0112-KDIL1-3.4012.493.2018.1.KB - Ustalenie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług w ramach realizacji projektu: warsztaty regionalno-kulturalne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.493.2018.1.KB Ustalenie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług w ramach realizacji projektu: warsztaty regionalno-kulturalne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2018 r. (data wpływu 31 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. (...) warsztaty regionalno-kulturalne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. (...) warsztaty regionalno-kulturalne.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna (dalej Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym, posiada NIP i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny od podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT.

Stowarzyszenie złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację projektu pn. (...) warsztaty regionalno-kulturalne. W ramach projektu planowana jest pomoc w wysokości 50 000,00 zł na realizację następujących zadań:

* zakup wyposażenia: stół roboczy nierdzewny z szafką i szufladami, patelnia elektryczna nierdzewna, garnek wysoki, patelnia głęboka, deska do jarzyn, komplet naczyń, kubek, karafka żaroodporna, cukiernica, sztućce komplet 24 elementowy, komplet 6 szklanek, komplet noży ceramicznych, stół, krzesło, lodówka, zlew nierdzewny 2-komorowy z szafką, zaparzacz do kawy i herbaty, namiot, robot kuchenny z miską, kuchnia gazowa 6-palnikowa z piekarnikiem, okap kuchenny ze stali nierdzewnej - wyposażenie niezbędne do zaplecza kuchennego i sprawnej realizacji projektu. Wnioskodawca planuje wykorzystać wyposażenie podczas warsztatów, a po zakończeniu projektu sprzęt będzie wykorzystywany przy organizacji bezpłatnych imprez dla mieszkańców, celem logistycznego dostarczenia przygotowanych dań dla uczestników imprez. Dalsza organizacja warsztatów i zajęć w okresie trwałości projektu zwiększy aktywność lokalnej społeczności, podniesie jego potencjał oraz zainicjuje dodatkowe zajęcia, które będą odbywały się w budynku OSP;

* zakup produktów spożywczych niezbędnych do przeprowadzenia warsztatów, zakup materiałów do dekoracji stołów niezbędnych do przeprowadzenia warsztatów - artykuły spożywcze oraz dekoracyjne niezbędne do przeprowadzenia warsztatów. Wnioskodawca planuje zakupywać produkty na bieżąco i zużyć je podczas realizacji projektu;

* wynagrodzenie instruktora - warsztaty kulinarne, wynagrodzenie instruktora - dekoracja stołu.

Realizacja projektu zaplanowana jest na 2018 rok.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Stowarzyszenie - zdarzenie przyszłe. Po zakończeniu realizacji projektu powstałe efekty pozostaną własnością Stowarzyszenia, nie zostaną przekazane innemu podmiotowi lub jednostce, nie będą odpłatnie wynajmowane. Realizacja operacji będzie zgodna z działalnością statutową Stowarzyszenia i nie ma charakteru zarobkowego. Efekty zrealizowanej operacji, o której mowa we wniosku będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W szczególności ww. efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych z opodatkowania VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwać prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabywaniu towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. (...) warsztaty regionalno-kulturalne współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie może ubiegać się o odliczenie i zwrot podatku VAT naliczonego przy nabywaniu towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. (...) warsztaty regionalno-kulturalne współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Ww. działanie nie będzie wykorzystywane przez Stowarzyszenie na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Realizacja projektu nie doprowadzi do tego, że Ochotnicza Straż Pożarna nabędzie status podatnika podatku VAT od towarów i usług. W związku z powyższym nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie będzie mogła również odzyskać (otrzymać zwrot) naliczonego podatku wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych. Stowarzyszenie nie będzie miało również obowiązku składania deklaracji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl art. 15 ustawy, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny oraz nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację projektu pn. (...) warsztaty regionalno-kulturalne. W ramach projektu planowana jest pomoc w wysokości 50 000,00 zł na realizację następujących zadań:

* zakup wyposażenia: stół roboczy nierdzewny z szafką i szufladami, patelnia elektryczna nierdzewna, garnek wysoki, patelnia głęboka, deska do jarzyn, komplet naczyń, kubek, karafka żaroodporna, cukiernica, sztućce komplet 24 elementowy, komplet 6 szklanek, komplet noży ceramicznych, stół, krzesło, lodówka, zlew nierdzewny 2-komorowy z szafką, zaparzacz do kawy i herbaty, namiot, robot kuchenny z miską, kuchnia gazowa 6-palnikowa z piekarnikiem, okap kuchenny ze stali nierdzewnej - wyposażenie niezbędne do zaplecza kuchennego i sprawnej realizacji projektu. Stowarzyszenie planuje wykorzystać wyposażenie podczas warsztatów, a po zakończeniu projektu sprzęt będzie wykorzystywany przy organizacji bezpłatnych imprez dla mieszkańców, celem logistycznego dostarczenia przygotowanych dań dla uczestników imprez. Dalsza organizacja warsztatów i zajęć w okresie trwałości projektu zwiększy aktywność lokalnej społeczności, podniesie jego potencjał oraz zainicjuje dodatkowe zajęcia które będą odbywały się w budynku OSP;

* zakup produktów spożywczych niezbędnych do przeprowadzenia warsztatów, zakup materiałów do dekoracji stołów niezbędnych do przeprowadzenia warsztatów - artykuły spożywcze oraz dekoracyjne niezbędne do przeprowadzenia warsztatów. Stowarzyszenie planuje zakupywać produkty na bieżąco i zużyć je podczas realizacji projektu;

* wynagrodzenie instruktora-warsztaty kulinarne, wynagrodzenie instruktora-dekoracja stołu.

Realizacja projektu zaplanowana jest na 2018 rok. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Stowarzyszenie. Po zakończeniu realizacji projektu powstałe efekty pozostaną własnością Stowarzyszenia, nie zostaną przekazane innemu podmiotowi lub jednostce, nie będą odpłatnie wynajmowane. Realizacja operacji będzie zgodna z działalnością statutową stowarzyszenia i nie ma charakteru zarobkowego. Efekty zrealizowanej operacji, o której mowa we wniosku będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W szczególności ww. efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych z opodatkowania VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i/lub usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związanego z realizacją ww. projektu.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie będzie mało możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabywaniu towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. (...) warsztaty regionalno-kulturalne współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl