0112-KDIL1-3.4012.432.2023.2.KK - Uznanie srebrnych i platynowych monet bulionowych za przedmioty kolekcjonerskie oraz możliwości zastosowania dla ich sprzedaży szczególnej procedury VAT-marża

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.432.2023.2.KK Uznanie srebrnych i platynowych monet bulionowych za przedmioty kolekcjonerskie oraz możliwości zastosowania dla ich sprzedaży szczególnej procedury VAT-marża

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania srebrnych i platynowych monet bulionowych za przedmioty kolekcjonerskie i możliwości zastosowania dla ich sprzedaży szczególnej procedury VAT-marża. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 17 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Głównym przedmiotem działalności "A" (dalej jako Spółka lub Wnioskodawca), jest import złota, srebra oraz platyny w formie inwestycyjnej (sztabki, monety) oraz walorach kolekcjonerskich (dalej jako towary) w celu ich dalszej odprzedaży. Sporą część towarów Wnioskodawca importuje spoza UE.

W ofercie Spółki znaleźć można m.in. srebrne i platynowe monety bulionowe.

Pierwszy typ monet stanowią srebrne monety bulionowe posiadające nominał i tym samym to monety stanowiące prawny środek płatniczy w kraju emitenta. Wykonane z próby srebra 0,999. Wobec tego, że monety zawierają dość znaczną część srebra, wartość rynkowa tych monet znacznie przewyższa ich wartość nominalną.

Przykładem takiej monety bulionowej jest (...).

Drugi typ monety to monety bulionowe wykonane z platyny próby 0,995 i również legalnym środkiem płatniczym w kraju emitenta. Przykładem takiej platynowej monety jest platynowa moneta (...).

Platyna inwestycyjna to sposób na lokowanie oszczędności. Wartość rynkowa monet - zarówno srebrnych jak i platynowych na rynku pierwotnym jak i na rynku wtórnym znacząco przewyższa ich wartość nominalną.

Cena srebrnych monet bulionowych zależna jest w głównej mierze od tzw. kursu spot srebra, czyli ceny za 1 uncję trojańską srebra na profesjonalnych rynkach kruszców. Analogicznie jest w przypadku platynowych monet, gdzie ich wartość uzależniona jest od kursu tego surowca na rynkach.

Dodatkowym czynnikiem wpływającym na cenę monet bulionowych koszty produkcji, w zależności od zastosowanej technologii, koszty pracy czy nakładów marketingowych. Na rynku srebrnych monet bulionowych znaczenie mają także siły popytu i podaży, które determinują ceny produktów z poszczególnych mennic.

Rosnący popyt na srebro i platynę powoduje często niemożliwość jego zaspokojenia w 100%, a w konsekwencji wzrost cen produkowanych monet. Jednocześnie, ceny monet kształtować się mogą istotnie powyżej wartości samego srebra czy platyny, co podyktowane jest w głównej mierze wielkością popytu przy ograniczonej podaży, świadcząc o walorach kolekcjonerskich i numizmatycznych monet.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

1. Na pytanie Organu: "Czy jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?",

wskazali Państwo: "Tak, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług".

2. Na pytanie Organu: "Jaka jest klasyfikacja według Nomenklatury Scalonej (CN) dla monet których dotyczy wniosek?",

wskazali Państwo: "CN 9705 39 00 00".

3. Na pytanie Organu: "Czy srebrne i platynowe monety bulionowe, o których mowa we wniosku, zostały przez Państwa nabyte od podmiotów, o których mowa w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. od:

a)

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

b)

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

c)

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

d)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

e)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach?",

wskazali Państwo: "Monety, które Wnioskodawca importuje, są najczęściej importowane od firm zarejestrowanych w USA i Hong Kongu. Są to więc osoby prawne, ale zarejestrowane w krajach, gdzie nie ma typowego podatku od towarów i usług. Srebrne i platynowe monety bulionowe, o których mowa we wniosku, zostały nabyte właśnie od takiego podmiotu, z siedzibą zarówno w USA jak i Hong Kongu. Zatem Wnioskodawca nabywa monety od podmiotów z art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług".

4. Na pytanie Organu: "Czy srebrne i platynowe monety, o których mowa we wniosku mają wartość numizmatyczną?",

wskazali Państwo: "Tak, mają wartość numizmatyczną".

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 października 2023 r.)

1. Czy srebrne monety bulionowe, stanowiące legalny środek płatniczy w kraju emitenta, mogą być uznane za przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i w rezultacie Wnioskodawca jest uprawniony w przypadku dostawy tych towarów uprzednio importowanych przyjąć za podstawę opodatkowania podatkiem marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku?

2. Czy platynowe monety bulionowe, stanowiące legalny środek płatniczy w kraju emitenta, mogą być uznane za przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i w rezultacie Wnioskodawca jest uprawniony w przypadku dostawy tych towarów uprzednio importowanych przyjąć za podstawę opodatkowania podatkiem marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 17 października 2023 r.)

Wnioskodawca uznaje zarówno srebrne jak i platynowe monety stanowiące legalny środek płatniczy w kraju emitenta za przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług (dalej u.p.t.u.) i tym samym Wnioskodawca ma prawo zastosować szczególną procedurę opodatkowania, o której mowa w art. 120 ust. 11 u.p.t.u. przy dostawie srebrnych monet bulionowych uprzednio importowanych.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b u.p.t.u., przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 u.p.t.u.

Jak wynika z przywołanego art. 43 ust. 1 pkt 7 u.p.t.u., za przedmioty kolekcjonerskie uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub, które mają wartość numizmatyczną. Treść przepisu wskazuje więc, że moneta jest przedmiotem kolekcjonerskim nawet, gdy jest prawnym środkiem płatniczym, ale nie używanym "zwykle" lub gdy posiada wartość numizmatyczną.

W konsekwencji, ustalając, czy będące wprawdzie prawnym środkiem płatniczym monety srebrne i platynowe będące przedmiotem wniosku stanowią przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 u.p.t.u. ocenić należy, czy monety te nie zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub czy mają one wartość numizmatyczną (CN 9705). Zaistnienie jednej z dwóch przesłanek spowoduje, że dana moneta uznana być powinna za przedmiot kolekcjonerski w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 7 u.p.t.u. i w konsekwencji jako przedmiot kolekcjonerski na potrzeby stosowania art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b u.p.t.u.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje, jakie warunki powinny być spełnione, by uznać, że dana moneta jest zwykle używana, brak jest również ustawowych definicji pojęć "zwykle" oraz "numizmatyczny". W efekcie, interpretując analizowany przepis należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN znajdującym się na stronie internetowej www.sjp.pwn.pl "zwykle" oznacza "najczęściej, przeważnie", zaś "numizmat" to "dawna moneta lub medal mające wartość zabytkową".

Należy zatem przyjąć, że srebrna moneta i platynowa moneta będąca środkiem płatniczym może być uznana za przedmiot kolekcjonerski, w sytuacji w której przeważnie, na ogół, w normalnych sytuacjach nie jest używana jako środek płatniczy.

W komentarzu do Ustawy VAT podkreśla się, że "Przedmiotami kolekcjonerskimi będą nie tylko monety i banknoty niebędące aktualnymi środkami płatniczymi. Za przedmioty kolekcjonerskie mogą być uznane także takie monety i waluty, które w danym momencie środkami płatniczymi, lecz nie zwykle używane w tym celu. Będzie to przede wszystkim dotyczyło walut innych (zwłaszcza egzotycznych) państw, a także różnego rodzaju monet okazowych, odmiennych od tych będących przede wszystkim w obiegu. Ich wartość kolekcjonerska - jako przedmiotu, a nie środka płatniczego - jest zazwyczaj znacznie wyższa od ich wartości nominalnej". (A. Bartosiewicz (w:) VAT. Komentarz, wyd. XVI, Warszawa 2022 r., art. 120).

W świetle powyższego w ocenie Wnioskodawcy, za monetę, która jest pełnoprawnym środkiem płatniczym, ale nie jest zwykle używana jako środek płatniczy ze względu na jej wartość wyższą niż nominalna, uznać należy monetę, która posiada cechy pieniądza obiegowego, jednakże z uwagi na zaistnienie określonych zdarzeń (np. z uwagi na wartość użytego do jej produkcji kruszcu znacznie przewyższającą jej wartość nominalną), nie występuje ona zazwyczaj w roli środka płatniczego (wartość kolekcjonerska przewyższa wartość nominalną, czyniąc dokonywanie przy jej użyciu płatności nieopłacalnym).

Oba typy monet, warte znacznie więcej w obiegu niż ich wartość nominalna. Oba typy monet istotne dla kolekcjonerów i w rezultacie biorąc pod uwagę wszystkie wskazane powyżej czynniki, powinny zostać uznane za przedmiot kolekcjonerski w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b u.p.t.u. Pomimo tego, że posiadają one cechy pieniądza obiegowego (mają status pełnoprawnego środka płatniczego), to jednak, ze względu na inne czynniki - głównie wartość kruszcu znacznie przekraczającą wartość nominalną - nie one bowiem zwykle używane jako prawny środek płatniczy.

W myśl art. 120 ust. 4 u.p.t.u., w przypadku podatnika dokonującego dostawy przedmiotów kolekcjonerskich nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zauważyć należy, że zastosowanie procedury szczególnej VAT-marża w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b u.p.t.u., uzależnione jest, jak wynika z art. 120 ust. 10 oraz ust. 11 u.p.t.u., od statusu dostawcy tychże przedmiotów oraz procedury, w jakiej dokonano ich dostawy.

Stosownie do art. 120 ust. 10 u.p.t.u., przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jednocześnie, na podstawie art. 120 ust. 11 u.p.t.u., przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy:

1)

dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5;

2)

dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;

3)

dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7%.

Zgodnie natomiast z art. 120 ust. 12 u.p.t.u., w przypadku dostawy towarów, o których mowa w art. 120 ust. 11 pkt 1 u.p.t.u., tj. dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych, przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4, kwotę nabycia przedmiotu powiększa się o należny podatek z tytułu importu tego przedmiotu.

W myśl natomiast art. 120 ust. 13 u.p.t.u., przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie. Przytoczony przepis wyznacza więc warunek zastosowania szczególnej procedury marży dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich w przypadku ich importu.

Wnioskodawca dokonuje dostaw srebrnych i platynowych monet bulionowych uprzednio importowanych, zatem, w przedstawionych we wniosku okolicznościach, spełniony będzie warunek wymieniony w art. 120 ust. 11 pkt 1 u.p.t.u. - Wnioskodawca dokonuje dostawy przedmiotów kolekcjonerskich uprzednio przez niego importowanych.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy Wnioskodawca, zgodnie z art. 120 ust. 13 u.p.t.u., zawiadomi na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy, to wypełniony zostanie warunek dotyczący statusu dostawcy i procedury nabycia będących przedmiotem obrotu monet, o którym mowa w art. 120 ust. 11 pkt 1 u.p.t.u.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo zastosować przewidzianą w art. 120 ust. 4 u.p.t.u. szczególną procedurę opodatkowania (tzw. procedurę VAT-marża) przy dostawie uprzednio importowanych przez niego w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, srebrnych i platynowych monet bulionowych: stanowiących w jego ocenie przedmioty kolekcjonerskie na potrzeby stosowania analizowanych przepisów.

Podstawą opodatkowania będzie w tym przypadku marża stanowiąca co do zasady różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przy obliczaniu marży, kwota nabycia powiększona jednakże będzie o należny podatek z tytułu importu, obliczony wg stawki VAT wynoszącej 8%. Natomiast dostawa będących przedmiotem niniejszego wniosku srebrnych i platynowych monet bulionowych opodatkowana będzie podstawową stawką podatku VAT wynoszącą 23%.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, srebrne i platynowe monety bulionowe (pytanie nr 1 i 2) stanowią przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, wymienione w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy i dostawa tych monet będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury VAT-marża, na podstawie art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w przypadku ich nabycia w ramach importu, po spełnieniu przez Wnioskodawcę warunku, o którym mowa w art. 120 ust. 13 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W świetle przepisu art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy:

Przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:

Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 5 ustawy:

Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jak stanowi art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5.

Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

W myśl art. 120 ust. 12 ustawy:

W przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Na podstawie art. 120 ust. 13 ustawy:

Przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

W myśl natomiast art. 120 ust. 14 ustawy:

Podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów.

Stosownie do art. 120 ust. 17 pkt 1 ustawy:

W zakresie, w jakim podatnik dokonuje dostaw towarów opodatkowanych zgodnie z ust. 4 i 5, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez tego podatnika dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków przez niego importowanych.

Jak wynika ponadto z art. 120 ust. 18 ustawy:

Przepisu ust. 17 nie stosuje się w sytuacji, gdy dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem na zasadach innych niż określone w ust. 4 i 5.

Zgodnie z art. 120 ust. 19 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, jest import złota, srebra oraz platyny w formie inwestycyjnej (sztabki, monety) oraz walorach kolekcjonerskich (dalej jako towary) w celu ich dalszej odprzedaży. Sporą część towarów Wnioskodawca importuje spoza UE.

W ofercie Wnioskodawcy znaleźć można m.in. srebrne i platynowe monety bulionowe.

Pierwszy typ monet stanowią srebrne monety bulionowe posiadające nominał i tym samym to monety stanowiące prawny środek płatniczy w kraju emitenta. Wykonane z próby srebra 0,999. Wobec tego, że monety zawierają dość znaczną część srebra, wartość rynkowa tych monet znacznie przewyższa ich wartość nominalną.

Drugi typ monety to monety bulionowe wykonane z platyny próby 0,995 i również legalnym środkiem płatniczym w kraju emitenta.

Platyna inwestycyjna to sposób na lokowanie oszczędności. Wartość rynkowa monet - zarówno srebrnych jak i platynowych na rynku pierwotnym jak i na rynku wtórnym znacząco przewyższa ich wartość nominalną.

Cena srebrnych monet bulionowych zależna jest w głównej mierze od tzw. kursu spot srebra, czyli ceny za 1 uncję trojańską srebra na profesjonalnych rynkach kruszców. Analogicznie jest w przypadku platynowych monet, gdzie ich wartość uzależniona jest od kursu tego surowca na rynkach.

Dodatkowym czynnikiem wpływającym na cenę monet bulionowych koszty produkcji, w zależności od zastosowanej technologii, koszty pracy czy nakładów marketingowych. Na rynku srebrnych monet bulionowych znaczenie mają także siły popytu i podaży, które determinują ceny produktów z poszczególnych mennic.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Klasyfikacja według Nomenklatury Scalonej (CN) dla monet których dotyczy wniosek to CN 9705 39 00 00.

Monety, które Wnioskodawca importuje, są najczęściej importowane od firm zarejestrowanych w USA i Hong Kongu. Są to więc osoby prawne, ale zarejestrowane w krajach, gdzie nie ma typowego podatku od towarów i usług. Srebrne i platynowe monety bulionowe, o których mowa we wniosku, zostały nabyte właśnie od takiego podmiotu, z siedzibą zarówno w USA jak i Hong Kongu. Zatem Wnioskodawca nabywa monety od podmiotów z art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. opisane monety mają wartość numizmatyczną.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy srebrne i platynowe monety bulionowe, stanowiące legalny środek płatniczy w kraju emitenta, mogą być uznane za przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i w rezultacie Wnioskodawca jest uprawniony w przypadku dostawy tych towarów uprzednio importowanych przyjąć za podstawę opodatkowania podatkiem VAT marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Odpowiadając na Państwa wątpliwości, należy wskazać na ww. art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, zgodnie z którym przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się m.in. przedmioty kolekcjonerskie o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, transakcje dotyczące m.in. monet ze złota, srebra lub innego metalu są wyłączone ze zwolnienia w dwóch przypadkach:

- gdy monety te nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub

- gdy monety mają wartość numizmatyczną.

Należy zauważyć, że ustawodawca posługuje się pojęciami, "nie są zwykle używane jako środek płatniczy" lub "wartość numizmatyczna".

W związku z tym, że w ustawie brak jest definicji słowa "zwykle" oraz "numizmatyczny" należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN znajdującym się na stronie internetowej www.sjp.pwn.pl "zwykle" oznacza "najczęściej", "przeważnie", zaś "numizmat" to "dawna moneta lub medal mające wartość zabytkową".

W związku z powyższym stwierdzić należy, że srebrne i platynowe monety bulionowe, będące przedmiotem wniosku, są monetami, które posiadają wprawdzie cechy pieniądza obiegowego, jednak nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy, ponieważ ich wartość rynkowa przewyższa znacznie ich wartość nominalną, jednocześnie posiadają one wartość numizmatyczną.

W konsekwencji należy uznać, że monety te, dla celów stosowania procedury marży, są uznawane za przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy. Wynika to z odniesienia się ustawodawcy w tym przepisie do art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Przechodząc do Państwa wątpliwości co do możliwości zastosowania procedury marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy (tzw. procedura VAT-marża), należy zauważyć, że zastosowanie procedury szczególnej w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmiotów kolekcjonerskich, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, uzależnione jest od sposobu nabycia tych przedmiotów, statusu dostawcy tego towaru oraz procedury, w jakiej dokonano jego dostawy. W przypadku dostawy przedmiotów kolekcjonerskich, będących przedmiotem wniosku, które zostały uprzednio przez Państwa zaimportowane, możliwość stosowania szczególnej procedury VAT-marża wynika z cytowanego powyżej art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy. Przy czym kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania szczególnej procedury marży dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich (srebrnych i platynowych monet bulionowych) w przypadku ich importu - jest dokonanie przez Państwa zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy przed dokonaniem dostawy.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy przed dokonaniem przez Państwa dostawy ww. monet zawiadomią Państwo na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania, zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, to mogą Państwo skorzystać ze szczególnej procedury VAT-marża.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że srebrne i platynowe monety bulionowe, stanowiące legalny środek płatniczy w kraju emitenta, mogą być uznane za przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i w rezultacie Wnioskodawca jest uprawniony w przypadku dostawy tych towarów uprzednio importowanych przyjąć za podstawę opodatkowania podatkiem marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl