze środków EFRR, Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego i wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, dotyczących zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją planowanego projektu. Realizując ww. projekt Wnioskodawca nie może uzyskać odliczenia w całości lub części podatku VAT, bowiem w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Wnioskodawca nie będzie podejmował żadnych czynności podlegających opodatkowaniu. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Prawo odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Realizacja projektu będzie wynikała z zadań własnych Gminy, w oparciu o art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie wykorzystywała projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W związku z realizacją planowanego projektu, który może zostać dofinansowany z Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 5.3.3 Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji RPO W 2014-2020 ze środków EFRR, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego i wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, dotyczących zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją planowanego projektu.

Realizując ww. projekt Wnioskodawca nie może uzyskać odliczenia w całości lub części podatku VAT, bowiem w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Wnioskodawca nie będzie podejmował żadnych czynności podlegających opodatkowaniu. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Prawo odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Realizacja projektu będzie wynikała z zadań własnych Gminy, w oparciu o art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie wykorzystywała projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub nie podlegających opodatkowaniu VAT.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te ograny w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., bowiem tylko w tym zakresie ww. czynności, mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, gmina posiada osobowość prawną.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, jednak nie uprawnia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, Wnioskodawca stwierdza, że Gmina nabywając towary i usługi w celu realizacji opisanego we wniosku przedsięwzięcia, nie nabędzie ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT.

Zatem Wnioskodawca w świetle przytoczonych przepisów nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006, Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina w przedmiotowej sprawie jest osobą prawną, natomiast Urząd Gminy wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Gminie. Zatem wszystkie nałożone na Gminę zadania wykonywane są za pośrednictwem Urzędu Gminy, który zapewnia obsługę organizacyjną.

Gmina, która jest właścicielem zabytkowego dworca kolejowego składa wniosek o dofinansowanie projektu. Wniosek składany jest do instytucji pośredniczącej - Aglomeracji w ramach Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 5.3.3 Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (RPO W 2014-2020). Wnioskowany projekt może uzyskać wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Projekt będzie realizowany w formule partnerstwa, w którym Gmina pełnić będzie rolę lidera (partnera wiodącego). Przedmiotem projektu będzie rewitalizacja obiektów oraz zagospodarowania działki, na której znajduje się kompleks zabytkowych budynków stacji kolejowej - dworzec oraz wieża ciśnień. Zrewitalizowany budynek dworcowy uzyska charakter ponadlokalnego centrum przyrody i techniki i zostanie udostępniony na cele społeczno-kulturalne, muzealne oraz turystyczne. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej. W wyniku realizacji planowanego projektu powstanie obiekt służący upowszechnianiu kultury. Przedmiotowy projekt jest nieodpłatny i nie będzie generował dochodów Gminy, jak również dla żadnego z partnerów projektu. Urząd Gminy jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Realizacja projektu będzie wynikała z własnych zadań Gminy na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym: art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Rewitalizacja kompleksu zabytkowych budynków stacji kolejowej - dworca oraz wieży ciśnień odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca wykonując tę inwestycję działać będzie jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizować będzie w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z planowanymi zakupami towarów i usług wynika, że ich nabycie nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, dotyczących zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl