0112-KDIL1-3.4012.628.2018.1.KB - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.628.2018.1.KB Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2018 r. (data wpływu 8 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

W 2017 r. Gmina podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną (...)". W 2018 r. Gmina rozpoczęła realizację ww. zadania. Zadanie jest współfinansowane w ramach regionalnego programu operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa VII "Sprawne usługi publiczne" działanie 7.4 "Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej".

Realizowane w ramach inwestycji prace należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.). W ramach realizowanego projektu rozwiązano dostępność placówki dla osób niepełnosprawnych poprzez zaprojektowanie windy oraz odpowiednio przystosowanych sanitariatów. Na parterze przewidziano segment żywieniowy, przedszkolny, sportowy oraz dydaktyczny szkoły, który zajmuje również pierwsze piętro obiektu. Planuje się wykonanie sal dydaktycznych, w tym pracowni komputerowo-multimedialnej i matematyczno-przyrodniczej, które zostaną wyposażone w nowoczesne pomoce. Przewidziano rozbudowę szkoły o salę gimnastyczną z niezbędnym zapleczem sanitarno-szatniowym. Realizowane zadanie obejmuje nowy plac zabaw przewidziany wyłącznie dla dzieci przedszkolnych, patio przed wejściem do budynku szkoły wyposażone w ławki i miejsca relaksu dla uczniów, oświetlenie terenu, stanowiska edukacyjne wykorzystywane podczas zajęć na świeżym powietrzu.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji wyżej wymienionego zadania wystawiane będą na Gminę. Zakończenie inwestycji zostanie udokumentowane protokołem odbioru.

Efekt inwestycji będącej przedmiotem wniosku będzie zaliczany do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Wartość realizowanej inwestycji przekraczać będzie kwotę 15.000 zł. Po odbiorze inwestycji Gmina przyjmie na stan środków trwałych i zwiększy wartość budynku szkoły podstawowej (...).

Cały kompleks szkolny (sala gimnastyczna, obiekt szkolny) jest udostępniana nieodpłatnie celem prowadzenia zajęć edukacyjnych i wychowania fizycznego oraz pozalekcyjnych zajęć dla młodzieży z terenu Gminy. Ten sposób wykorzystania ww. obiektu wpisuje się w zadania własne Gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, do których to zadań - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym - należą m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Dostęp do obiektu będzie miał charakter ogólnodostępny i nieodpłatny. Gmina będzie prowadzić działalność niepodlegającą VAT oraz działalność zwolnioną z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego zadania pn. "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną (...)" Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części od realizowanego zadania pn. "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną (...)", ponieważ realizowana inwestycja będzie miała związek ze sprzedażą niepodlegającą VAT oraz działalnością zwolnioną z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej zadania "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną (...)". Gmina rozpoczęła realizację ww. zadania w 2018 r. Zadanie jest współfinansowane w ramach regionalnego programu operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa VII "Sprawne usługi publiczne" działanie 7.4 "Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej".

Realizowane w ramach inwestycji prace należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. W ramach realizowanego projektu rozwiązano dostępność placówki dla osób niepełnosprawnych poprzez zaprojektowanie windy oraz odpowiednio przystosowanych sanitariatów. Na parterze przewidziano segment żywieniowy, przedszkolny, sportowy oraz dydaktyczny szkoły, który zajmuje również pierwsze piętro obiektu. Planuje się wykonanie sal dydaktycznych, w tym pracowni komputerowo-multimedialnej i matematyczno-przyrodniczej, które zostaną wyposażone w nowoczesne pomoce. Przewidziano rozbudowę szkoły o salę gimnastyczną z niezbędnym zapleczem sanitarno-szatniowym. Realizowane zadanie obejmuje nowy plac zabaw przewidziany wyłącznie dla dzieci przedszkolnych, patio przed wejściem do budynku szkoły wyposażone w ławki i miejsca relaksu dla uczniów, oświetlenie terenu, stanowiska edukacyjne wykorzystywane podczas zajęć na świeżym powietrzu.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji wyżej wymienionego zadania wystawiane będą na Gminę. Cały kompleks szkolny (sala gimnastyczna, obiekt szkolny) jest udostępniana nieodpłatnie celem prowadzenia zajęć edukacyjnych i wychowania fizycznego oraz pozalekcyjnych zajęć dla młodzieży z terenu gminy. Ten sposób wykorzystania ww. obiektu wpisuje się w zadania własne Gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, do których to zadań - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym - należą m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Dostęp do obiektu będzie miał charakter ogólnodostępny i nieodpłatny.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja przedmiotowego zadania odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina realizując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina realizuje opisane zadanie w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i/lub usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina w odniesieniu do realizowanego zadania pn. "Rozbudowa i przebudowa szkoły podstawowej o salę gimnastyczną (...)" nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl