0112-KDIL1-3.4012.620.2017.1.AP - Podatek od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na wskazywaniu intratnych i interesujących możliwości inwestycyjnych – zakupu udziałów spółki z o.o.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.620.2017.1.AP Podatek od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na wskazywaniu intratnych i interesujących możliwości inwestycyjnych – zakupu udziałów spółki z o.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 1 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na wskazywaniu intratnych i interesujących możliwości inwestycyjnych - zakupu udziałów spółki z o.o. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na wskazywaniu intratnych i interesujących możliwości inwestycyjnych - zakupu udziałów spółki z o.o.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

* Wnioskodawca - Podmiot "A";

* Podmiot zagraniczny, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o ogólnej współpracy - Podmiot "B";

* Podmiot zagraniczny, z którym Wnioskodawca wraz z Podmiotem "B" mają podpisaną umowę na świadczenie usług - Podmiot "C".

Wnioskodawca wraz z Podmiotem "B" mają podpisaną ogólną umowę o współpracy na różnych płaszczyznach prowadzenia działalności. Z umowy tej wynika, że zyskami dzielą się w stosunku 50/50. Podmiot "B" - to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zarejestrowana i mająca siedzibę w Niemczech. Wspólnie dążąc do rozwoju swoich działalności podpisali umowę o współpracy z Podmiotem "C". Jest to spółka z o.o. (GmbH) zarejestrowana w Niemczech.

Według umowy z Podmiotem "C" Wnioskodawca oraz Podmiot "B" mają wskazywać Podmiotowi "C" intratne i interesujące jego klientów "możliwości inwestycyjne". Są to głównie nieruchomości oraz spółki prawa handlowego (udziały, akcje). Podmiot "C" jest pośrednikiem, który reprezentuje inwestora zagranicznego w sprawach zakupu potencjalnych nieruchomości lub udziałów (akcji) spółek celowych.

Według zawartej umowy wynagrodzenie Wnioskodawcy oraz Podmiotu "B" ma pochodzić z prowizji Podmiotu "C" jaką to Podmiot "C" otrzyma po sfinalizowaniu potencjalnej transakcji od inwestora zagranicznego (kupującego).

Jedną z najbliższych do sfinalizowania ww. transakcji jest transakcja zakupu udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną w Polsce poprzez inwestora zagranicznego, którego reprezentuje (pośredniczy) Podmiot "C".

Należy podkreślić, iż ani Wnioskodawca, ani Podmiot "B" (jako strony umowy z Podmiotem "C") nie reprezentują - tzn. nie pośredniczą żadnej ze stron transakcji - ani kupującego, ani sprzedającego. Ich rola sprowadza się do "wskazania" konkretnej możliwości inwestycyjnej, a wynagrodzenie będzie pochodzić z prowizji Podmiotu "C", którą Podmiot "C" otrzyma od inwestora po zakupie przedmiotowej spółki (jej udziałów).

W ww. sytuacji Wnioskodawca będzie musiał wystawić fakturę Podmiotowi "C", zgodnie z umową o współpracy, na część prowizji tegoż Podmiotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z ww. sytuacją podatek od towarów i usług powinien być odprowadzony w Polsce przez Wnioskodawcę, czy też w kraju rejestracji Podmiotu "C"?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca powinien wystawić fakturę na rzecz Podmiotu "C" jako usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski, a podatek powinien być zapłacony przez Podmiot "C" w kraju jego rejestracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Kontrahent Wnioskodawcy - Podmiot "C" - spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Od powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie będą miały one zastosowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz z Podmiotem "B" mają podpisaną ogólną umowę o współpracy na różnych płaszczyznach prowadzenia działalności. Z umowy tej wynika, że zyskami dzielą się w stosunku 50/50. Podmiot "B" - to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zarejestrowana i mająca siedzibę w Niemczech. Wspólnie dążąc do rozwoju swoich działalności podpisali umowę o współpracy z Podmiotem "C". Jest to spółka z o.o. (GmbH) zarejestrowana w Niemczech. Według umowy z Podmiotem "C" Wnioskodawca oraz Podmiot "B" mają wskazywać mu intratne i interesujące jego klientów "możliwości inwestycyjne". Są to głównie nieruchomości oraz spółki prawa handlowego (udziały, akcje). Podmiot "C" jest pośrednikiem, który reprezentuje inwestora zagranicznego w sprawach zakupu potencjalnych nieruchomości lub udziałów (akcji) spółek celowych. Wynagrodzenie Wnioskodawcy oraz Podmiotu "B" ma pochodzić z prowizji Podmiotu "C" jaką otrzyma on po sfinalizowaniu potencjalnej transakcji od inwestora zagranicznego (kupującego).

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, jedną z najbliższych do sfinalizowania transakcji jest transakcja zakupu udziałów spółki z o.o. zarejestrowanej w Polsce, poprzez inwestora zagranicznego, którego reprezentuje (pośredniczy) Podmiot "C".

W transakcji tej Wnioskodawca nie będzie reprezentował, tzn. nie będzie pośredniczył żadnej ze stron transakcji (ani kupującego ani sprzedającego). Jego rola sprowadzi się do "wskazania" możliwości inwestycyjnej, a wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie pochodzić z prowizji podmiotu zagranicznego (Podmiotu "C"), którą ten otrzyma od inwestora po zakupie przedmiotowej spółki (jej udziałów).

Należy zwrócić uwagę, że wskazany już art. 28b ust. 1 ustawy, na podstawie którego w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, winno zostać określone miejsce świadczenia (a tym samym opodatkowania) wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi "wskazania" intratnej i interesującej jego klienta możliwości inwestowania - zakupu udziałów spółki z o.o. zarejestrowanej w Polsce, nie odnosi się do kwestii miejsca rejestracji, lecz siedziby usługobiorcy, tj. kontrahenta zagranicznego (Podmiotu "C"), na rzecz którego Wnioskodawca wyświadczy przedmiotową usługę.

Ponieważ, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie świadczył przedmiotową usługę polegającą na "wskazaniu" konkretnej możliwości inwestycyjnej (zakupie udziałów spółki z o.o.), na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, to miejscem jej świadczenia - a tym samym opodatkowania - na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy - będzie miejsce, w którym usługobiorca zagraniczny (Podmiot "C") będzie posiadał siedzibę działalności gospodarczej. Zatem ww. usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski przez Wnioskodawcę, ale na terytorium kraju, w którym ww. usługobiorca będzie miał swoją siedzibę działalności gospodarczej.

Podsumowując, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym podatek od towarów i usług z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi nie powinien być odprowadzony w Polsce przez Wnioskodawcę, ponieważ jest to usługa niepodlegająca opodatkowaniu tym podatkiem na terytorium kraju, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy.

Tym samym w ww. zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że odnośnie obowiązku zapłaty podatku przez podmiot zagraniczny (Podmiot "C") w przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy państwa, w którym posiada on siedzibę działalności gospodarczej.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z powyższego wynika zatem, że interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez zainteresowanego, który z tym wnioskiem występuje. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja indywidualna wydana Wnioskodawcy nie wywiera skutku prawnego dla podmiotu zagranicznego, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę o ogólnej współpracy, tj. Podmiotu "B".

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl