0112-KDIL1-2.4012.686.2017.1.MR - VAT w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Ochrona obszarów sieci Natura 2000".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.686.2017.1.MR VAT w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Ochrona obszarów sieci Natura 2000".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 4 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Ochrona obszarów sieci Natura 2000 (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Ochrona obszarów sieci Natura 2000 (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nadleśnictwo będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej: PGL LP) działa na podstawie Ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2017 r. poz. 788, z późn. zm., dalej jako: ustawa o lasach) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, dalej: u.p.t.u.).

Nadleśnictwo w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwolnione z tego opodatkowania, jak również czynności które są wyłączone z systemu VAT, czyli takie, które nie są wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u.

W ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o lasach, jest prowadzona działalność:

1.

administracyjna (...);

2.

gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:

a.

podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna a także jego sprzedaż w stanie nieprzerobionym, zwaną dalej "działalnością podstawową";

b.

uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie, z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także odsprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym, zwaną dalej "działalnością uboczną";

3.

dodatkową - produkcyjną i usługową na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi".

Działalność Nadleśnictwa jest prowadzona na zasadzie rachunku ekonomicznego.

Nadleśnictwo pozyskuje produkty gospodarki leśnej (m.in. drewno, choinki, szyszki, nasiona), które następnie zużywa na własne potrzeby lub sprzedaje. Sprzedaż produktów gospodarki leśnej jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Nadleśnictwo produkuje także sadzonki, które zużywa na własne potrzeby lub sprzedaje, opodatkowując tą sprzedaż podatkiem VAT.

Dodatkowo Nadleśnictwo dokonuje odpłatnego świadczenia usług m.in. na podstawie zawieranych umów najmu, dzierżawy, których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Część świadczonych usług jest zwolniona z opodatkowania od towarów i usług (najem domów, mieszkań i lokalów na cele mieszkaniowe).

Nadleśnictwo, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, prowadzi: "trwale zrównoważoną gospodarkę leśną według planu urządzania lasu z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:

1. Zachowanie lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz równowagę przyrodniczą.

2. Ochronę lasów zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:

a.

zachowanie różnorodności przyrodniczej,

b.

zachowanie leśnych zasobów genetycznych,

c.

walory krajobrazowe,

d.

potrzeby nauki.

3. Ochronę gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenia oraz o specjalnym znaczeniu społecznym.

4. Ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych.

5. Produkcji, na zasadzie regionalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowana lasu".

Zgodnie z art. 8 ustawy o lasach "Gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:

1. Powszechnej ochrony lasów.

2. Trwałości utrzymania lasów.

3. Ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów.

4. Powiększania zasobów leśnych.

W zakresie prowadzonej gospodarki leśnej uwzględniając obowiązek prowadzenia tej gospodarki w sposób trwale zrównoważony. Nadleśnictwo złożyło wniosek o dofinansowanie trzech zadań ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014-2020 Priorytet II. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie. 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna. Typ projektu. "Ochrona in-situ lub ex-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych". Tytuł realizowanego projektu w Nadleśnictwie to: "Ochrona obszarów sieci Natura 2000 (...)". Nadleśnictwo podpisało z Instytucją Wdrażającą umowę o dofinansowanie tego projektu i rozpoczęto jego realizację.

Zadania, które Nadleśnictwo zrealizowało, lub będzie realizować w ramach projektu to:

1. Usuwanie zadrzewienia z płatu siedliska suchych wrzosowisk.

2. Budowa 3 nowych i modernizacja istniejącego już miejsca postoju pojazdów, w ramach których została przygotowana dokumentacja techniczna miejsc postoju i SIWZ na działania w projekcie, które obejmą przeprowadzenie utwardzenia gruntów leśnych i zakup wyposażenia miejsc postojowych (wykazane w projekcie jako 2 zadania oddzielne, jedno obejmujące dokumentację techniczną, drugie samo utwardzenie gruntu i zakup wyposażenia).

3. Zakup sprzętu geometrycznego oraz wartości niematerialnych i prawnych (dalej WNIP) obejmujący zakup odbiornika GPS/GNSS z anteną specjalistyczną, oprogramowaniem na karcie SD & GB i wyposażeniem dodatkowym (bateria zapasowa, ładowarka samochodowa, plecakiem z teleskopową tyczką do montażu precyzyjnej anteny zewnętrznej, polskiej nakładki językowej na system operacyjny, rozszerzenie gwarancji na oprogramowanie do 2 lat), zakup 10 szt. oprogramowania geometrycznego dla pracowników Nadleśnictwa uczestniczących w projekcie (10 szt. oprogramowania). Zakup zrealizowano.

4. Dodatkowo ponoszone są koszty szkoleń pracowników związane z obsługą projektu.

Teren objęty przedsięwzięciem położony jest w zasięgu Nadleśnictwa i wchodzi w skład Specjalny Obszar Ochronny Siedlisk (dalej SOO).

Projekt ma na celu:

1. Odtwarzanie siedliska suchych wrzosowisk, poprzez usuwanie roślinności drzewiastej, do stanu w którym gatunki drzewiaste, nie pokrywają powierzchni większej niż 30% płatu siedliska (wg wytycznych z Planu Zadań Ochronnych (dalej PZO) dla Specjalnego Obszaru Ochronnego Siedlisk (dalej SOO) "Wrzosowisko..."), co pozwoli na zwiększenie dostępu światła do gruntu oraz zmniejszenie ilości martwej materii organicznej powodującej wzrost trofii, a co za tym idzie degradację siedliska. Postępujący od 30 lat proces naturalnej sukcesji doprowadził do obniżenia wartości siedliska. Na tym obszarze ponad 30 lat wstecz istniał poligon wojsk radzieckich. Systematyczne rozjeżdżanie ciężkim sprzętem i podpalanie doprowadziło do utrwalenia tego unikatowego siedliska. Od momentu wycofania się armii radzieckiej z tego obszaru, wrzosowisko ulega systematycznie procesowi naturalnej sukcesji, co w oczywisty sposób prowadzi do jego degradacji. Tylko radykalne działania ujęte w PZO "Wrzosowisko....", czyli usunięcie gro roślinności drzewiastej, mogą doprowadzić to unikalne siedlisko do właściwego stanu. Odsłonięcie powierzchni jest podstawowym warunkiem do rewitalizacji wrzosowisk poprzez ich koszenie. Wrzos w cyklu ok. 30-letnim ulega degradacji. Wrzosowiska na terenie Nadleśnictwa znajdują się więc obecnie w swojej schyłkowej fazie życia. Ich odnowa jest szczególnie ważna dla społeczności pszczelarzy - na obszarze Nadleśnictwa co roku wystawianych jest ponad 70 pasiek - czyli ponad 4000 uli. Istnienie wrzosowiska stwarza olbrzymi potencjał dla istnienia licznych błonkoskrzydłych, w tym wielu gatunków trzmieli, które są chronione prawem polskim, a także pajęczaków. Dodatkową przesłanką usuwania zadrzewienia jest ochrona populacji Smukwy kosmatej, owada skategoryzowanego w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych jako VU. Smukwa występuje na stanowiskach suchych i słonecznych. Otwarte wrzosowiska są również bazą żerową lelka. Zagrożeniem dla tych gatunków jest kurczenie się stanowisk o charakterze kserotermicznym wskutek naturalnych procesów sukcesyjnych (zarastania drzewami i krzewami). Działania obejmą powierzchnię ok. 100 ha. Uzasadnienie usuwania zadrzewienia z płatu siedlisk suchych wrzosowisk wynika z zapisów w PZO dla SOO "Wrzosowisko...", w związku z działaniem: odtworzenie właściwego stanu zachowania siedlisk suchych wrzosowisk wynikającym z PZO obszaru Natura 2000 "Wrzosowisko..." (Zarządzenie RDOŚ z dnia 18 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Wrzosowisko.... Nadleśnictwo planuje usunąć gatunki drzewiaste z większej części powierzchni siedliska. Dodatkowo w niedalekiej przyszłości planowana jest na tym obszarze reintrodukcja cietrzewia, za podstawę powodzenia której należy uznać istnienie odsłoniętych fragmentów wrzosowiska, mogących służyć jako areny tokowiskowe. Samo działanie reintrodukcji nie jest zawarte w tym projekcie.

2. Puszcza jako część Borów stanowi atrakcyjny obszar turystyczny i rekreacyjny, zarówno dla ludności lokalnej, jak i tej z dalszych regionów województwa (...). W okresie letnio-jesiennym można zaobserwować wzrost antropopresji związany ze zbieractwem płodów runa leśnego. Nadleśnictwo chce zmniejszyć presję na zasoby leśne w tym gatunki i siedliska obszarów sieci Natura 2000 poprzez utworzenie i modernizację miejsc postoju pojazdów, efektem czego będzie wzrost świadomości w zakresie ochrony pożarowej, ochrony przyrody i skanalizowanie ruchu turystycznego na obrzeżach obszarów należących do sieci Natura 2000 poza najcenniejszymi ich fragmentami. Dodatkowo prowadzona będzie edukacja ekologiczna społeczeństwa poprzez ustawienie tablic informacyjnych "Nie pal ognia w lesie" oraz promujących zasoby przyrodnicze Nadleśnictwa co pośrednio przekłada się na zachowanie lasu (m.in. powstrzymanie destrukcyjnych działań ludności na nowo zakładane uprawy leśne i drzewostan). Przedstawiona na tablicy mapa Nadleśnictwa, będzie ukazywała obszary cenne przyrodniczo, a także przebieg szlaków turystycznych i ścieżek dydaktycznych zachęcając odbiorcę do zwiedzania lasów oznaczonymi drogami. Część tablic będzie przedstawiała zdjęcia i opis gatunków i siedlisk chronionych na terenie Nadleśnictwa oraz informacje nt. wpływu szkodnictwa leśnego na wzrost lasu. Dzięki miejscom postoju pojazdów Nadleśnictwo spełniać będzie również wymóg turystycznego udostępniania lasu, który jest jedną z podstaw uzyskania certyfikatu FSC (świadczącego jakości prowadzonej, zrównoważonej gospodarki leśnej, a w konsekwencji o jakości pozyskiwanego drewna).

Obecnie w Nadleśnictwie istnieje jedno miejsce postoju pojazdów, które nie zaspokaja potrzeb, czego wynikiem są liczne "dzikie" parkingi. Dzięki budowie przyjaznej infrastruktury dla ludności, zawierającej elementy informacyjne i dydaktyczne zostanie ograniczony problem nielegalnego poruszania się po lesie pojazdami silnikowymi, a ostatecznie presja na obszary leśne (zgodnie z wymogami certyfikacji FSC) w tym sieci Natura 2000. Zmniejszy to zagrożenie pożarowe, a także może w znacznej mierze ograniczyć negatywny wpływ turystyki na populację wilka (płoszenie).

Planowane działanie obejmie stworzenie 3 nowych i modernizację istniejącego już miejsca postojowego, co doprowadzić ma do skoncentrowania ruchu turystycznego i rekreacyjnego w ściśle określonych miejscach. Sterowanie ruchem turystycznym po obrzeżach obszarów leśnych, w tym cennych przyrodniczo, będzie promowane w mediach społecznościowych, w czasie działalności edukacyjnej oraz przez jeszcze lepsze dostosowanie sieci szlaków turystycznych do strumieniowania ludności w odpowiednich obszarach.

Nadleśnictwo będzie konserwować utworzoną infrastrukturę ze środków własnych, tak aby w najlepszy sposób mogła zabezpieczać zasoby Nadleśnictwa oraz służyć potrzebom społeczeństwa w tym osób z niepełnosprawnością, a tym samym zminimalizować antropopresję na leśne obszary chronione.

3. Zakup sprzętu geometrycznego wraz z WNIP posłuży m.in. do uzyskania i przetwarzania danych przestrzennych podczas wyznaczania i monitoringu postępu prac na siedlisku suchych wrzosowisk, a także w celu uzupełnienia bazy danych przestrzennych o lokalizacji i stanie populacji gatunków chronionych (m.in. wilka, lelka, smukwy kosmatej, zimorodka). Na podstawie danych przestrzennych (pomiar powierzchni pozostałych w terenie grup i kęp roślinności drzewiastej) zostanie sporządzona mapa efektu ekologicznego będąca częścią sprawozdania końcowego projektu. Dodatkowo po usunięciu roślinności drzewiastej z siedliska suche wrzosowiska, proces ponownej sukcesji może przebiegać szybciej niż założono w projekcie. Monitoring postępu zarastania wrzosowiska przy pomocy narzędzi geometrycznych pozwoli odpowiednio szybko zareagować na taką sytuację.

4. W związku z obsługą projektu, konieczne są szkolenia dla osób odpowiadających za realizację projektu (...). Przewidziano 3 szkolenia dla 2 osób.

Majątek powstały w wyniku projektu będzie należał do Nadleśnictwa. W skład wytworzonego majątku będą wchodzić: 1. Biomasa uzyskana w ramach odkrzaczania płatów siedliska suchych wrzosowisk - pozostanie ona wywieziona poza płat siedliska i pozostawiona do naturalnego rozkładu, wzbogacając ilość martwego drewna w lesie. 2. Utwardzony grunt oraz infrastruktura miejsc postoju pojazdów - Nadleśnictwo zobowiązuje się do konserwacji powstałych urządzeń oraz dbałość o ich stan, również estetyczny - wywóz śmieci. 3. Zakupiony sprzęt będzie własnością nadleśnictwa, wpisaną w rejestr środków trwałych.

Utworzone w ramach projektu miejsca postoju pojazdów będą udostępniane w celu skanalizowania ruchu turystycznego, przede wszystkim lokalnej ludności. Za korzystanie z miejsc postojowych wykonanych lub zmodernizowanych w ramach projektu, nie będą pobierane żadne opłaty - jest to infrastruktura przeznaczona do nieodpłatnego wykorzystania przez społeczeństwo. Wytworzony w ramach projektu majątek będzie wykorzystywany w ramach, tzw. działalności pomocniczej w stosunku do działań ochrony przyrody. Ta część działalności gospodarczej, nie będzie stanowić więcej niż 20% wydajności infrastruktury - i będzie polegać przede wszystkim na propagacji treści nt. ochrony przyrody, właściwego wykorzystania zasobów leśnych i ochrony przeciwpożarowej lasu (tablice, akcje i zajęcia edukacyjne). Miejsca postojowe będą zarządzane przez Nadleśnictwo, w sposób umożliwiający jak najdłuższy okres korzystania z infrastruktury (okres trwałości infrastruktury przewiduje się na minimum 10 lat). Nadleśnictwo w przypadku uszkodzeń urządzeń będzie w przyszłości prowadziło konserwację istniejących urządzeń ze środków własnych, tak aby w najlepszy sposób mogły służyć potrzebom Nadleśnictwa i społeczeństwa, a tym samym zminimalizować antropopresję na obszary leśne w tym obszary chronione (m.in. poprzez minimalizowanie zagrożenia pożarowego).

Wytworzony w ramach projektu majątek obejmujący sprzęt geometryczny może być wykorzystywany także do celów gospodarczych w ramach, tzw. działalności pomocniczej w stosunku do działań ochrony przyrody, która nie będzie stanowić więcej niż 20% wydajności infrastruktury (zgodnie z punktem 207 Zawiadomienia Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE). Będzie prowadzona ewidencja wykorzystania odbiornika i oprogramowania GPS - w postaci notatek w książkach służbowych użytkowników. Sprzęt geometryczny będzie wykorzystany do uzyskania i przetwarzania danych przestrzennych podczas wyznaczania i monitoringu postępu prac w ramach projektu "Ochrona obszarów sieci Natura 2000 w Nadleśnictwie w latach 2017-2019". Uzyskana infrastruktura geometryczna będzie służyła również do inwentaryzacji i zapisu danych o lokalizacji gatunków i siedlisk chronionych. (Obowiązek inwentaryzacji, oceny stanu zachowania, monitorowania stanowisk, siedlisk, ostoi i populacji gatunków chronionych oraz prowadzenia i udostępniania baz danych dotyczących ich stanowisk wynika z Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów, Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin oraz Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt).

Projekt wpisuje się w Cel VII tworzenie wspólnego produktu turystycznego Polski Zachodniej i zawiera w zalecanym działaniu, tj. ze względu na znakomite uwarunkowania środowiskowe i kulturowe obszar (...) stać się powinien bazą dla uprawiania turystyki kwalifikowanej (pieszej, rowerowej, motorowerowej, górskiej, konnej, kajakowej, żeglarskiej i innych form aktywności). Pozytywnym efektem edukacyjno-turystycznego udostępniania lasu jest budowa korzystnego wizerunku Nadleśnictwa oraz wzrost bezpieczeństwa jego zasobów leśnych.

Projekt jest komplementarny z głównym celem Strategii UE dla regionu Morza Bałtyckiego, którym jest zacieśnienie współpracy w regionie i wykorzystanie potencjału, jaki pojawił się wraz z rozszerzeniem UE. Bory są położone stosunkowo blisko niemieckiej i czeskiej granicy. Utworzenie miejsc postoju pojazdów stanowi podwaliny dla turystyki rekreacyjnej obcokrajowców odwiedzających lasy. Skanalizowanie ruchu ludności przełoży się na niezakłócanie prac związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej, m.in. z pozyskaniem drewna i hodowlą lasu. Budowa miejsc parkingowych będzie skutkować również ograniczeniem szkodnictwa leśnego, m.in. w zakresie zaśmiecania lasu, co powodować będzie lepszy wzrost i zachowanie zasobów leśnych. Turyści z sąsiednich krajów będą odbiorcami programu. Dane przestrzenne uzyskane w czasie prowadzenia działań i monitoringu, a także badania i praktyka uzyskana w trakcie wykonywania PZO dla "Wrzosowisko...", przyczyni się do wymiany doświadczeń i zacieśnienia współpracy międzynarodowej, zwłaszcza, że na przyległych terenach na obszarze Niemiec istnieją podobne siedliska chronione.

Wszystkie działania projektu są przejawem prowadzenia społecznie odpowiedzialnego biznesu oraz stosowania kryteriów koniecznych do utrzymania certyfikatu FSC.

Nadleśnictwo oznaczy znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich wszystkie działania informacyjno-promocyjne dotyczące projektu, dokumentów związanych z realizacją projektu podawanych do wiadomości publicznej oraz dokumentów i materiałów przeznaczonych dla uczestników i odbiorców projektu. Nadleśnictwo w swojej siedzibie umieści plakat oraz tablicę pamiątkowa. Opis projektu znajdzie się na stronie internetowej Nadleśnictwa. Wszystkie osoby i podmioty uczestniczące w projekcie otrzymają informację, że projekt uzyskał dofinansowanie, m.in. tablice na miejscach postoju pojazdów zostaną zaopatrzone odpowiednią informacją. Koszty drukowania plakatu oraz zamieszczenia informacji na stronie i tablicach dydaktycznych pokryje Nadleśnictwo w ramach kosztów administracyjnych.

Koszty realizacji zadania niesfinansowane dotacją będą stanowiły koszty ogólne Nadleśnictwa.

Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związane z realizacją powyższych zadań w ramach realizacji projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwo fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Nadleśnictwo realizując projekt pn. "Ochrona obszarów sieci Natura 2000 (...)" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020 będzie miało prawo - biorąc pod uwagę cele którym ma służyć projekt i dla których Nadleśnictwo go realizuje - obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań w projekcie bliżej wyspecyfikowanych w opisie stanu sprawy, które częściowo sfinansowane zostaną ze środków własnych Nadleśnictwa, a częściowo z bezzwrotnych środków obcych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - dalej zamiennie zwaną: ustawą lub u.p.t.u. - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów, a także art. 88 ust. 1, la, 3a, 3b, 4 ustawy wynika, że warunkami umożliwiającymi podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego są głównie:

a.

posiadanie statusu czynnego podatnika VAT,

b.

występowanie związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego),

c.

nabycia nie dotyczą usług wymienionych w art. 88 ust. 1 pkt 4,

d.

nie są to wydatki określone w art. 88 ust. 1a,

e.

faktury dokumentujące nabycie nie spełniają przesłanek do nieodliczania z nich podatku VAT wymienionych w art. 88 ust. 3a i 3b.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje, m.in. przy nabyciu towarów usług:

a.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

b.

wykorzystywanych do czynności podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ale zwolnionych z tego podatku na podstawie przepisów szczególnych.

W ocenie Nadleśnictwa, planowane do realizacji zadania w projekcie pn. "Ochrona obszarów sieci Natura 2000 (...)", tj.:

1. Usuwanie zadrzewienia z płatu siedliska suchych wrzosowisk.

2. Budowa 3 nowych i modernizacja istniejącego już miejsca postoju pojazdów, w ramach których została przygotowana dokumentacja techniczna miejsc postoju i SIWZ na działania w projekcie, które obejmą przeprowadzenie utwardzenia gruntów leśnych i zakup wyposażenia miejsc postojowych (wykazane w projekcie jako 2 zadania oddzielne, jedno obejmujące dokumentację techniczną, drugie samo utwardzenie gruntu i zakup wyposażenia).

3. Zakup sprzętu geometrycznego oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujący zakup odbiornika GPS/GNSS z anteną specjalistyczną, oprogramowaniem na karcie SD & GB i wyposażeniem dodatkowym (bateria zapasowa, ładowarka samochodowa, plecakiem z teleskopową tyczką do montażu precyzyjnej anteny zewnętrznej, polskiej nakładki językowej na system operacyjny, rozszerzenie gwarancji na oprogramowanie do 2 lat), zakup 10 szt. oprogramowania geometrycznego dla pracowników Nadleśnictwa uczestniczących w projekcie (10 szt. oprogramowanie). Zakup zrealizowany.

4. Dodatkowe koszty szkoleń pracowników związane z obsługą projektu.

Mając na uwadze cele którym ma służyć projekt, a także cele Nadleśnictwa, dla których dane zadanie w ramach projektu realizuje - nie będą związane nawet pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy z prowadzoną przez Nadleśnictwo działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u.

W ramach projektu, celem Nadleśnictwa, jest ochrona przyrody. Jest to cel w pełni tożsamy z celami działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna. Zrealizowane oraz planowane przez Nadleśnictwo działania w ramach projektu będą miały poskutkować pozytywnym wpływem na stan siedlisk przyrodniczych, będą służyły ich utrzymaniu oraz przyczynią się do lepszej ochrony gatunków zamieszkujących lub żerujących na siedliskach, gdzie prace będą wykonywane.

Nie można wykluczyć, że realizacja tego zadania w przyszłości przełoży się na wzrost opodatkowanej sprzedaży drewna lub innych zasobów naturalnych, niemniej jednak taki związek, w ocenie Nadleśnictwa, nie będzie bezsporny i nie jest bezpośrednim celem Nadleśnictwa, a na obecnym etapie jest trudny do przewidzenia. Ponadto, koszty realizacji zadania będą stanowiły koszty ogólne realizacji przez Nadleśnictwo zadań niekomercyjnych. W opinii Nadleśnictwa, w związku z brakiem innych przesłanek, powyższe są niewystarczające do uznania wydatków na przedmiotowe zadania za związane z działalnością opodatkowaną.

Minister Finansów w piśmie z dnia 30 października 2014 r. na PTI/063/34/578/LJU/14/RD99334 skierowanym do Ministra Środowiska, poinformował, że w ocenie Ministerstwa Finansów " (...) badając związek ochrony gatunków zwierząt i roślin prawnie chronionych z produkcją, czy zabezpieczeniem produkcji lasu należy mieć na uwadze, że podjęcie takich działań nawet na obszarze gospodarki leśnej nie oznacza, że ww. związek istnieje. Niewątpliwie podejmowanie wszelkich działań mających na celu ochronę zagrożonych wyginięciem gatunków, których celem jest zachowanie równowagi ekosystemu leśnego jest potrzebne, jednak wywodzenie z tego, że nakłady czynione na tego rodzaju projekty wiążą się chociażby w sposób ogólny ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez nadleśnictwa - jest nieuzasadnione".

W związku z powyższym, Nadleśnictwo uważa, że nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji zadań projektu pn. "Ochrona obszarów sieci Natura 2000 (...)", jako wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje ponadto, że w pozostałym zakresie wniosku zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl