0112-KDIL1-2.4012.49.2018.2.TK - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizowanym projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.49.2018.2.TK Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2018 r. (data wpływu 22 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizowanym projektem pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. " (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 marca 2018 r. (data wpływu 22 marca 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Gmina) - miasto na prawach powiatu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Gmina realizuje zadania inwestycyjne dotyczące prac remontowych, przebudowy i zmiany sposobu użytkowania pomieszczeń Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom w ramach projektu pn. " (...)", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 10.2 - Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt realizowany będzie przez Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom, tj. jednostkę organizacyjną Gminy działającą w formie jednostki budżetowej, która od I stycznia 2017 r. została objęta centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług w ramach Gminy.

Realizację projektu zaplanowano na okres od 29 grudnia 2016 r. do 31 grudnia 2018 r. (planowany termin finansowego zakończenia inwestycji). Celem projektu jest modernizacja budynku w celu dostosowania pomieszczeń do prowadzenia terapii indywidualnej i grupowej dla osób, w tym młodzieży, eksperymentujących lub uzależnionych od środków psychoaktywnych, uzależnionych od alkoholu, rodzin osób uzależnionych oraz rodzin z bezradnością w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Przewiduje się, że efektami realizacji inwestycji będzie stworzenie warunków do:

* pomocy osobom, w szczególności młodym, uzależnionym od alkoholu i narkotyków,

* pomocy rodzinom bezradnym w sprawach opiekuńczo-wychowawczych,

* zmniejszenia liczby przestępstw popełnianych przez nieletnich,

* zmniejszenia liczby przypadków przemocy w rodzinie,

* poprawy jakości kapitału społecznego.

Przedmiotem projektu są:

1. Prace remontowe parteru i I piętra, w tym:

* modernizacja klatki schodowej i korytarza,

* adaptacja obecnych pomieszczeń (...) na parterze, na rzecz prowadzenia terapii grupowej i indywidualnej,

* modernizacja pomieszczeń terapeutycznych na I piętrze,

* dostosowanie obiektu do obowiązujących przepisów ppoż.

W szczególności roboty dotyczą: wykonania posadzek, sufitów kasetonowych, ścian, wymiany drzwi wewnętrznych i zewnętrznych z dostosowaniem do wymogów ppoż., wyburzenie ścian działowych w celu powiększenia pomieszczeń, zamurowania otworów drzwiowych, poszerzenie otworów drzwiowych i przystosowania ich do obowiązujących przepisów, montażu rolet zewnętrznych na oknach parteru, wymiany parapetów wewnętrznych, remontu łazienek wraz z nowym podziałem i dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych, dostosowanie klatek schodowych do obowiązujących przepisów, w tym zniwelowanie nierówności schodów poprzez wykonanie nowych, wykończenie schodów płytkami gresowymi, montaż balustrad oraz montaż klap dymowych na klatce schodowej.

2. Zakup podstawowego wyposażenia, w tym m.in.: mebli, komputerów, sprzętu biurowego, alkomatu; zgodnie z dokumentacją techniczną.

3. Wymiana instalacji elektrycznej.

4. Wymiana instalacji sanitarnej.

5. Wykonanie 2 pasów p/ogniowych na elewacji.

Środki trwałe będące wynikiem realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do odpłatnego świadczenia usług. Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez Gminę tylko do celów innych niż działalność gospodarcza, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, będą natomiast wykorzystywane w celu realizacji zadań własnych gminy (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).

W związku z centralizacją rozliczeń podatku od towarów usług, wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Gmina realizując ww. projekt nie będzie osiągała dochodów - świadczenia usług będą wykonywane bezpłatnie.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że projekt jest realizowany w związku z działalnością statutową gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu ochrony zdrowia.

Natomiast przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487, z późn. zm.) wskazują, iż prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. Jednostką budżetową gminy powołaną do realizacji tychże zadań jest Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom, będące realizatorem projektu, o którym mowa we wniosku o wydanie interpretacji.

Ponadto zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2017 r. poz. 783, z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy:

1.

zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;

2.

udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej;

3.

prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;

4.

wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii;

5.

pomoc społeczna osobom uzależnionym, rodzinom osób uzależnionych dotknięty z ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

Zgodnie ze statutem Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom do zadań Gminy realizowanych przez Centrum w zakresie wynikającym z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi należy w szczególności:

1.

świadczenie pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu,

2.

udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

3.

udzielanie dzieciom osób uzależnionych od alkoholu, dotkniętym następstwami nadużywania alkoholu przez rodziców, pomocy psychologicznej i socjoterapeutycznej,

4.

prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,

5.

prowadzenie izby wytrzeźwień.

Natomiast do zadań Gminy realizowanych przez Centrum w zakresie przeciwdziałaniu narkomanii należy w szczególności:

1.

świadczenie pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od narkotyków i zagrożonych uzależnieniem,

2.

udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej,

3.

prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii.

Realizacja projektu ma na celu modernizację budynku Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom, w celu dostosowania pomieszczeń do prowadzenia terapii indywidualnych i grupowych dla osób, w tym młodzieży, eksperymentujących lub uzależnionych od środków psychoaktywnych, uzależnionych od alkoholu, rodzin osób uzależnionych oraz rodzin z bezradnością w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, a więc dostosowania pomieszczeń do realizacji zadań statutowych Centrum.

Nabywane przez Gminę towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą wykorzystywane do realizacji zadań statutowych Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje, w ramach realizowanego projektu pn. " (...)", prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle przedstawionych powyżej faktów oraz art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony VAT wynikający z faktur zakupu, wystawionych dla Gminy w związku z realizacją projektu pn. " (...)", ponieważ powyższy projekt będzie służył realizacji zadań własnych Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje zadania inwestycyjne dotyczące prac remontowych, przebudowy i zmiany sposobu użytkowania pomieszczeń Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom w ramach projektu pn. " (...)", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 10.2 - Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt realizowany będzie przez Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom, tj. jednostkę organizacyjną Gminy działającą w formie jednostki budżetowej, która od I stycznia 2017 r. została objęta centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług w ramach Gminy.

W związku z centralizacją rozliczeń podatku od towarów usług, wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Projekt jest realizowany w związku z działalnością statutową Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu ochrony zdrowia.

Realizacja projektu ma na celu modernizację budynku Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom, w celu dostosowania pomieszczeń do prowadzenia terapii indywidualnych i grupowych dla osób, w tym młodzieży, eksperymentujących lub uzależnionych od środków psychoaktywnych, uzależnionych od alkoholu, rodzin osób uzależnionych oraz rodzin z bezradnością w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, a więc dostosowania pomieszczeń do realizacji zadań statutowych Centrum.

Nabywane przez Gminę towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy w związku z realizacją projektu Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Podsumowując, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizowanym projektem pn. " (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z zaistniałym stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl