0112-KDIL1-3.4012.9.2018.1.EWW - Brak możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pn. "E-platforma...".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.9.2018.1.EWW Brak możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pn. "E-platforma...".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2017 r. (data wpływu 4 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pn. "E-platforma..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pn. "E-platforma...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. "E-platforma..." w ramach Osi priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej Działania 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt dotyczy zakupu i wdrożenia e-platformy do zarządzania ruchem turystycznym w regionie (...), a także organizacji szkolenia skierowanego do mieszkańców. Głównym celem projektu jest poprawa atrakcyjności turystycznej regionu (...). Utworzony serwis internetowy będzie zawierał kompleksowe informacje o atrakcjach, szlakach turystycznych, obiektach gastronomicznych, noclegowych regionu oraz o zasobach turystycznych i ofertach Parku Narodowego, Lasów Państwowych, gmin, stowarzyszeń turystycznych, podmiotów turystycznych i okołoturystycznych. W ramach projektu przeszkolonych zostanie 16 osób (przedstawiciele gmin, Parku Narodowego, nadleśnictw itp.), które w wyniku szkoleń podniosą kompetencje cyfrowe i następnie będą współpracowały z administratorem w zakresie redagowania e-portalu. Zakupiony zostanie również zestaw komputerowy, który będzie dostosowany do możliwości technicznych e-platformy i stanowił wyposażenie stanowiska administratora.

Całkowity koszt projektu to 134.194,23 zł. Planowane dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 114.065,09 zł (84,99%), zaś pozostała kwota w wysokości 20.129,14 zł stanowi wkład własny Stowarzyszenia. Projekt nie generuje dochodów. Zamieszczanie informacji na e-platformie jak również korzystanie z jej zasobów będzie nieodpłatne.

Zgodnie z zapisami zawartymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją projektu zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), o ile nie może zostać odzyskany na podstawie przepisów krajowych, tj. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.

Do wniosku o przyznanie dofinansowania Stowarzyszenie złożyło oświadczenie o kwalifikowalności VAT, oświadczając, że nie będzie możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT ani w trakcie, ani po realizacji projektu. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Świadczone usługi w ramach realizacji projektu "E-platforma..." nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za usługi i towary ujęte w projekcie będą wystawiane na Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie jest młodą organizacją, utrzymującą się ze składek członkowskich oraz niewielkiej sprzedaży map, przewodników i pamiątek z regionu oraz sprzedaży ubezpieczeń turystycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pn. "E-platforma..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie działania zaplanowane w projekcie pn. "E-platforma..." wpisują się w cele statutowe Stowarzyszenia. Usługi i towary nabyte w ramach projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze płatników VAT, nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z rozliczania podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Złożyło ono wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. "E-platforma..." w ramach Osi priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej Działania 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt dotyczy zakupu i wdrożenia e-platformy do zarządzania ruchem turystycznym w regionie (...), a także organizacji szkolenia skierowanego do mieszkańców. Głównym celem projektu jest poprawa atrakcyjności turystycznej regionu (...). Utworzony serwis internetowy będzie zawierał kompleksowe informacje o atrakcjach, szlakach turystycznych, obiektach gastronomicznych, noclegowych regionu oraz o zasobach turystycznych i ofertach Parku Narodowego, Lasów Państwowych, gmin, stowarzyszeń turystycznych, podmiotów turystycznych i okołoturystycznych. W ramach projektu przeszkolonych zostanie 16 osób (przedstawiciele gmin, Parku Narodowego, nadleśnictw itp.), które w wyniku szkoleń podniosą kompetencje cyfrowe i następnie będą współpracowały z administratorem w zakresie redagowania e-portalu. Zakupiony zostanie również zestaw komputerowy, który będzie dostosowany do możliwości technicznych e-platformy i stanowił wyposażenie stanowiska administratora. Projekt nie generuje dochodów. Zamieszczanie informacji na e-platformie jak również korzystanie z jej zasobów będzie nieodpłatne. Usługi i towary nabyte w ramach realizacji projektu "E-platforma..." nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za usługi i towary ujęte w projekcie będą wystawiane na Stowarzyszenie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwość odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "E-platforma...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Interpretację niniejszą wydano w oparciu o informacje, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz, że towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl