0112-KDIL1-2.4012.402.2018.1.TK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowy nawierzchni płyty rynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.402.2018.1.TK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przebudowy nawierzchni płyty rynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2018 r. (data wpływu 18 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dotyczących przebudowy nawierzchni płyty Rynku, realizowanej w ramach projektu pn. "Rewitalizacja (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dotyczących przebudowy nawierzchni płyty Rynku, realizowanej w ramach projektu pn. "Rewitalizacja (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Miasto Na Prawach Powiatu) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną jest obowiązana do realizowania zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.). W przypadku wykonywania zadań wynikających z ww. ustawy Zainteresowany nie jest uznawany za podatnika podatku VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca realizuje w latach 2016-2019 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Rewitalizacja (...)". Wnioskodawca złożył wniosek w ramach Poddziałania 10.3.1 - 10.3.1. rewitalizacja obszarów zdegradowanych - ZIT RPO na lata 2014-2020.

Zainteresowany po podpisaniu umowy o dofinansowanie stał się beneficjentem przedmiotowego projektu a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie.

Zakres inwestycji obejmuje: przebudowę płyty Rynku przed budynkiem Urzędu Miasta i pod Estakadą aż do połączenia z wybudowanym centrum przesiadkowym zamykającym przestrzeń Rynku.

Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje wykonanie:

* Nawierzchni płyty Rynku wraz z małą architekturą i urządzeniem fontanny, zagospodarowanie zielenią oraz wycinka istniejącej zieleni;

* Budowę 4 pawilonów usługowych pod Estakadą;

* Roboty rozbiórkowe nawierzchni istniejących;

* Parkingów pod estakadą wraz z urządzeniami obsługującymi i zjazdami z dróg publicznych;

* Modernizacją i budowę przyłączy;

* Zagospodarowania dziedzińca wewnętrznego budynku Urzędu Miasta.

Prace kwalifikowane do dofinansowania z Unii europejskiej dotyczą wyłącznie zagospodarowania terenu płyty Rynku - nie obejmują obiektów kubaturowych, dziedzińca Urzędu Miasta oraz parkingów pod Estakadą.

Przebudowana płyta Rynku pomiędzy estakadą a budynkiem Urzędu Miasta będzie miejscem imprez kulturalnych, rozrywkowych, sportowych, wystaw plenerowych, uroczystości o charakterze patriotycznym, religijnym.

Produkty projektu będą ogólnodostępne udostępniane nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom gminy, obszaru rewitalizacji i turystom.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2) ustawy o samorządzie gminnym.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę usług faktur VAT za zrealizowanie przedmiotu projektu zgodnie z dokumentacją projektową i postanowieniami SIWZ oraz za działania promocyjne w ramach projektu.

Towary i usługi, które były/będą zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu dot. przebudowy płaszczyzny rynku (bez obiektów kubaturowych) nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Miasto figuruje/będzie figurować na fakturach dokumentujących zakup usług/towarów związanych z realizacją projektu.

W ramach projektu poniesiono/będą poniesione koszty związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej studium wykonalności, prace przygotowawcze, roboty rozbiórkowe, podbudowy.

Refundacja poniesionych w ramach projektu wydatków nastąpi na podstawie przedstawionych we wniosku o płatność fakturach VAT.

Beneficjentem bezpośrednim projektu jest Wnioskodawca odpowiedzialny za realizację zadania inwestycyjnego oraz właściciel majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji. Beneficjentami pośrednimi efektu projektu będą mieszkańcy Miasta oraz osoby przyjezdne. Powstały w wyniku realizacji projektu produkt - przebudowana płyta Rynku nie będzie służył opodatkowanej podatkiem VAT działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony wykazany w fakturach zakupu, dotyczących przebudowy nawierzchni płyty, wystawionych w trakcie realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dokumentujących poniesione wydatki na przebudowę płyty rynku z uwagi na brak przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Korzystanie z zakończonej inwestycji wykonywanej przez Zainteresowanego w ramach zadań własnych będzie odbywać się bowiem nieodpłatnie i nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje w latach 2016-2019 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "Rewitalizacja (...)". Wnioskodawca złożył wniosek w ramach Poddziałania 10.3.1 - 10.3.1. rewitalizacja obszarów zdegradowanych - ZIT RPO na lata 2014-2020.

Zakres inwestycji obejmuje: przebudowę płyty Rynku przed budynkiem Urzędu Miasta i pod Estakadą aż do połączenia z wybudowanym centrum przesiadkowym zamykającym przestrzeń Rynku.

Produkty projektu będą ogólnodostępne udostępniane nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom gminy, obszaru rewitalizacji i turystom.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2) ustawy o samorządzie gminnym.

Towary i usługi, które były/będą zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu dot. przebudowy płaszczyzny rynku (bez obiektów kubaturowych) nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Miasto figuruje/będzie figurować na fakturach dokumentujących zakup usług/towarów związanych z realizacją projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy może on odliczyć podatek naliczony wykazany w fakturach zakupu, dotyczących przebudowy nawierzchni płyty Rynku, wystawionych w trakcie realizacji projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przebudowa nawierzchni płyty Rynku odbywa się w ramach władztwa publicznego i Miasto wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Miasto bez wątpienia nie może być uznane za podatnika, gdyż realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Miasto realizuje opisane zadanie w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Miasto nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi związane z przebudową nawierzchni płyty Rynku nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Reasumując, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu dotyczących przebudowy nawierzchni płyty Rynku, realizowanej w ramach projektu pn. "Rewitalizacja (...)". Powyższe wynika z tego, że analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Miasto nie będzie działało jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją przebudowy nawierzchni płyty Rynku nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że zakupione towary i usługi związane z realizacją przebudowy nawierzchni płyty Rynku nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany tego elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl