0112-KDIL1-3.4012.673.2017.2.KM - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.673.2017.2.KM Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2017 r. (data wpływu 20 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2018 r. (data wpływu 1 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ze środków EFRR - działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi RPOW 2014-2020 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ze środków EFRR - działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi RPO 2014-2020. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2018 r. (data wpływu 1 lutego 2018 r.) o złożenie stosownych podpisów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 36 ust. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. (tzw. rozporządzenie ogólne) Instytucja Zarządzająca może wyznaczyć jedną lub kilka instytucji pośredniczących, w tym władze lokalne, podmioty zajmujące się rozwojem regionalnym lub organizacje pozarządowe, do zarządzania i wdrażania Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych funduszy.

Na mocy art. 123 ust. 7 rozporządzenia ogólnego Instytucja Zarządzająca powierzyła zarządzanie częścią RPO 2014-2020 Instytucjom Pośredniczącym, w tym Związkowi Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (Związek ZIT). Związek ZIT występuje w RPO 2014-2020 jako Instytucja Pośrednicząca (IP) o ograniczonym zakresie powierzonych zadań.

Do głównych zadań Związku ZIT, pełniącego rolę IP RPO 2014-2020 należy m.in.:

1.

przeprowadzenie naborów we wskazanych dla ZIT obszarach wsparcia RPO 2014-2020;

2.

opracowanie listy rankingowej projektów;

3.

udział w pracach KM RPO 2014-2020 oraz w działaniach podejmowanych w ramach procesu ewaluacji Programu;

4.

promowanie i informowanie we współpracy z IZ RPO 2014-2020 o działaniach podejmowanych w ramach Programu i osiąganych efektach.

Zakres zadań i odpowiedzialności oraz wzajemne relacje pomiędzy Instytucją Zarządzającą a Instytucją Pośredniczącą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 określa Porozumienie w sprawie przekazania zadań z zakresu realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach RPO 2014-2020 zawarte 12 marca 2015 r. pomiędzy Zarządem Województwa a Związkiem ZIT oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy.

W województwie rolę Związku ZIT pełni Stowarzyszenie, powołane w październiku 2013 r. na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem jednostek samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Pełni tym samym rolę Instytucji Pośredniczącej w systemie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Znajduje to odzwierciedlenie w Statucie Stowarzyszenia, w którym wskazano, iż Stowarzyszenie wobec władz krajowych i regionalnych pełni rolę Związku ZIT. Organami Stowarzyszenia są Walne Zgromadzenie Członków oraz Zarząd Stowarzyszenia.

Celem Stowarzyszenia jest także wspieranie i rozwijanie idei samorządu terytorialnego oraz dążenie do rozwoju społecznego - gospodarczego jednostek samorządu - między innymi poprzez pozyskiwanie środków finansowych na realizację przedsięwzięć prorozwojowych i wspólną realizację projektów.

Cele działalności są realizowane, ze środków finansowych pozyskiwanych, m.in. z:

* składek członkowskich,

* dotacji z zewnętrznych środków pomocowych,

* darowizn, spadków, zapisów,

* dochodów z własnej działalności statutowej,

* dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkowaniem Stowarzyszenia,

* innych dotacji i ofiarności publicznej.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT.

Stowarzyszenie zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie projektu ze środków EFRR w ramach RPO 2014-2020 - działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi. W programie istnieje możliwość zakwalifikowania podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego w sytuacji gdy beneficjent nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług.

Projekt będzie realizowany w formie takich działań jak:

* warsztaty oraz spotkania dla samorządowców, przedsiębiorców, właścicieli oraz zarządców nieruchomości, pracowników urzędów gmin i mieszkańców obszaru Stowarzyszenia,

* lekcje/pogadanki dla dzieci i młodzieży z zakresu gospodarki odpadami,

* zajęcia ruchowo-sportowe dla dzieci związane z tematyką segregacji śmieci,

* konkursy dla dzieci i młodzieży związane z gospodarką odpadami,

* przedstawienie/spektakl dla młodzieży o tematyce dotyczącej gospodarki odpadami,

* Festiwal Recyklingu,

* wizyta oficjalna do....,

* kampanie informacyjno-edukacyjne,

* kampania wizerunkowa,

* akcja "Zamień Elektro-Odpady...",

* akcja "Sprzątanie...",

* akcja "Zamień torbę".

W myśl art. 15 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Do takowej kategorii podmiotów należy także Stowarzyszenie.

W tym miejscu zauważyć trzeba, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym, gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać uiszczony podatek zapłacony sprzedawcy na podstawie faktur VAT w związku z realizacją projektu ze środków EFRR - działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi RPO 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odzyskania podatku VAT przy realizacji projektu ze środków EFRR - działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi RPO 2014-2020 w związku z zamiarem kwalifikowania podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego.

Zdaniem Stowarzyszenia, wskazującego, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT - nie przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego przy realizacji ww. projektu.

Ponadto zgodnie z zasadami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ze środków EFRR - działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210) - stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach - stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z art. 36 ust. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (tzw. rozporządzenie ogólne) Instytucja Zarządzająca może wyznaczyć jedną lub kilka instytucji pośredniczących, w tym władze lokalne, podmioty zajmujące się rozwojem regionalnym lub organizacje pozarządowe, do zarządzania i wdrażania Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych funduszy. Na mocy art. 123 ust. 7 rozporządzenia ogólnego Instytucja Zarządzająca powierzyła zarządzanie częścią RPO 2014-2020 Instytucjom Pośredniczącym, w tym Związkowi Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (Związek ZIT). Związek ZIT występuje w RPO 2014-2020 jako Instytucja Pośrednicząca (IP) o ograniczonym zakresie powierzonych zadań.

Do głównych zadań Związku ZIT, pełniącego rolę IP RPO 2014-2020 należy m.in.: przeprowadzenie naborów we wskazanych dla ZIT obszarach wsparcia RPO 2014-2020; opracowanie listy rankingowej projektów; udział w pracach KM RPO 2014-2020oraz w działaniach podejmowanych w ramach procesu ewaluacji Programu; promowanie i informowanie we współpracy z IZ RPO 2014-2020 o działaniach podejmowanych w ramach Programu i osiąganych efektach.

Zakres zadań i odpowiedzialności oraz wzajemne relacje pomiędzy Instytucją Zarządzającą a Instytucją Pośredniczącą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 określa Porozumienie w sprawie przekazania zadań z zakresu realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach RPO 2014-2020 zawarte dnia 12 marca 2015 r. pomiędzy Zarządem Województwa a Związkiem ZIT oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy.

W województwie rolę Związku ZIT pełni Stowarzyszenie (Wnioskodawca), powołane w październiku 2013 r. na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Wnioskodawca jest stowarzyszeniem jednostek samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Pełni tym samym rolę Instytucji Pośredniczącej w systemie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Znajduje to odzwierciedlenie w Statucie Stowarzyszenia, w którym wskazano, że Stowarzyszenie wobec władz krajowych i regionalnych pełni rolę Związku ZIT. Organami Stowarzyszenia są Walne Zgromadzenie Członków oraz Zarząd Stowarzyszenia.

Celem Stowarzyszenia jest także wspieranie i rozwijanie idei samorządu terytorialnego oraz dążenie do rozwoju społecznego - gospodarczego jednostek samorządu - między innymi poprzez pozyskiwanie środków finansowych na realizację przedsięwzięć prorozwojowych i wspólną realizację projektów.

Cele działalności są realizowane ze środków finansowych pozyskiwanych, m.in. ze: składek członkowskich; dotacji z zewnętrznych środków pomocowych; darowizn, spadków, zapisów; dochodów z własnej działalności statutowej; dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkowaniem Stowarzyszenia; innych dotacji i ofiarności publicznej.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT.

Stowarzyszenie zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie projektu ze środków EFRR - działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi RPO 2014-2020.

Projekt będzie realizowany w formie takich działań jak: warsztaty oraz spotkania dla samorządowców, przedsiębiorców, właścicieli oraz zarządców nieruchomości, pracowników urzędów gmin i mieszkańców obszaru Stowarzyszenia, lekcje/pogadanki dla dzieci i młodzieży z zakresu gospodarki odpadami, zajęcia ruchowo-sportowe dla dzieci związane z tematyką segregacji śmieci, konkursy dla dzieci i młodzieży związane z gospodarką odpadami, przedstawienie/spektakl dla młodzieży o tematyce dotyczącej gospodarki odpadami, Festiwal Recyklingu, wizyta oficjalna do...., kampanie informacyjno-edukacyjne, kampania wizerunkowa, akcja "Zamień Elektro-Odpady...", akcja "Sprzątanie...", akcja "Zamień torbę".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu ze środków EFRR - działanie 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi RPO 2014-2020.

W zakresie przedmiotowego działania Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie będzie miało więc możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik od towarów i usług, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Ponadto Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczyć należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tutejszy organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl