0112-KDIL1-2.4012.692.2017.2.NF - Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. „Zakup wyposażenia (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.692.2017.2.NF Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. „Zakup wyposażenia (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2017 r. (data wpływu 18 grudnia 2017 r.), uzupełnionym w dniach 12 i 15 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. "Zakup wyposażenia (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. "Zakup wyposażenia (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 stycznia 2018 r. o oświadczenie, o którym mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek Kultury (dalej: Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, dla której organizatorem jest Miasto. Bezpośredni nadzór nad Wnioskodawcą sprawuje Burmistrz Miasta. Wnioskodawca wpisany jest do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę Miasto. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca jest ośrodkiem upowszechniania wiedzy i kultury, rozwijania potrzeb czytelniczych społeczeństwa, ogniwem pośrednictwa, instruktażu, doskonalenia pracowników i współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym, zapewnienia warunków spędzania wolnego czasu. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy m.in.:

* edukacja i wychowanie przez sztukę,

* tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,

* rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspakajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,

* obsługa imprez społeczno-kulturalnych organizowanych przez Urząd Miasta (...).

Wnioskodawca prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862, z późn. zm.; dalej: u.o.p.d.k.) i samodzielnie gospodaruje przydzielonym majątkiem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się efektywnością ich wykorzystania. Nie jest jednostką budżetową, ani zakładem budżetowym Miasta. W efekcie nie został objęty centralizacją rozliczeń VAT. W przeważającej części Wnioskodawca finansowany jest z dotacji otrzymywanej od Miasta. Wnioskodawca co do zasady świadczy usługi kulturalne, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy zwolnione są z podatku VAT. Prowadzi także okazjonalną sprzedaż, co do zasady, podlegającą opodatkowaniu (np. wynajem sali w budynku Wnioskodawcy), która jednak nigdy nie przekroczyła w danym roku kwoty limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Prognoza sprzedaży opodatkowanej na ten oraz następny rok również nie wskazuje, że limit ten zostanie przekroczony (sprzedaż inna niż zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy w roku 2017 do końca listopada 2017 r. wynosi ok. 16 tys. zł).

Wnioskodawca nie skorzystał też z uprawnienia wynikającego z art. 96 ust. 3 ustawy i nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego do celów VAT. Nie jest zatem zarejestrowany jak podatnik VAT czynny.

W 2018 r. Miasto we współpracy z Wnioskodawcą ma zamiar zrealizować projekt pt. "Zakup wyposażenia (...)" (dalej: Projekt) polegający m.in. na zakupie: sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego, foteli kinowych, kurtyn scenicznych, ekranu kinowego oraz energooszczędnych opraw oświetleniowych (LED). Miasto jako Beneficjent Projektu złożyło w dniu 19 lipca 2017 r. w ramach lokalnej grupy działania wniosek o dofinansowanie Projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Środki z Regionalnego Programu Operacyjnego są środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.; dalej: ustawa o finansach publicznych). Ośrodek natomiast jako Realizator będzie odpowiedzialny za całość prac związanych z realizacją Projektu, a do jego kompetencji będzie należało:

* opracowanie procedur przetargowych,

* koordynowanie projektem na etapie jego realizacji, w tym w szczególności nadzór nad przebiegiem inwestycji,

* promocja projektu,

* monitorowanie założeń wskaźników produktu i rezultatu,

* wewnętrzna kontrola finansowa, prowadzenie ewidencji księgowej nakładów na inwestycje.

Podmiotem oznaczonym jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT wystawianych w związku z realizacją Projektu będzie Wnioskodawca. Może zdarzyć się, że nabyte w ramach projektu wyposażenie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności innej niż zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. "Zakup wyposażenia (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. "Zakup wyposażenia (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 86 ust. 1 ustawy przewidziano, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jednak w myśl art. 88 ust. 4 ustawy do podatników, którzy nie są zgodnie z art. 96 ustawy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku należnego możliwe jest w sytuacji, gdy spełnione są następujące warunki:

* nabyte towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych,

* obniżenie to dokonywane jest przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny.

W kontekście powyższego należy wskazać, że Wnioskodawca spełnia formalne wymagania niezbędne do bycia podatnikiem podmiotowo zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy (sprzedaż poniżej limitu, który obecnie wynosi 200 tys. zł) oraz nie skorzystał z prawa złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przewidzianego w art. 96 ust. 3 ustawy. Z całą pewnością zatem nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z realizacją Projektu, nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej przez zarejestrowanego podatnika VAT. Wobec czego Wnioskodawca nabywający towary i usługi w związku z realizacją Projektu nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Na powyższą konkluzję nie ma wpływu ewentualne wykorzystanie nabywanego wyposażenia do czynności, które zasadniczo podlegają opodatkowaniu, ale są traktowane jako zwolnione z VAT ze względu na status Wnioskodawcy.

Prawidłowość powyższego stanowiska nie budzi wątpliwości w kontekście interpretacji Dyrektora KIS:

* z dnia 5 maja 2017 r., nr 0115-KDIT1-2.4012.212.2017.1.AP: "(...) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi";

* z dnia 30 sierpnia 2017 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.225.2017.2.AŻ: "W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Podsumowując, w związku z realizacją zadania (...) Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Szczegółowe regulacje dotyczące działalności instytucji kultury zawiera ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Prognoza sprzedaży opodatkowanej na ten oraz następny rok nie wskazuje, że limit o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zostanie przekroczony.

Wnioskodawca planuje realizację projektu pt. "Zakup wyposażenia (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020.

Jak wskazał Wnioskodawca nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z realizacją Projektu, nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej przez zarejestrowanego podatnika VAT.

Podmiotem oznaczonym jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT wystawianych w związku z realizacją Projektu będzie Wnioskodawca.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pt. "Zakup wyposażenia (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Przede wszystkim niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie Wnioskodawcy, że nie jest on czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy nie zostanie przekroczony.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl