0112-KDIL2-1.4011.205.2020.1.TR - Opodatkowanie przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4011.205.2020.1.TR Opodatkowanie przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2020 r. (data wpływu 27 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Urząd miasta zatrudnia pracowników na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282). Pracodawcą dla pracowników samorządowych jest jednostka organizacyjna, więc płatnikiem z tytułu przychodów otrzymywanych przez ww. pracowników ze stosunku pracy jest urząd gminy.

Miasto może zlecić również wykonanie zadań na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia, umowy o dzieło) zarówno osobom niebędącym pracownikami, jak również pracownikom zatrudnionym w urzędzie miasta (wykonywane poza stosunkiem pracy i niezależnie od obowiązków wynikających z umowy o pracę).

Umowa taka, z uwagi na brak zdolności prawnej jednostki, będzie zawierana przez gminę - miasto.

Osoby niebędące pracownikami, jak również pracownicy urzędu miasta, mogą być ponadto członkami rad osiedlowych, okręgowych komisji wyborczych bądź komisji powoływanych przez organy władzy samorządowej, dla których podmiotem finansującym świadczenie (brak jest tutaj zawarcia odrębnej umowy) będzie gmina - miasto.

Zgodnie z zapisami art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.):

1. "Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto.

2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy".

Ponadto jak wskazuje zapis art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

"Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów".

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy:

"Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, 2 i 2a".

Ponadto zgodnie z zapisami art. 156 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684, z późn. zm.):

"Obsługę i techniczno-materialne warunki pracy obwodowych i terytorialnych komisji wyborczych oraz wykonanie zadań związanych z organizacją i przeprowadzeniem wyborów na obszarze gminy, powiatu lub województwa, zapewnia odpowiednio wójt, starosta lub marszałek województwa.

Zadania wykonywane w tym zakresie są zadaniami zleconymi jednostek samorządu terytorialnego".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy obowiązki płatnika podatku dochodowego od przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. umów zlecenia i o dzieło), ciążyć będą na gminie czy też na urzędzie gminy?

2. Czy obowiązki płatnika podatku dochodowego od przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj., pełnienia obowiązków społecznych lub obywatelskich, takich jak udział w obwodowej komisji wyborczej, radach osiedlowych), ciążyć będą na gminie czy też na urzędzie gminy?

3. Czy obowiązki płatnika podatku dochodowego od przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj.m.in. udziału w komisji powoływanej przez organy władzy samorządowej - prezydenta miasta, radę miasta, pobierania przez inkasentów należności publicznoprawnych, wykonania innych zadań zleconych przez organy władzy samorządowej), ciążyć będą na gminie czy też na urzędzie gminy?

4. Czy obowiązki płatnika podatku dochodowego od przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do przychodów uzyskiwanych przez pracowników urzędu miasta (uzyskiwanych poza stosunkiem pracy i niezależnie od obowiązków wynikających z umowy o pracę), ciążyć będą na gminie czy też na urzędzie gminy?

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisów ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są źródła określone w art. 10 ust. 1, w tym m.in. w pkt 2 - działalność wykonywana osobiście uszczegółowiona zapisami art. 13 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), płatnikiem podatku jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go w terminie organowi podatkowemu. Na gruncie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, najniższą stawkę podatkową określoną w skali podatkowej.

Ponadto jak wynika z art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwoty pobranych zaliczek płatnicy przekazują w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym je pobrano, na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla płatnika. Dodatkowo w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy przesyłają urzędowi skarbowemu roczną deklarację PIT-4R oraz imienną informację o wysokości dochodu PIT-11.

Z przepisów określających status samorządu terytorialnego wynika, iż podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Posiada też osobowość prawną, a jej samodzielność podlega ochronie sądowej, na co wskazują zapisy art. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, organem gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Artykuł 26 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż wójt jest organem wykonawczym gminy, który na podstawie art. 33 ww. ustawy wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, którego jest kierownikiem. Ponadto kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Prezydent miasta, stosownie do przytoczonych powyżej przepisów, pełni zatem dwojaką rolę, tj. organu gminy oraz kierownika urzędu umożliwiającego wykonywanie zadań gminy.

Stąd zatem płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych może być zarówno urząd miasta, jak i miasto.

Z uwagi na brak spójności interpretacyjnych w zakresie wskazania czy płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest gmina czy też urząd gminy, prezydent miasta zwrócił się z zapytaniem w tym zakresie do Ministerstwa Finansów. Z otrzymanej odpowiedzi wynika, iż " (...) w przypadku umów zlecenia lub o dzieło, których stroną jest jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo), na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) (...) płatnikiem podatku od należności z tytułu tych umów (art. 41 ustawy PIT) jest jednostka samorządu terytorialnego. W sytuacji, gdy stroną umów zlecenia lub o dzieło jest jednostka organizacyjna utworzona w celu wykonywania zadań gminy, powiatu, województwa, to na tej jednostce, analogicznie, jak w powyższym przypadku, w odniesieniu do przychodów wypłacanych z tytułu umów cywilnoprawnych, ciążą obowiązki płatnika podatku, o którym mowa w art. 41 ustawy PIT.".

Nie ulega wątpliwości, iż płatnikiem podatku dochodowego od należności z tytułu umów o pracę otrzymywanych przez pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach wymienionych w art. 2 ustawy o pracownikach samorządowych są te jednostki. Stosownie do postanowień tej ustawy, pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w urzędach gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest urząd gminy i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy. W tej sytuacji pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nawet nie posiadała osobowości prawnej - jeśli zatrudnia ona pracowników.

Inaczej natomiast kształtuje się kwestia wskazania płatnika w przypadku zawarcia przez gminę umowy cywilnoprawnej. Jak wynika z odpowiedzi udzielonej w dniu 17 lipca 2017 r. w związku z interpelacją nr 13380 skierowaną do Ministra Finansów w sprawie podmiotu obowiązanego do pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów z umów zlecenia lub o dzieło zawartych pomiędzy osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej a jednostką organizacyjną gminy, powiatu, województwa:

" (...) W sytuacji zatem, gdy przepisy prawa nie przyznają samorządowej jednostce organizacyjnej zdolności prawnej (poza stosunkiem pracy), a jedynie nadają uprawnienie do występowania w imieniu JST w granicach udzielonego pełnomocnictwa (w tym zawierania umów zlecenia lub o dzieło z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz niebędącymi pracownikami tej jednostki), stroną takiej umowy jest JST a nie samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. W tym przypadku czynność dokonana przez kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej jest czynnością samej JST. Konsekwencja bycia przez JST stroną umów cywilnoprawnych, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy PIT, jest dokonywanie przez JST świadczeń z tytułu tych umów oraz bycie przez JST płatnikiem podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 1, 1a i ust. 2 pkt 1 ustawy PIT. Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że obowiązki płatnika podatku dochodowego są jedynie konsekwencją posiadanej przez samorządową jednostkę organizacyjną osobowości prawnej oraz zdolności prawnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia umów cywilnoprawnych przez miasto, zarówno z osobami niebędącymi pracownikami, jak i z pracownikami urzędu miasta, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od należności uzyskiwanych z tytułu wykonywania tych umów będzie również miasto.

Stąd też zaistnieje konieczność pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wykonywania umów cywilnoprawnych przez miasto i wpłacenia ich na właściwy mikrorachunek miasta, a po zakończeniu roku podatkowego wystawienia odrębnej informacji PIT-11 z NIP-em urzędu miasta dla pracowników urzędu z przychodów ze stosunku pracy oraz informacji PIT-11 z NIP-em miasta dla pracowników wykonujących umowy cywilnoprawne poza obowiązkami wynikającymi ze stosunku pracy oraz dla osób niebędących pracownikami urzędu.

Płatnikiem podatku dochodowego dla osób niebędących pracownikami oraz dla pracowników urzędu miasta powołanych do pracy w komisji (wykonujących zadania niezwiązane ze stosunkiem pracy), o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie - zdaniem Wnioskodawcy - również miasto. Spowoduje to konieczność wystawienia w tych przypadkach dwóch informacji podatkowych PIT-11 dla jednej osoby będącej pracownikiem urzędu, tj. jednej informacji przez miasto z przychodów z działalności wykonywanej osobiście i drugiej informacji przez urząd miasta z przychodów ze stosunku pracy oraz PIT-11 dla osoby niebędącej pracownikiem przez miasto.

Podobnie będzie - zdaniem Wnioskodawcy-w przypadku otrzymania od miasta diety za udział w obwodowej komisji w związku z organizacją przez gminę wyborów, czy też za członkostwo w radzie osiedlowej. Zdaniem Wnioskodawcy, należy wystawić PIT-R dla pracownika urzędu miasta otrzymującego dietę z NIP-em miasta oraz PIT-11 z wynagrodzeń otrzymanych ze stosunku pracy z NIP-em urzędu miasta bez załącznika PIT-R oraz PIT-R dla osoby niebędącej pracownikiem z NIP-em miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

* przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (tak stanowi pkt 5);

w tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji wykonywania obowiązków społecznych lub obywatelskich. Jednakże zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r. (sygn. akt U. 6/97), "o pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych natomiast, mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie". Z tych względów za wykonywanie obowiązków społecznych lub obywatelskich należy rozumieć przede wszystkim wykonywanie obowiązków związanych z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej, zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej. Będą to również obowiązki związane z wykonywaniem określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe);

* przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9 (tak stanowi pkt 6);

* przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (tak stanowi pkt 8 lit. a).

Jak wynika natomiast z treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 2 przywołanej ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;

2.

w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe:

* obliczenie,

* pobranie,

* wpłacenie,

* podatku, zaliczki lub raty.

W rozpatrywanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 2 ust. 2 ww. ustawy, gmina posiada osobowość prawną.

Z analizy wniosku wynika, że na podstawie przepisów odrębnych ustaw, Wnioskodawca będący gminą (miasto) - jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną - jest świadczeniodawcą przychodów z tytułu działalności osobistej, o których mowa w art. 13 pkt 5, pkt 6 i pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą natomiast tego, czy z tytułu wypłaty tychże świadczeń obowiązki płatnika ciążą na gminie, czyli na Wnioskodawcy, czy może na urzędzie gminy.

Skoro jednak - jak wynika z analizy wniosku - mimo że wypłata świadczeń wynika z różnych tytułów prawnych, bowiem raz są to umowy cywilnoprawne, a innym razem przepisy odrębnych ustaw, ale w każdej z sytuacji objętej pytaniami, świadczeniodawcą i zobowiązaną stroną prawną jest gmina, a nie urząd gminy, to na gminie (Wnioskodawcy) ciążą wynikające z przepisów prawa podatkowego obowiązki płatnika. Nie ma przy tym znaczenia, który podmiot dokonuje fizycznie wypłaty należności, jest to bowiem jedynie kwestia organizacyjno-techniczna. Co prawda, gmina w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne w celu realizowania tychże zadań, jednak obowiązki podatkowe są ściśle określone, wynikają z przepisów prawa podatkowego i nie podlegają przeniesieniu na inne podmioty.

Jedynie bowiem w sytuacji, która jednak nie jest przedmiotem rozpatrywanych wątpliwości, a w której ustawodawca chce rozszerzyć zakres przysługujących danemu podmiotowi praw, ustawodawca określa to wprost. Tak jest np. na gruncie prawa pracy, gdzie jednostkom organizacyjnym jednostek samorządu terytorialnego jaką jest np. urząd gminy, przysługuje status pracodawcy, co wynika wprost z art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282, z późn. zm.) oraz art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, z późn. zm).

Reasumując, na gruncie niniejszej sprawy:

1.

obowiązki płatnika podatku dochodowego od przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. umów zlecenia i o dzieło),

2.

obowiązki płatnika podatku dochodowego od przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj., pełnienia obowiązków społecznych lub obywatelskich, takich jak udział w obwodowej komisji wyborczej, radach osiedlowych),

3.

obowiązki płatnika podatku dochodowego od przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj.m.in. udziału w komisji powoływanej przez organy władzy samorządowej - prezydenta miasta, radę miasta, pobierania przez inkasentów należności publicznoprawnych, wykonania innych zadań zleconych przez organy władzy samorządowej),

4.

obowiązki płatnika podatku dochodowego od przychodów wypłacanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do przychodów uzyskiwanych przez pracowników urzędu miasta (uzyskiwanych poza stosunkiem pracy i niezależnie od obowiązków wynikających z umowy o pracę),

ciążyć będą tylko na gminie, czyli na Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl