0112-KDIL1-2.4012.348.2018.2.PG - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków, które zostały poniesione w celu realizacji operacji pn. "Modernizacja...".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.348.2018.2.PG Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków, które zostały poniesione w celu realizacji operacji pn. "Modernizacja...".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2018 r. (data wpływu 28 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2018 r. (data wpływu 3 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków, które zostały poniesione w celu realizacji operacji pn. "Modernizacja..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków, które zostały poniesione w celu realizacji operacji pn. "Modernizacja...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2018 r. (data wpływu 3 sierpnia 2018 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą przedsiębiorcą. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie placówek wychowania przedszkolnego, działalności obiektów kulturalnych, a także usług finansowych (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych).

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest objęty zwolnieniem przedmiotowym wymienionym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT (z racji rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej - usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym), a także zwolnieniem podmiotowym wymienionym w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy (z racji faktu, że wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł).

Strona dnia 22 września 2017 r. zawarła z Województwem umowę o przyznaniu pomocy. Wnioskodawca zobowiązał się do realizacji operacji pn. "Modernizacja...". W wyniku jej realizacji, osiągnięty został następujący cel określony w ww. umowie - "Wzbogacenie...".

Zgodnie z umową, realizacja projektu obejmowała m.in. poniesienie przez Wnioskodawcę kosztów kwalifikowanych operacji, w tym dokonanie płatności za dostawy, usługi, roboty budowlane.

W związku z powyższym, Strona w celu modernizacji, rozwoju oraz wzbogacenia oferty prowadzonego przez siebie przedszkola poniosła następujące wydatki:

a. Zakup laptopa i urządzenia wielofunkcyjnego;

b. Zakup książek do przedszkola (sztuk 250);

c. Położenie na ścianach mas plastycznych;

d. Zakup domku ogrodowego;

e. Zakup zmywarki;

f. Zakup zabawek do przedszkola (50 zestawów);

g. Zakup półek na książki (sztuk 2);

h. Modernizacja placu zabaw (położenie nawierzchni piankowej, zakup huśtawek, toru przeszkód);

i. Zakup samochodu;

j. Stworzenie Sali doświadczania świata.

Łącznie poniesione na ten cel wydatki wyniosły (cena). Ww. ceny zakupu towarów i usług obejmują kwotę netto oraz podatek VAT naliczony.

Pomoc udzielana przez instytucję finansującą może obejmować także podatek VAT. Zasady finansowania zakupu towarów i usług w zakresie podatku VAT wynikają z:

a.

przedmiotowej umowy o przyznaniu pomocy;

b.

§ 17 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - pomoc na operację (...) jest przyznawana w formie refundacji kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się koszty m.in. podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013;

c.

art. 69 ust. 3 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. - następujące koszty są niekwalifikowalne (...) m.in. podatek od wartości dodanej (VAT), z wyjątkiem podatku którego nie można odzyskać na moc prawodawstwa krajowego VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakupy towarów i usług nabywane w związku z realizowaną operacją pn. "Modernizacja..." będą miały związek wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku VAT.

Faktury potwierdzające nabycie ww. towarów i usług są wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zwraca się do Organu z następującym pytaniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wymienionych w stanie faktycznym wniosku wydatków, które zostały poniesione w celu realizacji przedmiotowej operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wymienionych w stanie faktycznym wniosku wydatków, które zostały poniesione w celu realizacji przedmiotowej operacji.

UZASADNIENIE

W myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wspomniano już w stanie faktycznym wniosku, Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonywana przez niego działalność w całości podlega zwolnieniu z podatku VAT. Jest ona objęta zwolnieniem przedmiotowym wymienionym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT (z racji rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej - usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym), a także zwolnieniem podmiotowym wymienionym w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy (z racji faktu, że wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł).

W związku z powyższym, towary i usługi nabyte przez Stronę w związku z realizacją operacji modernizacji przedszkola nie były wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wynika z tego wniosek, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wymienionych w stanie faktycznym wniosku wydatków, które zostały poniesione w celu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Dlatego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione powyżej jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą przedsiębiorcą. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie placówek wychowania przedszkolnego, działalności obiektów kulturalnych, a także usług finansowych (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych). Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest objęty zwolnieniem przedmiotowym wymienionym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT (z racji rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej - usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym), a także zwolnieniem podmiotowym wymienionym w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy (z racji faktu, że wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł). Wnioskodawca zawarł z Województwem umowę o przyznaniu pomocy. Wnioskodawca zobowiązał się do realizacji operacji pn. "Modernizacja...". W wyniku jej realizacji, osiągnięty został następujący cel określony w ww. umowie - "Wzbogacenie...".

Zakupy towarów i usług nabywane w związku z realizowaną operacją pn. "Modernizacja..." będą miały związek wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku VAT. Faktury potwierdzające nabycie ww. towarów i usług są wystawiane na Wnioskodawcę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków w celu realizacji przedmiotowej operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dodatkowo - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy towarów i usług nabywane w związku z realizowaną operacją będą miały związek wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku VAT. Zatem - biorąc pod uwagę powyższe - Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej operacji.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wymienionych wydatków, które zostały poniesione w celu realizacji operacji pn. "Modernizacja...".

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl