0112-KDIL1-3.4012.252.2023.1.KK - Zwrot VAT w systemie TAX FREE

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.252.2023.1.KK Zwrot VAT w systemie TAX FREE

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 11 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwrotu podatku w systemie TAX FREE w sytuacji braku elektronicznego potwierdzenia przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów oraz prawa do zastosowania stawki podatku 0%, w związku z wywiezieniem towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

26 lutego 2023 r. jako podmiot uprawniony do sprzedaży w tzw. systemie TAX FREE, dokonał Pan sprzedaży towaru na rzecz osoby fizycznej nie mającej stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej - Białorusin (Obcokrajowiec).

Wystawił Pan z wykorzystaniem "Systemu TAX FREE" dokument elektroniczny TAX FREE - Załącznik nr 1.

Obcokrajowiec podczas wywożenia towaru poza terytorium Unii Europejskiej przez pomyłkę przedstawił towar białoruskim, a nie polskim służbom celno-skarbowym.

Białoruskie służby celno-skarbowe dokonały odprawy towaru w przywozie i potwierdziły ten fakt dokumentem celnym - Załącznik nr 2.

W wyniku zaistniałej sytuacji mimo wywiezienia towaru poza terytorium Unii Europejskiej przez osobę nie mającą miejsca zamieszkania na jej terytorium, na dokumencie TAX FREE brak jest elektronicznego potwierdzenia przez urząd celno-skarbowy wywozu towaru.

Pytanie

Biorąc pod uwagę przedstawiony wcześniej zaistniały stan faktyczny oraz postanowienia art. 126 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Ustawa), Kupującemu (Obcokrajowcowi) przysługuje prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towaru. Czy może Pan dokonać zwrotu podatku dla (Obcokrajowca) oraz zastosować stawkę podatku 0% w związku z wywiezieniem towaru poza terytorium Unii Europejskiej - art. 128 oraz art. 129 Ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, spełnione zostały zasadnicze cele określone ustawą o podatku od towarów i usług (Ustawa) przewidziane dla procedury TAX FREE (art. 126 ust. 1; art. 128 ust. 1), tj. zakupu dokonała osoba fizyczna niemająca miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej oraz istnieją dowody potwierdzające wywiezienie towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Uwzględniając również zasadę wynikającą z krajowych jak i unijnych przepisów prawa podatku od towarów i usług, zgodnie z którą ostatecznemu opodatkowaniu podlega konsumpcja towarów i usług dokonana na terytorium Unii Europejskie, a w tym przypadku konsumpcja nastąpi poza terytorium Unii Europejskiej, uważa Pan, że osoba kupując (Obcokrajowiec) ma prawo do zwrotu zapłaconego podatku, a Panu przysługuje prawo do zastosowania 0% stawki podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 126 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Na mocy art. 126 ust. 2 ustawy:

Stałe miejsce zamieszkania, o którym mowa w ust. 1, ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

Według art. 126 ust. 3 ustawy:

Zwrot podatku nie przysługuje w przypadku nabycia paliw silnikowych. Warunki, które musi spełnić sprzedawca aby dokonywać zwrotu podatku na rzecz podróżnych zostały wymienione w art. 127 ustawy.

W myśl art. 127 ust. 1 ustawy:

Zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust. 1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej "sprzedawcami", którzy:

1)

są zarejestrowani jako podatnicy podatku, oraz

2)

prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz

3)

zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8, oraz

4)

korzystają z systemu TAX FREE.

Stosownie do art. 127 ust. 2 ustawy:

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się w przypadku, gdy sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu.

Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy:

Sprzedawcami nie mogą być podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Przepis art. 127 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Sprzedawcy są obowiązani:

1)

dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE;

2)

zapewnić podróżnym sporządzoną na piśmie informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;

3)

oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

4)

(uchylony)

Zatem sprzedawca uprawniony do oferowania towarów w systemie TAX FREE musi spełniać obligatoryjnie warunki, tj. sprzedawca taki musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz musi prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto sprzedawca taki musi dokonać rejestracji na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w celu korzystania z systemu TAX FREE jak również musi zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu i oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

Na podstawie art. 127 ust. 5 ustawy:

Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku jest dokonywany w formie wypłaty gotówkowej lub rozliczenia bezgotówkowego w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.

Zgodnie z art. 127a ust. 1 ustawy:

Sprzedawca wystawia, z wykorzystaniem systemu TAX FREE, dokument elektroniczny TAX FREE. Sprzedawca wydaje podróżnemu za jego zgodą dokument elektroniczny TAX FREE, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE.

W myśl art. 127a ust. 2 ustawy:

Dokument elektroniczny TAX FREE zawiera dane niezbędne do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, od której podróżny może ubiegać się o zwrot podatku, w szczególności dane:

1)

sprzedawcy i podróżnego;

2)

dotyczące dostawy towarów;

3)

dotyczące podstawy opodatkowania;

4)

dotyczące kwoty podatku należnego;

5)

dotyczące stawki podatku;

6)

dotyczące formy zwrotu podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 127a ust. 3 ustawy:

Wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, oprócz danych niezbędnych do prawidłowego udokumentowania dostawy towarów, zawiera także dane dotyczące potwierdzenia wywozu towarów przez organy celne.

W art. 128 ust. 1 ustawy wskazano, że:

Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Z kolei art. 128 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.

W myśl art. 128 ust. 3 ustawy:

Urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów w systemie TAX FREE po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego, zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE, z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość. Na żądanie podróżnego urząd celno-skarbowy potwierdza wywóz towarów pieczęcią organu celnego również na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE.

Stosownie do art. 128 ust. 5 ustawy:

W przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Unii Europejskiej z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, podstawą do dokonania zwrotu podatku jest wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE, potwierdzony przez właściwy organ celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy

Do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

1)

spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1, oraz

2)

przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów, o którym mowa w art. 128 ust. 2, lub wydruk dokumentu elektronicznego TAX FREE zawierający potwierdzenie, o którym mowa w art. 128 ust. 5, oraz

3)

posiada dokumenty:

a)

określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b)

na których podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie wypłaty gotówkowej.

Z powyższych przepisów wynika, że podróżni, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej dokonujący zakupu towarów w Polsce mogą otrzymać zwrot kwoty stanowiącej podatek VAT, który został naliczony przez sprzedawców tych towarów. Prawo do otrzymania zwrotu wynika z art. 126 ust. 1 ustawy i występuje wówczas gdy towary, w stanie nienaruszonym, zostaną wywiezione przez podróżnego poza terytorium Unii Europejskiej w jego bagażu osobistym. Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu, o których mowa w art. 128 ust. 2 ustawy wraz z dołączonym do niego wystawionym przez sprzedawcę paragonem z kasy rejestrującej, na którym Urząd Celno-Skarbowy potwierdził wywóz towaru zgodnie z postanowieniami art. 128 ust. 2 ustawy.

Wskazać należy, że sprzedawca ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, o ile spełni przesłanki wynikające z art. 129 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że procedura TAX FREE dotyczy osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Stałe miejsce zamieszkania ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

Weryfikacji zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w dokumencie TAX FREE z danymi zawartymi w przedstawionym przez podróżnego paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość, na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy, dokonuje urząd celno-skarbowy. Dopiero po sprawdzeniu zgodności tych danych urząd celno-skarbowy może potwierdzić wywóz towarów wskazanych na dokumencie TAX FREE.

Z opisu sprawy wynika, że 26 lutego 2023 r. jako podmiot uprawniony do sprzedaży w tzw. systemie TAX FREE, dokonał Pan sprzedaży towaru na rzecz osoby fizycznej nie mającej stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej - Białorusin (Obcokrajowiec). Wystawił Pan z wykorzystaniem "Systemu TAX FREE" dokument elektroniczny TAX FREE.

Obcokrajowiec podczas wywożenia towaru poza terytorium Unii Europejskiej przez pomyłkę przedstawił towar białoruskim, a nie polskim służbom celno-skarbowym. Białoruskie służby celno-skarbowe dokonały odprawy towaru w przywozie i potwierdziły ten fakt dokumentem celnym. W wyniku zaistniałej sytuacji mimo wywiezienia towaru poza terytorium Unii Europejskiej przez osobę nie mającą miejsca zamieszkania na jej terytorium, na dokumencie TAX FREE brak jest elektronicznego potwierdzenia przez urząd celno-skarbowy wywozu towaru.

Pana wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą możliwości zwrotu podatku w systemie TAX FREE w sytuacji braku elektronicznego potwierdzenia przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów oraz prawa do zastosowania stawki podatku 0% w związku z wywiezieniem towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Wskazał Pan, że jako podmiot uprawniony do sprzedaży w tzw. systemie TAX FREE, dokonał Pan sprzedaży towaru na rzecz osoby fizycznej nie mającej miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej - Białorusinowi. Wystawił Pan z wykorzystaniem "Systemu TAX FREE" dokument elektroniczny TAX FREE. Białorusin, podczas wywożenia towaru poza terytorium Unii Europejskiej, przez pomyłkę przedstawił towar białoruskim, a nie polskim służbom celno-skarbowym. W wyniku zaistniałej sytuacji, na dokumencie TAX FREE brak jest elektronicznego potwierdzenia przez urząd celno-skarbowy wywozu towaru.

Analizując więc przedstawiony we wniosku stan faktyczny na tle powołanych powyższych przepisów prawa należy stwierdzić, że w opisanej we wniosku sytuacji nie może Pan dokonać zwrotu podatku, bowiem zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy, podstawą do dokonania zwrotu podatku jest dokument elektroniczny TAX FREE wraz z elektronicznym potwierdzeniem przez urząd celno-skarbowy wywozu towarów ujętych w tym dokumencie.

Jak już wskazano powyżej, sprzedawca ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu.

W związku z tym, że jak wskazano powyżej, nie może Pan dokonać zwrotu podatku w systemie TAX FREE, zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy, nie ma Pan również prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla tej sprzedaży.

Podsumowując, dla opisanej we wniosku sprzedaży, nie może Pan dokonać zwrotu podatku na rzecz Białorusina oraz nie może Pan zastosować stawki podatku 0% dla opisanej we wniosku sprzedaży.

Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nadmieniamy, że wydana interpretacja rozstrzyga sprawę wyłącznie w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny wpływ przepisów celnych na opisane zdarzenie jest poza zakresem kompetencji Organu.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl