0112-KDIL2-1.4012.1.2019.1.SS - Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4012.1.2019.1.SS Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 3 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia jest jednostką organizacyjną kościoła, posiada osobowość prawną, co wynika z art. 5 i 7 ustawy z dnia 7 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r.,. poz. 1169, z późn. zm.). Nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Parafia w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła...", w ramach Osi Priorytetowej 7 Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 7.1. Dziedzictwo kulturowe i naturalne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Celem głównym projektu jest zachowanie i wzmocnienie potencjału dziedzictwa historycznego i kulturowego charakterystycznego dla Gm.

Przedmiotem inwestycji jest modernizacja zabytkowego kościoła parafialnego w Gm. Zakres projektu obejmuje: opracowanie studium wykonalności, dokumentacji technicznej, roboty budowlane - rewitalizacja elewacji, renowacja stolarki drzwiowej zewnętrznej, konserwacja konstrukcji dachu, instalacja piorunochronna i uziemiająca, montaż paneli fotowoltaicznych, opraw i iluminacji wieży, urządzenia do internetowej transmisji mszy, tablicy interaktywnej i małej architektury (ławek) dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, organizacja festiwalu pieśni religijnej, wystawy dokumentującej zabytki sakralne regionu, wydarzenia artystycznego - Dni Dziedzictwa Gm., nadzór inwestorski, promocję, zarządzanie.

Projekt realizowany jest w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania, Stowarzyszeniem oraz Fundacją. Lokalna Grupa Działania jest odpowiedzialna za przeprowadzenie wydarzenia kulturalnego - wystawy dokumentującej zabytki sakralne regionu w wyremontowanym obiekcie. Na wystawie zostaną zaprezentowane zdjęcia, obrazy przedstawiające zabytki sakralne - kościoły, kapliczki, dzwonnice, ołtarze, rzeźby, malowidła i freski. LGD będzie uczestniczyła również w promocji projektu. Fundacja jest odpowiedzialna za przeprowadzenie wydarzenia artystycznego - Dni Dziedzictwa Gminy w wyremontowanym obiekcie - kościele i jego bezpośrednim otoczeniu. W trakcie wydarzenia odbędą się występy zespołów muzycznych (muzyka sakralna, dawna), prelekcje poświęcone dziedzictwu historycznemu regionu, prezentacje produktów regionalnych i oferty turystycznej regionu opartej o potencjał historyczno-kulturowy. Stowarzyszenie jest odpowiedzialne za przeprowadzenie festiwalu pieśni religijnej. Na festiwal zostaną zaproszone chóry i zespoły z regionu, podczas festiwalu na terenie przyległym do kościoła i w znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu Izbie pamięci, będą odbywały się pokazy produktów i kuchni regionalnej. Wydarzenia organizowane przez partnerów będą miały charakter nieodpłatny i ogólnodostępny.

Kościół jest wpisany do ewidencji zabytków. Grupą docelową będą mieszkańcy Gminy i inne osoby korzystające z odnowionej infrastruktury - turyści. Realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie społeczno-gospodarcze gm. i powiatu. Dla projektu w dniu 10 kwietnia 2018 r. podpisana została umowa o dofinansowanie. Stronami umowy są Województwo oraz Parafia Rzymskokatolicka.

Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu. W oparciu o infrastrukturę wyremontowaną i powstałą w ramach przedmiotowego projektu nie będzie prowadzona odpłatna działalność gospodarcza. Parafia nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Remontowany kościół jest i będzie ogólnodostępny oraz nieodpłatny dla wszystkich osób odwiedzających, parafian, turystów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku realizacji projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła..." w ramach Osi Priorytetowej 7 Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działania 7.1. Dziedzictwo kulturowe i naturalne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, zawartej z Województwem, Parafii Rzymskokatolickiej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należytego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z istniejącą sytuacją prawną Parafia Rzymskokatolicka - beneficjent Działania 7.1. Dziedzictwo kulturowe i naturalne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie ma możliwości odzyskania tego podatku. W przypadku przedstawionego stanu faktycznego Parafii również nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizowanym projektem.

Parafia uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakupu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W omawianej sytuacji (realizacji projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła...") nie występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną. W takiej sytuacji nie będzie spełniony warunek dający Parafii prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła...", w ramach Osi Priorytetowej 7 Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 7.1. Dziedzictwo kulturowe i naturalne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Celem głównym projektu jest zachowanie i wzmocnienie potencjału dziedzictwa historycznego i kulturowego charakterystycznego dla Gm. Przedmiotem inwestycji jest modernizacja zabytkowego kościoła parafialnego w gm. Zakres projektu obejmuje: opracowanie studium wykonalności, dokumentacji technicznej, roboty budowlane - rewitalizacja elewacji, renowacja stolarki drzwiowej zewnętrznej, konserwacja konstrukcji dachu, instalacja piorunochronna i uziemiająca, montaż paneli fotowoltaicznych, opraw i iluminacji wieży, urządzenia do internetowej transmisji mszy, tablicy interaktywnej i małej architektury (ławek) dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, organizacja festiwalu pieśni religijnej, wystawy dokumentującej zabytki sakralne regionu, wydarzenia artystycznego - Dni Dziedzictwa Gm., nadzór inwestorski, promocję, zarządzanie. Projekt realizowany jest w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania, Stowarzyszeniem oraz Fundacją. Wydarzenia organizowane przez partnerów będą miały charakter nieodpłatny i ogólnodostępny. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu. W oparciu o infrastrukturę wyremontowaną i powstałą w ramach przedmiotowego projektu nie będzie prowadzona odpłatna działalność gospodarcza. Parafia nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Remontowany kościół jest i będzie ogólnodostępny oraz nieodpłatny dla wszystkich osób odwiedzających, parafian, turystów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Parafii przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należytego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - w oparciu o infrastrukturę wyremontowaną i powstałą w ramach przedmiotowego projektu nie będzie prowadzona odpłatna działalność. Remontowany kościół jest i będzie ogólnodostępny oraz nieodpłatny dla wszystkich osób odwiedzających, parafian, turystów. Nadto, Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniać tych warunków, nie będzie mieć zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewitalizacja Kościoła...", ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy nadmienić, ze kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl