0112-KDIL1-2.4012.47.2022.2.ST - Kwoty pobrane od mieszkańców składek na ubezpieczenie mieszkań "przy czynszu" jako nieobjęte VAT-em

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.47.2022.2.ST Kwoty pobrane od mieszkańców składek na ubezpieczenie mieszkań "przy czynszu" jako nieobjęte VAT-em

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania kwot pobranych od mieszkańców składek na ubezpieczenie mieszkań "przy czynszu" za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług/dostawy towarów przez Spółdzielnię na rzecz mieszkańców (niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz braku obowiązku wykazywania ich w pliku JPK_V7M. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 kwietnia 2022 r. (wpływ 7 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A (zwana dalej: Spółdzielnią) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stosuje miesięczne okresy rozliczenia podatku VAT.

Spółdzielnia posiada zawartą z B umowę, w przedmiocie technicznej obsługi ubezpieczenia mieszkań tzw. "przy czynszu".

W ramach zawartej umowy Spółdzielnia wykonuje m.in. następujące czynności:

1.

umożliwia B podjęcia uzgodnionych ze Spółdzielnią działań zmierzających do informowania mieszkańców Spółdzielni o możliwości skorzystania z dedykowanych im ubezpieczeń,

2.

wyznacza miejsca na terenie zasobów Spółdzielni, w których B może umieszczać materiały marketingowe i prewencyjne dla mieszkańców,

3.

przyjmuje od ubezpieczonych miesięczną składkę ubezpieczeniową wraz z opłatami za używanie lokali mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni,

4.

przekazuje w terminie do dnia 30 każdego miesiąca pobrane składki ubezpieczeniowe na rachunek bankowy B wskazany w umowie.

Za wykonywane czynności zakład ubezpieczeniowy zobowiązany jest do wypłaty Spółdzielni wynagrodzenia prowizyjnego obliczanego jako procent od sumy miesięcznych składek ubezpieczeniowych przekazanych na rachunek bankowy towarzystwa ubezpieczeniowego.

Spółdzielnia co miesiąc wystawia z tego tytułu fakturę sprzedaży na rzecz B. Powstaje z tego tytułu przychód ze sprzedaży.

Zgodnie z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105):

1. Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

11. Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

2. Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

3. Członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Od chwili postawienia im lokali do dyspozycji uiszczają oni opłaty określone w ust. 1 albo 2.

4. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Osoby, o których mowa powyżej, jeżeli wyraziły wolę ubezpieczenia mieszkania tzw. "przy czynszu" mają dodatkowo (oprócz opłat pobieranych na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) naliczoną opłatę "ubezpieczenie mieszkania".

Składka na ubezpieczenie pobierana od mieszkańców jest w całości przekazywana na rachunek B.

Spółdzielnia dokonuje co miesiąc przelewu pobranych składek w terminie do 30 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy ubezpieczyciela.

Podstawą poboru składek ubezpieczeniowych nie są przepisy art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, lecz umowa zawarta pomiędzy Spółdzielnią a B.

Spółdzielnia nie wykonuje żadnej usługi dla mieszkańców, którzy zdecydowali się korzystać z ubezpieczenia mieszkań tzw. "przy czynszu". Pobiera tylko składkę i przekazuje do ubezpieczyciela.

Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż kwota pobranych składek nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT i w rezultacie nie powinna być wykazywana w pliku JPK_V7M.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

1. W ramach umowy zawartej z B Spółdzielnia zobowiązana jest do wykonywania, oprócz czynności wymienionych w pkt 1-4 opisu stanu faktycznego, następujących czynności:

a) Wskazywanie mieszkańcom posiadającym ubezpieczenie w B oraz osobom zainteresowanym ubezpieczeniem punktu poboru opłat oraz osoby, która na mocy odrębnej umowy, będzie odpowiedzialna za obsługę umowy ubezpieczenia,

b) Sporządzanie miesięcznych wykazów Ubezpieczonych, którzy za pośrednictwem Spółdzielni opłacili składkę za ubezpieczenie, zawierające niżej wymienione dane:

* imię i nazwisko Ubezpieczonego oraz jego adres,

* wysokość uiszczanej składki ubezpieczeniowej za każde ubezpieczenie indywidualne.

c) Przekazywanie wykazu, o którym mowa w pkt b do B w terminie do 30 dnia każdego miesiąca.

Czynności wymienione w powyższych punktach Spółdzielnia wykonuje we własnym zakresie i przy wykorzystaniu zasobów własnych.

2. Umowy ubezpieczenia z B zawierają bezpośrednio mieszkańcy.

Ubezpieczycielem jest B a ubezpieczającym i ubezpieczonym jest mieszkaniec.

Rola Spółdzielni ogranicza się do technicznej obsługi tych ubezpieczeń w ramach umowy zawartej z B z dnia XX stycznia 2016 r. § 1 niniejszej umowy stanowi "Przedmiotem niniejszej umowy jest określenie warunków, na jakich Spółdzielnia będzie świadczyć usługi administracyjne w zakresie umów ubezpieczenia zawartych w B przez mieszkańców Spółdzielni. Usługi będą polegać na pobieraniu od Ubezpieczonych należnej składki i przekazywaniu jej do B oraz wsparciu działań marketingowych i prewencyjnych prowadzonych przez B w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni."

3. Opłaty z tytułu umów ubezpieczenia (składki na ubezpieczenie mieszkań) pobierane są przez Spółdzielnię od mieszkańców na podstawie umowy generalnej nr (...) z dnia XX stycznia 2016 r., zawartej pomiędzy B, a Spółdzielnią. Zgodnie z tą umową usługi polegają m.in. na pobieraniu od Ubezpieczonych należnej składki i przekazywaniu jej do B.

Mieszkańcy płacą składki w związku z zawartymi z B polisami ubezpieczeniowymi, w których zamieszczony jest zapis: "składki wpłacaj miesięcznie, wraz z opłatami za użytkowanie lokalu mieszkalnego - w kasie lub na rachunek podmiotu zarządzającego zasobami mieszkaniowymi, do 30 dnia okresu rozliczeniowego". Spółdzielnia jest zarządcą wszystkich mieszkań należących do jej zasobów. Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali na podstawie art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) zobowiązani są do pokrywania kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatację i utrzymaniem nieruchomości stanowiącym mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Członkowie i nie członkowie będący właścicielami lokali na podstawie art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zobowiązani są do pokrywania kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

4. Wysokość składek ubezpieczeniowych, które Spółdzielnia pobiera od mieszkańców jest równa opłacie, wynikającej z zawartych przez mieszkańców z B umów ubezpieczenia. Spółdzielnia nie dolicza do wysokości składki żadnych dodatkowych opłat, marży, prowizji itp.

5. Składki ubezpieczeniowe mieszkańcy uiszczają łącznie z opłatami za używanie lokali. Opłaty wpływają na indywidualne rachunki bankowe (tzw. konta wirtualne) wygenerowane odrębnie dla każdego mieszkańca.

Wraz z podpisaniem polisy ubezpieczeniowej przez mieszkańca - Spółdzielnia dokonuje naliczenia dodatkowego (odrębnego od innych opłat) składnika opłat w wysokości należnej składki na ubezpieczenie.

Nie jest wystawiana z tego tytułu faktura sprzedaży na mieszkańców. Generowane jest natomiast z systemu komputerowego zawiadomienie o wysokości naliczonych opłat - z podziałem na poszczególne składniki opłat (odrębnie jest wyszczególniona składka na ubezpieczenie). Zawiadomienie, o którym mowa wysyłane jest do każdego mieszkańca, który podpisał z B polisę ubezpieczeniową.

Na podstawie posiadanych przez Spółdzielnię wyciągów bankowych sporządzane są co miesiąc wykazy osób (imię, nazwisko oraz adres) wraz z wysokością uiszczonej składki. Wykazy te są przesyłane, zgodnie z zawartą umową, do B. W ślad za przesłanym wykazem wykonywany jest przelew pobranych składek na wskazany w umowie rachunek bankowy B. Kwota przelanych do B składek jest zgodna z kwotą składek wykazanych na wykazie, o którym mowa powyżej.

W przypadku, gdyby mieszkaniec nie zapłacił w danym miesiącu należnej składki na ubezpieczenie - wówczas kwota należnej składki nie jest przez Spółdzielnię przelewana na wskazane w umowie konto bankowe B.

6. Kwoty pobranych składek od mieszkańców są przez Spółdzielnię przejściowo ujmowane w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku VAT.

7. Przekazanie składek ubezpieczeniowych przez Spółdzielnię do B odbywa się w imieniu i na rzecz mieszkańców.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, polegające na nieuznaniu kwot pobranych od mieszkańców składek na ubezpieczenie mieszkań "przy czynszu" za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług/dostawy towarów przez Spółdzielnię na rzecz mieszkańców (niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT), a w konsekwencji braku obowiązku wykazywania ich w pliku JPK_V7M?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5.ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Zdaniem Spółdzielni, kwoty pobranych od mieszkańców składek ubezpieczeniowych nie stanowią wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług/dostawy towarów przez Spółdzielnię na rzecz mieszkańców, którzy skorzystają z ubezpieczenia mieszkań. Składki ubezpieczeniowe pobierane przez Spółdzielnię od mieszkańców, nie stanowią, zdaniem Spółdzielni, podstawy opodatkowania podatkiem VAT i w związku z tym nie powinny być wykazywane w pliku JPK_V7M.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz w art. 8 ustawy.

I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Artykuł 29a ust. 7 ustawy, daje dyspozycję, że:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i stosuje miesięczne okresy rozliczenia podatku VAT.

Spółdzielnia posiada zawartą z B umowę, w przedmiocie technicznej obsługi ubezpieczenia mieszkań tzw. "przy czynszu". W ramach tej umowy Spółdzielnia wykonuje następujące czynności: umożliwia B podjęcie uzgodnionych ze Spółdzielnią działań zmierzających do informowania mieszkańców Spółdzielni o możliwości skorzystania z dedykowanych im ubezpieczeń; wyznacza miejsca na terenie zasobów Spółdzielni, w których B może umieszczać materiały marketingowe i prewencyjne dla mieszkańców; przyjmuje od ubezpieczonych miesięczną składkę ubezpieczeniową wraz z opłatami za używanie lokali mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni; przekazuje w terminie do dnia 30 każdego miesiąca pobrane składki ubezpieczeniowe na rachunek bankowy B wskazany w umowie; wskazuje mieszkańcom posiadającym ubezpieczenie w B oraz osobom zainteresowanym ubezpieczeniem punkt poboru opłat oraz osobę, która na mocy odrębnej umowy, będzie odpowiedzialna za obsługę umowy ubezpieczenia; sporządza miesięczne wykazy Ubezpieczonych, którzy za pośrednictwem Spółdzielni opłacili składkę za ubezpieczenie, zawierające: imię, nazwisko i adres Ubezpieczonego oraz wysokość uiszczanej składki ubezpieczeniowej za każde ubezpieczenie indywidualne; przekazuje wykaz, o którym mowa powyżej do B w terminie do 30 dnia każdego miesiąca.

Za wykonywane czynności zakład ubezpieczeniowy zobowiązany jest do wypłaty Spółdzielni wynagrodzenia prowizyjnego obliczanego jako procent od sumy miesięcznych składek ubezpieczeniowych przekazanych na rachunek bankowy towarzystwa ubezpieczeniowego.

Spółdzielnia co miesiąc wystawia z tego tytułu fakturę sprzedaży na rzecz B. Powstaje z tego tytułu przychód ze sprzedaży.

Umowy ubezpieczenia z B zawierają bezpośrednio mieszkańcy. Ubezpieczycielem jest B a ubezpieczającym i ubezpieczonym jest mieszkaniec.

Rola Spółdzielni ogranicza się do technicznej obsługi tych ubezpieczeń w ramach umowy zawartej z B.

Osoby, jeżeli wyraziły wolę ubezpieczenia mieszkania tzw. "przy czynszu" mają dodatkowo (oprócz opłat pobieranych na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) naliczoną opłatę "ubezpieczenie mieszkania". Składki ubezpieczeniowe mieszkańcy uiszczają łącznie z opłatami za używanie lokali. Wraz z podpisaniem polisy ubezpieczeniowej przez mieszkańca - Spółdzielnia dokonuje naliczenia dodatkowego składnika opłat w wysokości należnej składki na ubezpieczenie. Nie jest wystawiana z tego tytułu faktura sprzedaży na mieszkańców. Generowane jest natomiast z systemu komputerowego zawiadomienie o wysokości naliczonych opłat - z podziałem na poszczególne składniki opłat (odrębnie jest wyszczególniona składka na ubezpieczenie).

Opłaty z tytułu umów ubezpieczenia pobierane są przez Spółdzielnię od mieszkańców na podstawie umowy, zawartej pomiędzy B, a Spółdzielnią, zgodnie z którą usługi polegają m.in. na pobieraniu od Ubezpieczonych należnej składki i przekazywaniu jej do B.

Składka na ubezpieczenie pobierana od mieszkańców jest w całości przekazywana na rachunek B. Wysokość składek ubezpieczeniowych, które Spółdzielnia pobiera od mieszkańców jest równa opłacie, wynikającej z zawartych przez mieszkańców z B umów ubezpieczenia. Spółdzielnia nie dolicza do wysokości składki żadnych dodatkowych opłat, marży, prowizji itp.

Spółdzielnia dokonuje co miesiąc przelewu pobranych składek w terminie do 30 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy ubezpieczyciela.

W przypadku, gdyby mieszkaniec nie zapłacił w danym miesiącu należnej składki na ubezpieczenie - wówczas kwota należnej składki nie jest przez Spółdzielnię przelewana na wskazane w umowie konto bankowe B.

Przekazanie składek ubezpieczeniowych przez Spółdzielnię do B odbywa się w imieniu i na rzecz mieszkańców.

Kwoty pobranych składek od mieszkańców są przez Spółdzielnię przejściowo ujmowane w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku VAT.

Spółdzielnia nie wykonuje żadnej usługi dla mieszkańców, którzy zdecydowali się korzystać z ubezpieczenia mieszkań tzw. "przy czynszu". Pobiera tylko składkę i przekazuje do ubezpieczyciela.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii nieuznania kwot pobranych od mieszkańców składek na ubezpieczenie mieszkań "przy czynszu" za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług/dostawy towarów przez Spółdzielnię na rzecz mieszkańców (niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz braku obowiązku wykazywania ich w pliku JPK_V7M.

W niniejszej sprawie należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że kwoty pobranych od mieszkańców składek ubezpieczeniowych nie stanowią wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług/dostawy towarów przez Spółdzielnię na rzecz mieszkańców, którzy korzystają z ubezpieczenia mieszkań.

Jak wynika bowiem z okoliczności sprawy, czynność przekazania przez Spółdzielnię kwoty od mieszkańca (ubezpieczającego/ubezpieczonego) do B (ubezpieczyciela) stanowi wypełnienie zobowiązania wynikającego z umowy z ubezpieczycielem, dotyczącej technicznej obsługi ubezpieczenia mieszkań tzw. "przy czynszu", za co Wnioskodawca otrzymuje odrębne wynagrodzenie prowizyjne od ubezpieczyciela. Wskazać należy, że to mieszkaniec (ubezpieczający/ubezpieczony), a nie Spółdzielnia jest stroną umowy ubezpieczenia (ubezpieczający/ubezpieczony zawiera z ubezpieczycielem umowę ubezpieczeniową, jest stroną umowy w stosunku cywilnoprawnym). Spółdzielnia nie dokonuje refakturowania kwoty składki ubezpieczeniowej, ponieważ przekazuje należne składki ubezpieczeniowe do ubezpieczyciela (B) w imieniu i na rzecz mieszkańców, a kwoty pobranych składek od mieszkańców są przez Spółdzielnię przejściowo ujmowane w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku VAT.

Nie ma też wątpliwości, że kwota składki ubezpieczeniowej stanowi wynagrodzenie należne ubezpieczycielowi od strony umowy ubezpieczenia, czyli mieszkańca. Tym samym, to mieszkaniec (ubezpieczający/ubezpieczony) - a nie Spółdzielnia - jest podmiotem zobowiązanym do zapłaty składki ubezpieczeniowej do B.

Zatem w odniesieniu do opłat dotyczących ubezpieczenia mieszkań pobieranych od ubezpieczającego/ubezpieczonego celem przekazania ich ubezpieczycielowi, w sytuacji, gdy rola Wnioskodawcy ogranicza się jedynie do technicznych czynności pobrania od mieszkańca i przekazania ubezpieczycielowi opłaty za ubezpieczenie (każdy ubezpieczający/ubezpieczony ma indywidualnie podpisaną umowę z ubezpieczycielem), stwierdzić należy, że samo pobranie i przekazanie tych opłat nie mieści się w definicji dostawy towaru bądź świadczenia usług. A zatem, czynność pobrania od ubezpieczającego/ubezpieczonego i przekazania ubezpieczycielowi opłaty za ubezpieczenie w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest pośrednikiem w świadczeniu usług ubezpieczenia, tj. nie ma podpisanej umowy z firmą ubezpieczeniową (każdy mieszkaniec ma indywidualnie podpisaną umowę z firmą ubezpieczeniową) nie podlega u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do kwestii wykazywania w pliku JPK_V7M kwot pobranych od mieszkańców składek na ubezpieczenie mieszkań "przy czynszu" należy wskazać, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Z kolei w myśl art. 99 ust. 7 ustawy:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113, oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 (...).

Jednocześnie na mocy art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Z art. 99 ust. 11b ustawy wynika, że:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Natomiast art. 99 ust. 13b ustawy stanowi, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów.

W myśl art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Artykuł 109 ust. 14 ustawy daje dyspozycję, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

W załączniku do rozporządzenia zostały zawarte objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

Z cz. I pkt 4 ppkt 4.1. ww. załącznika wynika, że:

W części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy.

Natomiast cz. II pkt 3 powoływanego załącznika stanowi, że:

Podatnik wykazuje w ewidencji dane, które dotyczą realizowanych w danym okresie rozliczeniowym czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w rozporządzeniu. Pola w ewidencji dotyczące transakcji, które nie były realizowane przez podatnika, podatnik pozostawia puste.

Podsumowując, czynność pobrania od ubezpieczającego/ubezpieczonego i przekazania ubezpieczycielowi opłaty za ubezpieczenie w przedstawionej we wniosku sytuacji, nie podlega u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem kwoty pobranych od mieszkańców składek na ubezpieczenie mieszkań "przy czynszu" nie stanowią wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług/dostawy towarów przez Spółdzielnię na rzecz mieszkańców. W konsekwencji - z uwagi na fakt, że kwoty te nie związane ze świadczeniem przez Spółdzielnię czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - nie należy ich wykazywać w pliku JPK_V7M.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl