0112-KDIL1-3.4012.211.2017.1.JN - 0% stawka VAT dla dostawy towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.211.2017.1.JN 0% stawka VAT dla dostawy towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu wysyłki towarów sposobem 1;

* prawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu wysyłki towarów sposobem 2.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu wysyłki towarów sposobem 1 oraz w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu wysyłki towarów sposobem 2.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją i sprzedażą gier planszowych dla odbiorców głównie indywidualnych w dowolnym kraju, wysyła więc towary zarówno do odbiorców krajowych, unijnych (z terytorium Unii Europejskiej), jak również poza unijnych (spoza terytorium Unii Europejskiej). Jednym z kanałów marketingu i dystrybucji są sklepy internetowe, za pośrednictwem których składane są zamówienia przez odbiorców. Towary są następnie wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej (jako przesyłki listowe) lub firm kurierskich. Z uwagi na fakt, że wysyłki są głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedaż dla takich odbiorców krajowych i unijnych jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT). Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sprzedaż na rzecz odbiorców indywidualnych poza unijnych. Obecnie Wnioskodawca ze względu na wątpliwości również opodatkowuje VAT tą sprzedaż, ale uważa że do niej powinna mieć zastosowanie stawka 0%, pod warunkiem posiadania potwierdzenia wywozu poza terytorium Unii Europejskiej.

Dystrybucja dla odbiorców poza unijnych może odbywać się w dwojaki sposób:

1. Wysyłka za pośrednictwem Poczty Polskiej. W takim przypadku po nadaniu paczki na poczcie otrzymuje ona numer nadania i za jego pośrednictwem w portalu Poczty Polskiej Wnioskodawca może śledzić kolejne fazy w procesie dostarczenia. Każda paczka na liście przewozowym ma określony dokładny adres dostawy, uwzględniający kraj docelowy dostarczenia. W trakcie śledzenia paczki Wnioskodawca uzyskuje między innymi informację (z podaniem daty i godziny):

* nadanie przez niego przesyłki,

* wysłanie przesyłki z Polski,

* zwolnienie przez urząd celny,

* przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia,

* dostarczenie.

W zależności od kraju przeznaczenia mogą wystąpić wszystkie te komunikaty lub tylko część. Wynika to z faktu, że poza granicami Polski przejmują je odpowiedniki Poczty Polskiej w innych krajach i tylko od nich zależy uaktualnianie ww. statusu.

Bezsprzecznym faktem opuszczenia terytorium Unii Europejskiej, w przypadku określenia adresu wysyłki poza terytorium UE są komunikaty:

* Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia,

* Dostarczenie.

Sposób ten opisuje zaistniały stan faktyczny.

2. Wysyłka zbiorczej paczki do odbiorcy trzeciego poza terytorium UE, który na podstawie porozumienia z Wnioskodawcą będzie zajmował się dystrybucją do poszczególnych odbiorców indywidualnych. W takim przypadku Wnioskodawca dokonuje odprawy zbiorczej paczki za pośrednictwem agencji celnej i po przekroczeniu granicy UE otrzymuje on komunikat IE-599 z systemu celnego. Następnie Wnioskodawca otrzymuje raport od odbiorcy zajmującego się dystrybucją poza UE o dostarczonych paczkach, ze wskazaniem konkretnego odbiorcy indywidualnego i daty dostarczenia. Dzięki możliwości powiązania adresata z konkretną wysyłką (numer śledzenia paczki) Wnioskodawca ma możliwość sprawdzenia jej statusu, gdzie będzie podana data dostawy. Na bazie takich informacji jest on w stanie powiązać konkretne dostarczenia z dokumentami sprzedaży (fakturami VAT), jakie wystawił na rzecz odbiorców indywidualnych pozaunijnych, w momencie jak dokonali oni przedpłaty na poczet dostaw. We wszystkich wyżej wymienionych przypadkach Wnioskodawca ponosi koszty wysyłki (Poczta Polska lub firmy kurierskie).

Sposób drugi opisuje zdarzenie przyszłe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w przypadku dostarczenia sposobem - 1 (Poczta Polska) można zastosować stawkę 0% dla eksportu? Przy czym dla sposobu pierwszego wystarczająca jest informacja o statusie uzyskana z Poczty Polskiej: "Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia" lub "Dostarczenie", gdy adres dostarczenia jest określony poza UE.

2. Czy w przypadku dostarczenia sposobem - 1 (Poczta Polska) można zastosować stawkę 0% dla eksportu? Przy czym dla sposobu pierwszego wystarczająca jest informacja o statusie uzyskana z Poczty Polskiej: "Wysłanie przesyłki z Polski", gdy adres dostarczenia jest określony poza UE.

3. Czy w przypadku dostarczenia sposobem - 2 można zastosować stawkę 0% dla eksportu, jeżeli Wnioskodawca jest w stanie powiązać wystawione przez siebie faktury zaliczkowe z konkretnymi dostawami towarów na terytorium poza UE oraz posiada komunikat IE-599 dotyczący wysyłki zbiorczej ww. towarów poza terytorium UE?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej zwaną: ustawą VAT) art. 2 pkt 8, przez eksport towarów - rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

* jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

W odniesieniu do zadanych pytań w każdym z opisanych przypadków mamy do czynienia z wywozem towarów poza terytorium Unii Europejskiej opisanym w pkt a, różny jest jedynie sposób udokumentowania takiej wysyłki.

W przypadku pytania 1 i 2 wysyłka odbywa się za pośrednictwem Poczty Polskiej, realizującej wysyłki poza terytorium Unii Europejskiej o wartości towarów poniżej 1000 EUR, bez konieczności dokonywania zgłoszenia celnego w systemie ECS. Potwierdzeniem wysyłki poza terytorium Unii Europejskiej w obu przypadkach jest wygenerowany raport z systemu Poczty Polskiej wskazujący:

* Adres doręczenia poza terytorium Unii Europejskiej,

* Datę kiedy przesyłka opuściła terytorium Polski - w przypadku pytania nr 2,

* Datę przyjęcia w kraju przeznaczenia oraz datę dostarczenia - w przypadku pytania nr 1.

W każdym przypadku otrzymany raport jest potwierdzeniem dostarczenia przesyłki poza terytorium Unii Europejskiej, co zdaniem Wnioskodawcy pozwala mu na zastosowanie stawki VAT 0%, w związku z eksportem towarów.

W odniesieniu do pytania nr 3, w którym wysyłka poza terytorium Unii Europejskiej odbywa się w inny sposób, opisany jako "sposób 2", cały proces rozpocznie się od wystawienia dla odbiorców końcowych faktur sprzedaży. W kolejnym kroku towary będące przedmiotem sprzedaży zostaną zebrane łącznie w postaci zbiorczej paczki i zgłoszone za pośrednictwem agencji celnej do systemu celnego ECS, przy czym jako odbiorca na rzecz którego realizowana jest transakcja eksportowa będzie wskazany odbiorca pośredni, który zajmuje się dystrybucją towarów do poszczególnych odbiorców końcowych. Po przekroczeniu granicy UE dla przesyłki zbiorczej zostanie wygenerowany komunikat IE-599 z systemu celnego. Następnie Wnioskodawca otrzyma raport od odbiorcy pośredniego zajmującego się dystrybucją poza UE, o dostarczonych paczkach, ze wskazaniem konkretnego odbiorcy indywidualnego i daty dostarczenia. Dzięki możliwości powiązania adresata z konkretną wysyłką (numer śledzenia paczki) Wnioskodawca ma możliwość sprawdzenia jej statusu, gdzie będzie podana data dostawy. Na bazie takich informacji jest on w stanie powiązać konkretne dostawy z dokumentami sprzedaży (fakturami VAT), jakie wystawił na rzecz odbiorców indywidualnych poza unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, tak zrealizowana transakcja spełnia definicję eksportu i można do niej zastosować stawkę 0%, ponieważ w ramach transakcji sprzedaży towary są wywożone poza terytorium UE i jest to ponadto udokumentowane komunikatem z systemu celnego IE-599, co jest w pełni zgodne z ustawową definicją eksportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej:

* przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu wysyłki towarów sposobem 1 - jest nieprawidłowe;

* zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu wysyłki towarów sposobem 2 - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) -zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy - przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

* jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy - należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz, gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej - stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

* ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),

* wywóz towarów musi być potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów.

W świetle powyższego należy zauważyć, że dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1293).

Na podstawie przepisu § 10 ust. 1 tego rozporządzenia, z uwzględnieniem art. 6 ust. 3 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz.UE.L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), w przypadku gdy przesyłka pocztowa zawiera towary inne niż określone w art. 141 ust. 2 akapit drugi lub w art. 141 ust. 4 rozporządzenia delegowanego, należy dokonać zgłoszenia celnego o objęcie towarów procedurą wywozu z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne.

Trzeba tutaj zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem - miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Tylko zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, podlegający w Polsce - jako miejscu świadczenia - opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%.

W przedmiotowej sprawie zarówno w sposobie 1, jak i 2 nastąpi wywóz towarów dokonany w ramach czynności dostawy, tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Wnioskodawca dokona wywozu konkretnych towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej, na rzecz znanego w momencie wysyłki nabywcy. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w sposobie 2 towary wysyłane będą do odbiorcy trzeciego, który na podstawie porozumienia z Wnioskodawcą będzie zajmował się dystrybucją do poszczególnych odbiorców indywidualnych, ponieważ w momencie wysyłki znany będzie odbiorca końcowy na rzecz którego Wnioskodawca będzie wystawiał faktury zaliczkowe.

Stawka podatku - stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest eksport towarów.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy - w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy - stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy - dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1.

dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2.

dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3.

zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Biorąc powyższe uregulowania prawne pod uwagę należy stwierdzić, że eksportem towarów jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych wywóz towarów. Ustalając zakres zastosowania przepisu art. 41 ust. 6 ustawy, właściwym staje się przyjęcie uregulowań zawartych w przepisach prawa celnego. Warunkiem zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT jest bowiem posiadanie stosownych dokumentów spełniających warunki określone w przepisach celnych, które jednoznacznie potwierdzają wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się produkcją i sprzedażą gier planszowych do odbiorców krajowych, z terytorium Unii Europejskiej, jak również spoza terytorium Unii Europejskiej. Jednym z kanałów marketingu i dystrybucji są sklepy internetowe, za pośrednictwem których składane są zamówienia przez odbiorców. Towary są następnie wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej (jako przesyłki listowe) lub firm kurierskich. Koszty wysyłki (Poczta Polska lub firmy kurierskie) będzie ponosił Wnioskodawca.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sprzedaży na rzecz odbiorców indywidualnych poza unijnych. Dystrybucja dla nich może odbywać się w dwojaki sposób:

Sposób 1

Wysyłka odbywa się za pośrednictwem Poczty Polskiej.

Po nadaniu paczki na poczcie otrzymuje ona numer nadania i za jego pośrednictwem, w portalu Poczty Polskiej Wnioskodawca może śledzić kolejne fazy w procesie dostarczenia. Każda paczka na liście przewozowym ma określony dokładny adres dostawy, uwzględniający kraj docelowy dostarczenia. W trakcie śledzenia paczki Wnioskodawca uzyskuje m.in. informację (z podaniem daty i godziny): nadanie przez Wnioskodawcę przesyłki, wysłanie przesyłki z Polski, zwolnienie przez urząd celny, przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia, dostarczenie. W zależności od kraju przeznaczenia mogą wystąpić wszystkie te komunikaty lub tylko część. Potwierdzeniem opuszczenia terytorium Unii Europejskiej, w przypadku określenia adresu wysyłki poza terytorium Unii Europejskiej są informacje o statusie uzyskane z Poczty Polskiej:

1. "Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia" lub "Dostarczenie",

2. "Wysłanie przesyłki z Polski".

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że brak jest prawnej możliwości uznania tej czynności za eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, uprawniający do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy. W przedstawionym powyżej sposobie wysyłki Wnioskodawca nie dysponuje dokumentem otrzymanym od właściwego organu celnego, potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Posiadane bowiem przez Wnioskodawcę informacje potwierdzające przyjęcie towaru przez adresata przesyłki mieszkającego poza granicami Unii Europejskiej, a także informacje o wywozie towaru poza granice Unii Europejskiej uzyskane z Poczty Polskiej - nie są dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Podsumowując, w przypadku dostawy towarów poza terytorium Unii Europejskiej sposobem 1, posiadając wyłącznie informację o statusie uzyskaną z Poczty Polskiej: "Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia" lub "Dostarczenie", bądź też "Wysłanie przesyłki z Polski" Wnioskodawca nie ma możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest nieprawidłowe.

Sposób 2

Wnioskodawca będzie wystawiał faktury na rzecz odbiorców końcowych w momencie dokonania przez nich przedpłat. Następnie towary będące przedmiotem sprzedaży zostaną zebrane łącznie w zbiorczą paczkę. Jej wysyłka nastąpi do odbiorcy trzeciego poza terytorium Unii Europejskiej, który na podstawie porozumienia z Wnioskodawcą będzie zajmował się dystrybucją do poszczególnych odbiorców indywidualnych. Wnioskodawca zgłosi zbiorczą paczkę za pośrednictwem agencji celnej do systemu ECS i po przekroczeniu granicy Unii Europejskiej zostanie wygenerowany komunikat IE-599 z systemu celnego. Ponadto Wnioskodawca otrzyma raport od odbiorcy zajmującego się dystrybucją poza Unią Europejską o dostarczonych paczkach, ze wskazaniem konkretnego odbiorcy indywidualnego i daty dostarczenia. Na bazie takich informacji Wnioskodawca będzie w stanie powiązać konkretne dostarczenia z wystawionymi fakturami VAT.

Jak już tutejszy organ wyjaśnił warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w eksporcie towarów jest otrzymanie od organu celnego dokumentu, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Od dnia 31 sierpnia 2007 r. w Polsce zaczęła w pełni funkcjonować I faza Systemu Kontroli Eksportu (ang. Export Control System, ECS). Od tego momentu zmianie uległy zasady dokonywania zgłoszeń celnych do procedury wywozu, procedury uszlachetnienia biernego i powrotnego wywozu. System ECS pozwala na dokonywanie i obsługę zgłoszenia w formie elektronicznej, zarówno w urzędzie wywozu jak i wyprowadzenia. System ten opiera się na obiegu dokumentów pomiędzy urzędami a podmiotami dokonującymi zgłoszeń. W ramach tego systemu dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest komunikat IE-599 podpisany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych. Komunikat ten zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informacje o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy. Komunikat IE-599 jest wysyłany do zgłaszającego przez urząd celny wywozu.

Zatem w przypadku dostawy towarów poza terytorium Unii Europejskiej sposobem 2, gdy Wnioskodawca będzie w stanie powiązać wystawione przez siebie faktury zaliczkowe z konkretnymi dostawami towarów poza terytorium Unii Europejskiej oraz będzie posiadać komunikat IE-599, będzie miał on możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dokonanej sprzedaży.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl