0112-KDIL1-3.4012.42.2019.2.KB - Ustalenie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.42.2019.2.KB Ustalenie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pod nazwą " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pod nazwą " (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.) o dokument, z którego wynika prawo do reprezentowania Wnioskodawcy przez osobę podpisaną na wniosku oraz identyfikator podatkowy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją społeczną działającą w środowisku wiejskim, posiada status stowarzyszenia zwykłego, które jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych w rozumieniu przepisów o stowarzyszeniach.

Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego za pośrednictwem lokalnej grupy działania (...) wniosek o dofinansowanie projektu pn. " (...)" w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020. Wszystkie faktury będą przedstawiane do refundacji.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT. Nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

Nabyte towary i usługi nie będą służyły do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie osiągnie żadnych zysków i przychodów, nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Powyższa interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków. Faktury VAT dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wystawione na Wnioskodawcę.

W ramach projektu planuje się organizację widowiska plenerowego, tj. pokazy i warsztaty walki bronią białą, pokazy tańca i strojów dawnych, koncert kapeli ludowej, zabawy i konkursy dla dorosłych, dzieci i rodzin, biesiadne karaoke, wynajem telebimu ledowego, wynajem sceny wraz z oświetleniem i nagłośnieniem oraz obsługą techniczną sceny, przygotowanie stoiska degustacyjnego, tj. zakup produktów spożywczych i przygotowanie potraw przez doświadczoną kucharkę, wynajem zespołu coverowego, zakup gadżetów promocyjnych z tytułem i logo projektu, tj. zakup łopatek kuchennych plastikowych - 100 szt., otwieraczy plastikowych - 100 szt., toreb bawełnianych - 150 szt., długopisów metalowych - 100 szt., zakup nagród rzeczowych do konkursów kulinarnych, tj. tosterów w ilości 5 szt., parowarów w ilości 5 szt., blenderów w ilości 5 szt., gofrownica w ilości 5 szt., oraz wydanie publikacji kulinarnej zawierającej przepisy i zdjęcia potraw w ilości 1000 szt.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pod nazwą " (...)" w ramach poddziałania 19.2 wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizując operację pod nazwą " (...)" nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu VAT.

Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca nadmienia, iż nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów (zwolnienie przedmiotowe na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174).

Nabyte towary i usługi nie będą służyły do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów oraz nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją społeczną działającą w środowisku wiejskim, posiada status stowarzyszenia zwykłego, które jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych w rozumieniu przepisów o stowarzyszeniach.

Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego za pośrednictwem lokalnej grupy działania (...) wniosek o dofinansowanie projektu pn. " (...)" w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT. Nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Nabyte towary i usługi nie będą służyły do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie osiągnie żadnych zysków i przychodów, nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach projektu planuje się organizację widowiska plenerowego, tj. pokazy i warsztaty walki bronią białą, pokazy tańca i strojów dawnych, koncert kapeli ludowej, zabawy i konkursy dla dorosłych, dzieci i rodzin, biesiadne karaoke, wynajem telebimu ledowego, wynajem sceny wraz z oświetleniem i nagłośnieniem oraz obsługą techniczną sceny, przygotowanie stoiska degustacyjnego, tj. zakup produktów spożywczych i przygotowanie potraw przez doświadczoną kucharkę, wynajem zespołu coverowego, zakup gadżetów promocyjnych z tytułem i logo projektu, tj. zakup łopatek kuchennych plastikowych - 100 szt., otwieraczy plastikowych - 100 szt., toreb bawełnianych - 150 szt., długopisów metalowych - 100 szt., zakup nagród rzeczowych do konkursów kulinarnych, tj. tosterów w ilości 5 szt., parowarów w ilości 5 szt., blenderów w ilości 5 szt., gofrownica w ilości 5 szt., oraz wydanie publikacji kulinarnej zawierającej przepisy i zdjęcia potraw w ilości 1000 szt.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją opisanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania.

W związku z realizacją przedmiotowego zadania, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pod nazwą " (...)" w ramach poddziałania 19.2 wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl