0112-KDIL1-3.4012.16.2020.1.AKR - VAT w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadnia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.16.2020.1.AKR VAT w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadnia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2020 r. (data wpływu 20 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadnia pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadnia pn. " (...)". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 20 lutego 2020 r. o prawidłowo podpisany wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Gmina (...) - w 2019 r. wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie zadania pn. " (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014-2020 (RPO W (...) 2014-2020) działania 5.5 ochrona powietrza.

Kwalifikowalność podatku VAT uzależniona jest od możliwości odzyskania lub odliczenia przez Wnioskodawcę kosztu podatku VAT poniesionego w ramach projektu. Przewidywany termin realizacji projektu od III kwartału 2020 r. do I kwartału 2021 r.

Gmina wykonując w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zadania własne gminy dotyczące zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) posiada status podatnika VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie zgodnie z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) - realizując zatem projekt gmina wykonuje zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Po uzyskaniu przez Gminę dotacji, Gmina podpisze umowy z właścicielami budynków jednorodzinnych i mieszkań w budynkach wielorodzinnych zainteresowanych dotacją na wymianę indywidualnych źródeł ciepła w ich gospodarstwach domowych na źródła bardziej ekologiczne. Przewidywana kwota dotacji dla pojedynczego gospodarstwa wyniesie ok. 8 tys. zł, tj. 5 tys. ze środków RPO W (...) 2014-2020 i 3 tys. zł z budżetu Gminy. Resztę inwestorzy - właściciele budynków jednorodzinnych pokryją ze środków własnych.

Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści majątkowych w związku z realizacją przedmiotowego projektu ani przez cały okres jego trwałości projektu.

Realizatorem merytorycznym projektu pełniącym jednocześnie nadzór nad jego prawidłowym wdrożeniem będzie urząd miejski w (...). Faktury za dostawy towarów i usług w ramach projektu będą wystawiane na Gminę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku ani niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Gmina jako wnioskodawca - nie będzie odpowiedzialna za wykonanie wymiany i dostosowania źródeł ogrzewania na ekologiczne. Jej rola ograniczy się do rozliczenia dotacji na rzecz mieszkańców. Faktury na zakup ekologicznych źródeł ogrzewania będą wystawione na poszczególnych właścicieli nieruchomości zainteresowanych wymianą pieca w swoich gospodarstwach domowych.

Poszczególni właściciele nieruchomości zainteresowani wymianą pieca w swoich gospodarstwach domowych będą dokonywali wymiany i dostosowania źródeł ogrzewania na ekologiczne w ramach projektu w tym: przygotowanie dokumentacji - uzyskanie warunków od gazowni, pozyskanie pozwolenia, sprawowanie nadzoru nad przebiegiem prac montażowych, dokonanie wyboru wykonawcy. Źródła ogrzewania nabyte w ramach przedmiotowego projektu będą stanowiły własność poszczególnych właścicieli nieruchomości, w których będą wymieniane źródła ciepła. Gmina nie będzie wykonywała jakiejkolwiek czynności, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz mieszkańców Gminy. Rolą Gminy będzie przygotowanie wniosku o dotację wraz z załącznikami, koordynacja projektu i rozliczenie dotacji. Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od mieszkańców za ww. działania. Usługi i towary nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu dotyczą ściśle kosztów przygotowania wniosku i promocji, tj. tablica informacyjna nt. projektu, artykuł w prasie lokalnej - promocja projektu, uproszczona ocena energetyczna budynków, utworzenie gminnego systemu monitoringu jakości powietrza. Faktury za te czynności będą wystawiane na Gminę.

Gmina nie będzie wykorzystywała nabytych w ramach przedmiotowego projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Usługi i towary nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu dotyczą ściśle kosztów przygotowania wniosku i promocji, tj. tablica informacyjna nt. projektu, artykuł w prasie lokalnej - promocja projektu, uproszczona ocena energetyczna budynków, utworzenie gminnego systemu monitoringu jakości powietrza.

Nabyte przez Gminę w ramach projektu towary i usług nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługi i towary nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu dotyczą ściśle kosztów przygotowania wniosku i promocji, tj. tablica informacyjna nt. projektu, artykuł w prasie lokalnej - promocja projektu, uproszczona ocena energetyczna budynków - załącznik do wniosku.

Nie ma możliwości przyporządkowania w żaden sposób wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabyte w związku z realizacją projektu czynności nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją zadania pn. " (...)", Gmina będzie miała możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zw. dalej ustawą o VAT, dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji zadania pn. " (...)", ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przestanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej i ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w 2019 r. wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie zadania pn. " (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014-2020 (RPO W (...) 2014-2020) działania 5.5 ochrona powietrza. Przewidywany termin realizacji projektu od III kwartału 2020 r. do I kwartału 2021 r.

Gmina wykonując w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zadania własne gminy dotyczące zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie gminnym, posiada status podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i jest czynnym podatnikiem podatku.

Przedmiotowy projekt realizowany będzie zgodnie z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w ustawie o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 - realizując zatem projekt Gmina wykonuje zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Po uzyskaniu przez Wnioskodawcę dotacji, Gmina podpisze umowy z właścicielami budynków jednorodzinnych i mieszkań w budynkach wielorodzinnych zainteresowanych dotacją na wymianę indywidualnych źródeł ciepła w ich gospodarstwach domowych na źródła bardziej ekologiczne. Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści majątkowych w związku z realizacją przedmiotowego projektu ani przez cały okres jego trwałości projektu.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku ani niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Gmina jako wnioskodawca - nie będzie odpowiedzialna za wykonanie wymiany i dostosowania źródeł ogrzewania na ekologiczne. Jej rola ograniczy się do rozliczenia dotacji na rzecz mieszkańców. Faktury na zakup ekologicznych źródeł ogrzewania będą wystawione na poszczególnych właścicieli nieruchomości zainteresowanych wymianą pieca w swoich gospodarstwach domowych.

Poszczególni właściciele nieruchomości zainteresowani wymianą pieca w swoich gospodarstwach domowych będą dokonywali wymiany i dostosowania źródeł ogrzewania na ekologiczne w ramach projektu w tym: przygotowanie dokumentacji - uzyskanie warunków od gazowni, pozyskanie pozwolenia, sprawowanie nadzoru nad przebiegiem prac montażowych, dokonanie wyboru wykonawcy. Źródła ogrzewania nabyte w ramach przedmiotowego projektu będą stanowiły własność poszczególnych właścicieli nieruchomości, w których będą wymieniane źródła ciepła. Gmina nie będzie wykonywała jakiejkolwiek czynności, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz mieszkańców Gminy. Rolą Gminy będzie przygotowanie wniosku o dotację wraz z załącznikami, koordynacja projektu i rozliczenie dotacji. Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat od mieszkańców za ww. działania. Nabyte przez Gminę w ramach projektu towary i usług nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Usługi i towary nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu dotyczą ściśle kosztów przygotowania wniosku i promocji, tj. tablica informacyjna nt. projektu, artykuł w prasie lokalnej - promocja projektu, uproszczona ocena energetyczna budynków - załącznik do wniosku.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ w ramach realizowanego projektu Gmina nie dokonuje zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca - Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści majątkowych w związku z realizacją projektu przez cały okres jego trwałości. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków w związku z realizacją opisanego zadania.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Gmina nie ma/nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. " (...)".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy wskazać, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl