0112-KDIL1-3.4012.338.2021.2.JK - Zwolnienie limitowe z VAT - kursy złotnictwa

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.338.2021.2.JK Zwolnienie limitowe z VAT - kursy złotnictwa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 lipca 2021 r. (data wpływu 23 lipca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 10 września 2021 r. (data wpływu 10 września 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Przedmiotowy wniosek uzupełniono 10 września 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są pozaszkolne formy działalności artystycznej poprzez prowadzenie kursów złotnictwa, oraz wyrób i sprzedaż wyrobów jubilerskich zarówno z wykorzystaniem metali oraz kamieni szlachetnych (m.in. złoto, srebro).

W związku ze świadczeniem usług jubilerskich, wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, oraz sprzedażą wykonanych wyrobów jubilerskich, które są wymienione w załączniku nr 12 do ustawy o VAT, Wnioskodawca jest zarejestrowany do VAT jako czynny podatnik od 13 czerwca 2013 r.

W ramach prowadzonych kursów złotnictwa kursanci wykonują wyroby jubilerskie z wykorzystaniem metali szlachetnych jak również kamieni szlachetnych. Kursant ma prawo wykupić wykonane przez siebie przedmioty (wraz z osobistymi i majątkowymi prawami autorskimi) w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia po cenie zakupu surowca. W przeciwnym wypadku niewykupione wyroby przechodzą na własność szkoły i szkoła może wykorzystywać przedmioty na wszelkich polach eksploatacji (szczególnie jeśli chodzi o wystawy i prezentacje). Wnioskodawca planuje zaprzestanie świadczenia usług jubilerskich oraz sprzedaży wykonanych przez siebie wyrobów. Utrzymana zaś zostanie działalność w ramach szkoły złotnictwa, w której to kursanci będą nadal wykonywali w ramach szkoleń wyroby z wykorzystaniem metali oraz kamieni szlachetnych, zaś po ukończeniu kursu będą mogli rzeczone przedmioty wykupić.

W piśmie z 10 września 2021 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Wnioskodawca na zadane pytania udzielił poniższych odpowiedzi:

1. Czy wartość dokonanej przez Panią sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł?

W 2020 r. łączna sprzedaż netto (bez VAT) wyniosła 163 808,85 zł.

2. Na co zawarta będzie umowa pomiędzy Panią a kursantem?

Umowa dotyczy usługi szkoleniowej - poprzez regularne kursy złotnictwa na różnych poziomach zaawansowania, intensywne kursy złotnictwa na różnych poziomach zaawansowania oraz warsztaty obrączkowe - kursy realizowane są w oparciu o plan szkolenia, który zakłada wykonanie różnych projektów aby przećwiczyć nabyte podczas kursu umiejętności w danym zakresie, na każdym stopniu zaawansowania/semestrze kursant wykonuje inny typ biżuterii. W ramach realizacji usługi szkoleniowej Wnioskodawca zobowiązuje się do zapewnienia materiałów, z których kursanci wykonują swoje prace podczas zajęć. Równocześnie, zgodnie z regulaminem, podczas zajęć kursant (po uzgodnieniu z instruktorem) może również wykorzystywać do realizacji projektu własne surowce i przedmioty. Muszą one być wyraźnie oznaczone, opisane i ewidencjonowane.

3. Czy wykup wyrobów gotowych będzie wliczony w cenę kursu złotnictwa?

Obecnie wykup nie jest wliczony w cenę kursu. Zgodnie z regulaminem kursant ma prawo wykupić wykonane przez siebie przedmioty (wraz z osobistymi i majątkowymi prawami autorskimi) w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia po cenie zakupu surowca. W przeciwnym wypadku niewykupione wyroby przechodzą na własność szkoły i szkoła może wykorzystywać przedmioty na wszelkich polach eksploatacji (szczególnie jeśli chodzi o wystawy i prezentacje).

W najbliższej przyszłości Wnioskodawca jednak planuje, aby w cenę kursu był wliczony ryczałt na 25g srebra i ewentualnie kilku sztuk kamieni ozdobnych, tak aby kursant mógł zabrać swój wyrób bez dodatkowych rozliczeń.

4. Czy za wyroby jubilerskie wykonane podczas kursu, które następnie będą nabywane przez kursanta, ustalana będzie odrębna cena dla każdego wyrobu?

Na ten moment wykup następuje po cenie zakupu surowca zużytego na dany wyrób, ale Wnioskodawca planuje, aby w cenę kursu był wliczony ryczałt na 25g srebra i ewentualnie kilku sztuk kamieni ozdobnych tak aby kursant mógł zabrać swój wyrób bez dodatkowych rozliczeń.

5. Czy wyroby wykonywane i nabywane przez kursantów po ukończonym kursie, będą wyrobami z metali szlachetnych lub z metali platerowanych metalem szlachetnym o kodzie CN ex 71, wymienionymi w załączniku nr 12 do ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jakie dokładnie to będą wyroby? Proszę podać kod CN.

Kursanci wykonują podczas zajęć różnego rodzaju biżuterię ze srebra oraz złota i ich stopów np. obrączki, pierścionki, zawieszki, kolczyki itp. Kod CN wobec powyższego będzie odpowiadał 7113 oraz 7114.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prowadząc wyłącznie usługi szkoleniowe (kursy złotnictwa), w ramach których kursanci wykonują wyroby jubilerskie z wykorzystaniem metali szlachetnych jak również kamieni szlachetnych, zaś wykonane przez siebie przedmioty kursanci mają prawo wykupić (wraz z osobistymi i majątkowymi prawami autorskimi) w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia po cenie zakupu surowca, Wnioskodawca ma prawo skorzystać ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 oraz wyrejestrować się z VAT, zgodnie z art. 113 ust. 11?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy świadczeniu usług szkoleniowych, poprzez kursy złotnictwa możliwe jest korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT, które przysługuje tzw. drobnym przedsiębiorcom, tj. podatnikom, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł (lub kwoty wyliczonej proporcjonalnie w przypadku podatnika rozpoczynającego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT w trakcie roku podatkowego). Jako, że wartość sprzedaży Wnioskodawcy w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie kwoty 200.000 zł, w ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem wykup przez kursanta wykonanego przedmiotu wiąże się nierozerwalnie z uczestnictwem w danym szkoleniu, podczas którego tworzony jest dany przedmiot i ma na celu jedynie rozliczenie za wykorzystane podczas wykonywania przedmiotu materiały.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są pozaszkolne formy działalności artystycznej poprzez prowadzenie kursów złotnictwa, oraz wyrób i sprzedaż wyrobów jubilerskich zarówno z wykorzystaniem metali oraz kamieni szlachetnych (m.in. złoto, srebro).

W związku ze świadczeniem usług jubilerskich oraz sprzedażą wykonanych wyrobów jubilerskich, które są wymienione w załączniku nr 12 do ustawy, Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od 2013 r.

W ramach prowadzonych kursów złotnictwa kursanci wykonują wyroby jubilerskie z wykorzystaniem metali szlachetnych jak również kamieni szlachetnych. Kursant ma prawo wykupić wykonane przez siebie przedmioty (wraz z osobistymi i majątkowymi prawami autorskimi) w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia po cenie zakupu surowca. W przeciwnym wypadku niewykupione wyroby przechodzą na własność szkoły i szkoła może wykorzystywać przedmioty na wszelkich polach eksploatacji (szczególnie jeśli chodzi o wystawy i prezentacje). Wnioskodawca planuje zaprzestać świadczenia usług jubilerskich oraz sprzedaży wykonanych przeze siebie wyrobów. Utrzymana zaś zostanie działalność w ramach szkoły złotnictwa, w której to kursanci będą nadal wykonywali w ramach szkoleń wyroby z wykorzystaniem metali oraz kamieni szlachetnych, zaś po ukończeniu kursu będą mogli rzeczone przedmioty wykupić.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że wartość dokonanej sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł.

Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a kursantem dotyczy usługi szkoleniowej - poprzez regularne kursy złotnictwa na różnych poziomach zaawansowania, intensywne kursy złotnictwa na różnych poziomach zaawansowania oraz warsztaty obrączkowe - kursy realizowane są w oparciu o plan szkolenia, który zakłada wykonanie różnych projektów aby przećwiczyć nabyte podczas kursu umiejętności w danym zakresie, na każdym stopniu zaawansowania/semestrze kursant wykonuje inny typ biżuterii. W ramach realizacji usługi szkoleniowej Wnioskodawca zobowiązuje się do zapewnienia materiałów, z których kursanci wykonują swoje prace podczas zajęć. Równocześnie, zgodnie z regulaminem, podczas zajęć kursant (po uzgodnieniu z instruktorem) może również wykorzystywać do realizacji projektu własne surowce i przedmioty. Muszą one być wyraźnie oznaczone, opisane i ewidencjonowane.

Obecnie wykup wykonanej przez kursanta biżuterii nie jest wliczony w cenę kursu. Na ten moment wykup następuje po cenie zakupu surowca zużytego na dany wyrób.

Kursanci wykonują podczas zajęć różnego rodzaju biżuterię ze srebra oraz złota i ich stopów np. obrączki, pierścionki, zawieszki, kolczyki itp. Kod CN wobec powyższego będzie odpowiadał 7113 oraz 7114.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz wyrejestrowania się z podatku VAT w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie prowadził wyłącznie usługi szkoleniowe (kursy złotnictwa), w ramach których kursanci wykonują wyroby jubilerskie z wykorzystaniem metali szlachetnych jak również kamieni szlachetnych, zaś wykonane przez siebie przedmioty kursanci mają prawo wykupić (wraz z osobistymi i majątkowymi prawami autorskimi) w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia po cenie zakupu surowca.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych; 3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W myśl do art. 113 ust. 11a ustawy, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.

Na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu,

f.

następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu, zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

* preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

* komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

* urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

* maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g.

hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

* pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

* motocykli (PKWiU ex 45.4);

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie,

d.

ściągania długów, w tym factoringu,

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Należy zauważyć, że w załączniku nr 12 do ustawy określona jest lista towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9.

W załączniku tym, zatytułowanym "Lista towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy", pod pozycją 1 wymieniono znajdujące się pod kodem CN ex 71. m.in. towary objęte CN:

* 7113 - artykuły biżuteryjne i ich części, z metalu szlachetnego lub platerowanego metalem szlachetnym;

* ex 7114 - artykuły jubilerskie ze złota lub srebra oraz ich części, z metalu szlachetnego lub metalu platerowanego metalem szlachetnym - z wyłączeniem:

1.

dewocjonaliów wykonanych z metali innych niż szlachetne,

2.

wyrobów kultu religijnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że będzie świadczył usługi szkoleniowe - kursy złotnicze. Ponadto, po zakończonym kursie kursanci będą mogli nabyć wykonaną przez siebie biżuterię wykonaną z udziałem metali szlachetnych oraz kamieni szlachetnych. Wartość sprzedawanej biżuterii nie jest wliczona w ceną świadczonej usługi szkoleniowej (kursu złotnictwa).

Zatem skoro Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej poza świadczeniem usług szkoleniowych - kursów złotniczych - będzie dokonywał sprzedaży wykonanej przez kursantów biżuterii wykonanej z udziałem metali i kamieni szlachetnych sklasyfikowanej pod kodem CN 7113 i 7114, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, z uwagi na treść art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy.

Wobec powyższego, Wnioskodawca prowadząc usługi szkoleniowe (kursy złotnictwa), w ramach których kursanci wykonują wyroby jubilerskie z wykorzystaniem metali szlachetnych jak również kamieni szlachetnych, sklasyfikowanej pod kodem CN 7113 i 7114, zaś wykonane przez siebie przedmioty kursanci po zakończonym kursie mają prawo wykupić (wraz z osobistymi i majątkowymi prawami autorskimi) w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia po cenie zakupu surowca, to Wnioskodawca nie ma prawa skorzystać ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, oraz wyrejestrować się z podatku VAT, zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy, ponieważ ma tu zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zatem niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię, która została wskazana w pytaniu Wnioskodawcy, tj. w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz wyrejestrowania się z podatku VAT w sytuacji gdy Wnioskodawca prowadzi wyłącznie usługi szkoleniowe (kursy złotnictwa), w ramach których kursanci wykonują wyroby jubilerskie z wykorzystaniem metali szlachetnych jak również kamieni szlachetnych, zaś wykonane przez siebie przedmioty kursanci mają prawo wykupić (wraz z osobistymi i majątkowymi prawami autorskimi) w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia po cenie zakupu surowca.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl