0112-KDIL2-1.4012.113.2018.2.AP - Możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.113.2018.2.AP Możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2018 r. (data wpływu 8 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2018 r. (data wpływu 12 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków". Wniosek uzupełniono w dniu 12 kwietnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.). Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" w ramach PROW na lata 2014-2020. W dniu 23 czerwca 2017 r. została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie projektu. Zgodnie z realizowanym projektem w części dotyczącej budowy przydomowej oczyszczalni ścieków podatek VAT został uznany jako kwalifikowalny w zakresie przedmiotowej inwestycji, natomiast w części dotyczącej przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A podatek VAT został uznany jako niekwalifikowalny w zakresie przedmiotowej inwestycji.

Gmina, jako wnioskodawca projektu, jest zarejestrowana jako podatnik VAT - czynny. Gmina świadczy odpłatne usługi obciążone 8% podatkiem VAT z tytułu świadczenia usług za zbiorowe odprowadzanie ścieków i zbiorowe zaopatrzenie w wodę.

Gmina prowadzi działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej wśród swych mieszkańców wystawiając faktury VAT na usługę dostawy wody oraz odprowadzania ścieków. Gmina zapłaci wykonawcy robót za wykonane prace na podstawie wystawionej 23%-towej faktury VAT.

W związku z powyższym, Gmina ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w przypadku przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A, natomiast brak takiej możliwości w przypadku budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.).

Efekty przedmiotowego zadania w zakresie przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A, Gmina będzie wykorzystywała na rzecz mieszkańców Gminy. Wnioskodawca efekty przedmiotowej inwestycji w tej części będzie udostępniał odpłatnie wystawiając faktury VAT. Gmina będzie wykorzystywała efekty realizowanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty przedmiotowej inwestycji wyłącznie do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Efekty przedmiotowego zadania w zakresie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków będą służyć społeczności lokalnej oraz ochronie środowiska. Na wybudowanym urządzeniu Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i za korzystanie z niego nie będzie pobierana żadna opłata (nie będą osiągane żadne przychody). Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 9 kwietnia 2018 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków", w części dotyczącej budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, mieszkańcy (na posesji których budowana będzie przydomowa oczyszczalnia ścieków) nie będą dokonywać wpłat na konto Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" w zakresie dotyczącym przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A?

2. Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" w zakresie dotyczącym budowy przydomowej oczyszczalni ścieków?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowane przez Gminę zadanie w zakresie dotyczącym przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A będzie służyło do wykonywania czynności opodatkowanych i spełnia warunki art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Gmina wobec tego ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ma prawo do zwrotu podatku VAT, ponieważ istnieje związek między nabywanymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast w zakresie dotyczącym budowy przydomowej oczyszczalni ścieków Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ma prawa do zwrotu podatku VAT, ponieważ brak jest związku między nabywanymi towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

a.

czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

b.

ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

a.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

b.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy - w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy - należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" w ramach PROW na lata 2014 -2020.

Gmina, jako wnioskodawca projektu, jest zarejestrowana jako podatnik VAT - czynny. Gmina świadczy odpłatne usługi obciążone 8% podatkiem VAT z tytułu świadczenia usług za zbiorowe odprowadzanie ścieków i zbiorowe zaopatrzenie w wodę.

Gmina prowadzi działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej wśród swych mieszkańców wystawiając faktury VAT na usługę dostawy wody oraz odprowadzania ścieków. Gmina zapłaci wykonawcy robót za wykonane prace na podstawie wystawionej 23%-towej faktury VAT.

Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Efekty przedmiotowego zadania w zakresie przebudowy sieci wodociągowej, Gmina będzie wykorzystywała na rzecz mieszkańców Gminy. Wnioskodawca efekty przedmiotowej inwestycji w tej części będzie udostępniał odpłatnie wystawiając faktury VAT. Gmina będzie wykorzystywała efekty realizowanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty przedmiotowej inwestycji wyłącznie do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Efekty przedmiotowego zadania w zakresie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków będą służyć społeczności lokalnej oraz ochronie środowiska. Na wybudowanym urządzeniu Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i za korzystanie z niego nie będzie pobierana żadna opłata (nie będą osiągane żadne przychody). Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu, w części dotyczącej budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, mieszkańcy (na posesji których budowana będzie przydomowa oczyszczalnia ścieków) nie będą dokonywać wpłat na konto Gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności sprowadzają się do kwestii możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" w zakresie dotyczącym przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle okoliczności opisanych w zdarzeniu przyszłym należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina będzie wykorzystywała przedmiotową infrastrukturę w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków, a zatem będzie prowadzić działalność gospodarczą oraz będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Jak wskazał Zainteresowany - efekty przedmiotowego zadania w zakresie przebudowy sieci wodociągowej, Gmina będzie wykorzystywała na rzecz mieszkańców Gminy. Wnioskodawca efekty przedmiotowej inwestycji w tej części będzie udostępniał odpłatnie wystawiając faktury VAT. Gmina będzie wykorzystywała efekty realizowanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty przedmiotowej inwestycji wyłącznie do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji w zakresie dotyczącym przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wskazać należy, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Gmina będzie miała prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że Zainteresowany będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" w części dotyczącej przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo wątpliwości Gminy dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Jak już wyżej wskazano, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Gmina bowiem nie będzie nabywać towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - efekty przedmiotowego zadania w zakresie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków będą służyć społeczności lokalnej oraz ochronie środowiska. Na wybudowanym urządzeniu Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i za korzystanie z niego nie będzie pobierana żadna opłata (nie będą osiągane żadne przychody). Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z realizacją projektu - co szczególnie istotne - mieszkańcy (na posesji których budowana będzie przydomowa oczyszczalnia ścieków) nie będą dokonywać wpłat na konto Gminy. Zatem, Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie będzie mieć zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu w tej części.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działać jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" w części dotyczącej budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją planowanego projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie mieć również możliwości odzyskania podatku VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości A wraz z budową przydomowej oczyszczalni ścieków" w części dotyczącej budowy przydomowej oczyszczalni ścieków oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informacje, że "Efekty przedmiotowego zadania w zakresie przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości A, Gmina będzie wykorzystywała na rzecz mieszkańców Gminy. Wnioskodawca efekty przedmiotowej inwestycji w tej części będzie udostępniał odpłatnie wystawiając faktury VAT. Gmina będzie wykorzystywała efekty realizowanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty przedmiotowej inwestycji wyłącznie do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (...). Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.". Ponadto należy podkreślić, że w części dotyczącej budowy przydomowej oczyszczalni ścieków tut. Organ, wydając rozstrzygnięcie oparł się na zawartych we wniosku informacjach, że "Efekty przedmiotowego zadania w zakresie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków będą służyć społeczności lokalnej oraz ochronie środowiska. Na wybudowanym urządzeniu Gmina nie będzie prowadziła działalności gospodarczej i za korzystanie z niego nie będzie pobierana żadna opłata (nie będą osiągane żadne przychody). Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Mieszkańcy (na posesji których budowana będzie przydomowa oczyszczalnia ścieków) nie będą dokonywać wpłat na konto Gminy.".

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl