0112-KDIL1-2.4012.833.2018.1.TK - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.833.2018.1.TK Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2018 r. (data wpływu 31 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją operacji pt. "»kulturę« - zakup wyposażenia do podmiotów działających w sferze kultury, celem budowy i rozwoju oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców Szlaku; z zakresu zachowania dziedzictwa lokalnego, w tym wyposażenie mające na celu szerzenie lokalnej kultury, dziedzictwa lokalnego w ramach poddziałania »Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność« objętego PROW 2014-2020 realizowanych przez podmioty inne niż LGD" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją operacji pt. "»kulturę« - zakup wyposażenia do podmiotów działających w sferze kultury, celem budowy i rozwoju oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców Szlaku; z zakresu zachowania dziedzictwa lokalnego, w tym wyposażenie mające na celu szerzenie lokalnej kultury, dziedzictwa lokalnego w ramach poddziałania »Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność« objętego PROW 2014-2020 realizowanych przez podmioty inne niż LGD".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Celem Stowarzyszenia jest podejmowanie wszelkich działań:

* wspieranie i promocja inicjatyw społecznych w zakresie gospodarki, kultury, oświaty, ekologii, sportu i rekreacji;

* podejmowanie działań na rzecz środowiska niepełnosprawnych i jego integracji;

* budowanie wzajemnych więzi międzyludzkich, inicjowanie i organizowanie prac społecznych mieszkańców, organizowanie różnych form opieki społecznej i pomocy sąsiedzkiej;

* podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska naturalnego, ochronę zabytków kulturowych Gminy;

* rozwój świadomości obywatelskiej i narodowej;

* działalność edukacyjna.

Wnioskodawca realizuje operację pt. "»kulturę« - zakup wyposażenia do podmiotów działających w sferze kultury, celem budowy i rozwoju oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców Szlaku; z zakresu zachowania dziedzictwa lokalnego, w tym wyposażenie mające na celu szerzenie lokalnej kultury, dziedzictwa lokalnego w ramach poddziałania »Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność« objętego PROW 2014-2020 realizowanych przez podmioty inne niż LGD".

Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pt. "»kulturę« - zakup wyposażenia do podmiotów działających w sferze kultury, celem budowy i rozwoju oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców Szlaku; z zakresu zachowania dziedzictwa lokalnego, w tym wyposażenie mające na celu szerzenie lokalnej kultury, dziedzictwa lokalnego w ramach poddziałania »Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność« objętego PROW 2014-2020 realizowanych przez podmioty inne niż LGD" Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie realizuje operację pt. "»kulturę« - zakup wyposażenia do podmiotów działających w sferze kultury, celem budowy i rozwoju oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców Szlaku; z zakresu zachowania dziedzictwa lokalnego, w tym wyposażenie mające na celu szerzenie lokalnej kultury, dziedzictwa lokalnego w ramach poddziałania »Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność« objętego PROW 2014-2020 realizowanych przez podmioty inne niż LGD".

Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowej operacji.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pt. "»kulturę« - zakup wyposażenia do podmiotów działających w sferze kultury, celem budowy i rozwoju oferty kulturalnej skierowanej do mieszkańców Szlaku; z zakresu zachowania dziedzictwa lokalnego, w tym wyposażenie mające na celu szerzenie lokalnej kultury, dziedzictwa lokalnego w ramach poddziałania »Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność« objętego PROW 2014-2020 realizowanych przez podmioty inne niż LGD".

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl