0112-KDIL2-1.4011.220.2023.2.KF - Opodatkowanie emerytury z Chorwacji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4011.220.2023.2.KF Opodatkowanie emerytury z Chorwacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania emerytury otrzymywanej z Chorwacji podatkiem dochodowym w Polsce. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 maja 2023 r. (wpływ 10 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani emerytką otrzymującą świadczenia emerytalne (proporcjonalnie) z dwóch źródeł - dwóch Zakładów Ubezpieczeń Społecznych:

1) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - ZUS Polska, na podstawie Decyzji o przyznaniu emerytury, nr sprawy: (...) od dnia 9 sierpnia 2018 r.;

2) (...) - (...) Chorwacja (odpowiednik polskiego ZUS), na podstawie Decyzji o przyznaniu emerytury zagranicznej, numer sprawy (...), (...), od dnia 8 lutego 2022 r.

Świadczenie emerytalne, które obecnie otrzymuje Pani z (...) Chorwacja stanowi wyłącznie i w całości świadczenie emerytalne wypłacane (pochodzące) z państwowego funduszu emerytalnego.

Obecnie na stałe mieszka Pani w Polsce i posiada tylko obywatelstwo polskie.

(...) Chorwacja, należne Pani świadczenie emerytalne, zgodnie z Pani życzeniem, comiesięcznie wpłaca na Pani konto bankowe w Polsce.

Bank z tytułu wypłacanej Pani emerytury zagranicznej, co miesiąc pobiera podatek dochodowy i zdrowotny.

Na fakt pobierania Pani podatku dochodowego i zdrowotnego złożyła Pani skargę do banku powołując się na art. 18 i art. 19 ustęp 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Chorwacji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 19 października 1994 r. (dalej w tekście: Umowa) Dz. U. 1996.78.370. oraz poruszając tym samym kwestie właściwości miejscowej organów podatkowych w dwóch krajach w Pani sprawie, zażądała Pani wyjaśnienia oraz zwrotu pobranych Pani wcześniej podatków.

Odnośnie ww. skargi, otrzymała Pani w dniu 23 stycznia 2023 r. odpowiedź, którą Pani cytuje: "nasz bank jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych - wynika to z ustawy. Dlatego musimy pobierać podatek od wpływów, które Pani dostaje. Jeżeli się Pani z tym nie zgadza, może Pani wystąpić do Izby Skarbowej, z prośbą o indywidualną interpretację. Będzie ona dla nas wiążąca".

Dogłębnie analizując zapisy:

- artykułu 18, ustęp 1 i 2 ww. Umowy w brzmieniu:

1. Z uwzględnieniem postanowień art. 19 ust. 2, emerytury i inne podobne świadczenia, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

2. Bez względu na postanowienia ust. 1, emerytury i inne świadczenia, wypłacane przez rząd Umawiającego się Państwa lub jego władzę lokalną w ramach systemu ubezpieczeń socjalnych Umawiającego się Państwa, jego jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

- oraz uzupełniającego ustępu 2 artykułu 19 Umowy:

a) Jakakolwiek emerytura, wypłacana z funduszy utworzonych przez to Państwo lub jego władzę lokalną osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub jego władzy lokalnej, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie,

b) Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli osoba fizyczna jest obywatelem tego Państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani opis sprawy wskazując, że wniosek dotyczy emerytury chorwackiej wypłacanej w roku 2022 i 2023. W roku podatkowym, którego dotyczy wniosek posiadała/posiada Pani w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na stałe mieszka Pani w Polsce od roku 1995.

Świadczenie emerytalne, o którym mowa we wniosku, nie otrzymuje Pani w związku z pracą w sektorze prywatnym. Świadczenie emerytalne jest wypłacane przez rząd Republiki Chorwackiej w ramach systemu ubezpieczeń socjalnych. Emerytura jest wypłacana z funduszy Republiki Chorwacji. Nie pełniła Pani funkcji publicznej w Chorwacji, emerytura ta nie ma związku z pełnieniem przez Panią funkcji publicznej. Świadczenie emerytalne, które Pani otrzymuje nie ma związku z działalnością gospodarczą Republiki Chorwacji ani jej władz lokalnych.

Pytanie

Odnośnie poruszonej wyżej kwestii właściwości miejscowej organów podatkowych w dwóch krajach, prosi Pani o wydanie interpretacji indywidualnej czy świadczenie emerytalne wypłacane Pani z funduszu emerytalnego z Chorwacji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym i zdrowotnym w Polsce?

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że prosi o wydanie interpretacji podatkowej dotyczącej obowiązku opodatkowania otrzymywanej emerytury w Chorwacji podatkiem dochodowym w Polsce.

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, emerytura zagraniczna wypłacana Pani podlega jednak opodatkowaniu w Chorwacji zgodnie z art. 18 ustęp 2 - bez względu na postanowienia ustępu 1 w związku z ustępem 2 art. 19 Umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Chorwacji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Warszawie dnia 19 października 1994 r. - Dz. U. 1996.78.370 - który jednoznacznie mówi, że "Bez względu na postanowienia ust. 1, emerytury i inne świadczenia, wypłacane przez rząd Umawiającego się Państwa (Chorwacja) lub jego władzę lokalną w ramach systemu ubezpieczeń socjalnych Umawiającego się Państwa (...), jego jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl natomiast art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Ponadto zauważyć należy, że wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z informacji przedstawionych w treści wniosku wynika, że od 8 lutego 2022 r. pobiera Pan świadczenie emerytalne z Chorwacji. W okresie pobierania ww. świadczenia posiadała Pani i posiada obecnie w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na stałe mieszka Pani w Polsce od 1995 r.

Powzięła Pani wątpliwość czy otrzymywana przez Panią emerytura z Chorwacji podlega opodatkowaniu w Polsce.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Chorwacji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie 19 października 1994 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 1996 r. Nr 78, poz. 370 z późn. zm.).

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. umowy:

W rozumieniu niniejszej umowy określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu, miejsce rejestracji albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie w zakresie dochodu osiąganego tylko w tym Państwie lub majątku położonego tylko w tym Państwie.

Od 1995 r. Pani stałe miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce, co oznacza - zgodnie z przytoczonymi przepisami - że podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. opodatkowaniu podlegają wszystkie uzyskane przez Panią dochody, czyli także te z zagranicy, przy zastosowaniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jak wynika z art. 18 ust. 1 ww. umowy polsko-chorwackiej:

Z uwzględnieniem postanowień art. 19 ust. 2, emerytury i inne podobne świadczenia, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Jednakże, zgodnie z ust. 2 tego przepisu:

Bez względu na postanowienia ust. 1, emerytury i inne świadczenia, wypłacane przez rząd Umawiającego się Państwa lub jego władzę lokalną w ramach systemu ubezpieczeń socjalnych Umawiającego się Państwa, jego jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytura otrzymywana z Chorwacji z tytułu pracy najemnej, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce.

Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane przez rząd Republiki Chorwacji lub jego władzę lokalną w ramach systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Chorwacji.

Ponadto, w myśl art. 19 ust. 2 ww. umowy polsko-chorwackiej, odnoszącego się do pracowników państwowych:

a) Jakakolwiek emerytura, wypłacana z funduszy utworzonych przez to Państwo lub jego władzę lokalną osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub jego władzy lokalnej, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

b) Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli osoba fizyczna jest obywatelem tego Państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.

W świetle powyższego przepisu, emerytury otrzymywane z tytułu usług o charakterze publicznym świadczonych na rzecz państwa lub jego władzy lokalnej podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie. Natomiast tego rodzaju świadczenia podlegają opodatkowaniu w państwie rezydencji wyłącznie w sytuacji gdy świadczeniobiorca ma w tym państwie zarówno miejsce zamieszkania, jak i posiada obywatelstwo tego państwa.

Zauważyć trzeba, że art. 19 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego je państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, że wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (państwowej lub samorządowej).

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że emerytura chorwacka, którą Pani otrzymuje, nie jest wypłacana Pani w związku z pracą w sektorze prywatnym. Ponadto nie pełniła Pani funkcji publicznej w Chorwacji, emerytura ta nie ma związku z pełnieniem przez Panią funkcji publicznej. Świadczenie emerytalne, które Pani otrzymuje nie ma również związku z działalnością gospodarczą Republiki Chorwacji ani jej władz lokalnych.

Z powyższego wynika, że w Pani sprawie nie znajdą zastosowania cytowane wyżej przepisy art. 18 ust. 1 oraz art. 19 ust. 2 umowy polsko-chorwackiej.

Zatem kierując się Pani wskazaniem, że świadczenie emerytalne jest wypłacane Pani przez rząd Republiki Chorwackiej w ramach systemu ubezpieczeń socjalnych, należy stwierdzić, że dochody uzyskane przez Panią w 2022 r. i 2023 r. z tytułu emerytury wypłacanej z Chorwacji, stosownie do art. 18 ust. 2 polsko-chorwackiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podlegały opodatkowaniu tylko w Chorwacji.

Oznacza to, że ww. emerytury z Chorwacji otrzymane przez Panią w 2022 r. i 2023 r. nie podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl