0112-KDIL1-3.4012.329.2019.2.KB - Miejsce opodatkowania podatkiem VAT usług pośrednictwa handlowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.329.2019.2.KB Miejsce opodatkowania podatkiem VAT usług pośrednictwa handlowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2019 r. (data wpływu 21 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania na terytorium kraju świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa handlowego dla kontrahentów mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania na terytorium kraju świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa handlowego dla kontrahentów mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje odwiesić i wznowić prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa handlowego w modelu logistycznym dropshippingu. Po wznowieniu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem VAT jak również zarejestrowanym podatnikiem VAT UE, gdyż zamierza również w przyszłości prowadzić inne usługi niezwiązane z dropshippingiem, które tego wymagają. Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń na zasadach ogólnych - podatkowa księga przychodów i rozchodów.

Przedmiotem działalności gospodarczej będzie świadczenie usług w formie pośrednictwa handlowego w oparciu o model logistyczny w formie dropshippingu za pośrednictwem internetu na stronach internetowych, portalach aukcyjnych oraz ogłoszeniowych, polega on na przeniesieniu procesu sprzedaży i wysyłki towarów na sprzedawcę, do którego Wnioskodawca będzie przekazywał zamówienia od klientów.

Świadczone usługi pośrednictwa będą polegały na prezentowaniu za pośrednictwem stron internetowych, portali aukcyjnych oraz ogłoszeniowych towarów będących własnością przedsiębiorców zagranicznych posiadających siedziby poza Unią Europejską, na terytorium państwa trzeciego - głównie Chin. Towary, podmioty zagraniczne wystawiają do sprzedaży na portalach X, azjatyckich serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych oraz firmowych stronach internetowych lub też pochodzą bezpośrednio z ich oferty.

Usługa pośrednictwa będzie polegać na zbieraniu zamówień od klientów i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży z podmiotami zagranicznymi, obsłudze płatności, tj. przyjmowaniu wpłat od zamawiających w postaci przelewów bankowych na rachunek firmowy oraz za pośrednictwem szybkich płatności internetowych online i przekazywaniu zamówień do podmiotu zagranicznego będącego sprzedawcą danego towaru wraz z opłatą za zamówienie po wcześniejszym potrąceniu prowizji za usługę pośrednictwa oraz w razie ewentualnej potrzeby pomoc klientom w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą. Po otrzymaniu płatności za towar podmiot zagraniczny będzie realizował jego wysyłkę bezpośrednio do klienta składającego u Wnioskodawcy jako pośrednika zamówienie.

Zakupiony w ten sposób towar nigdy nie będzie trafiał do Wnioskodawcy, jako pośrednika handlowego, lecz zawsze bezpośrednio do klienta. W żadnym momencie Wnioskodawca nie stanie się właścicielem towaru, nie będzie dokonywał sprzedaży towarów we własnym imieniu i na własny rachunek, a jedynie będzie pośredniczył w sprzedaży towarów będących własnością podmiotów zagranicznych, które będą sprzedawcami. Klient będzie informowany, że nabywa usługę pośrednictwa, informacja taka będzie zawarta w regulaminie świadczenia usług pośrednictwa handlowego dostępnym na stronie internetowej, za pośrednictwem której klient będzie składał zamówienie na usługę. Zobowiązanym z tytułu należności celnych i podatku od towarów i usług VAT z tytułu importu towaru będzie klient, o zobowiązaniach klient będzie informowany w regulaminie świadczenia usług pośrednictwa handlowego dostępnym na stronie internetowej, na której klient będzie zamawiał usługę.

Sprzedawany towar nie będzie stanowił własności Wnioskodawcy, nie uzyska on na siebie żadnej faktury VAT oraz rachunku potwierdzającego zakup (tylko wydruki z konta), a jego udział ograniczy się do pośrednictwa w płatnościach oraz zamówieniach, będzie on wystawiał sprzedawcom, czyli podmiotom zagranicznym, faktury VAT za pośrednictwo handlowe z stawką podatku np. (nie podlega), opiewające na kwotę w wysokości marży jaką uzyska w pośredniczeniu w sprzedaży produktów. Przychód Wnioskodawcy będzie stanowiła marża, czyli różnica pomiędzy kwotą przelaną przelewem bankowym lub szybkimi płatnościami internetowymi online od klienta składającego zamówienie, a kwotą przekazaną do dostawcy/sprzedawcy. Wnioskodawca będzie świadczył swoje usługi ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Ponadto stałe miejsce zamieszkania Wnioskodawcy znajduje się w Polsce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałej sytuacji przy prowadzeniu działalności pośrednictwa handlowego w sprzedaży (PKD 47.91) prowadzonej w oparciu o model logistyczny w formie dropshippingu za pośrednictwem internetu na stronach internetowych, portalach aukcyjnych oraz ogłoszeniowych, świadczenie usług pośrednictwa handlowego dla kontrahentów mających siedzibę poza Unią Europejską, głównie na terytorium Chin, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski?

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawia on towar na sprzedaż na stronie internetowej, sklepie internetowym, aukcji internetowej lub portalu ogłoszeniowym gdzie w regulaminie, który będzie dostępny na każdej z stron, zawarta zostanie informacja, że nie jest posiadaczem tego towaru tylko zajmuje się pośrednictwem polegającym na zamówieniu danych towarów bezpośrednio u sprzedawcy w imieniu i na rzecz składającego zamówienie.

Asortyment, który Wnioskodawca zamierza oferować to szeroko pojęte artykuły przemysłowe, czyli np.: Odzież damska i dziecięca; Odzież męska i sportowa, obuwie sportowe; Galanteria, tekstylia i dodatki; Bielizna, rajstopy, skarpety; Akcesoria kosmetyczne i kosmetyki; Tekstylia domowe; Artykuły szkolne i biurowe; Zabawki, artykuły sezonowe; Sztuczna biżuteria; Artykuły elektroniczne, AGD i RTV oraz akcesoria GSM; Akcesoria dla dzieci; Artykuły dla zwierząt; Artykuły sportowe; Narzędzia i akcesoria samochodowe; Artykuły gospodarstwa domowego; Artykuły hobbystyczne, wędkarstwo, akwarystyka itp.

Zamawiane z reguły przez klientów Wnioskodawcy towary nie powinny przekraczać wartości, której suma należności podatkowych z tytułu importu towarów nie przekracza równowartości kwoty 150 euro (art. 55 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne), w przypadku jeśli jednak zamówienie przekroczy tę sumę, koszty związane z procedurami celnymi oraz podatkowymi spoczywałyby bezpośrednio na osobie składającej zamówienie, do której wysyłane są dane produkty. O zobowiązaniach klient będzie poinformowany w regulaminie świadczenia usługi, który będzie dostępny na stronie internetowej, za pośrednictwem której będzie składał zamówienie.

Klientami Wnioskodawcy będą podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, kupujące towary na własny użytek. Klient zamawia dane towary, następnie dokonuje płatności pośrednikowi, czyli Wnioskodawcy na konto bankowe lub za pośrednictwem szybkich płatności online na ustaloną kwotę widniejącą w zamówieniu, np. 100 zł gdzie cena towarów u sprzedawcy wynosi 70 zł i ją przekaże do niego, przy czym pozostanie 30 zł i to będzie marża Wnioskodawcy, czyli przychód jaki uzyska za usługę pośrednictwa. Sprzedawca, czyli podmiot zagraniczny z siedzibą poza Unią Europejską po otrzymaniu od Wnioskodawcy zamówienia i płatności wysyła bezpośrednio do klienta zamawiającego towar (wszelkie faktury, rachunki będą wysłane do zamawiającego klienta wraz z towarem), a Wnioskodawca, czyli pośrednik wystawia sprzedawcy fakturę VAT na swoją marżę z stawką podatku np. (nie podlega) wraz z adnotacją odwrotne obciążenie, czyli na przytoczone 30 zł i nie otrzyma od niego żadnych rachunków ani faktur, a zamówiony towar trafi bezpośrednio do klienta od sprzedawcy.

Zakupiony w ten sposób towar nigdy nie trafi do Wnioskodawcy, czyli pośrednika handlowego, lecz zawsze bezpośrednio od sprzedawcy do klienta składającego zamówienie, nigdy nie będzie on właścicielem danego towaru, będzie nim osoba bezpośrednio zamawiająca produkty. Wnioskodawca nie będzie importerem, będzie pomagał tylko nabyć towary u zagranicznych dostawców - sprzedawców.

Wnioskodawca będzie prowadził na bieżąco ewidencję/zestawienie wszystkich dokonanych transakcji i drukował co miesiąc oraz załączał do dokumentów podatkowych. Zestawienie/ewidencja transakcji będzie zawierało kwotę wpłaty od klienta składającego zamówienie, kwotę przekazaną sprzedawcy, który dostarczy towar bezpośrednio do klienta oraz kwotę marży, czyli przychodu Wnioskodawcy z tytułu pośrednictwa, na którą zostanie wystawiona faktura VAT z stawką podatku np. (nie podlega) dla sprzedawcy, czyli firmy spoza Unii Europejskiej. Faktury VAT z stawką np. (nie podlega) wystawione na marżę Wnioskodawcy za usługę pośrednictwa handlowego dla sprzedawców będą księgowane w KPiR, dodatkowo załączone do dokumentów podatkowych będzie zestawienie/ewidencja transakcji z danego miesiąca. Faktury VAT wystawione będą z stawką podatku np. (nie podlega) podatku od towarów i usług (VAT) wraz z adnotacją odwrotne obciążenie, ponieważ sprzedawcami towarów dla których Wnioskodawca będzie świadczył usługi pośrednictwa handlowego będą firmy spoza terytorium UE, głównie z Chin i firmy te nie będą czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT w Polsce oraz nie posiadającymi w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast za wszelkie opłaty i podatki (cło, podatek VAT) na terenie Polski wynikające z sprowadzenia towaru z rynku zagranicznego spoza terenu Unii Europejskiej do Polski odpowiedzialny jest klient jako zamawiający/kupujący towar u sprzedającego, czyli firmy spoza terenu Unii Europejskiej głównie z Chin, a nie Wnioskodawca jako pośrednik w transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju - stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 2 pkt 3 ustawy - przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Natomiast ilekroć jest mowa o terytorium państwa trzeciego - art. 2 pkt 5 ustawy - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje odwiesić i wznowić prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa handlowego w modelu logistycznym dropshippingu. Po wznowieniu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem VAT jak również zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Przedmiotem działalności gospodarczej będzie świadczenie usług w formie pośrednictwa handlowego w oparciu o model logistyczny w formie dropshippingu za pośrednictwem internetu na stronach internetowych, portalach aukcyjnych oraz ogłoszeniowych, polega on na przeniesieniu procesu sprzedaży i wysyłki towarów na sprzedawcę, do którego Wnioskodawca będzie przekazywał zamówienia od klientów. Świadczone usługi pośrednictwa będą polegały na prezentowaniu za pośrednictwem stron internetowych, portali aukcyjnych oraz ogłoszeniowych towarów będących własnością przedsiębiorców zagranicznych posiadających siedziby poza Unią Europejską, na terytorium państwa trzeciego - głównie Chin. Towary, podmioty zagraniczne wystawiają do sprzedaży na portalach X, azjatyckich serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych oraz firmowych stronach internetowych lub też pochodzą bezpośrednio z ich oferty.

Usługa pośrednictwa będzie polegać na zbieraniu zamówień od klientów i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży z podmiotami zagranicznymi, obsłudze płatności, tj. przyjmowaniu wpłat od zamawiających w postaci przelewów bankowych na rachunek firmowy oraz za pośrednictwem szybkich płatności internetowych online i przekazywaniu zamówień do podmiotu zagranicznego będącego sprzedawcą danego towaru wraz z opłatą za zamówienie po wcześniejszym potrąceniu prowizji za usługę pośrednictwa oraz w razie ewentualnej potrzeby pomoc klientom w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą. Po otrzymaniu płatności za towar podmiot zagraniczny będzie realizował jego wysyłkę bezpośrednio do klienta składającego u Wnioskodawcy jako pośrednika zamówienie.

Zakupiony w ten sposób towar nigdy nie będzie trafiał do Wnioskodawcy, jako pośrednika handlowego, lecz zawsze bezpośrednio do klienta. W żadnym momencie Wnioskodawca nie stanie się właścicielem towaru, nie będzie dokonywał sprzedaży towarów we własnym imieniu i na własny rachunek, a jedynie będzie pośredniczył w sprzedaży towarów będących własnością podmiotów zagranicznych, które będą sprzedawcami. Sprzedawany towar nie będzie stanowił własności Wnioskodawcy, nie uzyska on na siebie żadnej faktury VAT oraz rachunku potwierdzającego zakup (tylko wydruki z konta), a jego udział ograniczy się do pośrednictwa w płatnościach oraz zamówieniach, będzie on wystawiał sprzedawcom, czyli podmiotom zagranicznym, faktury VAT za pośrednictwo handlowe z stawką podatku np. (nie podlega), opiewające na kwotę w wysokości marży jaką uzyska w pośredniczeniu w sprzedaży produktów. Przychód Wnioskodawcy będzie stanowiła marża, czyli różnica pomiędzy kwotą przelaną przelewem bankowym lub szybkimi płatnościami internetowymi online od klienta składającego zamówienie, a kwotą przekazaną do dostawcy/sprzedawcy. Wnioskodawca będzie świadczył swoje usługi ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Ponadto stałe miejsce zamieszkania Wnioskodawcy znajduje się w Polsce.

W świetle powyższego należy wskazać, że dropshipping stanowi sposób sprzedaży internetowej. Sprzedaż ta polega na przeniesieniu na dostawcę procedur wiążących się z wysyłką towaru do odbiorcy. W warunkach takiej sprzedaży rolą sprzedawcy jest zebranie zamówień, a następnie przekazanie ich do dostawcy. Dostawca natomiast przyjmuje na siebie wysyłkę zamówionego towaru do odbiorcy. W niniejszej sprawie zatem Wnioskodawca w istocie będzie pośredniczył w dostawie towarów, nie będąc właścicielem tych towarów, ani nie dysponując nimi w żaden inny sposób.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy określenia, czy przy prowadzeniu działalności pośrednictwa handlowego w sprzedaży prowadzonej w oparciu o model logistyczny w formie dropshippingu za pośrednictwem internetu na stronach internetowych, portalach aukcyjnych oraz ogłoszeniowych, świadczenie usług pośrednictwa handlowego dla kontrahentów mających siedzibę poza Unią Europejską, głównie na terytorium Chin podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

W przypadku świadczenia usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ważne jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Jak wynika z okoliczności sprawy, kontrahenci mający siedzibę poza Unią Europejską, dla których Wnioskodawca będzie świadczył usługi pośrednictwa, będą spełniać definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie będą miały one zastosowania.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi pośrednictwa na rzecz podatników - kontrahentów mających siedzibę poza Unią Europejską, głównie na terytorium Chin. Wobec powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, że usługobiorcy (kontrahenci zagraniczni) będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy, a miejscem świadczenia (opodatkowania) usług - na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy - będą kraje, w których dostawcy mają swoje siedziby, tj. terytorium państw trzecich.

Reasumując, przy prowadzeniu działalności pośrednictwa handlowego w sprzedaży (PKD 47.91) prowadzonej w oparciu o model logistyczny w formie dropshippingu za pośrednictwem internetu na stronach internetowych, portalach aukcyjnych oraz ogłoszeniowych, świadczenie usług pośrednictwa handlowego dla kontrahentów mających siedzibę poza Unią Europejską, głównie na terytorium Chin nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl