0112-KDIL1-3.4012.422.2018.1.KB - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Usunięcie i unieszkodliwienie azbestu wraz z termomodernizacją budynków Spółdzielni Mieszkaniowej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.422.2018.1.KB Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Usunięcie i unieszkodliwienie azbestu wraz z termomodernizacją budynków Spółdzielni Mieszkaniowej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2018 r. (data wpływu 27 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w odniesieniu do planowanego zadania pn. "Usunięcie i unieszkodliwienie azbestu wraz z termomodernizacją budynków Spółdzielni Mieszkaniowej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w odniesieniu do planowanego zadania pn. "Usunięcie i unieszkodliwienie azbestu wraz z termomodernizacją budynków Spółdzielni Mieszkaniowej (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów, dla działania: 5.2. Gospodarka odpadami, dla podziałania: 5.2.2. Gospodarka odpadami RIT. Wniosek dotyczy projektu pod nazwą: "Usunięcie i unieszkodliwienie azbestu wraz z termomodernizacją budynków Spółdzielni Mieszkaniowej (...)".

Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO, tj. Urzędu Marszałkowskiego, Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego załącznikiem do wniosku ma być interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług VAT. Ponieważ Spółdzielnia jako Wnioskodawca chcąc zaliczyć koszty podatku VAT realizowanego zadania do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Spółdzielnię odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizacji zadania, ani po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Spółdzielnia może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację zadania jako wydatek kwalifikowany projektu.

Przedmiotem projektu jest usunięcie i utylizacja płyt azbestowo-cementowych wraz z dotychczasowym ociepleniem (wełna mineralna) i rusztem drewnianym pionowym i poziomym, ich spakowanie oraz wywiezienie i unieszkodliwienie na wyznaczonym składowisku, a następnie zastąpienie materiałów azbestowych dociepleniem nieszkodliwym dla zdrowia ludzi. Projekt obejmuje przeprowadzenie prac na dwóch wielorodzinnych budynkach mieszkalnych Spółdzielni zlokalizowanych przy ul. (...).

Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w budynkach mieszkalnych. Spółdzielnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 68.32, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Spółdzielnię. Nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług VAT.

Spółdzielnia realizując projekt będzie realizowała zadanie związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych swoich członków objętych gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizacją zadania. Spółdzielnia nie będzie mogła więc odzyskać w całości, ani w części podatku VAT poniesionego na realizację zadania zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanego zadania Spółdzielnia będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym zadaniem nie będzie miał on możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości, ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na realizację zadania, jak i po jego zakończeniu, ponieważ realizacja przedsięwzięcia będzie w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i objęta jest gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a Spółdzielnia nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem zrealizowanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów, dla działania: 5.2. Gospodarka odpadami, dla podziałania: 5.2.2. Gospodarka odpadami RIT. Wniosek dotyczy projektu pod nazwą: "Usunięcie i unieszkodliwienie azbestu wraz z termomodernizacją budynków Spółdzielni Mieszkaniowej (...)".

Przedmiotem projektu jest usunięcie i utylizacja płyt azbestowo-cementowych wraz z dotychczasowym ociepleniem (wełna mineralna) i rusztem drewnianym pionowym i poziomym, ich spakowanie oraz wywiezienie i unieszkodliwienie na wyznaczonym składowisku, a następnie zastąpienie materiałów azbestowych dociepleniem nieszkodliwym dla zdrowia ludzi. Projekt obejmuje przeprowadzenie prac na dwóch wielorodzinnych budynkach mieszkalnych Spółdzielni zlokalizowanych przy ul. (...).

Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w budynkach mieszkalnych. Spółdzielnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 68.32, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Spółdzielnię. Nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Spółdzielnia realizując projekt będzie realizowała zadanie związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych swoich członków objętych gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizacją zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Zatem Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowy zakup towarów i usług, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami Spółdzielnia nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Spółdzielnia nie spełnia tych warunków, nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w odniesieniu do planowanego zadania pn. "Usunięcie i unieszkodliwienie azbestu wraz z termomodernizacją budynków Spółdzielni Mieszkaniowej (...)" Spółdzielnia nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl