0112-KDIL1-3.4012.290.2017.2.KB - Opodatkowanie w Polsce świadczenia małżeńskiego z USA.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.290.2017.2.KB Opodatkowanie w Polsce świadczenia małżeńskiego z USA.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 7 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymanych z USA - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymanych z USA.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 14 września 2017 r. nr 0112-KDIL3-2.4011.257.2017.1.AK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 14 września 2017 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 18 września 2017 r.), zaś w dniu 26 września 2017 r. (data nadania 21 września 2017 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 16 października 2003 r. Wnioskodawczyni razem z mężem posiadają Zielone Karty USA i zachowane statusy stałych rezydentów USA. Mąż pracował w USA a Zainteresowana była na jego utrzymaniu. Z chwilą przejścia męża na emeryturę oraz dołączenia wymaganych przez Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Socjal Security Administration) i dołączenia dokumentów Zainteresowanej z ZUS w Polsce o wysokości jej emerytury (tj. 1050,00 PLN netto) został przyznany Wnioskodawczyni przez S.S.A. USA zasiłek - świadczenie małżeńskie w wysokości 134 $/1 m-c. Za okres od września 2016 r. do maja 2017 r. przyznano Wnioskodawczyni wyrównanie w wysokości 1 203,00 $ z czego potrącono Zainteresowanej 231,60 $ podatku. Obecnie z każdej płatności, która wpływa na konto Zainteresowanej w banku od kwoty 134,00 $ potrącany jest podatek w wysokości 25,82 $.

Zainteresowana wskazała, że zgodnie z pismem z dnia 12 czerwca 2017 r. (nr spr.) z Office of Central Operations - USA potwierdzono, że jest ona uprawniona do pobierania miesięcznego zasiłku współmałżonka począwszy od września 2016 r., w którym zawarto kiedy i w jakiej wysokości Wnioskodawczyni będzie otrzymywała zasiłek oraz pismo z dnia 28 czerwca 2017 r. z Konsulatu Generalnego USA, które zaświadcza, że Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (S.S.A) będzie wypłacał Zainteresowanej świadczenie małżeńskie.

W uzupełnieniu wniosku w odniesieniu do pkt 1 wezwania Zainteresowana poinformowała, że miejscem jej zamieszkania jest Rzeczpospolita Polska.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że otrzymane świadczenie małżeńskie jest świadczeniem rodzinnym przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych przez USA (Socjal Security Adm.) - odpowiednik polskiego ZUS, które określa: Jest Pani uprawniona do pobierania miesięcznego zasiłku współmałżonka od września 2016 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie małżeńskie, które Zainteresowana otrzymuje z USA powinno być opodatkowane w Polsce podatkiem od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczenie małżeńskie, które Zainteresowana otrzymuje nie powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Zainteresowana od 2003 r. wspólnie z mężem posiadają Kartę Stałego Pobytu Stanów Zjednoczonych (tzw. zielona karta). Zainteresowana nabyła uprawnienia do zasiłku - świadczenia małżeńskiego z Social Security Administration.

Za okres od września 2016 r. do maja 2017 r. dokonano wyrównania wypłaty przedmiotowego świadczenia w kwocie 1 203 $, od którego naliczony został i pobrany podatek w wysokości 231,60 $. Obecnie każde wypłacone świadczenie pomniejszane jest o podatek w kwocie 25,82 $.

W myśl art. 5 ust. 1 umowy międzynarodowej zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Jednocześnie, stosownie do art. 5 ust. 2 ww. umowy, postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a.

prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b.

przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. umowy, bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z powyższych przepisów wynika, iż Polska ma prawo opodatkować dochód z tytułu świadczenia wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 ww. umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Z analizy uzupełnienia opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowe świadczenie jest świadczeniem rodzinnym otrzymywanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż zgodnie z postanowieniami polsko-amerykańskiej umowy o uniknięciu podwójnego opodatkowania (...) Polska ma prawo opodatkować świadczenie małżeńskie otrzymywane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Jednocześnie jednak, przyznane na podstawie regulacji obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki świadczenie, które stanowi odpowiednik świadczenia rodzinnego w rozumieniu polskich przepisów, jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl