0112-KDIL1-3.4012.692.2017.1.JNA - Określenie stawki podatku dla sprzedaży biletów wstępu (karnetów) na grupowe zajęcia fitness w zakresie crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki wraz z opcją open.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.692.2017.1.JNA Określenie stawki podatku dla sprzedaży biletów wstępu (karnetów) na grupowe zajęcia fitness w zakresie crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki wraz z opcją open.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży biletów wstępu (karnetów) na grupowe zajęcia fitness w zakresie crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki wraz z opcją open - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży biletów wstępu (karnetów) na grupowe zajęcia fitness w zakresie crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki wraz z opcją open.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną i czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której przedmiotem jest m.in. prowadzenie zajęć fitness w zakresie crossfit, kettlebells, systemów sztuk walki (krav maga, judo, boks i inne). Zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę w zakresie fitness, crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki polegają na rozwoju i propagowaniu aktywności fizycznej. Zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę są skierowane na rozwój oraz dbanie o zdrowie, a także na budowanie i rozwijanie najważniejszych cech motorycznych, których wykorzystanie jest bardzo istotne w życiu codziennym oraz w profesjonalnym sporcie. Zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę skierowane są do osób w różnym wieku i o różnej kondycji fizycznej. Zajęcia dopasowywane do możliwości fizycznych uczestników poprawiają zdrowie, kondycję fizyczną, ogólne samopoczucie, pewność siebie i sprawność.

Zajęcia odbywają się w pomieszczeniach wynajmowanych (halach), tj. salach gimnastycznych szkół, uczelni oraz na wolnym powietrzu. Wnioskodawca nie posiada na dzień dzisiejszy swojego obiektu sportowego (nieruchomości), gdyż zajęcia odbywają się w wielu miejscowościach w zależności od zebranej grupy zainteresowanych osób uczęszczających, na dzień dzisiejszy są to miejscowości takie jak: (...).

Wnioskodawca posiada na wyposażeniu specjalne sprzęty wykorzystywane podczas ćwiczeń, takie jak podesty do ćwiczeń, drążki, worki treningowe, rękawice do ćwiczeń, maty treningowe, liny, pasy, odważniki kettlebells i inne. Zajęcia skupiają w sobie wiele elementów z różnych dyscyplin sportowych takich jak m.in.: lekkoatletyka, gimnastyka, podnoszenie ciężarów, stąd też potrzeba dużej i wysokiej powierzchni, w której odbywają się zajęcia.

Wszystkie organizowane przez Wnioskodawcę zajęcia odbywają się w grupach prowadzonych przez instruktorów zatrudnionych u Wnioskodawcy. Do niektórych typów aktywności podejmowanych na zajęciach można zaliczyć bieganie, skakanie na skakance, podciągnięcia na drążku lub kółkach gimnastycznych, nauka samoobrony, wyprowadzania i unikania ciosów przeciwnika.

W klubie ćwiczący podzieleni są na grupy dla początkujących, średniozaawansowanych i zaawansowanych oraz grupy wiekowe (grupa dla dorosłych i 4 kategorie wiekowe dla dzieci). Każda z grup ma przygotowany program, według którego odbywają się zajęcia. Osoby z grup początkujących uczą się prawidłowo wykonywać podstawowe ruchy funkcjonalne takie jak przysiad, pompka, podciąganie na drążku, podstawowe uderzenia i kopnięcia. Dopiero po opanowaniu szeregu ćwiczeń i zadań mogą przejść do grupy średniozaawansowanej po wcześniejszym zdaniu egzaminu techniczno-ruchowego.

Podczas zajęć ćwiczący dowiadują się o poprawnej i bezpiecznej technice wykonywania ćwiczeń, których analogie możemy znaleźć w życiu codziennym (np. podniesienie ciężkiej rzeczy z ziemi i włożenie jej na półkę w sposób zdrowy i bezpieczny dla kręgosłupa). Na tym etapie szczególnie duży nacisk kładzie się na właściwą mobilność w stawach, tak aby ich zakresy ruchomości były poprawne. Każde z ćwiczeń wykonywanych w ramach zajęć grupowych zostaje dokładnie omówione, pokazane i przećwiczone tak, aby osoby ćwiczące dokładnie nauczyły się poprawnie zrobić przysiad, pompkę, podnieść ciężar z ziemi, nauczyć się prawidłowego biegania, skakania, dźwigania, pchania i ciągnięcia, w zakresie zajęć z samoobrony, również prawidłowego wyprowadzania ciosów i kopnięć, lub ich uniknięcia oraz naukę określonych rzutów na matę oraz technik upadania. Ćwiczenia stanowią również narzędzie do powrotu do sprawności po kontuzjach stawowo-mięśniowych, operacjach, itp. Duży nacisk na poprawę zakresu ruchu w stawach, przygotowanie do ćwiczeń funkcjonalnych angażujących wszystkie główne partie mięśniowe we wszystkich płaszczyznach, a w kolejnym etapie trening poprawiający w pełni funkcje mięśni i stawów - to typowy algorytm postępowania w rehabilitacji.

Osoby, które mają wykupiony karnet wstępu na zajęcia, mogą dowolnie korzystać indywidualnie z wyposażenia do ćwiczeń znajdującego się na hali lub na wolnym powietrzu w wyznaczonym do tego miejscu (tzw. opcja open) lub spędzić czas w dowolny sposób, np. na rozmowie z innymi osobami lub odpoczywając. Wnioskodawca oferuje swoim klientom karnety wstępu: 3-miesięczne, 6-cio miesięczne i 12-sto miesięczne na salę ćwiczeń, na której odbywają się zajęcia oraz karnety wykupu poszczególnej liczby treningów.

Terminy zajęć są określone grafikiem i klienci Wnioskodawcy mogą, ale nie mają obowiązku uczestnictwa w prowadzonych zajęciach. Nawet będąc na sali wykorzystywanej przez Wnioskodawcę do świadczenia usług, klienci Wnioskodawcy mogą nie biorąc udziału w zajęciach, ćwiczyć samodzielnie w strefie tzw. open. Zajęcia nie mają charakteru zajęć indywidualnych, są to zawsze zajęcia grupowe zgodnie z ustalonym grafikiem.

Godziny uczestnictwa w zajęciach zostały ustalone w grafiku zajęć. Klienci, dni w których chcą uczestniczyć w zajęciach wybierają samodzielnie. Grafik zajęć grupowych jest tak skonstruowany, że klienci sami wybierają datę wstępu z dostępnych godzin, w których odbywają się zajęcia grupowe. Zajęcia nie są limitowane. Innymi słowy, klienci Wnioskodawcy mogą skorzystać ze wstępu według dowolnego uznania, w czasie jak odbywają się zajęcia. Podkreślenia wymaga to, że nawet w trakcie zajęć klienci nie muszą w nich uczestniczyć, nie muszą wykonywać wszystkich ćwiczeń, mogą w dowolnym czasie z nich zrezygnować na rzecz ćwiczeń w strefie open.

Wnioskodawca bowiem zapewnia warunki techniczne w postaci sprzętu do ćwiczeń oraz samo przeprowadzanie zajęć. Zajęcia nie mają charakteru zajęć indywidualnych, lecz wyłącznie formę zajęć grupowych.

W opisanym stanie faktycznym to sam klient decyduje o chęci uczestnictwa w zajęciach lub innej formie aktywności sportowej (np. indywidualne ćwiczenia w strefie open, bez udziału trenera).

Karnet zapewnia bowiem Klientom tylko prawo wstępu, natomiast uczestnictwo lub jego brak zależą wyłącznie od woli uczestników.

Wnioskodawca podkreśla jednocześnie, że opisany wyżej stan faktyczny ma charakter ciągły, powtarzalny.

Wnioskodawca wskazuje, że jego wolą jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości zastosowania obniżonej 8% stawki podatku VAT na określone we wniosku czynności.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę objęte są jego zdaniem, symbolem 93.11.10.0 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Tym niemniej, ze względu na fakt, że usługi te związane są z rekreacją oraz poprawą kondycji fizycznej, celem Wnioskodawcy jest uzyskanie stanowiska Organu, czy usługi wstępu na zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę, mogą zostać uznane - w przypadku zakwestionowania kwalifikacji dokonanej przez Wnioskodawcę do PKWiU nr 93.11.10.0, do poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jak wynika bowiem z ww. załącznika nr 3 (poz. 186), decydujące znaczenie w przypadku tego typu usług ma charakter usługi (pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu), a bez znaczenia pozostaje kwestia numeru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że organy podatkowe nie są właściwe do kwalifikowania wyrobów i usług, a dla prawidłowego określenia stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług niezbędne jest zaklasyfikowanie usług będących przedmiotem zapytania do właściwego grupowania statystycznego, a obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę objęte są pozycją 93.11.10.0 wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Nie da się jednakże w przedmiotowej sprawie wykluczyć, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę ostatecznie mogą zostać zakwalifikowane do innego grupowania wg PKWiU (przykładowo 93.13.10.0 czy innego kodu), wobec czego Wnioskodawca składając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wskazuje, że nawet wówczas będzie miał prawo do zastosowania obniżonej stawki VAT wynoszącej 8%, ponieważ spełni warunki określone w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i wnioskuje o potwierdzenie swojego stanowiska w niniejszej sprawie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż biletów wstępu (karnetów) na grupowe zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę typu zajęć fitness w zakresie crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki (krav maga, judo, boks, trening odważnikami kettlebells i inne) oraz możliwość korzystania m.in. z opcji open, "Usług związanych z działalnością obiektów sportowych", o których mowa w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy VAT, będzie opodatkowana stawką VAT 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedawanie biletów wstępu (karnetów) na prowadzone przez niego zajęcia grupowe (oraz m.in. możliwość korzystania z opcji open) można uznać za "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", o których mowa w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy VAT, w związku z czym Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania stawki VAT 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z treścią art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 179 powyższego załącznika ustawodawca wymienił "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", sklasyfikowane pod symbolem 93.11.10.0 PKWiU 2008. Uwzględniając powyższe, zastosowanie stawki 8% będzie uzasadnione w sytuacjach, gdy dany podatnik świadczy usługi, które można uznać za "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych". W ocenie Wnioskodawcy dla możliwości uznania, że w danym przypadku mamy do czynienia z tego typu usługami (o których mowa w poz. 179 załącznika nr 3), konieczne jest spełnianie następujących przesłanek:

* usługi mieszczą się w klasyfikacji PKWiU pod symbolem 93.11.10.0,

* podmiot świadczący usługi wynajmuje obiekt, który można sklasyfikować jako sportowy.

W odniesieniu do powyższego Wnioskodawca pragnie zauważyć, że przy tworzeniu PKWiU 2008 przyjęto zasadę kompletności podziału grupowań macierzystych jako podstawowy i nieodzowny warunek poprawności całej klasyfikacji; zasada ta stanowi, że suma zakresów grupowań pochodnych musi w pełni wyczerpywać zakres grupowania macierzystego i nie może być od niego większa.

Zakresy poszczególnych grupowań pochodnych określonego grupowania macierzystego w żadnym przypadku nie mogą zachodzić na siebie, tzn. nie może powstać sytuacja, w której określony produkt może być zaliczany do więcej niż jednego grupowania PKWiU 2008 (zasada jednoznaczności grupowań).

Podstawowym założeniem budowy PKWiU 2008 jest powiązanie klasyfikacji produktów (wyrobów i usług) z klasyfikacją rodzajów działalności gospodarczych (PKD 2007) tak, aby każdy produkt był klasyfikowany przede wszystkim w zależności od rodzaju działalności, w wyniku której powstaje. A zatem, każdy produkt (wyrób, usługa) powinien być zaliczony wyłącznie do jednego rodzaju działalności gospodarczej, określonego w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007). Przedmiotem klasyfikowania wg PKWiU 2008 są czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności.

Należy zwrócić uwagę, że określając właściwe ugrupowanie (symbol) PKWiU dla danego towaru bądź usługi należy kierować się zasadami budowy i logiki struktury PKWiU 2008. Producent (usługodawca), na którym spoczywa obowiązek określenia, do którego ugrupowania należą jego produkty (usługi), dokonując tej czynności powinien w oparciu o obowiązujące zasady, określić symbol działalności możliwie najbardziej szczegółowo za pomocą grupowań końcowych.

Dopiero w przypadku, gdy uzyskane w taki sposób zaklasyfikowanie jest zbyt szczegółowe dla konkretnych potrzeb, zasadne jest określenie mniej szczegółowe (ustalone poprzez posłużenie się grupowaniem macierzystym odpowiedniego szczebla).

W ocenie Wnioskodawcy, uwzględnianie powyższych zasad klasyfikacji danego produktu (usługi) do odpowiedniej grupy PKWiU 2008 pozwala uznać, że prowadzona przez niego działalność w zakresie sprzedaży biletów (karnetów) na prowadzenie zajęć fitness, samoobrony i sportów walki (oraz możliwość korzystania z opcji open) może zostać sklasyfikowana pod symbolem 93.11.10.0 PKWiU 2008, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Wnioskodawca zwrócił uwagę na wyjaśnienia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur GUS, dostępne na stronie Głównego Urzędu Statystycznego. Wyjaśnienia te poczynione w zakresie usług związanych z symbolem 93.11.10.0 PKWiU 2008 pozwalają na uznanie, że symbol ten dotyczy organizowania różnorodnych imprez sportowych na posiadanych obiektach sportowych, jak również udostępniania obiektów sportowych na zasadzie, np.: sprzedaży biletu wstępu (karnetu), który upoważnia do korzystania, np.: z hali sportowej, sprzedaż karnetów uprawniających do wstępu lub jednorazowych biletów wstępu na obiekty firmom lub osobom fizycznym.

Z powyższych wyjaśnień wynika, że pod symbolem 93.11.10.0 PKWiU 2008 można sklasyfikować usługi, których przedmiotem jest sprzedaż biletów wstępu do obiektów sportowych, przy czym wstęp ten może wiązać się nie z samą tylko możliwością wstępu do takiego obiektu, lecz również z korzystaniem z usług zapewnianych przez sprzedającego bilety wstępu.

W ocenie Wnioskodawcy, zatem sprzedaż biletów wstępu na zajęcia typu fitness, samoobrony i sportów walki (oraz możliwość korzystania z opcji open), które obok ukierunkowania na poprawę sprawności fizycznej zawierają także element edukacyjny w postaci nauki właściwego podejścia do fitness i prawidłowego wykonywania ćwiczeń jak najbardziej mogą być uznane za usługi sklasyfikowane pod symbolem 93.11.10.0 PKWiU 2008.

Wnioskodawca wskazał również, że zgodnie z PKWiU, grupowanie 93.11.10.0 obejmuje m.in.:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony, areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Ponadto, odwołując się posiłkowo do Polskiej Klasyfikacji Działalności, działalność obiektów sportowych obejmuje m.in.: działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych), z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez, takich jak m.in.:

* stadiony do gry w piłkę nożną, stadiony lekkoatletyczne, hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja, hale bokserskie, pozostałe obiekty sportowe,

* organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych i amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych,

* zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów.

Wnioskodawca zauważył, że za obiekt sportowy powszechnie uznaje się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzone przez niego zajęcia grupowe odbywają się w obiekcie sportowym, zaś sprzedaż biletów wstępu (karnetów) na te zajęcia ma charakter usług związanych z takim obiektem (również w zakresie możliwość korzystania z opcji open). Bez wątpienia bowiem sala, w jakiej prowadzone są przedmiotowe zajęcia, może być uznana za obiekt sportowy. Jednocześnie, usługi polegające na prowadzeniu zajęć fitness, samoobrony i sportów walki (oraz możliwość korzystania z opcji open) można uznać za usługi związane z działalnością tego obiektu. Co więcej, to właśnie prowadzenie tych zajęć przesądza o możliwości uznania, że hala ma charakter obiektu wykorzystywanego do celów sportowych. Związek prowadzonych zajęć fitness, samoobrony i sportów walki (oraz możliwość opcji open) z działalnością hali (obiektu sportowego) jest więc zdaniem Wnioskodawcy niewątpliwy.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wszystkie wskazane na wstępie przesłanki umożliwiające uznanie, że w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z usługami wymienionymi w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy VAT, opodatkowanymi stawką 8% są spełnione. W przedstawionej sytuacji bowiem, prowadzenie zajęć można sklasyfikować pod symbolem 93.11.10.0 PKWiU 2008, zajęcia prowadzone są w sali mającej charakter obiektu sportowego, sprzedaż biletów (karnetów) wstępu na grupowe zajęcia typu fitness, samoobrony i sportów walki (oraz możliwość korzystania z opcji open) można sklasyfikować jako "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", o których mowa w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Wskazać należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługi będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania usług do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną i czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której przedmiotem jest m.in. prowadzenie zajęć fitness w zakresie crossfit, kettlebells, systemów sztuk walki (krav maga, judo, boks i inne).

Zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę w zakresie fitness, crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki polegają na rozwoju i propagowaniu aktywności fizycznej. Zajęcia odbywają się w pomieszczeniach wynajmowanych (halach), tj. salach gimnastycznych szkół, uczelni oraz na wolnym powietrzu. Wnioskodawca nie posiada na dzień dzisiejszy swojego obiektu sportowego (nieruchomości).

Wnioskodawca posiada na wyposażeniu specjalne sprzęty wykorzystywane podczas ćwiczeń, takie jak podesty do ćwiczeń, drążki, worki treningowe, rękawice do ćwiczeń, maty treningowe, liny, pasy, odważniki kettlebells i inne. Zajęcia skupiają w sobie wiele elementów z różnych dyscyplin sportowych takich jak m.in.: lekkoatletyka, gimnastyka, podnoszenie ciężarów.

Wszystkie organizowane przez Wnioskodawcę zajęcia odbywają się w grupach prowadzonych przez instruktorów zatrudnionych u Wnioskodawcy. Do niektórych typów aktywności podejmowanych na zajęciach można zaliczyć bieganie, skakanie na skakance, podciągnięcia na drążku lub kółkach gimnastycznych, nauka samoobrony, wyprowadzania i unikania ciosów przeciwnika.

W klubie ćwiczący podzieleni są na grupy dla początkujących, średniozaawansowanych i zaawansowanych oraz grupy wiekowe (grupa dla dorosłych i 4 kategorie wiekowe dla dzieci).

Wnioskodawca oferuje swoim Klientom karnety wstępu: 3-miesięczne, 6-cio miesięczne i 12-sto miesięczne na salę ćwiczeń, na której odbywają się zajęcia oraz karnety wykupu poszczególnej liczby treningów. Osoby, które mają wykupiony karnet wstępu na zajęcia, mogą dowolnie korzystać indywidualnie z wyposażenia do ćwiczeń znajdującego się na hali lub na wolnym powietrzu w wyznaczonym do tego miejscu (tzw. opcja open), lub spędzić czas w dowolny sposób, np. na rozmowie z innymi osobami lub odpoczywając. Godziny uczestnictwa w zajęciach zostały ustalone w grafiku zajęć. Klienci, dni w których chcą uczestniczyć w zajęciach wybierają samodzielnie.

Terminy zajęć są określone grafikiem i klienci Wnioskodawcy mogą, ale nie mają obowiązku uczestnictwa w prowadzonych zajęciach. Nawet będąc na sali wykorzystywanej przez Wnioskodawcę do świadczenia usług, klienci Wnioskodawcy mogą nie biorąc udziału w zajęciach, ćwiczyć samodzielnie w strefie tzw. open. Zajęcia nie mają charakteru zajęć indywidualnych, są to zawsze zajęcia grupowe zgodnie z ustalonym grafikiem. Wnioskodawca zapewnia warunki techniczne w postaci sprzętu do ćwiczeń oraz samo przeprowadzenie zajęć. Klient decyduje o chęci uczestnictwa w zajęciach lub innej formie aktywności sportowej (np. indywidualne ćwiczenia w strefie open, bez udziału trenera). Karnet zapewnia bowiem klientom tylko prawo wstępu, natomiast uczestnictwo lub jego brak zależą wyłącznie od woli uczestników.

Wnioskodawca wskazał, że czynności wykonywane przez niego objęte są symbolem 93.11.10.0.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania stawki podatku w wysokości 8% dla sprzedaży biletów wstępu (karnetów) na świadczone przez niego grupowe zajęcia fitness w zakresie crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki wraz z opcją open, jako "Usług związanych z działalnością obiektów sportowych", o których mowa w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%" pod poz. 179 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0, tj. "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W objaśnieniach do PKWiU (www.stat.gov.pl) wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

Poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi, tj. prowadzenie zajęć fitness w zakresie crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki wraz z opcją open, które zostały sklasyfikowane przez niego w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 - "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" - będą korzystały z obniżonej stawki podatku w wysokości 8%.

Podsumowując, sprzedaż biletów wstępu (karnetów) na grupowe zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę - zajęcia fitness w zakresie crossfit, systemów samoobrony i sztuk walki (krav maga, judo, boks, trening odważnikami kettlebells i inne) oraz możliwość korzystania z opcji open - dokonywana w ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" będzie opodatkowana obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W tym miejscu podkreślić należy, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla świadczonych czynności należy do Wnioskodawcy, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji, weryfikacji, czy też kwestionowania wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. Niniejszą interpretację wydano na podstawie opisu sprawy, w którym Wnioskodawca zaklasyfikował usługi będące przedmiotem pytania do grupowania statystycznego PKWiU 93.11.10.0.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywały się będą z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl