0112-KDIL1-3.4012.581.2017.1.PM - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu systemu oświetlenia przejść dla pieszych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.581.2017.1.PM Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu systemu oświetlenia przejść dla pieszych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. "Utworzenie systemu oświetlenia przejść dla pieszych - zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach powiatu (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. "Utworzenie systemu oświetlenia przejść dla pieszych - zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach powiatu (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat złożył wniosek oraz otrzymał decyzję o dofinansowaniu projektu pn. "Utworzenie systemu oświetlenia przejść dla pieszych - zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach powiatu (...)". Projekt jest planowany do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i wpisuje się bezpośrednio w realizację działania 4.1. Odnawialne źródła energii, którego celem jest zwiększony poziom produkcji energii ze źródeł odnawialnych w poddziałanie 4.1.1. Odnawialne źródła energii - ZIT, co oznacza, że jest zgodny z założeniami Strategii ZIT Subregionu (...).

Realizacja projektu i zarządzanie jego produktami powierzone zostanie jednostce organizacyjnej Powiatu, bezpośrednio podlegającej JST - Powiatowemu Zarządowi Dróg. Główne założenia projektu to zwiększenie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych w powiecie - realizację celu głównego umożliwi zastosowanie OZE w budowie nowego oświetlenia najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych. Cele pośrednie w realizacji projektu to m.in.: uruchomienie oświetlenia przejść dla pieszych zasilanego OZE, zmniejszenie zapotrzebowania na energię pozyskiwaną z tradycyjnych źródeł, zmniejszenie niskiej emisji, obniżenie kosztów utrzymania oświetlenia konwencjonalnego, zastosowanie alternatywnych źródeł energii, poprawa stanu środowiska naturalnego w perspektywie długookresowej, częściowa realizacja założeń PGN gmin leżących w Powiecie oraz wzrost bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego. Ponadto celami niemierzalnymi wykonania projektu jest wzrost komfortu użytkowania dróg powiatowych oraz wzmocnienie wśród mieszkańców świadomości rozwiązywania przez Powiat problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska i ekologią.

Okres realizacji projektu 03.2017 r. - 07.2018 r.

Powiat zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych. Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura (oświetlenie przejść dla pieszych) nie będzie wykorzystywana dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) generującego po stronie Powiatu podatek należny. Nowo powstała infrastruktura będzie stanowić infrastrukturę publiczną. Nabycie towarów i usług związanych z wykonaniem projektu będzie dokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widnieć Powiat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. "Utworzenie systemu oświetlenia przejść dla pieszych - zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach powiatu (...)", planowany do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działania 4.1. Odnawialne źródła energii, poddziałanie 4.1.1. Odnawialne źródła energii - ZIT Subregionu (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, może on odliczyć podatek naliczony w całości lub w części przy zakupie towarów i usług. Jednakże realizując przedmiotową inwestycję dotyczącą projektu pn. "Utworzenie systemu oświetlenia przejść dla pieszych - zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach powiatu (...)", planowany do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 -2020, działania 4.1. Odnawialne źródła energii, poddziałanie 4.1.1. Odnawialne źródła energii - ZIT Subregionu, nie będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), Powiat wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych. Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura nie będzie przeznaczona i wykorzystywana do jakiejkolwiek czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz będzie stanowić infrastrukturę publiczną.

Powiat nie ma możliwości odliczenia poniesionego na etapie realizacji podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na projekt pn. "Utworzenie systemu oświetlenia przejść dla pieszych - zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach powiatu (...)". Powiat starając się o środki na ww. projekt występuje w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie - beneficjenta projektu. Realizatorem zadania, odbiorcą towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, będzie jednostka organizacyjna bezpośrednio podlegająca Powiatowi.

Nabycie towarów i usług związanych z wykonaniem projektu będzie dokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widnieć Powiat.

Główne założenia projektu to zwiększenie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych w powiecie - realizację celu głównego umożliwi zastosowanie OZE w budowie nowego oświetlenia najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych. Cele pośrednie w realizacji projektu to m.in.: uruchomienie oświetlenia przejść dla pieszych zasilanego OZE, zmniejszenie zapotrzebowania na energię pozyskiwaną z tradycyjnych źródeł, zmniejszenie niskiej emisji, obniżenie kosztów utrzymania oświetlenia konwencjonalnego, zastosowanie alternatywnych źródeł energii, poprawa stanu środowiska naturalnego w perspektywie długookresowej, częściowa realizacja założeń PGN gmin leżących w Powiecie oraz wzrost bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura (oświetlenie przejść dla pieszych) nie będzie wykorzystywana dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, generującego po stronie Powiatu podatek należny. Nowo powstała infrastruktura będzie stanowić infrastrukturę publiczną.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Utworzenie systemu oświetlenia przejść dla pieszych odbywa się w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując tę inwestycję będzie działał jako organ administracji publicznej i będzie mógł skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie będzie mógł być uznany za podatnika, gdyż zrealizuje on w tym zakresie zadania własne.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Powiat zrealizuje opisany projekt w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Powiat nie będzie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Podsumowując, Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych na potrzeby realizacji projektu

pn. "Utworzenie systemu oświetlenia przejść dla pieszych - zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach powiatu (...)". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Powiat nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl