0112-KDIL2-1.4012.150.2019.2.AS - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie edukacji ekologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.150.2019.2.AS Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie edukacji ekologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole projektu pn.: "Mało śmieci wytwarzamy (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony pismem w dniu 4 czerwca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - miasto na prawach powiatu (dalej: "Wnioskodawca" lub "Miasto") - jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący (...) placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej:

"WFOŚIGW"), w ramach konkursu pn. "Edukacja Ekologiczna (...)" (dalej: "Konkurs") na projekt pn. "Mało śmieci wytwarzamy (...)", realizowany w Przedszkolu (dalej: "Projekt").

Celem Konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz dofinansowanie w formie dotacji ze środków WFOŚiGW, najciekawszych projektów w ramach przedszkolnej i szkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne, w następujących obszarach priorytetowych:

* edukacja ekologiczna obejmująca problematykę zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwe oddziaływanie na zdrowie ludzi;

* edukacja ekologiczna w zakresie racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobiegania ich powstawaniu;

* zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej.

Konkurs skierowany jest do przedszkoli, szkół i ich zespołów oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu województwa (...). W imieniu placówki, wniosek o dofinansowanie składa jednostka samorządu terytorialnego lub inny organ prowadzący placówkę z terenu województwa.

W ramach realizacji Projektu zostały zaplanowane następujące działania:

* wycieczki i warsztaty/zajęcia terenowe: MPO - (...)";

* Edukacja ekologiczna "Świat (...)": poznanie oznakowań produktów, wybór produktów pakowanych ekologicznie, wybór ekologicznej torby na zakupy; 10 zasad określających eko - klienta; " (...)";

* Edukacja ekologiczna "Świat (...)": sortowanie śmieci, linia sortownicza, gospodarka odpadami, zagospodarowanie odpadów, odzyskiwanie surowców i przekazywanie ich dalej do recyklingu, instalacje technologiczne w sortowniach;

* warsztaty twórcze - Edukacja ekologiczna "Świat (...)" - podczas zajęć dzieci własnoręcznie udekorują torbę ekologiczną;

* warsztaty twórcze - Edukacja ekologiczna "Świat (...)" - ze starych tekstyliów wykonamy biżuterię dla chłopca i dziewczynki;

* szereg konkursów:

* ogólnopolski konkurs plastyczny - forma przestrzenna, wykorzystanie nieużytków do przekształcenia ich w pożyteczne przedmioty poprzez twórcze działanie z recyklingu,

* konkurs plastyczno-techniczny dla dzieci z województwa - forma przestrzenna, mający na celu zachęcenie dzieci do zainteresowania się ochroną środowiska oraz propagowania nawyków prawidłowej segregacji odpadów,

* konkurs na album ekologiczny dla dzieci z województwa - zgromadzenie wiedzy ekologicznej na temat segregacji odpadów w "Eko (...)" poprzez twórcze, plastyczne działanie dzieci i rodziców (technika dowolna),

* konkurs dla rodziców i dzieci na dowolną pracę płaską lub przestrzenną wykonaną z odpadów - ukazanie sposobów wykorzystania materiałów recyklingowych do działań twórczych dzieci i rodziców w celu stworzenia produktu o nowym przeznaczeniu w życiu codziennym,

* konkurs dla rodziców i dzieci na twórcze wykorzystanie odpadów, którego finałem będzie prezentacja zaprojektowanych strojów ekologicznych, zorganizowana na terenie przedszkola.

W ramach Projektu zakupione zostaną:

* plansze edukacyjne - sprzątanie świata,

* recykling gra "A",

* plansza dydaktyczna - etapy recyklingu,

* recykling - cykl życia plastiku (...),

* recykling - cykl życia metalu,

* recykling - cykl życia szkła,

* plansza ścienna "B",

* " (...)" - interaktywny (...) demonstracyjny - wersja magnetyczna plus,

* sprzątanie świata recykling - 5 pudełek z puzzlami,

* ekologiczne bingo - miś chroni przyrodę,

* gra "C",

* biodegradacja - zestaw doświadczalny,

* sortowanie odpadów - gra planszowa,

* troszczymy się o naszą planetę - recykling i energia, stacja do segregacji "L",

* ekologia na co dzień - plansze + CD,

* biodegradacja zestaw doświadczalny (...), eko gra "D",

* ciężarówka - sortowanie i recykling,

* artykuły biurowe, papiernicze i eksploatacyjne: (...),

* Eko - torby papierowe.

*

Ponadto, zaplanowano także inne działania, w ramach których wykorzystane zostaną zakupione pomoce dydaktyczne:

* zajęcia lekcyjne,

* koła przyrodniczo - ekologiczne,

* akcje:

* sprzątanie świata,

* tworzenie kącika ekologicznego w salach,

* poznajemy znaki ekologiczne - zajęcia edukacyjne,

* (...) - zajęcia plastyczne, gry i zabawy matematyczne z wykorzystaniem korków plastikowych,

* ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów np.: butelki, gazety, moja zabawka - zajęcia plastyczno-techniczne,

* Historia pewnej butelki...,

* sukienka (...) - zajęcia twórcze,

* co pierwsze ulegnie rozkładowi: zabawy badawcze, obserwacja,

* mój znak ekologiczny - zajęcia plastyczne, tworzenie przez dzieci plakatu z okazji Dnia Ziemi, śmieci segregujemy,

* w zieleni żyjemy - zajęcia dydaktyczne, rady na odpady,

* zajęcia dydaktyczne, co z tym śmieciem?

* elektrośmieci - zajęcia dydaktyczne,

* las w niebezpieczeństwie - zajęcia dydaktyczne,

* nie wyrzucaj jak leci wszystkiego do śmieci - zajęcia dydaktyczne,

* zgniatanie - sposób na opakowanie - zajęcia dydaktyczne,

* "E" - zajęcia plastyczne,

* "F" - zajęcia dydaktyczne,

* "G",

* zabawy oddechowo-artykulacyjne z wykorzystaniem gazety,

* "Zbiórka makulatury to nie grzeczność to konieczność",

* "H" - bajka ekologiczna,

* "Jak dobrze bawić się (...)"? - zabawy z odpadami,

* "Ślubowanie (...)" - spotkanie z rodzicami,

* Segregować każdy może,

* "Wesoły (...)" warsztaty twórcze z wykorzystaniem nieużytków,

* "Co się dzieje z odpadkami" - doświadczenie w ogrodzie przedszkolnym,

* "Olimpiada sportowa",

* Koło twórcze.

Faktury VAT dokumentujące wydatki będą zawierały dane nabywcy, tj. Miasta, a odbiorcą będzie jednostka organizacyjna, tj. Przedszkole.

Z uzupełnienia z dnia 29 maja 2019 r. do wniosku wynika, że w odpowiedzi na poniższe pytania, Wnioskodawca udzielił następujących informacji:

1. Czy realizacja przedmiotowego zadania należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511)? Jeżeli tak, to należy wskazać podstawę prawną działania.

Odp.

W ocenie Wnioskodawcy, realizacja projektu, o którym mowa we wniosku, należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w ustawie o samorządzie powiatowym. Tak jak zostało to już wskazane we wniosku, w części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, podstawą prawną realizacji zadania jest, zdaniem Wnioskodawcy, art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym, zgodnie z którym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

W ocenie Wnioskodawcy, podstawą prawną są również art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którymi, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

2. Do jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolnionych od podatku,

c.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odp.

W odpowiedzi na zadane pytanie, Wnioskodawca wskazuje, że jego zdaniem (tak jak wynika to z wniosku, z części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy), towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

3. Jeżeli nabyte towary i usługi będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku VAT i/lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT to należy wskazać, czy Wnioskodawca będzie mieć możliwość bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności?

Odp.

W świetle odpowiedzi na pytanie nr 2, odpowiedź na pytanie nr 3 staje się bezprzedmiotowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole projektu pn. "Mało śmieci wytwarzamy (...)", w ramach konkursu pn. "Edukacja Ekologiczna (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506, dalej: ustawa o samorządzie gminnym), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 8 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Ponadto, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 511, dalej: ustawa o samorządzie powiatowym), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze brzmienie wyżej powołanych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach opisanego Projektu.

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji zadań publicznych, do których jednostka została powołana, tj. zadań w zakresie ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem uznać należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Konsekwentnie należy uznać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z Projektem realizowanym w Przedszkolu, ponieważ wydatki w ramach Projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Na potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska, Miasto wskazuje na szereg przykładowych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych dla innych jednostek samorządu terytorialnego (gmin i miast), wskazując jednocześnie, że interpretacje te dotyczą tożsamego do Miasta stanu faktycznego, dla których wydano następujące, przykładowe rozstrzygnięcia, tj.:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 grudnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.740.2017.1.JSO, w której organ podatkowy stwierdził, że: "Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy";

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 września 2017 r., sygn. 0113-KDIPTI-3.4012.417.2017.2.MWJ, w której organ podatkowy stwierdził, że: "Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towaru i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", w ramach konkursu "Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018" w Zespole Szkół w "...", ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług";

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 sierpnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPTI-3.4012.403.2017.1.OS, w której organ podatkowy stwierdził, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania "Edukacja Ekologiczna w Przedszkolu Samorządowym nr "...", o którym mowa we wniosku, ponieważ zakupione towary i usługi w związku z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 powołanej ustawy - miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy).

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jako organ prowadzący placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach konkursu pn. "Edukacja Ekologiczna (...)", na projekt pn. "Mało śmieci wytwarzamy (...)", realizowany w Przedszkolu. Celem Konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz dofinansowanie w formie dotacji ze środków WFOŚiGW, najciekawszych projektów w ramach przedszkolnej i szkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne. Konkurs skierowany jest do przedszkoli, szkół i ich zespołów oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu województwa (...). W imieniu placówki, wniosek o dofinansowanie składa jednostka samorządu terytorialnego lub inny organ prowadzący placówkę z terenu województwa. Faktury VAT dokumentujące wydatki będą zawierały dane nabywcy, tj. Miasta, a odbiorcą będzie jednostka organizacyjna, tj. Przedszkole.

W ramach realizacji Projektu zostały zaplanowane następujące działania:

* wycieczki i warsztaty/zajęcia terenowe: MPO - (...)";

* Edukacja ekologiczna "Świat (...)": poznanie oznakowań produktów, wybór produktów pakowanych ekologicznie, wybór ekologicznej torby na zakupy; 10 zasad określających eko - klienta; " (...)";

* Edukacja ekologiczna "Świat (...)": sortowanie śmieci, linia sortownicza, gospodarka odpadami, zagospodarowanie odpadów, odzyskiwanie surowców i przekazywanie ich dalej do recyklingu, instalacje technologiczne w sortowniach;

* warsztaty twórcze - Edukacja ekologiczna "Świat (...)" - podczas zajęć dzieci własnoręcznie udekorują torbę ekologiczną;

* warsztaty twórcze - Edukacja ekologiczna "Świat (...)" - ze starych tekstyliów wykonamy biżuterię dla chłopca i dziewczynki;

* szereg konkursów:

* ogólnopolski konkurs plastyczny - forma przestrzenna, wykorzystanie nieużytków do przekształcenia ich w pożyteczne przedmioty poprzez twórcze działanie z recyklingu,

* konkurs plastyczno-techniczny dla dzieci z województwa - forma przestrzenna, mający na celu zachęcenie dzieci do zainteresowania się ochroną środowiska oraz propagowania nawyków prawidłowej segregacji odpadów,

* konkurs na album ekologiczny dla dzieci z województwa - zgromadzenie wiedzy ekologicznej na temat segregacji odpadów w "Eko (...)" poprzez twórcze, plastyczne działanie dzieci i rodziców (technika dowolna),

* konkurs dla rodziców i dzieci na dowolną pracę płaską lub przestrzenną wykonaną z odpadów - ukazanie sposobów wykorzystania materiałów recyklingowych do działań twórczych dzieci i rodziców w celu stworzenia produktu o nowym przeznaczeniu w życiu codziennym,

* konkurs dla rodziców i dzieci na twórcze wykorzystanie odpadów, którego finałem będzie prezentacja zaprojektowanych strojów ekologicznych, zorganizowana na terenie przedszkola.

W ramach Projektu zakupione zostaną:

* plansze edukacyjne - sprzątanie świata,

* recykling gra "A",

* plansza dydaktyczna - etapy recyklingu,

* recykling - cykl życia plastiku (...),

* recykling - cykl życia metalu,

* recykling - cykl życia szkła,

* plansza ścienna "B",

* " (...)" - interaktywny (...) demonstracyjny - wersja magnetyczna plus,

* sprzątanie świata recykling - 5 pudełek z puzzlami,

* ekologiczne bingo - miś chroni przyrodę,

* gra "C",

* biodegradacja - zestaw doświadczalny,

* sortowanie odpadów - gra planszowa,

* troszczymy się o naszą planetę - recykling i energia, stacja do segregacji "L",

* ekologia na co dzień - plansze + CD,

* biodegradacja zestaw doświadczalny (...), eko gra "D",

* ciężarówka - sortowanie i recykling,

* artykuły biurowe, papiernicze i eksploatacyjne: (...),

* Eko - torby papierowe.

Ponadto, zaplanowano także inne działania, w ramach których wykorzystane zostaną zakupione pomoce dydaktyczne:

* zajęcia lekcyjne,

* koła przyrodniczo - ekologiczne,

* akcje:

* sprzątanie świata,

* tworzenie kącika ekologicznego w salach,

* poznajemy znaki ekologiczne - zajęcia edukacyjne,

* (...)" - zajęcia plastyczne, gry i zabawy matematyczne z wykorzystaniem korków plastikowych,

* ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów np.: butelki, gazety, moja zabawka - zajęcia plastyczno-techniczne,

* Historia pewnej butelki...,

* sukienka (...) - zajęcia twórcze,

* co pierwsze ulegnie rozkładowi: zabawy badawcze, obserwacja,

* mój znak ekologiczny - zajęcia plastyczne, tworzenie przez dzieci plakatu z okazji Dnia Ziemi, śmieci segregujemy,

* w zieleni żyjemy - zajęcia dydaktyczne, rady na odpady,

* zajęcia dydaktyczne, co z tym śmieciem?

* elektrośmieci - zajęcia dydaktyczne,

* las w niebezpieczeństwie - zajęcia dydaktyczne,

* nie wyrzucaj jak leci wszystkiego do śmieci - zajęcia dydaktyczne,

* zgniatanie - sposób na opakowanie - zajęcia dydaktyczne,

* "E" - zajęcia plastyczne,

* "F - zajęcia dydaktyczne,

* "G",

* zabawy oddechowo-artykulacyjne z wykorzystaniem gazety,

* "Zbiórka makulatury to nie grzeczność to konieczność",

* "H" - bajka ekologiczna,

* "Jak dobrze bawić się nie (...)"? - zabawy z odpadami,

* "Ślubowanie (...)" - spotkanie z rodzicami,

* Segregować każdy może,

* "Wesoły (...)" warsztaty twórcze z wykorzystaniem nieużytków,

* "Co się dzieje z odpadkami" - doświadczenie w ogrodzie przedszkolnym,

* "Olimpiada sportowa",

* Koło twórcze.

Realizacja ww. projektu należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w ustawie o samorządzie powiatowym. Podstawą prawną realizacji zadania jest, zdaniem Wnioskodawcy, art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym. Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole projektu pn.: "Mało śmieci wytwarzamy (...)", w ramach konkursu pn.: "Edukacja Ekologiczna (...)".

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole projektu pn. "Mało śmieci wytwarzamy (...)", w ramach konkursu pn. "Edukacja Ekologiczna (...)".

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Wyjaśnienia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym tutejszy Organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to m.in. opodatkowania czynności realizowanych w ramach projektu oraz otrzymanych dotacji.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W rozpatrywanej sprawie rozstrzygnięcie zostało oparte na zawartej w opisie sprawy informacji, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl