0112-KDIL1-3.4012.492.2018.1.AP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.492.2018.1.AP Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2018 r. (data wpływu 30 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego (...)", na który uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś 6 Kultura i dziedzictwo, Działanie 6.2 Dziedzictwo naturalne, poddziałanie 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów. Wysokość dofinansowania wynosi 80,90%.

Okres realizacji zadania:

* data rozpoczęcia realizacji projektu - 12 lipca 2017 r.

* data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu - 8 października 2018 r.

* data finansowego zakończenia realizacji projektu - 9 września 2019 r.

Wnioskodawca zamierza wybudować rekreacyjny pomost pływający w kształcie litery "L" z platformą wypoczynkową, w miejscu połączenia ramion litery L oraz pomost cumowniczy. Część prostopadła do brzegu ma mieć długość 26 m i szerokość 3,10 m, część równoległa: długość 15,90 m i szerokość 2,50 m, platforma rekreacyjna o wymiarach 6,15 x 7,20 m, pomost cumowniczy 2,05 x 11,70 m z ośmioma miejscami cumowniczymi. Inwestycja ma być zlokalizowana na istniejącej działce plaży pomiędzy jeziorem A a Ax.

Celem projektu jest utrzymanie przewagi konkurencyjnej Wnioskodawcy nad innymi gminami w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego, a także wzrost dostępu do terenów wykorzystywanych na cele turystyczno-rekreacyjne.

Realizacja przedmiotowej inwestycji pozwoli na wyeliminowanie następujących problemów:

1. Ograniczony dostęp do terenów wykorzystywanych na cele turystyczno-rekreacyjne.

2. Brak dostępu do infrastruktury turystycznej o wysokim standardzie.

3. Niewykorzystanie potencjału atrakcyjnych miejsc z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego.

4. Zbyt mała różnorodność oferty turystycznej gminy.

5. Krótki sezon turystyczny.

Projekt ma służyć mieszkańcom gminy jak również turystom. Korzystanie z wybudowanej infrastruktury będzie nieodpłatne.

Inwestorem w przedmiotowym przedsięwzięciu jest Wnioskodawca, który będzie właścicielem powstałego w wyniku inwestycji majątku. W imieniu Wnioskodawcy, powstałym majątkiem zarządzać będzie Wójt. Faktury VAT wystawiane będą na Wnioskodawcę, nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez niego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego (...)", nie ma on prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących budowę przedmiotowego pomostu rekreacyjnego.

Realizując powyższą inwestycję, Wnioskodawca działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dlatego też dla tej czynności nie jest podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie może odzyskać podatku stosując art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki nie służą jego czynnościom opodatkowanym. Wydatki zostały poniesione w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę jego zadań własnych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W wyżej opisanym przypadku wymienione warunki nie zostały spełnione, w związku z czym Wnioskodawca nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących realizację tej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego (...)", na który uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś 6 Kultura i dziedzictwo, Działanie 6.2 Dziedzictwo naturalne, poddziałanie 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów. Wnioskodawca zamierza wybudować rekreacyjny pomost pływający w kształcie litery "L" z platformą wypoczynkową, w miejscu połączenia ramion litery L oraz pomost cumowniczy. Inwestycja ma być zlokalizowana na istniejącej działce plaży pomiędzy jeziorem A a Ax.

Celem projektu jest utrzymanie przewagi konkurencyjnej Wnioskodawcy nad innymi gminami w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego, a także wzrost dostępu do terenów wykorzystywanych na cele turystyczno-rekreacyjne.

Realizacja przedmiotowej inwestycji pozwoli na wyeliminowanie następujących problemów:

1. Ograniczony dostęp do terenów wykorzystywanych na cele turystyczno-rekreacyjne.

2. Brak dostępu do infrastruktury turystycznej o wysokim standardzie.

3. Niewykorzystanie potencjału atrakcyjnych miejsc z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego.

4. Zbyt mała różnorodność oferty turystycznej gminy.

5. Krótki sezon turystyczny.

Projekt ma służyć mieszkańcom gminy jak również turystom. Korzystanie z wybudowanej infrastruktury będzie nieodpłatne. Inwestorem w przedmiotowym przedsięwzięciu jest Wnioskodawca, który będzie właścicielem powstałego w wyniku inwestycji majątku. W imieniu Wnioskodawcy, powstałym majątkiem zarządzać będzie Wójt. Faktury VAT wystawiane będą na Wnioskodawcę, nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez niego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja ww. projektu odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca wykonując to zadanie będzie działał jako organ administracji publicznej i korzystał ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Wnioskodawca bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż będzie on realizował w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "Budowa pomostu rekreacyjnego (...)". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl