0112-KDIL1-2.4012.691.2018.2.DC - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Edukacja rolnicza".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.691.2018.2.DC Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Edukacja rolnicza".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2018 r. (data wpływu 16 października 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2018 r. (data wpływu 14 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Edukacja rolnicza (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Edukacja rolnicza (...)". Wniosek uzupełniono pismem w dniu 14 grudnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz o własne stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

ZS (dalej jako: Wnioskodawca lub Szkoła) jest państwową jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Szkoła wykonuje tylko zadania statutowe - edukacja. W ramach swojej działalności Wnioskodawca sprzedaje towary (ziarno zbóż z pola, które w ramach szkoły rolniczej traktowane jest jako pracownia) i usługi (sprzedaż energii cieplnej do Wspólnot mieszkaniowych). Od wszystkich sprzedanych towarów i usług odprowadza podatek VAT do Urzędu Skarbowego w pełnej naliczonej wysokości i sporządza deklaracje VAT-7 oraz sporządza plik JPK. Kwota netto ze sprzedaży stanowi dochód budżetu państwa i odprowadzana jest w określonych przepisami terminach na rachunek Ministerstwa Finansów.

Wszystkie towary i usługi Szkoła zakupuje w kwotach brutto. Szkoła nie ma możliwości rozliczania podatku, tj. obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Szkoła realizuje projekt zgodnie z Porozumieniem w sprawie dofinansowania Projektu w ramach Osi Priorytetowej 13 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA, Działania 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z dnia 3 lipca 2017 r. pn. "Edukacja rolnicza (...)". Celem projektu jest dostosowanie oferty edukacyjnej rolniczego kształcenia zawodowego do potrzeb rolnictwa i rynku pracy w branży rolniczej w ścianie wschodniej województwa. Dodatkowym celem projektu jest poprawa jakości oraz efektywności kształcenia zawodowego. Zakres rzeczowy Projektu dla Szkoły obejmuje m.in.:

* budowę hali namiotowej bezfundamentowej na sprzęt rolniczy łącznie z pracami przygotowawczymi,

* zakup ciągnika rolniczego,

* wyposażenie rolnicze zgodnie z rekomendacjami K (...)

* promocję.

Realizacja zakresu rzeczowego zakończy się 31 października 2018 r.

Na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu Szkoła złożyła stosowne oświadczenie w sprawie objęcia kosztami kwalifikowalnymi podatku VAT wynikającego z faktur zakupu.

Zgodnie z wytycznymi programowymi dotyczącymi systemu wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz paragrafem 4a pkt 5 porozumienia o dofinansowanie, jeżeli w ramach Projektu do kategorii wydatków kwalifikowalnych zaliczono wydatki związane z podatkiem VAT, Beneficjent - Szkoła, wraz z pierwszym wnioskiem o płatność, ma obowiązek dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego o możliwości bądź braku możliwości odliczania podatku VAT.

Do czasu otrzymania takiej interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak możliwości odliczenia VAT od nakładów poniesionych na realizację projektu, wydatki z tym związane nie będą mogły być uznane do dofinansowania ze środków EFRR.

Brak stosownego dokumentu z Krajowej Informacji Skarbowej uniemożliwi Szkole zaliczenie poniesionych wydatków w kwocie brutto jako kosztu kwalifikowalnego.

W uzupełnieniu z dnia 13 grudnia 2018 r. (data wpływu 14 grudnia 2018 r.) Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:

a. Szkoła jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;

b.

nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w ramach opisanego projektu, tj. wybudowana hala namiotowa i zakupiony sprzęt rolniczy jest własnością szkoły i będzie wykorzystany wyłącznie nieodpłatnie na potrzeby edukacyjne uczniów i nauczycieli. Nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

c.

faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu wystawiane będą na Szkołę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 grudnia 2018 r.).

Czy prawidłowe jest stanowisko, że od zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu RPO W 2014-2020 pn. "Edukacja rolnicza (...)", podatek VAT nie podlega odliczeniu przez Zespół Szkół zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 86 pkt 1 ustawy) i jest kosztem kwalifikowalnym?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 13 grudnia 2018 r.) nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach opisywanego projektu, ponieważ efekty realizacji zadań nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych" nie będą też wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Szkoła realizuje projekt pn. "Edukacja rolnicza (...)". Celem projektu jest dostosowanie oferty edukacyjnej rolniczego kształcenia zawodowego do potrzeb rolnictwa i rynku pracy w branży rolniczej w ścianie wschodniej województwa. Dodatkowym celem projektu jest poprawa jakości oraz efektywności kształcenia zawodowego. Zakres rzeczowy projektu dla Szkoły obejmuje m.in.:

* budowę hali namiotowej bezfundamentowej na sprzęt rolniczy łącznie z pracami przygotowawczymi,

* zakup ciągnika rolniczego,

* wyposażenie rolnicze zgodnie z rekomendacjami K (...)

* promocję.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w ramach opisanego projektu, tj. wybudowana hala namiotowa i zakupiony sprzęt rolniczy jest własnością szkoły i będzie wykorzystany wyłącznie nieodpłatnie na potrzeby edukacyjne uczniów i nauczycieli. Nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu wystawiane będą na Szkołę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z wydatkami poniesionymi na realizację przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie spełniał tych warunków, zatem nie będzie miał on możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, od zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "Edukacja rolnicza (...)", podatek VAT nie podlega odliczeniu przez Wnioskodawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 86 ust. 1 ustawy). Wnioskodawca nie ma również możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl