0112-KDIL1-2.4012.503.2018.2.JO - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizowaną operacją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.503.2018.2.JO Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizowaną operacją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2018 r. (data wpływu 27 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizowaną operacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizowaną operacją. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia X (dalej jako: Parafia, Wnioskodawca) położona jest w (...). Sercem parafii jest kościół a w nim z okresu baroku - ołtarz główny z łaskami słynącym obrazem (...). W uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny dnia 15 sierpnia do (...) przybywa mnóstwo pielgrzymów z różnych zakątków, aby pokłonić się Matce Bożej (...) i podziękować za wszystkie dary ziemi i wszelkie dobro. Przy Kościele funkcjonuje Izba Regionalna mieszcząca zachowane sprzed lat sprzęty domowe, gospodarskie jako eksponaty. Zasoby Izby powiększają się, mieszkańcy przynoszą kolejne eksponaty, aby zostały odpowiednio wyeksponowane należy przygotować kolejne pomieszczenia. Dlatego też Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie wykończenia kolejnego pomieszczenia wystawowego w ramach ogłoszonego konkursu do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Przedsięwzięcie 1.3.2 Remont, odnowienie, zagospodarowanie obiektów dziedzictwa kulturowego, jako wkład w zachowanie tradycji.

Planowane działania operacji będą prowadzone w Izbie Regionalnej parafii, gmina (...). Izba mieści się w budynku parafialnym, stan obecny; sala wystawowa; zbiory liczące około 200 eksponatów. W pobliżu budynku znajduje się bezpłatny parking i przystanek. Realizacja projektu: od dnia 1 października 2017 r. do dnia 31 marca 2018 r.

W ramach projektu planowane są następujące działania: poszerzenie działalności funkcjonującej Izby poprzez wykończenie kolejnej sali wystawowej. Prace obejmą: tynki, malowanie ścian i sufitu oraz położenie płytek podłogowych, wymiana okien i drzwi. Stolarka zostanie wykonana zgodnie ze stylem Izby. Wykonany zostanie regał na eksponaty. Kolejnym zadaniem będzie opisanie 20 eksponatów w formie kodu QR. Zadanie to, ma na celu nadanie innowacyjnego charakteru Izby Regionalnej, szczególnie skierowanego do młodzieży. W ramach działań proekologicznych zostaną zamontowane w nowej sali oświetlenie typu LED oraz kosze do segregacji śmieci. Konserwacja drewnianych elementów eksponatów wykonana zostanie przy zastosowaniu ekologicznych, certyfikowanych impregnatów - (20 eksponatów). Projekt obejmuje udział wolontariuszy: osoby z grup defaworyzowanych; seniorzy - 20 osób, osoby niepełnosprawne - 1 osoba (osoby te nie będą ponosiły kosztów udziału w projekcie), członkowie (...) (10 osób) oraz dwóch nauczycieli historii.

Udział grup wolontariuszy został potwierdzony podpisanym z Parafią porozumieniem o wspólnym realizowaniu projektu. Zadania wykonane przez wolontariuszy obejmują: prace konserwatorskie i zabezpieczające eksponaty, inwentaryzację z opisem i dokumentacją fotograficzną zasobów Izby, przygotowanie internetowej oferty turystycznej zachęcającej do zwiedzania oraz zorganizowanie oficjalnego otwarcia wraz z promocją odnowionej Izby Regionalnej. Łączny czas pracy wolontariuszy to 1350 godzin. Na zakończenie realizacji projektu przewidziano zorganizowanie oficjalnego otwarcia Izby Regionalnej. Uroczystość ta zostanie poprzedzona szerokimi działaniami promocyjnymi: informacja w lokalnej prasie, na stronach internetowych Parafii, gminy, LGD, plakaty informacyjne, warsztaty edukacyjne z uczniami szkół z terenu gminy - (2 wolontariuszy - nauczyciele historii). Izba czynna: okres wakacyjny, sobota i niedziela w wyznaczonych godzinach, poza wakacjami 1 i 3 niedziela każdego miesiąca oraz po wcześniejszym uzgodnieniu z opiekunem. Przewodnicy to: dwóch seniorów, nauczyciele historii i ksiądz - opiekun Izby.

W piśmie z dnia 22 sierpnia 2018 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

1. Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Nazwa operacji "Renowacja Izby Regionalnej (...)".

3. Parafia w związku z prowadzoną Izba Regionalną nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

4. Realizatorem operacji jest Parafia i wszystkie usługi, a następnie faktury są wystawiane na Parafię.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Parafia ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w (...) jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Parafia będzie realizować operację pn. "Renowacja Izby Regionalnej (...)". Parafia w związku z prowadzoną Izbą Regionalną nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności. Realizatorem operacji jest Parafia i wszystkie usługi, a następnie faktury są wystawiane na Parafię.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z operacją pn. "Renowacja Izby Regionalnej (...)".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT w związku z prowadzoną Izbą Regionalną a także nie planuje w przyszłości prowadzić takich czynności. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją przedmiotowej operacji.

Podsumowując, Parafia w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl