0112-KDIL1-3.4012.516.2017.1.IT - Ustalenie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Miejsce rekreacji i zabaw".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.516.2017.1.IT Ustalenie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Miejsce rekreacji i zabaw".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2017 r. (data wpływu 27 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Miejsce rekreacji i zabaw (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Miejsce rekreacji i zabaw (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, na realizację operacji w zakresie poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na realizację przedsięwzięcia pn. "Miejsce rekreacji i zabaw (...)". Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu nowych placów zabaw, doposażeniu istniejących oraz utworzeniu miejsc rekreacyjnych (siłowni zewnętrznych). Wnioskodawca inwestycję będzie realizował na terenie następujących sołectw: B. działka nr 8/2, G. działka nr 240, J. działka nr 39/4, M. działka nr 337 i 30/5, Ja. działka nr 257, K. działka nr 277, P. działka nr 73/9, R. działka nr 3/2, C. działka nr 273, D. działka nr 39/1, K. działka nr 260/9. W ramach inwestycji zostaną wykonane ogrodzenia placów zabaw, które to place zostaną wyposażone m.in. w: bujaki, huśtawki, karuzele, panele z tablicą do rysowania, stoły do ping ponga, stoły do szachów/chińczyka, piaskownice, zestawy zabawowe, ławeczki, regulaminy oraz siłownie zewnętrzne, które zostaną wyposażone w urządzenia takie jak: wyciąg górny, ławeczki, biegacz, orbitrek, rower, altana ogrodowa. Dzięki placom zabaw mniejsze dzieci zyskają miejsce, w którym będą mogły rozwijać swoje umiejętności społeczne i kreatywność oraz zaspokajać jedną ze swoich podstawowych potrzeb jaką jest zabawa. Dokumentacją umożliwiającą weryfikację wykonanych prac związanych z budową, modernizacją placów zabaw i siłowni zewnętrznych będzie film nakręcony przy użyciu dronu. Całość prac będzie także fotografowana przy użyciu specjalistycznego sprzętu, co na koniec będzie wspaniałą pamiątką po wszystkich zakończonych pracach. Obecność dorosłych w miejscach spotkań, którymi staną się siłownie zewnętrzne, będą swoistą odskocznią od trosk życia codziennego oraz zachętą do aktywnego wypoczynku. Place zabaw stanowią cześć bazy rekreacyjnej, która ulokowana na atrakcyjnym terenie sołectw Gminy Byczyna i świeżym powietrzu jest czymś w rodzaju swoistego bogactwa lokalnego, służącego całym pokoleniom społeczeństwa. Place zabaw poprawią estetykę sołectw oraz bezpieczeństwo korzystających z nich rodzin, co wpłynie na ożywienie istniejących i zbudowanie nowych więzi społecznych czyli integracje środowisk. Zrealizowanie powyższej operacji przyczyni się do poprawy jakości spędzania czasu wolnego i zaspokojenia potrzeb społecznych i kulturalnych. Spędzanie czasu wolnego przez rodziny na placach zabaw umocni więzi rodzinne.

Projekt nie będzie generował przychodów. Zakłada się, że place zabaw oraz siłownie zewnętrzne będą ogólnodostępne, udostępnione nieodpłatnie dla mieszkańców ww. miejscowości oraz osób przyjezdnych. Przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie planuje odliczyć podatku VAT, gdyż powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu. Planowany termin realizacji inwestycji to marzec 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zamierza on realizować zadanie inwestycyjne polegające na utworzeniu nowych placów zabaw, doposażeniu istniejących oraz utworzeniu miejsc rekreacyjnych (siłownie zewnętrzne) z udziałem środków unijnych. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna, udostępniana nieodpłatnie. Poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji potwierdzone zostaną fakturami zawierającymi VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, jednak pomimo to nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku naliczonego ani obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ wytworzona infrastruktura w ramach realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej. Wnioskodawca pozbawiony będzie prawa do odliczenia podatku naliczonego tak w czasie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu i przyjęciu wytworzonego obiektu do użytku, bowiem na żadnym z tych etapów nie wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Podsumowując Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia (odzyskania) podatku VAT, zawartego w fakturach potwierdzających ponoszenie wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na utworzeniu nowych placów zabaw, doposażeniu istniejących oraz utworzeniu miejsc rekreacyjnych (siłownie zewnętrzne), planowanej do współfinansowania ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Będzie realizował projekt pn. "Miejsce rekreacji i zabaw (...)" w zakresie poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach inwestycji zostaną wykonane ogrodzenia placów zabaw, które to place zostaną wyposażone m.in. w: bujaki, huśtawki, karuzele, panele z tablicą do rysowania, stoły do ping ponga, stoły do szachów/chińczyka, piaskownice, zestawy zabawowe, ławeczki, regulaminy oraz siłownie zewnętrzne, które zostaną wyposażone w urządzenia takie jak: wyciąg górny, ławeczki, biegacz, orbitrek, rower, altana ogrodowa. Projekt nie będzie generował przychodów. Zakłada się, że place zabaw oraz siłownie zewnętrzne będą ogólnodostępne, udostępnione nieodpłatnie dla mieszkańców określonych miejscowości oraz osób przyjezdnych. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu. Jak wskazał Wnioskodawca, wytworzona infrastruktura w ramach realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie pomimo tego, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (towarów lub usług) poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, ponieważ nabyte towary lub usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 rozporządzenia.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Miejsce rekreacji i zabaw (...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że wytworzona infrastruktura w ramach realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej. W przypadku zmiany tego elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl