0112-KDIL1-2.4012.79.2018.1.AW - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.79.2018.1.AW Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 6 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat (dalej: Powiat) uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla projektu (umowa o dofinansowanie w trakcie podpisywania - przewidywany termin luty 2018 r.). Realizacja projektu została zaplanowana na lata 2017-2018. W ramach projektu została przewidziana refundacja ponoszonych wydatków - w roku 2017 oraz uzyskanie dofinansowania do pozostałych wydatków składających się na całość projektu - wydatki będą ponoszone w roku 2018.

Przedsięwzięcie projektowe obejmuje inwestycję polegającą na przebudowie wyodrębnionej części obiektu z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu w Powiatowym Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego.

W szczególności projekt obejmować będzie roboty budowlane polegające na:

* przebudowie części budynku;

* wykonaniu nowych ścian działowych i posadzek;

* wydzieleniu pomieszczeń pracowni, zespołów sanitarnych (w tym jedno dla osób niepełnosprawnych), korytarzy, szatni;

* zamontowaniu stolarki okiennej i bram segmentowych;

* wykonaniu fundamentów dostosowanych do potrzeb pracowni;

* wykonaniu wentylacji, instalacji sanitarnych oraz instalacji elektrycznych.

W wyremontowanej części pomieszczeń powstaną 3 pracownie do nauki zawodu (warsztaty szkolne): pracownia napraw pojazdów samochodowych, pracownia diagnostyki i napraw samochodów ciężarowych, pracownia diagnostyki samochodowej. Zostanie zakupione wyposażenie do ww. pracowni, zgodnie z rekomendowanymi urządzeniami (przewidywany termin lipiec br.).

Do łącznych kosztów inwestycji Wnioskodawca dolicza również koszty opracowania studium wykonalności, nadzorów inwestorskich oraz promocji projektu. Do chwili obecnej poniesione zostały koszty na aktualizacje kosztorysów oraz opracowanie studium wykonalności dla projektu. W miesiącu styczniu br. zostanie wszczęta procedura przetargowa na wybór wykonawcy robót budowlanych, a następnie kolejne zamówienia niezbędne do zrealizowania projektu.

Zakończenie projektu zaplanowane zostało na dzień 31 sierpnia 2018 r. Budynek, którego cześć podlega projektowi jest w trwałym zarządzie PCKUiP. PCKUiP jest jednostką organizacyjną Powiatu.

Z ww. infrastruktury oraz wyposażenia będą korzystali nieodpłatnie uczniowie szkół zawodowych (tj. zasadniczych szkół zawodowych i techników z kierunków kształcenia dla których powstaną pracownie) podlegających pod Powiat. Zajęcia w pracowniach będą prowadzone przez nauczycieli zatrudnionych w PCKUiP.

Na powstałej w ramach projektu infrastrukturze zostaną przeprowadzone dwa egzaminy próbne z udziałem pracodawców w ramach projektu, który jest realizowany przez PCKUiP i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wyremontowane w ramach projektu pracownie i zakupiony sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom. Z powstałej nowej infrastruktury będzie korzystało PCKUiP ściśle pod potrzeby edukacyjne. Nie powstaną z tego tytuły żadne przychody dla PCKUiP oraz Powiatu.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w skład nieruchomości zarządzanych przez PCKUiP wchodzą 3 obiekty. Jeden z nich jest objęty dofinansowaniem ze środków unijnych - przedmiotowy projekt. Drugi budynek - został objęty wcześniejszym projektem dofinansowanym również ze środków unijnych (interpretacja indywidualna została wydana w dniu 22 czerwca 2017 r.). Wskazane obiekty nie są udostępniane komercyjnie. Natomiast w trzecim budynku, stanowiącym główną siedzibę, pomieszczenia są sporadycznie wynajmowane.

Beneficjentem projektu jest Powiat. Faktury VAT za roboty budowlane oraz za dostawę i usługi są wystawiane na Powiat (odbiorca/płatnik Starostwo Powiatowe). Po zakończeniu remontu powstałe "nakłady" zostaną przekazane przez Powiat (Starostwo Powiatowe) do PCKUiP z zastosowaniem wymaganej procedury. PCKUiP jest jednostką budżetową pełniącą trwały zarząd nad wyremontowanym obiektem. Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu (w tym PCKUiP) są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT. Powiat w swoich obecnych rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia rozliczenia PCKUiP. Powiat nie posiada zwolnienia podmiotowego w VAT.

Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji aplikacyjnej (studium wykonalności), prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, zakupem sprzętu specjalistycznego będą wykorzystywane przez Powiat oraz PCKUiP do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie bezpłatnych usług edukacji publicznej). PCKUiP i Powiat nie będą wykorzystywać powstałej infrastruktury, współfinansowanej ze środków unijnych, do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań własnych związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty. W chwili dokonywania wydatków związanych z remontem pracowni Powiat działa jako podatnik VAT (decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 12 stycznia 2011 r. oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 13 stycznia 2011 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat (beneficjent projektu) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu, w związku z tym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (...).

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 6 ust. 2 ww. ustawy, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z treści wniosku wynika, że Powiat, będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla projektu. Przedsięwzięcie projektowe obejmuje inwestycję polegającą na przebudowie wyodrębnionej części obiektu z dostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb praktycznej nauki zawodu w Powiatowym Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego, będącym jednostką organizacyjną Powiatu. Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu (w tym PCKUiP) są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT.

Z ww. infrastruktury oraz wyposażenia będą korzystali nieodpłatnie uczniowie szkół zawodowych (tj. zasadniczych szkół zawodowych i techników z kierunków kształcenia dla których powstaną pracownie) podlegających pod Powiat. Wyremontowane w ramach projektu pracownie i zakupiony sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom.

W związku z tym towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, będą wykorzystywane przez Powiat oraz PCKUiP do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań własnych związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Beneficjentem projektu jest Powiat. Faktury VAT za roboty budowlane oraz za dostawę i usługi są wystawiane na Powiat.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ opisany we wniosku projekt polegający na przebudowie wyodrębnionej części budynku jest realizowany w związku z działalnością statutową Powiatu. Tym samym - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w ramach realizacji powyższego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Zainteresowany nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl