0112-KDIL1-2.4012.37.2018.1.ISN - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.37.2018.1.ISN Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 16 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "A" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "A".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat będzie Beneficjentem środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa: XII. Infrastruktura edukacyjna, działanie: 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, podziałanie: 12.2.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego - RIT. Będzie realizować projekt pn. "A" - nowoczesna baza dydaktyczna do praktycznej nauki zawodu dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Przedmiotem projektu jest przebudowa, termomodernizacja i zmiana sposobu użytkowania budynku gospodarczego w celu jego adaptacji na warsztaty szkolne dla Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym wraz z zakupem wyposażenia dydaktycznego. Celem bezpośrednim projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w zakresie kształcenia praktycznego. Szkoła jest jednostką organizacyjną Powiatu nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną przez Powiat, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a więc ze środków przekazywanych przez Powiat, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu Powiatu. Szkoła jest powołana do realizacji celów edukacyjno-dydaktycznych, które stanowią zadania publiczne Powiatu zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym.

Projekt realizować będzie Powiat, w związku z centralizacją VAT, faktury będą wystawiane na nabywcę - Powiat. Odbiorcą towaru będzie szkoła. Właścicielem powstałego mienia i zakupionego wyposażenia będzie Powiat, użytkownikiem będzie szkoła. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT.

Powiat jest podatnikiem VAT-czynnym. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Od dnia 1 stycznia 2010 r. składa deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W (...) 2014-2020 Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części, ponieważ powstałe w ramach realizacji projektu środki trwałe nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Powiat) będzie Beneficjentem środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i będzie realizować projekt pn. "A" - nowoczesna baza dydaktyczna do praktycznej nauki zawodu dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Przedmiotem projektu jest przebudowa, termomodernizacja i zmiana sposobu użytkowania budynku gospodarczego w celu jego adaptacji na warsztaty szkolne dla Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym wraz z zakupem wyposażenia dydaktycznego. Celem bezpośrednim projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów ww. Szkoły w zakresie kształcenia praktycznego. Szkoła jest jednostką organizacyjną Powiatu nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną przez Powiat, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a więc ze środków przekazywanych przez Powiat, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu Powiatu. Szkoła jest powołana do realizacji celów edukacyjno-dydaktycznych, które stanowią zadania publiczne Powiatu zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym.

Projekt realizować będzie Powiat, w związku z centralizacją VAT, faktury będą wystawiane na nabywcę - Powiat. Odbiorcą towaru będzie szkoła. Właścicielem powstałego mienia i zakupionego wyposażenia będzie Powiat, użytkownikiem będzie szkoła. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy). Od dnia 1 stycznia 2010 r. składa deklaracje VAT-7.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją ww. projektu.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy w kontekście rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując projekt, polegający na przebudowie, termomodernizacji i zmianie sposobu użytkowania budynku gospodarczego w celu jego adaptacji na warsztaty szkolne dla Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno -Wychowawczym wraz z zakupem wyposażenia dydaktycznego, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca ww. projekt realizuje w związku z realizacją zadania publicznego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Uwzględniając zatem powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie tego przepisu nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. "A" - nowoczesna baza dydaktyczna do praktycznej nauki zawodu dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy, Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl