0112-KDIL1-3.4012.542.2018.1.AP - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT poniesionego w ramach operacji pn. "Mural - betonowa książka".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.542.2018.1.AP Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT poniesionego w ramach operacji pn. "Mural - betonowa książka".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2018 r. (data wpływu 23 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT poniesionego w ramach operacji pn. "Mural - betonowa książka" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT poniesionego w ramach operacji pn. "Mural - betonowa książka".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zm.). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie prowadzi działalności odpłatnej oraz nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a co za tym idzie nie składa deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7).

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, nie figuruje w rejestrze przedsiębiorstw Krajowego Rejestru Sądowego.

Głównym źródłem przychodów są składki członkowskie. Celem Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej zwłaszcza w zakresie inicjowania, wspierania i pomocy w przedsięwzięciach edukacyjno-kulturalno-społecznych i oświatowych, w szczególności na rzecz dzieci i młodzieży, a także wspieranie dzieci i młodzieży oraz rodzin w trudnej sytuacji życiowej. Integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezrobociu i wykluczeniu społecznemu, wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym, które realizuje poprzez:

* prowadzenie szkoły, przedszkola na zasadach prawem przewidzianym;

* prowadzenie świetlicy dla dzieci i młodzieży;

* organizowanie wszelkich form edukacji dla mieszkańców;

* udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży w wyrównywaniu szans edukacyjnych;

* tworzenie lokalnych form stypendialnych;

* szeroko rozumianą działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, obyczajów i dóbr kultury;

* organizowanie akcji charytatywnych, festynów, koncertów, wystaw;

* promocja zdrowia i zdrowego stylu życia;

* popieranie i rozwijanie inicjatyw społecznych mieszkańców wsi, rozwoju infrastruktury wsi;

* podejmowanie działań prowadzących do realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznych;

* ochrona przyrody, krajobrazu;

* wspieranie rozwoju turystyki;

* wspieranie zasad zrównoważonego rozwoju i działań na rzecz ekologii.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 w zakresie grantów "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 dotyczący operacji "Mural - betonowa książka", a w dniu 25 lipca 2018 r. podpisano umowę z lokalną grupą działania na realizację operacji w zakresie rozwijania infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, co zwiększy atrakcyjność turystyczną i rekreacyjną na obszarze A. Wyżej wymieniona operacja "Mural - betonowa książka" będzie polegała na budowie betonowego muru na fundamencie, a następnie namalowaniu na nim czterech obrazów z wydarzeń, z okresu Powstania o łącznej powierzchni 31,5 m2, która powstanie w okresie lipiec - listopad budowa muru i malowanie obrazów na murze będą usługami wykonanymi przez odpowiednich wykonawców (profesjonalne firmy) w celu powstania operacji "Mural - betonowa książka".

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny w projekcie, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność co jest zaznaczone w podpisanej umowie (paragraf 2, ustęp 11). Brak stosownego dokumentu - interpretacji indywidualnej - z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako kosztu kwalifikowalnego.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT poniesionego w ramach realizacji poddziałania 19.2 w zakresie grantów "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014 2020 dotyczącego operacji pn. "Mural - betonowa książka" wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją wyżej wymienionej operacji, tj. "Mural - betonowa książka".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie prowadzi działalności odpłatnej oraz nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, co za tym idzie nie składa deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7). Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, nie figuruje w rejestrze przedsiębiorstw Krajowego Rejestru Sądowego. Głównym źródłem przychodów są składki członkowskie. Celem Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej zwłaszcza w zakresie inicjowania, wspierania i pomocy w przedsięwzięciach edukacyjno-kulturalno-społecznych i oświatowych, w szczególności na rzecz dzieci i młodzieży, także wspieranie dzieci i młodzieży oraz rodzin w trudnej sytuacji życiowej. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 w zakresie grantów "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014 2020 dotyczący operacji pn. "Mural - betonowa książka", a w dniu 25 lipca 2018 r. podpisano umowę z lokalną grupą działania na realizację operacji w zakresie rozwijania infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, co zwiększy atrakcyjność turystyczną i rekreacyjną na obszarze A. Wyżej wymieniona operacja pn. "Mural - betonowa książka" będzie polegała na budowie betonowego muru na fundamencie, a następnie namalowaniu na nim czterech obrazów z wydarzeń, z okresu Powstania. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty ww. operacji nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowej operacji.

W związku z realizacją ww. operacji Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie będzie miało możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT poniesionego w ramach realizacji poddziałania 19.2 w zakresie grantów "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 dotyczącego operacji pn. "Mural - betonowa książka" wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl