0112-KDIL1-3.4012.98.2020.1.NK - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie edukacji ekologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.98.2020.1.NK Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie edukacji ekologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2020 r. (data wpływu 3 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2020 r. (data wpływu 27 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację Programu Edukacji Ekologicznej pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację Programu Edukacji Ekologicznej pn. " (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 marca 2020 r. (data wpływu 27 marca 2020 r.) o wskazanie adresu elektronicznego Wnioskodawcy w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi działalność z zakresu dostarczania wody na terenie Gminy X, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskiwanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdarzenie przyszłe:

Projekt pod nazwą Program Edukacji Ekologicznej pn. " (...)" realizowany w Szkole w Y w ramach konkursu pt. " (...)".

Zdarzenia przyszłe:

1. Organizacja dwóch konkursów plastycznych, festiwalu piosenki oraz trzech indywidualnych konkursów (...), skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, których celem jest podnoszenie świadomości ekologicznej w zakresie postępowania z odpadami wraz z promowaniem segregacji, rozwijaniem kreatywności i wyobraźni poprzez tworzenie, popularyzacja piosenek o tematyce ekologicznej z naciskiem na tematykę dotyczącą segregacji odpadów, wskazaniem praktycznego i kreatywnego wykorzystania surowców wtórnych, propagowaniem postaw i zachowań ekologicznych.

2. Organizacja dziewięciu wycieczek ekologicznych/warsztatów terenowych (...). Celem ww. wycieczek jest m.in. zdobycie wiedzy na temat niebezpiecznych odpadów, które w lesie są główną przyczyną pożarów, poznanie zasad działania oczyszczalni ścieków, pogłębienie wiedzy dotyczącej kultury, sztuki, zwyczajów, historii ziemi X, poznanie roli ogrodów botanicznych w ochronie różnorodności biologicznej, poznanie rezerwatu " (...)" i skansenu rzeki (...), poznanie sposobu składowania odpadów promieniotwórczych, poznanie sposobów zachowania się w parku narodowym. W związku z organizacją wycieczek wynajęty zostanie autokar, opłacone zajęcia edukacyjne, a także zakupione bilety wstępu.

3. Organizacja warsztatów/zajęć stacjonarnych skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (...) zajęcia stacjonarne z pracownikiem działu (...) Urzędu Gminy w X, zajęcia stacjonarne z pracownikiem (...) w X. W trakcie zajęć uczniowie poznają stosowane w Polsce ekoznaki oraz inne oznaczenia, które można znaleźć na opakowaniach różnego rodzaju produktów, zastanowią się w czym najlepiej przynosić zakupy ze sklepu, porównają kilka różnych toreb pod względem surowca, z którego zostały zrobione, trwałości, estetyki, wygody, ceny i wpływu na środowisko, wykonają z materiałów recyklingowych i starych ścinków biżuterię lub breloki oraz broszki, uczą się przez zabawę grając w gry planszowe, poznają skutki nieprawidłowego składowania odpadów oraz sporządzą mapę dzikich wysypisk na terenie Gminy X, poznają zasady prawidłowej segregacji odpadów.

4. Organizowanie zajęć lekcyjnych w klasie II z wykorzystaniem terenowych gier, lekcji chemii w klasach VIII, a także lekcji biologii w klasie V.

5. Udział w akcji " (...)", której celem jest promowanie nieśmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się negatywny wpływ na środowisko oraz udział w projekcie edukacyjno-ekologicznym " (...)", który ma na celu edukację dzieci i młodzieży w zakresie właściwego postępowania ze zużytymi bateriami oraz zużytym sprzętem elektronicznym.

6. Organizacja Rodzinnego pikniku ekologicznego - rekrutacja w ramach festynu będzie miała charakter wolny dla wszystkich mieszkańców Gminy X oraz osób, które w tym dniu odwiedzą miejsce jego realizacji. Wstęp będzie bezpłatny dla wszystkich. Uczniowie zaprezentują przedstawienie ekologiczne, wystawione zostaną nagrodzone prace konkursowe.

7. Przygotowanie Happeningu z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, którego celem jest uświadomienie mieszkańców Y (wstęp bezpłatny) o konieczności stosowania opakowań biodegradowalnych lub wielokrotnego użytku.

8. Przygotowanie ekologicznego spektaklu " (...)", podczas którego uczestnicy będą bawić się i zgłębiać tajniki ekologii. Poprzez zabawę nauczą się, dlaczego warto dbać o Ziemię, zbierać baterie i elektrośmieci.

Projekt wpisuje się w proekologiczne działania Gminy oraz powiatu X dotyczące między innymi programu - Natura 2000, budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz systemu gospodarki odpadami. Działania zaplanowane w projekcie adresowane są do uczniów Szkoły w Y oraz mieszkańców Gminy X. Podejmując różnorodne formy działań proekologicznych na terenie Szkoły i Gminy Wnioskodawca podniesie poziom świadomości i kultury ekologicznej dzieci, młodzieży i lokalnego społeczeństwa. Mieszkańcy zrozumieją konieczność podejmowania działań dotyczących właściwej segregacji odpadów. (...) przeprowadzą bezpłatne zajęcia w Szkole i w terenie. Podjęte działania wpłyną na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych środowisk społecznych, których status materialny oraz niska świadomość edukacyjna rodziców nie pozwala na rozwijanie zainteresowań proekologicznych. Realizacja Projektu pozwoli na integrację całej społeczności uczniowskiej z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Wspólne wycieczki, konkursy i uroczystości to jeden ze sposobów na zdrowe środowisko, ale także pomysł na zintegrowanie życia rodzinnego, atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego i uświadomienie dzieciom własnych możliwości. Konkretne działania na rzecz ochrony środowiska nauczą tolerancji, złagodzą agresję, rozwiną umiejętności harmonijnego współistnienia i współdziałania z ludźmi, a także z przyrodą zarówno u wychowanków, jak i całej społeczności szkolnej, rodzinnej i lokalnej. Poprzez aktywną postawę podczas warsztatów uczniowie nabędą umiejętności przydatne nie tylko w szkole, ale i w dorosłym życiu. Dzięki wspieraniu aktywności twórczej oraz rozwijaniu indywidualnych zainteresowań i uzdolnień, ukształtowane zostaną postawy młodego człowieka, które przyczynią się do wzrostu świadomości ekologicznej oraz przygotują dzieci do świadomego, wartościowego i racjonalnego spędzania wolnego czasu. Wiele z zadań projektu zapewni bezpośredni kontakt z przyrodą, która ma pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne każdego dziecka. Podczas przebywania w środowisku naturalnym, doświadcza spokoju i ukojenia, regeneruje swoje siły. Piękno i estetyka pozwalają na przeżycie głębokiego zachwytu, radości oraz wielu innych pozytywnych emocji, które warunkują poczucie szczęścia.

Wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Nabywcą faktur za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. projektu będzie:

GMINA X

Uzyskana opinia będzie przedstawiona w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki w B.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację Programu Edukacji Ekologicznej pn. " (...)" realizowanego w Szkole w Y w ramach konkursu pt. " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu: Program Edukacji Ekologicznej pn. " (...)" realizowanego w Szkole w Y w ramach konkursu pt. " (...)" nie daje możliwości odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo to przysługuje "... w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych..." podatnikowi, o którym mowa w ustawie o VAT.

Z uwagi na fakt, iż organizowane wydarzenia, służące edukacji ekologicznej, skierowane będą do uczniów Szkoły, a udział w konkursach, pikniku i happeningu będzie odbywał się nieodpłatnie, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W opisanym zdarzeniu przyszłym warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, ponieważ zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1 ww. przepisu) oraz edukacji publicznej (pkt 8 cyt. przepisu).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi działalność z zakresu dostarczania wody na terenie Gminy, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskiwanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Projekt pod nazwą Program Edukacji Ekologicznej pn. " (...)" realizowany w Szkole w Y w ramach konkursu pt. " (...)".

Zdarzenia przyszłe:

1. Organizacja dwóch konkursów plastycznych, festiwalu piosenki oraz trzech indywidualnych konkursów (...), skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, których celem jest podnoszenie świadomości ekologicznej w zakresie postępowania z odpadami wraz z promowaniem segregacji, rozwijaniem kreatywności i wyobraźni poprzez tworzenie, popularyzacja piosenek o tematyce ekologicznej z naciskiem na tematykę dotyczącą segregacji odpadów, wskazaniem praktycznego i kreatywnego wykorzystania surowców wtórnych, propagowaniem postaw i zachowań ekologicznych.

2. Organizacja dziewięciu wycieczek ekologicznych/warsztatów terenowych (...). Celem ww. wycieczek jest m.in. zdobycie wiedzy na temat niebezpiecznych odpadów, które w lesie są główną przyczyną pożarów, poznanie zasad działania oczyszczalni ścieków, pogłębienie wiedzy dotyczącej kultury, sztuki, zwyczajów, historii ziemi X, poznanie roli ogrodów botanicznych w ochronie różnorodności biologicznej, poznanie rezerwatu " (...)" i skansenu rzeki (...), poznanie sposobu składowania odpadów promieniotwórczych, poznanie sposobów zachowania się w parku narodowym. W związku z organizacją wycieczek wynajęty zostanie autokar, opłacone zajęcia edukacyjne, a także zakupione bilety wstępu.

3. Organizacja warsztatów/zajęć stacjonarnych skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (...), zajęcia stacjonarne z pracownikiem działu (...) Urzędu Gminy w X, zajęcia stacjonarne z pracownikiem (...) w X. W trakcie zajęć uczniowie poznają stosowane w Polsce ekoznaki oraz inne oznaczenia, które można znaleźć na opakowaniach różnego rodzaju produktów, zastanowią się w czym najlepiej przynosić zakupy ze sklepu, porównają kilka różnych toreb pod względem surowca, z którego zostały zrobione, trwałości, estetyki, wygody, ceny i wpływu na środowisko, wykonają z materiałów recyklingowych i starych ścinków biżuterię lub breloki oraz broszki, uczą się przez zabawę grając w gry planszowe, poznają skutki nieprawidłowego składowania odpadów oraz sporządzą mapę dzikich wysypisk na terenie Gminy X, poznają zasady prawidłowej segregacji odpadów.

4. Organizowanie zajęć lekcyjnych w klasie II z wykorzystaniem terenowych gier, lekcji chemii w klasach VIII, a także lekcji biologii w klasie V.

5. Udział w akcji " (...)", której celem jest promowanie nieśmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się negatywny wpływ na środowisko oraz udział w projekcie edukacyjno-ekologicznym " (...)", który ma na celu edukację dzieci i młodzieży w zakresie właściwego postępowania ze zużytymi bateriami oraz zużytym sprzętem elektronicznym.

6. Organizacja Rodzinnego pikniku ekologicznego - rekrutacja w ramach festynu będzie miała charakter wolny dla wszystkich mieszkańców Gminy X oraz osób, które w tym dniu odwiedzą miejsce jego realizacji. Wstęp będzie bezpłatny dla wszystkich. Uczniowie zaprezentują przedstawienie ekologiczne, wystawione zostaną nagrodzone prace konkursowe.

7. Przygotowanie Happeningu z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, którego celem jest uświadomienie mieszkańców Y (wstęp bezpłatny) o konieczności stosowania opakowań biodegradowalnych lub wielokrotnego użytku.

8. Przygotowanie ekologicznego spektaklu " (...)", podczas którego uczestnicy będą bawić się i zgłębiać tajniki ekologii. Poprzez zabawę nauczą się, dlaczego warto dbać o Ziemię, zbierać baterie i elektrośmieci.

Projekt wpisuje się w proekologiczne działania Gminy oraz powiatu X dotyczące między innymi programu - Natura 2000, budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz systemu gospodarki odpadami. Działania zaplanowane w projekcie adresowane są do uczniów Szkoły w Y oraz mieszkańców Gminy X. Podejmując różnorodne formy działań proekologicznych na terenie Szkoły i Gminy Wnioskodawca podniesie poziom świadomości i kultury ekologicznej dzieci, młodzieży i lokalnego społeczeństwa. Mieszkańcy zrozumieją konieczność podejmowania działań dotyczących właściwej segregacji odpadów. Pracownicy (...) przeprowadzą bezpłatne zajęcia w Szkole i w terenie. Podjęte działania wpłyną na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych środowisk społecznych, których status materialny oraz niska świadomość edukacyjna rodziców nie pozwala na rozwijanie zainteresowań proekologicznych. Realizacja Projektu pozwoli na integrację całej społeczności uczniowskiej z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Wspólne wycieczki, konkursy i uroczystości to jeden ze sposobów na zdrowe środowisko, ale także pomysł na zintegrowanie życia rodzinnego, atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego i uświadomienie dzieciom własnych możliwości. Konkretne działania na rzecz ochrony środowiska nauczą tolerancji, złagodzą agresję, rozwiną umiejętności harmonijnego współistnienia i współdziałania z ludźmi, a także z przyrodą zarówno u wychowanków, jak i całej społeczności szkolnej, rodzinnej i lokalnej. Poprzez aktywną postawę podczas warsztatów uczniowie nabędą umiejętności przydatne nie tylko w szkole, ale i w dorosłym życiu. Dzięki wspieraniu aktywności twórczej oraz rozwijaniu indywidualnych zainteresowań i uzdolnień, ukształtowane zostaną postawy młodego człowieka, które przyczynią się do wzrostu świadomości ekologicznej oraz przygotują dzieci do świadomego, wartościowego i racjonalnego spędzania wolnego czasu. Wiele z zadań projektu zapewni bezpośredni kontakt z przyrodą, która ma pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne każdego dziecka. Podczas przebywania w środowisku naturalnym, doświadcza spokoju i ukojenia, regeneruje swoje siły. Piękno i estetyka pozwalają na przeżycie głębokiego zachwytu, radości oraz wielu innych pozytywnych emocji, które warunkują poczucie szczęścia. Wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nabywcą faktur za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. projektu będzie Gmina.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację Programu Edukacji Ekologicznej pn. " (...)" realizowanego w Szkole w Y w ramach konkursu pt. " (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że projekt wpisuje się w proekologiczne działania Gminy oraz powiatu X dotyczące między innymi programu - Natura 2000, budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz systemu gospodarki odpadami. Działania zaplanowane w projekcie adresowane są do uczniów Szkoły w Y oraz mieszkańców Gminy X. Podejmując różnorodne formy działań proekologicznych na terenie Szkoły i Gminy Wnioskodawca podniesie poziom świadomości i kultury ekologicznej dzieci, młodzieży i lokalnego społeczeństwa. Mieszkańcy zrozumieją konieczność podejmowania działań dotyczących właściwej segregacji odpadów. Realizacja Projektu pozwoli na integrację całej społeczności uczniowskiej z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Wspólne wycieczki, konkursy i uroczystości to jeden ze sposobów na zdrowe środowisko, ale także pomysł na zintegrowanie życia rodzinnego, atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego i uświadomienie dzieciom własnych możliwości. Wiele z zadań projektu zapewni bezpośredni kontakt z przyrodą, która ma pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne każdego dziecka. Podczas przebywania w środowisku naturalnym, doświadcza spokoju i ukojenia, regeneruje swoje siły. Piękno i estetyka pozwalają na przeżycie głębokiego zachwytu, radości oraz wielu innych pozytywnych emocji, które warunkują poczucie szczęścia. Wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację Programu Edukacji Ekologicznej pn. pn. " (...)" realizowanego w Szkole w Y w ramach konkursu pt. " (...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl